Jump to content

vw-harrastuksen hyviä mokia....ei tosikoille....


Recommended Posts

tänään koneen osia putsatessa....tuli mieleen tapaus, kun kaikki tietävä autonasentaja....kasasi elämänsä ensimmäistä kuplan konetta...no kone siitä osakasasta muodostui....

 

kaveri oli sen jo nostanut autoon paikalle, käynnistysvalmis...työpöydällä oli pieni peltinen tulppa...kysyin että tiedäks mikä tää on....?

 

kaveri siihen, että joku pakkasproppu, ei tarvita kuplan koneessa....heh...

sanoin että täähän on kuule sinne nokka-akselin päähän tuleva tulppa....

ei uskonut, kone käymään...ja öljyähän se alkoi valuttamaan...poistuin takavasemalle...kaverilta paloi hihat....heh heh heh.....

 

toinen hauska moka:

kaveri oli tehnyt jm-autoon uuden koneen...kovalla kiirellä piti päästä testaamaan viereiselle tielle....mitään penkkiä siinä tarvita, saunajakkara autoon ja menoksi....

ensimmäinen testi päättyi tallin seinään, jäi kaasu hirteen...kaveri oli selällään takana turvakaarien joukossa....heh heh heh.....

 

tämän otsikon alle voi näitä hauskoja ja "vähemmän" hauskoja mokia laittaa...

Link to comment

Näähän ei oo koskaan tapahtunut itselle tietenkään.

 

Kaveri kasas koneen ja innolla koeajolle. Tais päästä tien päähän kun motti poksahti. Kannattais muistaa laittaa öljytkin sisään ja tarkistaa valon toimivuus.

 

t. Mika

Link to comment

Kaverin faija korjas jokkisauton vaihdelaatikon ja sai sen takas autoon kiinni, ja paatti lahtea tallin edesta rivakalle koeajolle.

 

Tuli sitten kasanneeks peravalityksen vaarinpain, 4 vaihdetta taakse ja yksi eteenpain.... naama tuulilasissa kun "ykkosella" lahti kaasu pohjassa

ja melkein tallin seinasta lapi :D

 

 

Jan

Link to comment
Guest Toheltaja

tuo sama tuli tehtyä porschen kanssa ku lootan välitin ja uudelleen kasasin. Ei tullut mieleenkään ku kasasin sen 911 ohjeilla että 914:ssa pitäs olla perä toisinpäin... Hetki ihmeteltiin vivustoa ku ei löytyny ku yks eteen, sitte tuli vasta mieleen.

 

Samaten ekaa konetta kasatessa joskus vuonna 90 hienosti 4 niittiselle nokalle asensin 3 niittisen tehopumpun, josta luonnollisesti akseli ei riittäny nokan hahloon asti. Ja heti testaamaan ku sai koneen kiinni, öljyvalosta oli joku johto irti ku ei syttynt, mutta runkolaakeri nasahti kyllä kiinni reippaan puolen kilsan revityksen jälkeen.

 

Ei ne silloin naurattanu, mutta nyt jo menee huumorilla...

Link to comment
Guest Ranne

Itellä meni kanssa itseluottamus kun tuota rookeria kasasin... Virranajakajan käyttöakselia yritin asentaa paikoilleen, kaikki muu oli jo kunnossa. Ei mennyt kunnolla pohjaan, ja jotenkin sitä siinä yritin paikoilleen murjoa, kunnes tajusin ruveta enemmän tutkimaan ja huomasin että kampiakselin ratas liikkuu päittäin! Ei paljoa vituttanut purkaa muuten täysin kasassa oleva kone ja huomata että se saatanan seekerirengas oli unohtunut pöydälle.

 

Mutta eilen tuli kuitenkin onnistuneesti suoritettua nokan sisäänajo. :)

Link to comment
Guest fastghia

Kiireessä on sattunut erinäköisiä juttuja...

 

Kerran kun oli kiire katsastukseen, sammui auto ylämäkeen eikä lähtenyt enää käyntiin (latausongelmia). Kiireeessä yritin sitten käynnistää auton mäkilähdöllä takaperin... ISO VIRHE, sillä kiesi karkas saman tien käsistä ja ajautui ojaan vastakkaiselle puolelle tietä. Sattui vaan oja olemaan about 3m syvä, joten kupla olis pyörähtänyt nätisti katolleen - ellei olisi jäänyt toisen takavalon lasin varassa (-58 ja takavalon lasi oikeasti lasia) killumaan vasten puhelintolpan tukivaijeria. Kärry oli aika hauskan näköisessä asennossa nokka kohti taivasta ja toinen etutassu ilmassa. Kyllä hinausauton kuskiakin nauratti.

 

Toisella kerralla (sama auto vielä ja taas hoppu jonnekin) asennettiin alle uudet 5x205 vanteet. Kaveri pulttas vasemman etupyörän kiinni ja kysyin kuskin pukilta että onks kireellä? Luulin kuulleeni että vastaus oli "joo", joten auto käyntiin ja pihalta soratielle. 50 metriä päästiin kunnes vasen etunakki pyörähti ojanpenkalle ja auton nokka putos jarrurummun varaan vasemmalla puolella. Hyvää tekoa nuo jarrurummut koska soratiellä ei tullut mitään vaurioita. Hankaluutena oli keksiä miten tunkata kulma ylös, mut käyttiksestä löyty matala tunkki, jolla homma hoitui. Ja oudointa oli, et kaikki 5 pyöränpulttia löytyi matkan varrelta. Tällä kertaa naurua piisas ohikulkijoilla, kyläläiset katto et mitä noi kaupunkilaiset oikein...

Link to comment
  • 3 months later...

Kuinkas on jäänytkin tämä huomaamatta?

 

Joskus tuli otettua tuo nytkin autossa kiinni oleva 1300 irti tarkoituksena vaihtaa luistava kytkin parempipitoiseen. Samalla oli ajatus hiukan pienentää päittäisvälystä lisäprikoilla. No ne hommat onnistuivatkin, no problem. Tai niin luulin.

 

Jäi sitten laittamatta se paperitiiviste sinne vauhtiksen alle, ja uusi kytkinlevy hetkessä öljystä pilalle. Tai ei kait se hetkessä mennyt mutta kun tuli ajeltua muutama tuhat km sillä ajatuksella että "kyllä se ajan oloon asettuu"...

 

No ei kun asentamaan jotain nurkista löytynyttä käytettyä levyä tilalle, tuolloin oli otsasuonet aika pullollaan.

Link to comment

On sitä joskus uran alkuaikoina laitettu kone ilman venttiilin nostajiakin perseeseen...Ei muuten olis tajuttukkaan mutta pöydällä oli 8 numeroitua metallin palasta, no ei kun auki ja parin tunnin päästä savut koneesta : )

Link to comment

18V ja kone levis iltakruisailuissa, seuraavana aamuna piti paasta toihin samalla autolla... eiku yota myoten koneremppaa, ja kun se naytti sujuvan odotettua nopeammin, paatin maalata sen samalla.. ja oikein detaljoida, pultinpaita myoten. Kone kasattuna, viimeiset maalinsuihkaukset pintaan klo 4 aamulla, ja astun taaksepain hallissa ihailemaan katteni toita. Ja kompastun nokka-akseliin.

 

Klo 10 aamulla olin kuitenkin toissa tuon koneen voimin.... vain tunnin myohassa :)

 

jan

Link to comment

Yhden kaasarisäätötuokion päätteeksi koeajolla ihmettelin huono kulkua. Onneksi ei sen enempiä tullut purettua, kunnes huomasin, että oli suuttimet kiristämättä, silleen vähä "höhhöllään".

 

Sitten yks kerta oli sellainen tavallista kinkkisempi käyntihäiriö. Kun suurin piirtein oli kone menossa purkuun niin kaveri huomasi, että "tää virranjakaja on löysällä". Se oli kiertynyt niin paljon kuin kondensaattorin johto oli antanut periksi. Sytkä oli vissiin hieman pielessä.

 

Kolmas semmoinen jo melko nolo oli erittäin hyvin sujunut takajarruremppa jossa hihnat jätettiin "tarpeettomana painolastina" tallin lattialle. Kyllä ne vaan siellä pitää olla jos meinaa, että takajarrut toimii. Kokemuksesta tiedän sen nyt.

Link to comment
....Ja kompastun nokka-akseliin.

 

Klo 10 aamulla olin kuitenkin toissa tuon koneen voimin.... vain tunnin myohassa :)

Tuosta pitäisi antaa jo jonkinlainen tunnustuspalkinto sitkeydestä ja peräänantamattomuudesta :D

 

Itselle ei ole käyny (vielä, kop kop) sen kummempaa kun että yksi aamu töihin lähtiessä alkoi n. 600 metrin ajon jälkeen tuntumaan siltä että taitaa olla paree pyssätä tähän. Takarengas oli yhdellä pultilla kiinni, ja pyöränavain jäi talliin. Klassinen pyöränpulttien jälkikiristyksen laiminlyönti siis.

Link to comment

Seuraava tapaus ei ole itselle käynyt, mutta opettaahan sekin jotain..

 

Entinen naapurin setä kasaili joskus pojalleen seuraavan päivän kisoihin jokkiskonetta iltahämäristä aina pitkälle aamuyölle asti. Äijä on/oli melkoinen VW-tietäjä ja pihallaan oli aina joku ilmavaivainen projekti.

 

Väsymys oli kait tepposensa tehnyt yöllä. Kisoissa kun konetta sahasivat käymään ei lähtenyt, ei sitten millään. Pyöritti vaan melkoisen epätasaisesti ja satunnaisesti vähän yskähteli. Oli toiselta puolen joutunut jostain syystä aivan kasauksen loppuvaiheessa ottamaan keinuvivut akseleineen irti, ja takaisin olivat sitten jääneet laittamatta. Venttiilikoppa oli kyllä ollut nätisti paikoillaan ja toiselta puolen venat säädettykin.

Link to comment
  • 4 months later...
Guest Buggy Builder

Tällänen tapaus sattu viime kesänä:

Oli kupla saatu justiinsa kasaan ja puunattu ja kaikki. Sitten kovassa kiiruhussa oltiin peruttaas sitä trailerille ja hyvinhän se sinne meni, mutta ku auto oli kärryllä niin katoin sivulle ja ihmettelin ku maa näytti liikkuvan eteenpäin. No eihän se maa mihinkään liikkunu vaan vetoautosta oli jääny käsijarruvetämättä ja vaihde vapaalle, eikä siinä vielä mitään, mutta ku oli vielä melko jyrkkä alamäki ja puolen tunnin päästä piti olla kupla museokatsastukses...

 

Kerettiin kyllä lopulta...vetoautoon tuli vain "vähän" peltitöitä.

Link to comment
Näähän ei oo koskaan tapahtunut itselle tietenkään.

 

Kaveri kasas koneen ja innolla koeajolle. Tais päästä tien päähän kun motti poksahti. Kannattais muistaa laittaa öljytkin sisään ja tarkistaa valon toimivuus.

 

t. Mika

 

 

Ehka ma voin jo tunnustaa... tuo olin mina, 18v ja eka kuplanvirityskokeilu :)

Intoa enemman ku taitoa vissiin. Olin niin innoissani etta sain jotakuinkin ilman apua koneen nippuun ja takas paikoilleen, niin pitihan sita silta istumalta lahtea sisaanajamaan. Oudon karkea oli kayntiaani, mutta ma luulin etta se kuuluu asiaan kun on uusia osia, ja kai se siita tasottuu kun antaa lisaa hanaa etta oljy lahtee kiertamaan. Ja kaikki tiet laakson pohjalta veivat ylamakeen. Ekan maen huipulle hyytyi, sain tyonnettya auton ympari ja lasketeltua vapaalla takas kotipihaan.

 

Jossa odotti uusi avaamaton oljykannu maassa.

 

Pah.

Link to comment

Eräs henkilö soitti ja valitti ettei saa pitämään itseasentamaansa ö-putsari systeemiä.

Annoin vinkit miten pitää toimia, olinhan myynyt hänelle ko runkokoneen FF liitännöin.

Seuraavana päivänä tää raketti-insinööri soitti että kone ei toimi enää. Oli nyt kuulemma jumissa.

Kysyin mitä olet tehnyt ö-systeemille. Oliko tehnyt kuten ohjeistin?

Ei kuulemma, kun hällä oli ollu parempi idea: Koska putsarin seutu vuoti, hää otti letkut irti putsarin jalasta ja tulpas ne molemmat.

Korjaus oli kuulemma onnistunut, vuoto lakkas. Mutta mikä vaivaa konetta ?

 

=)

Link to comment

vuosia sitten kasailin sonderbusiin type1 moottoria, kone oli jo kokonaan kasassa kun huomasin että hihnapyörän päähän kuuluva "öljy levy" on pöydällä. eiku moottori osiksi.

 

912:sen moottorista putsattiin kaassareiden pääsuuttimia, päätettiin sitten kaveri kanssa lähteä syömään ja kokeilemaan kuin toimii. hyvin meni alle 3000rpm mutta sen yli kuoli kokonaan.. Kun päästtiin tallille todettiin että ne pääsuutimet olis voinu laittaa takas.

 

V8 harrastuksen alussa nostettin chevy pickupista moottoria ja vaihteistoa pois. Ei sitten tullut pieneen mieleen että laatikosta tulee öljyt pihalle kardaanin reijästä. N.8l öljyä tallin lattialla. N.20v ikäisenä.

 

Onneksi näille voi naureskella jälkeen päin..

 

Ei oma mokat: Kaveri hieman päätti virittää taunuksen moottoria ja jätti runko ja kiertokangen laakerit kasauksessa pois. Sai vielä koneen käyntiinkin. no loput voitte kuvitella itse...

Link to comment

jonkin aikaa sit tapahtunutta... kävin hakee toimivan koneen (tyyppi 4) etelän suunnalta ja eikun kotia ja ruuvvaamaan paikalleen kun lopulta sain tehtyä putkiston joka mahtu siihen ja kävi kuplan alle niin sithän sitä pääs kokeilemaan... Alkuun oli sytkät 180 astetta pielessä (en vaan osaa) ja kun ne sain hollilleen niiin hävis yhdestä sylinteristä puristukset syynä kiero venttiili ja eikun soittelemaan myyjälle et mitäkäs nyt... no myyjän kanssa sovittiin jotta hän laittaa pari venaa tulee postiin ja homma bueno venat tulivat nopsaan ja eikun paikoileen koneistamon kautta samalla hiovat kannesta muutkin venat. Ja taas konetta auton alle.... ja tuntuu jo paremmin pelaavan mut ei silti hyvin, joka he...tin paikaa tutkittuani syytin mukana tulleita kaasareita ja eikun hommaamaan toiset kaasarit ja niihin imusarjat ja tietenkin kun imuset tuli niin ei mahtuneet ton jäähykotelon kanssa paikoilleen

no eikun umpitangon ostoon ja koroketta alle sorvaamaan. No taas nipussa ja eikun kokeilemaan ja ei vieläkään kunnossa..... helvetin moinen vitutus päällä jäi hommat hetkeks seisomaan. Taas pikku hiljaa tallille ja taas sama rumpa alusta mittaa puristukset, tarkista sytkät, ihmettele kaasarin synkroja.... ja ei mitään selvää löytynyt lopulta 009 jakaja romu koppaan ja eikun ikivanha täysin kova jakaja tilalle jolla rupest toimimaan paremmin sillä leimalle ja sit hommaamaan kärjetöntä sytkä pakettia tohon 009 jakajaan joka sit tuntuu poistaneen loput ongelmat eli nyt vetää suht kivasti... jokseenkin mystistä on se et jakajassa ei havaittavaa välystä kun olin aiemmin siihen vaihtanut helat, silti ei toiminut kärkien kanssa tuli testattua useemmalla konkalla ja kärjillä...

Link to comment
  • 9 months later...

"Jäi sitten laittamatta se paperitiiviste sinne vauhtiksen alle, ja uusi kytkinlevy hetkessä öljystä pilalle."

 

On sitten varma konsti saada vauhtipyörä irtoamaan jos on vähänkin tehoa koneessa,väliin ei saa laittaa mitään,pysyminen perustuu metallien hyvään kosketukseen ja puristukseen,jotka paperi täysin poistaa!Ei se öljy sieltä vuoda!

Link to comment
  • 1 year later...

4 päivää meni ihmetellessä miksei toi Stuttgartin Kupla, 4-pyttynen ilmajäähybokseri sekin, ota jenkaa tai toimi kunnolla kuormituksen alaisena. Helppin Markon avustuksella sitten tuijotelin kuvia Solex 40 PII-4:sten sielun elämästä ja hokasin et kurkkujen päällä olevat 'hajottimet' (pre-emulsifier) pystyy laittaa väärinpäin. Eli olin laittanu lukitusruuvit kanavan kohdalle, joten lukitusruuvin potero oli päinvastasella puolen kanavan jatkeena ja täten pääpiirit kokonaan tukossa. Näin siis oli kaikissa 4:ssä kurkussa. Nyt lienee kaasarin säätö hieman helpompaa.

Link to comment

yksi tuttava oli kuplalla ajelulla ja kesken reippaan matkavauhdin laturin merkkivalo syttyi.

auto tien sivuun ja pelti auki. laturin hihna oli kadonnut suuren päittäisen takia. apumiehen vinkki ajaa parkit päällä

kotio ei tainut olla niin loppuun ajateltu. loput taitaa arvata...

Link to comment

Viime viikolla lainasin ovaalista virranjakajan paksutolppaan ja piti sitten ovaalilla lähteä vappuaattona liikkeellä. Ihmettelin kun ei käynnisty ja hulluna pumppasin kaasua ja starttasin, eikä lähtenyt. Noh, lähti sittenparemmin kun laitoin virranjakajan takaisin.. :D

Link to comment
Viime viikolla lainasin ovaalista virranjakajan paksutolppaan ja piti sitten ovaalilla lähteä vappuaattona liikkeellä. Ihmettelin kun ei käynnisty ja hulluna pumppasin kaasua ja starttasin, eikä lähtenyt. Noh, lähti sittenparemmin kun laitoin virranjakajan takaisin.. :D

 

olisit tilannut hukassa olevalle kipinälle vaikka Janilta hukkakipinälaitteet niin ei olis tarvinnut jakajaa takaisin laittaa:)

Link to comment
Guest Pyrres

Valitettavasti kun aikanaan kupla tuli ensimmäisenä autona pihaan ja sitä siinä sitten ropailin. Ja tuttuun tapaan kuplassa oli vaihdekeppi varsin veltto kun puslat ym loppu. Faijan kanssa käytettiin auto leimalla ja kun pari päivää sen jälkeen kun aloin omassa pihassa käynnistelemään niin seinäänhän sitä päädyttiin startin voimalla. En normaalisti anna kenenkään ajaa autojani, ja tässä tapauksessa tein poikkeuksen koska ei ollut ikää ajaa autoa leimalle. Noh itse en tupannut säilytyksessä jättää ikinä vaihdetta päälle. Siinä sitten istuin autoon, heiluttelin keppiä ja totesin että vapaalla on ja puoliksi autosta ulkona starttasin. Oltiinkin kotitalon seinässä ennen kuin huomasinkaan. Kyllä muuten otti päähän. Vihainen itselle, faijalle, kuplalle ja kaikelle mahdolliselle. Onneksi selvittiin pienillä vaurioilla, lokasuoja oikaistiin ennen maalausta, taloon tuli pieni kolo rappaukseen ja omaan egoon varsin iso lovi. Ja opinpahan muuten kerralla että vaikka kuinka olisi olevinaan vaihde vapaalla niin aina kytkin pohjaan.

 

Toinen taas oli kun olin saanut juuri uuden tehokkaan koneen kuplaan ja tietenkin olin ollut aiemmin jo aamulla sateen saattelemana ajanut koko työmatkan kaikki mutkat pienessä luistossa ja kehälläkin nopeutta se 95km/t eli sen mitä tuolla matkanopeutta viitsii ajaa (kovat vanhat renkaat+pieni kiire) nukuttuani pommiin. Moottori oli varsin tempperamenttinen verrattuna vanhaan vakiomosaan. Eli otti ihan mukavan tehopiikin. Noh töistä pääsin ja oli jo kuivaa. Lähdin sitten kohti Kehä 1:stä kun huomasin että valot vaihtuivat keltaisiksi, totesin että on jo myöhäistä jarruttaa joten ajoin läpi ja 90asteen mutka edessä, normaali nopeus noin 40km/h joka oli juuri kakkosella tehopiikin paikkeilla. Ei siinä mitään mutta se ainoa kostea kohta asfaltissa sattui olemaan juuri siinä risteyksessä kun tehopiikki iski. Lähti kupla nätisti kahdella kaistalla aivan poikittain, olin varma ettei enää oikenisi mutta onneksi pysyi hanskassa. Ei mikään hauska oikaistava tuo kupla kun on vakio ratti, vakio penkit eli roikut siinä jättimäisessä liukkaassa ruorissa ja toivot että saisit tarpeeksi nopeasti pyöritettyä sitä ruoria. Kyllä muuten säikäytti tuo kerta ja tuli otettua varovaisemmin sen jälkeen. Ja rengastuksenkin uusin. Tuon siitä saa kun on itselle ns tuttu auto mutta moottorin luonne muuttunut aivan toisenlaiseksi, tehoa moninkertaisesti ja renkaat aivan liian vanhat.

 

Ja on ne tietenkin tullut myös kokeiltua ne perinteiset akku irti starttailut ym. Eli on tähän kuuteen vuoteen minkä tuon auton olen omistanut niin mahtunut kaikenlaista. Mutta on ainakin oppinut autoista yhtä sun toista.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tällänen koneen kasaus homma kävi itselle että kun sitä männätapin sokkaa pingoitti paikalle niin kuului spoing ja sinnehhän se upposi kampikammion syövereihin eli ei muutakuin magneetin kanssa kopeloimaan, ja kääntelemään konetta ympäri että sai sen sokan ulos.

Link to comment
  • 3 years later...

N .6 vuotta sitten laitettiin eka megasquirt projekti tulille, eiköhän sitä ennen tullut asennettu parempaan(!) paikkaan 48 rivinen öljynjäähdytin ja sisätiloista taisin porata kiinnikereiät pulteille. Mystinen 6mm reikä jäähdyttimessä ja öljylammikko lattialla hillitsi hienoa ensikäynnistymisen juhlaa :D

  • Like 1
Link to comment
Guest Kaiponen

Nyt syksyllä olin vähän säätänyt etujarruja illalla sillä lailla että takaa ottaa jarrut kiinni ennen etupäätä ja autosta tietysti oikeen puolen eturengas irti, vasemman puolen rengas aseteltu rumpuun että aamulla laitan pultit ennen kun kokeilen ja keula pukin varassa. Heti aamusta tietysti kauhee into päästä vetää vetoja pihatielle ja kokeilee että tarviiko säätää vielä lisää. Kone käyntiin ykkönen silmään ja railakas lähtö ja keulahan tietysti pöllähti samantien hiekalle :D onneks tällä kertaa leka peitti sen minkä kuski muisti heitti :D

 

Pari viikkoo Ennen tota aikasempaa tuli pohjasta epämääräinen kumiletku taakse ja kaverin kanssa mietittiin että mikähän se on kun oli aika huonon näkönen ja olin sen auton juuri ostanu ja päädyttiin parin sekunnin mietinnän jälkeen että TULPATAAN SE!:D no ei kone lähteny käyntiin vaikka bensaa oli just kaadettu tankkiin :D bensaletkun tulppa tuli sit purettua ja pistettyä kiinni bensapumppuun ja ihmettelykshän sekin meni kun ei antanu kipinää= pyörijä jääny tallin lattialle lojumaan :D

Link to comment

"Sido se kiinni tuohon minun kattotelineeseen" sanoin muutama Vappu sitten harrastajakaverille kun etsiskeli sivutelttansa kiinnitysnarulle sopivaa kiinnityspaikkaa.

 

Aamulla kun lähdin peruuttamaan muistu kyllä hyvin mieleen kun meinas tulla koko leiri perässä!

Viisaana kyllä kiersin auton ja katsoin ettei mitään ole auton alla / renkaan edessä ennen lähtöä.

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...