Jump to content

Valot, makaavalamppuinen


Recommended Posts

Illat jo pimeitä ja kuplan valot aikas kehnot, ainakin mulla vaikka 60/55w halogeenit 12v. Onko kellään kokemusta esim.ledeistä ajovaloina? 

https://autosparky.ie/products/h4-p45t-led-headlight-bulb-pair-vintage-car-older-tractor-bulb    esim. tällaisista?

 

Tai entäpä https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=8282773  tällainen adapteri jotta saisi käytettyä uudempia h4 valoja jotka osa varmaan paljon tehokkaampia yms.jne. Onko kellään noista(kokemuksia) tai mistä noita saa, muuta kuin ebaysta ja Englannista?

Ja juu tiedän, heijastimet, piuhat, akku, laturi jne.pitää olla kunnossa, ne on.

 

Edited by UltraVW
Link to comment
1 hour ago, Tanhis said:

Mä melkein lähtisin lähestymään ongelmaa usa ajovalojen kanssa ja niihin sitten e-hyväksytty led umpio. Suurin ongelma näissä led konversiossa taitaa olla tila valokuupassa.

 

Aivan, tilanpuute varmasti kuupassa tulee ongelmaksi. Täytyypä tutkia usa valoja ja niihin umpioita

Link to comment
4 hours ago, UltraVW said:

 

Aivan, tilanpuute varmasti kuupassa tulee ongelmaksi. Täytyypä tutkia usa valoja ja niihin umpioita

Ja tosiaan tämä on ainakin semilaillinen. Ja mielestäni täysin laillinen jos katsastaa ilman usa valon linssiä. Se että löytääkö kirkas linssi tiensä led umpion eteen katsastuksen jälkeen on eriasia.

Link to comment
4 hours ago, -tipi- said:

koska valokuvio menee päin v*ttua?

Noissa R2 kantaan suunnitelluissa H4 polttimoissa hehkulangat on samassa kohdassa kuin R2 polttimossa, valokuvio on siis hyvä mutta kirkas.

En itsekään käsitä miksi ne on laittomat - varsinkin kun nyky autojen valotehoja vertaa.

Link to comment

Näiden laatu esim. merkillä "Blink" vai mikähän oli, "Blic"? ei ihan vakuuta, kesän kesti pari ja yksi piti käydä vaihtamassa jo saman tien kun se laippakanta irtosi rungon pistehitsauksista jo asentaessa 😀 Mutta juu ei oo katsastuksessa haitannut kun on rihlatut linssit.

Link to comment
Noissa R2 kantaan suunnitelluissa H4 polttimoissa hehkulangat on samassa kohdassa kuin R2 polttimossa, valokuvio on siis hyvä mutta kirkas.
En itsekään käsitä miksi ne on laittomat - varsinkin kun nyky autojen valotehoja vertaa.
Näitä on myös laillisia H4 polttimoita, mutta niiden teho on 45/40W. Itselläni on tuollaiset Hellan tekemät ja ne on kyllä riittäneet, sanoisin jopa hyviksi.

Väitän että suurin syy huonoihin valoihin on silti jännitteen riittämättömyys, vaikka kuinka olisi väitetysti johdot kunnossa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla


Link to comment

Tai ostat multa Rossit joissa on H4 umpiot valmiina. Ehjät muovikehykset kromia. Mietin vielä hintaa kun just hölskähti mieleen että semmoset löytyy hyllystä 

Edited by spege
Link to comment
22 hours ago, metake said:



Väitän että suurin syy huonoihin valoihin on silti jännitteen riittämättömyys, vaikka kuinka olisi väitetysti johdot kunnossa.



 

Tämäkin on nykypäivänä helppo korjata. Regu mihin voi syöttää 8-15V ja ulos tulee 12.5V.

Link to comment
7 hours ago, Marko said:

Tämäkin on nykypäivänä helppo korjata. Regu mihin voi syöttää 8-15V ja ulos tulee 12.5V.

Niin tai sit vaan vetää uudet johdot eteen ja releyttää vanhoista johdoista ohjauksen.

Link to comment

Niin, akku on uusi samoin koko johtosarja vaihdettu joku vuosi sitten ja normi 30a tasaviratalaturi. Valot ei silti ole kummoiset, ei kait ne sitten olekkaan tuon paremmat mutta saako niitä paremmiksi? Jotenkin kun vaihdoin 6-12v odotin vähän enemmän?

Link to comment
12 hours ago, UltraVW said:

Niin, akku on uusi samoin koko johtosarja vaihdettu joku vuosi sitten ja normi 30a tasaviratalaturi. Valot ei silti ole kummoiset, ei kait ne sitten olekkaan tuon paremmat mutta saako niitä paremmiksi? Jotenkin kun vaihdoin 6-12v odotin vähän enemmän?

Johtosarja itsessään ei välttämättä kadota hirveästi voltteja, mutta vanha sulakerasia, valokytkin ja valorele (tai jalkanappi) yleensä kaikki ottaa omansa. Jännitehäviöt on helppo mitata sulakerasialta ajovaloille lähteviltä johdoilta.

  • Like 1
Link to comment

Tasavirtanen helposti ei anna tarpeeksi jännitettä kierroksillakaan ja se sitten korostuu jännitehäviöiden myötä. Omassa KG:ssä on vaihtovirtalaturi ja jännitettä tulee kokolailla hyvin lampuille asti (12,x V) , mutta silti Bilteman LED-H4 -lampuilla sai ihan merkittävästi valotehoa lisää, suunnilleen siihen mitä H4-lampusta pitäisikin irrota, sillä samat polttimot käyttöautossa (tuhdit johdot ja releet ja akkuun 50cm ja 14,4V latausta) eivät juurikaan eroa oikeasta H4-polttimosta ("+120%" Osramin Nightbreakerit). KG:ssä ei tietty moisia ole ja kun LED generoi itse jännitteensä paikan päällä, niin erot lähtöjännitteessä kätevästi hukkuvat.

 

Valokuviossa ei ole havaittavia eroja että hyvälaatuinen polttimo, joskin myös kallis, ~70e/pari (Biltema 42-2014). KG:n valokuuppaan tuo LED-härdelli mokkuloineen mahtui, en ole Kuplaan vielä kokeillut.

 

Laillinenhan se ei tietenkään ole, joten aika sama sitten asennella tuo suoraan R2-kantaan adapterilla, vaikkapa tuolta:

https://www.classiccarleds.co.uk/products/p45t-r2-h5-to-p43t-h4-bulb-adapte

 

Voisi luulla että lähempääkin saa, mutta enpä löytänyt.

 

Sitä en osaa sanoa miten paljon häikäisyä syntyy kun valoa tulee varmaan 10* se mitä vanhasta R2-lampusta, mutta toisaalta virtasta kuluu vain puolet.  Vielä kun muistaa että nykyautoissa on 5-10W ledit huomiovaloina yölläkin ja nehän on suunnattu 5 astetta yläviistoon, niin ei pitäisi pikku häikäisyillä erota mitenkään muusta liikenteestä, ennemmin päinvastoin.

 

 

Edited by Kharon
typofix
  • Like 1
Link to comment
21 hours ago, tolvana said:

Saa paremmiksi ja jopa hyviksi kun laitat hyvät h4 polttimot/umpiot+ varmistat että 3000kierroksella sun valoille tulee vähintään 14 volttia.

 

Hellan 7" umpiota voi suositella, minulla KG:ssä on. Mutta pitää olla tarkkana että saa sen version jossa referenssiluku on 17 tai 17.5, sillä se 'normaali' versio on euromallin "sumuvalo" referenssiluvulla 12.5 ja se näyttää kirkkaan alueen 10m keulasta eikä paljon muuta. Pitkillä toimii niinkuin pitääkin, mutta silti  kokolailla viraton pimeällä maantiellä, paitsi sumuvalona.

 

Tuo oikea malli antaa ~80% valosta >40m päähän, sillä tekeekin jotain.

Link to comment
On 10/9/2022 at 5:45 AM, Marko said:

Tämäkin on nykypäivänä helppo korjata. Regu mihin voi syöttää 8-15V ja ulos tulee 12.5V.

 

Parempiin  versioihin voi syöttää mitä vaan 5-30V ja ulos tulee se 12,5V. Toimii 6-volttisessakin ja H4 jo yksinään on jo huima parannus alkuperäisiin valoihin.

Alibabassa myivät moista 12 taalaa kappale ja virrankesto sellainen että tarvitaan  molemmille oma. Isompiakin oli mutta ne maksoivat suhteessa enemmän. Tuohon ei vain ole URLia tallessa, haku ehkä löytää.

Link to comment
On 10/10/2022 at 4:26 PM, Kharon said:

Tasavirtanen helposti ei anna tarpeeksi jännitettä kierroksillakaan ja se sitten korostuu jännitehäviöiden myötä. Omassa KG:ssä on vaihtovirtalaturi ja jännitettä tulee kokolailla hyvin lampuille asti (12,x V) , mutta silti Bilteman LED-H4 -lampuilla sai ihan merkittävästi valotehoa lisää, suunnilleen siihen mitä H4-lampusta pitäisikin irrota, sillä samat polttimot käyttöautossa (tuhdit johdot ja releet ja akkuun 50cm ja 14,4V latausta) eivät juurikaan eroa oikeasta H4-polttimosta ("+120%" Osramin Nightbreakerit). KG:ssä ei tietty moisia ole ja kun LED generoi itse jännitteensä paikan päällä, niin erot lähtöjännitteessä kätevästi hukkuvat.

 

Valokuviossa ei ole havaittavia eroja että hyvälaatuinen polttimo, joskin myös kallis, ~70e/pari (Biltema 42-2014). KG:n valokuuppaan tuo LED-härdelli mokkuloineen mahtui, en ole Kuplaan vielä kokeillut.

 

Laillinenhan se ei tietenkään ole, joten aika sama sitten asennella tuo suoraan R2-kantaan adapterilla, vaikkapa tuolta:

https://www.classiccarleds.co.uk/products/p45t-r2-h5-to-p43t-h4-bulb-adapte

 

Voisi luulla että lähempääkin saa, mutta enpä löytänyt.

 

Sitä en osaa sanoa miten paljon häikäisyä syntyy kun valoa tulee varmaan 10* se mitä vanhasta R2-lampusta, mutta toisaalta virtasta kuluu vain puolet.  Vielä kun muistaa että nykyautoissa on 5-10W ledit huomiovaloina yölläkin ja nehän on suunnattu 5 astetta yläviistoon, niin ei pitäisi pikku häikäisyillä erota mitenkään muusta liikenteestä, ennemmin päinvastoin.

 

 

Ok, kiitos kattavasta tietopaketista. Nuo bilteman ledit tai vastaavat voisi olla kokeilemisen arvoiset jos vain mahtuvat kuuppaan, kallis kokeilu jos eivät mahdukkaan😀 tuskin saa palauttaa? Tarvitsevat kuitenkin tuollaiset adapterit varmaan, kuten kaikki ns.uuden malliset polttimot? En löytänyt minäkään lähempää kuin Englannista? Omituista? Adaptereilla voisi tietenkin kokeilla ensiksi jotain nightbreagereita tms? Täytyy varmaan aloittaa siitä että, tilaa tuollaiset adapterit?🤔 Täytyy vielä mittailla paljonko valoille tulee virtaa? Sulakerasia myös uusi, relettä ei ole, valonkatkaisin ja jalkanappi on ainoat vanhat osat järjestelmässä. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...