Jump to content

Neuvoa neuvottomalle


Recommended Posts

Posted

Do niin, F-koodin 1300 koneellinen kupla ei käy konerempan jälkeen normaalisti. Pärähtää hyvin käyntiin, mutta käy aluksi kuin puuttuisi pytty tai kaksi, nelistää. Kierroksia lisätessä käynti tasoittuu ja käy normaalin oloisesti. Kun koneen päästää tyhjäkäynnille hiljenee hetken päästä sammuksiin, tyhjäkäyntiä ei ole. Suljettu aluksi pois normaaleja ongelmia. Bensatankki on uusi sekä koko linja suodattimineen. Bensapumppu ja kaasari lähes uusia. Näillä toimi ennen remppaa normaalisti. Koneremontin yhteydessä vaihdettu uudet männät ja remontoidut kannet. Katkojankärjet sekä kondensaattori vaihdettu uusiin. Tulpat uudet, tulpanjohdot uusittu. Kokeiltu toista kaasaria, virranjakajaa, ei muutosta. Kaasutin purettu ja ultrattu reilusti, suuttimia vaihdettu. Koneen kaikki säädöt tarkistettu useita kertoja. Venttiilien välykset, ennakko, sytytysjärjestys ja katkojan kärkiväli on varmasti oikein. Metsästetty imuvuotoa jota ei löydetty. Voiko tuo imusarja vuotaa tuonne esilämmityskanavan puolelle ja vetää sieltä ilmaa? Ruiskin Startpilottia koneen käydessä imarin liitoksiin sekä esilämmityskanavaan, ei muutoksia käynnissä. Mitä tässä voi vielä tehdä? Ehkä kone pitää pudottaa vielä pois ja avata. 

Posted
5 hours ago, Ginkaze said:

Voiko tuo imusarja vuotaa tuonne esilämmityskanavan puolelle ja vetää sieltä ilmaa?

On mahdollista. Voi testata kohtuullisella vaivalla laittamalla "tulpat" esilämmityputken tiivisteiden tilalle.

Posted

Puristukset kaikissa sylintereissä tasaisesti 7.5-8. Bensanpaine pumpulta 0.3 bar. Laitoin kaasuttimen vielä osiksi ja nyt odottelen uudet osat ja taas kokeilemaan. Nämä on niitä harrastuksen huonoimpia hetkiä ja meinaa alkaa vi..tamaan. Jos tyhjäkäynti ei löydy otan tämän koneen pois ja laitan tilalle toisen, saatana.

Posted

Jos sulla on strobo niin paikallista sen kanssa missä pytyssä/pytyissä ongelma on. Oma tiukka veikkaus on että sieltä on yksi tai kaksi tulppaa pimeänä.

Posted
On mahdollista. Voi testata kohtuullisella vaivalla laittamalla "tulpat" esilämmityputken tiivisteiden tilalle.
Kannattaa kesäkäytössä olevaan autoon laittaa muutenkin, niin ettei imusarjaa turhaan lämmitä. Omastani tukin imusarjan lämmityksen ja kulku parani pe-tu menetelmällä arvioituna selkeästi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
Puristukset kaikissa sylintereissä tasaisesti 7.5-8. Bensanpaine pumpulta 0.3 bar. Laitoin kaasuttimen vielä osiksi ja nyt odottelen uudet osat ja taas kokeilemaan. Nämä on niitä harrastuksen huonoimpia hetkiä ja meinaa alkaa vi..tamaan. Jos tyhjäkäynti ei löydy otan tämän koneen pois ja laitan tilalle toisen, saatana.
Liikaa bensanpainetta, sopiva olisi sellaiset 0,15. Bensanpinta nousee kaasarissa liiian korkealle ja seos menee tyhjäkäynnillä liian rikkaalle ja kone tukehtuu. Sammuta kone, purista kaasarille menevä letku umpeen ja käynnistä kone. Jos koneen käynti paranee hetken päästä kun bensan pinta alenee kaasarissa, niin vika on löytynyt.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted

Kiitos, täällähän on hyviä vinkkejä. Pitää taas polvistua kuplan taakse ja alkaa tekemään, toivottavasti jotain löytys ja pääsis ajeleen.

Posted (edited)

Onko voimaa silloin kun tuntuu toimivan? Aika usein oon törmännyt jakajankannessa ristissä oleviin sytkäjohtoihin. Toimii kahdella, kulkee kyllä, ei voimaa, äänikin ohut. Piuhat tai jakajan käyttöakseli puol kierrosta pielessä? Tarkista.

Edited by spege
  • 3 weeks later...
Posted

Tallissa vietetty runsaasti aikaa. Ongelma ei ole ratkennut. Alkaa loppua vieteri ukolta. Näiden kuplien kanssa pärjäillyt aina hyvin 80-luvulta asti, nyt täysin neuvoton. Uusin idea oli laittaa kaasutin uusiksi. Ei muutosta. Käväisi mielessä ottaa kone pois ja avata uudestaan, mutta mitä sieltä etsisin. Konetta ei mielestäni pysty kasaamaan väärin niin, että se aiheuttaisi näitä ongelmia.

Ainoastaan bensapaine on korkeahko (28 kPa), eikä suostu putoamaan pumpun tiivisteitä lisäämällä. Kyllä, laitan säätimen. Kaasari ei vuoda ja paine putoaa kun lämpiää (12 kPa). Tulpat vaihdettu ja katsottu piuhat strobolla. Imuvuotoja en ole löytänyt, tulppasin imusarjan lämmityskanavan. Seuraavaksi vaihtuu ehkä puola? Sytytysjärjestys 1-4-3-2. Kaikki tuntuu viittaavan kaasariin, mutta kun paikalla on ollut kolme eri mehumaijaa ja viimeisin suoraan paketista en tiedä mitä ajatella.

 

www.youtube.com/watch?v=6rD4dDa6ruY

Posted

Onko sulla imuilman esilämmitys käytössä? Jos ei niin kerää kosteutta/vettä kasuläpän alapuolelle sekä imusarja "jäätyy" kaasarin alapuolelta. Laita ilmanputsari paikoilleen ja imuilman lämmitysputki oikeaan paikkaan niin pitäisi parantua. Itsellä oli aikoinaan sama ongelma kun näiden kanssa värkkäilin.

Posted

Ei jaksa käydä, kun kierrokset putoaa noin alas. Sytytysennakkoa voisi lisätä, jos se on "ohjearvoissa", nykybensa on erilaista ja vaatii hiukan lisää ennakkoa. Sytytysennakon lisäys saattaa korjata tyhjäkäyntiä korkeammalle, mutta jos ei niin nosta tyhjäkäyntiä säätöruuvista. Sen jälkeen säädä tyhjäkäyntiseokset kohdilleen seosruuvista, videolla kuulostaa laihalta.

Posted

Videolla käy kyllä omituisesti. Olisiko mahdollista että nokka-akseli on yhden hampaan pielessä, se voisi aiheuttaa tuollaista?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Mittasitko kansista palotilat?
 

männänrenkaiden päittäisvälys?


Äkkiseltään kuulostaa puristus bareina aika maltilliselta. 
hetki kun näitä viimeksi olen mittaillut, mutta perstuntumana väittäisin että luokkaa 10bar pitäisi rempatussa koneessa olla. 

Edited by peruskallio
Posted
8 hours ago, peruskallio said:

Äkkiseltään kuulostaa puristus bareina aika maltilliselta. 
hetki kun näitä viimeksi olen mittaillut, mutta perstuntumana väittäisin että luokkaa 10bar pitäisi rempatussa koneessa olla. 


Puristuspaineeseen vaikuttaa mm. puristussuhde, nokka-akselin asteet ja ajoitus, mittausta tehdessä moottorin kierrosluku eli startin kunto/teho ja akun varaustila… eli jos paineet on suht tasaiset kaikissa sylintereissä, niin hyvä juttu.

Posted
8 hours ago, peruskallio said:

Mittasitko kansista palotilat?
 

männänrenkaiden päittäisvälys?


Äkkiseltään kuulostaa puristus bareina aika maltilliselta. 
hetki kun näitä viimeksi olen mittaillut, mutta perstuntumana väittäisin että luokkaa 10bar pitäisi rempatussa koneessa olla. 

Kannet on alkuperäiset kuten palotilan kokokin. Puristussuhde se alkuperäinen, tämä nokka vie luultavasti siitä osan. Männänrenkaat on ohjeen mukaisilla päittäisvälyksillä, ne on vielä sisäänajovaiheessa.

Posted
14 hours ago, x-pj said:

Ei jaksa käydä, kun kierrokset putoaa noin alas. Sytytysennakkoa voisi lisätä, jos se on "ohjearvoissa", nykybensa on erilaista ja vaatii hiukan lisää ennakkoa. Sytytysennakon lisäys saattaa korjata tyhjäkäyntiä korkeammalle, mutta jos ei niin nosta tyhjäkäyntiä säätöruuvista. Sen jälkeen säädä tyhjäkäyntiseokset kohdilleen seosruuvista, videolla kuulostaa laihalta.

 

Kaasuttimen säädöt oli aluksi tehtaan, mutta kun kokeilin säätää ei säätöruuvit vaikuttaneet mihinkään. Tänään testaan vielä ohivuodot ja pari muuta. Taidan ottaa koneen takaisin pukkiin ja aukaista.

Posted

Nokka-akselin ajoituksen voi tarkistaa avaamatta konetta. Ottaa venttiilikopat pois, pyörittää konetta ja katsoo kuinka monta astetta ennen yläkuolokohtaa imuventtiili on maksiminostossa 1 ja 3 sylintereissä. Jos ei ole sama, niin sitten ei ole nokan ajoitusmerkit kohdallaan ja on pakko avata kone.

Posted (edited)

Onkos se bensanpaineensäädin asennettu? Ja paine nyt n. 0,15 bar? Jos kaasutin tulvii yli niin ei kyl jaksa käydä tyhjäkäyntiä vaan tukehtuu.

 

edit. Tämä kyllä viittais tulvimiseen:

kun kokeilin säätää ei säätöruuvit vaikuttaneet mihinkään”

Edited by mikko k
Posted
3 hours ago, x-pj said:

Nokka-akselin ajoituksen voi tarkistaa avaamatta konetta. Ottaa venttiilikopat pois, pyörittää konetta ja katsoo kuinka monta astetta ennen yläkuolokohtaa imuventtiili on maksiminostossa 1 ja 3 sylintereissä. Jos ei ole sama, niin sitten ei ole nokan ajoitusmerkit kohdallaan ja on pakko avata kone.

 

Tätä mietin kovasti, mutta en keksinyt miten se voisi olla eri asteet 1 ja 3 sylinterissä. Niitähän käyttää se sama nokka? Olen kyllä aika varma, että merkit on kohdillaan. Voihan tämän testata, kaunis päivä.

Posted

Ykk merkki koneen sauma kohdassa, jolloin 1 tai 3 pytty vaihtaa. Eli saman verran venttiilit auki ykk:ssa ja jos jako pielessä, niin eron kyllä huomaa. Onko tulpanjohdot hiilikuitua vai kuparia/ terästä. Tyhjäkäynti suuttimen vaihtaisin reilusti isommaksi, jota voi puotella alaspäin..

Posted
12 hours ago, mikko k said:


Puristuspaineeseen vaikuttaa mm. puristussuhde, nokka-akselin asteet ja ajoitus, mittausta tehdessä moottorin kierrosluku eli startin kunto/teho ja akun varaustila… eli jos paineet on suht tasaiset kaikissa sylintereissä, niin hyvä juttu.

En nyt lähde vastaan väittämään koska kaikki viestissäsi pitää paikkansa, mutta koneessa on sama bensapumppu ja kaasarit kuin ennen remppaa, joilla oli toiminut. Tämä kerrotaan aloitusviestissä.

syystä jota ei kerrota tehty remppa ja vaihdettu remontoidut kannet, joista ei ole mitattu palotiloja.

 

tätä taustaa vasten, jos oletetaan että nokka on lähelle vakio ja kone pyörii mittausta tehdessä ”normaalia” nopeutta onko 8bar muuten tiiviille koneelle hyvä tulos?

Posted

Erikoinen vaiva on kyllä koneessa. Vaikeaahan tämä kaukoparantaminen on netin kautta.. 😄

 

En kyllä mitenkään muista mikä lienee vakion koneen puristuspaine enkä jaksa kuuklatakkaan. Joku palstan guruista laittaa sen varmaan suoraan muistista. En nyt pitäisi oman muistikuvaan perustuen kovin huononakaan puristuspaineena. Voin toki olla jälleen kerran täysin väärässäkin.

Posted

Ei se nokan ajoitus ole yhtään eri 1 ja 3 pyttyjen välillä, saman verran se on pielessä molemmissa jos on väärällä hampaalla.

En muista että näkeekö kampiakselin ratasta öljypumpun reiästä? Ei taida nähdä?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Ykk merkki koneen sauma kohdassa, jolloin 1 tai 3 pytty vaihtaa. Eli saman verran venttiilit auki ykk:ssa ja jos jako pielessä, niin eron kyllä huomaa.

Alkuperäisessä vakiopyörässä tämä pitää aika hyvin paikkansa ja koneen käynti vähän erikoinen videolla. Kuulostaa niinkuin sytkä puottelis pyttyjä pois välillä ja kierroksilla herää taas mukaan..

Edited by arvuuttaja
Posted

Katsoin nokan asennon, on aivan oikein. Mittasin nokan ( keinut 1.25) tuottaman noston venttiilille 13.1mm, pitää vielä katsoa asteet niin pääsee jyvälle mikä tämä keppi oikein on. Yritän vielä jostakin haalia toisen 6v puolan ja kaikki sytytysjohdot niin sittenhän tuohon onkin lähes kaikki vaihdettu. Ohivuotokokeessa ei ilmennyt mitään outoa.

Posted (edited)

Nokka on joku virinokka tolla venttiilinoston arvolla ja silloin se ei kyllä käy enää tyhjäkäyntiä vakiopuristussuhteella kuin huonosti. Eli hyvän jos haluaa on selvitettävä nokka-akselin todelliset arvot ja sen mukaan puristussuhteen nosto moottoriin.

Edited by Tutkija
Posted

Tuskaa voi yrittää lieventää vaihtamalla vakiovälitteiset keinut tai 1200 mallin kyseiset, jolloin myös venttiilin ajoitus muuttuu myöhäsemmälle ja palamatonta bensaa menee vähemmän läpi..

Posted

Kyllä tämä oli huono idea. Tarkoitus oli tehdä luotettava moottori ja korjata ne kolme sylinterä jotka ei enää muodostaneet kunnon painetta. Yhdessä pytyssä oli männän päällä pyörähtänyt jokin vieras pieni esine ja tehnyt jälkiä. Männänrenkaat jumissa, mutta sylinterit ehjiä. En tiedä mitä paskaa päässä pyörähti kun konetta kasatessa päätin ottaa tuon ajamattoman nokan, olisi ollut parempia vaihtoehtoja ihan samalla hyllyllä. Muistaakseni tämän nokan päätyyn on napautettu numerot 42, kertooko se jotain? Laitan moottorin auki ja vaihdan nokan. Olisiko w110 ok ja 1.1:1 vipuset. Mittailin tuosta mysteerinokasta asteet 264 (1.27 nostolla).

Posted (edited)

Se w110 ja 1,25 vipat toimii hyvin vakiokansilla tai miksei 1 ,1 vipatkin. Muuten tuo 264° 1,27 välyksellä tarkoittaa noin 300-310° nokka-akselia mainos asteilla,eli ei ihme ettei käy tyhjäkäyntiä kunnolla vakiopalotilallisilla kansilla.

Edited by Tutkija
  • 1 month later...
Posted

Sain välillä jotain tehtyä. Koneeseen tuli uusi W110 nokka ja nostajat sekä uusi puola. Nyt käy myös tyhjäkäyntiä. Venttiilikoppien sisältä kuuluu mielestäni aika kova rapina. Venojen päissä on nuo lash capit ja säätöruuvit mallia nivel. Venttiilinvälys 0.1, alutönärit ja vipuset 1.25. Keinujen geometria shimmailtu kuntoon. Ei yletä venttiilikoppiin. Onko nämä osat tarkoitettu yhteen? Pitäiskö kokeilla alkuperäisiä?

IMG_2957.JPG

Posted (edited)

Alu vai teräs tönärit? Terästönäreillä välys nollaan, niin että voit pyörittää tönäriä sormin.

Edited by Marko
Posted

Alutönärit ne on. Saamani vihjeen mukaan taidan rakentaa vielä keinujen akselin niin, ettei keinujen sivuttainen liike ole juurikaan mahdollista. Kiitos vinkistä.

Posted



Olisiko w110 ok ja 1.1:1 vipuset.


Mikä sulla on siellä nyt puristussuhde? W110(:kään) ei oikein tykkää vakiopuristuksista, 8,5-9 väliin olis aika passeli...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...