Bubble-70 Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Eli pitääpi tilata tuommoset 0.26mm korokekupari prikat putkien alle. Meneekö noilla dekki oikealle kohdalle? Quote
ozone Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Korokeprikat ei taida kuparia olla, mutta prikoillahan se dekki helpoimmin säädetään. 0,26mm taitaa olla ihan sopiva, kannattaa mitata että paketissa on prikat oikean paksuisia ja keskenään yhtä paksuja ja tietenkin vielä prikkojen kanssa tarkistaa dekki. Quote
metake Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Noissa kansissahan on pyttyä vasten tuleva reuna korotettu, mittaa sen sisähalkaisija että oliko se 90.5 niin kuin muistan, eli olake täsmää pytyn yläpään mittoihin? Jos on ,niin sen vaikutus on suoraan sama kuin korokerenkaan. Quote
Bubble-70 Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Noissa kansissahan on pyttyä vasten tuleva reuna korotettu, mittaa sen sisähalkaisija että oliko se 90.5 niin kuin muistan, eli olake täsmää pytyn yläpään mittoihin? Jos on ,niin sen vaikutus on suoraan sama kuin korokerenkaan. Oikeassa olet, nimittäin kannessa on korotettu reunus! Reunan korkeus on 1,5mm about... eli dekkiä tulee se n.2,5mm, onkos se hyvä? Quote
DWL_Puavo Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Dekkiä olisi hyvä olla mahdollisimman vähän haluttuun staattiseen puristussuhteeseen nähden - kuitenkin tuon reilun millin minimissään. Kaikki ylimääräinen dekki yhdistettynä ammeen muotoiseen palotilaan (varmaan joihinkin muihin muotoiluihin myös) heikentää osaltaan koneen hyötysuhdetta ja lisää nakutusherkkyyttä. Samalla staattisella puristussuhteella mutta pienemmällä dekillä toteutettuun moottoriin voidaan laittaa yleensä myös enemmän sytytysennakkoa kuin isommalla dekillä varustettuna jossa on sama staattinen puristussuhde (näin karkeasti muotoiltuna, asiassahan on toki paljon muitakin parametrejä). Toisin sanoen, palotapahtuma on tehokkaimmillaan kun sitä tapahtuu mahdollisimman paljon nimenomaan kannen palotilassa keskellä sylinteriä, ja mahdollisimman vähän reunoilla. Karrikoidusti pienempi dekki jättää reunalle vähemmän seosta nakuttamaan (ts. syttymään itsekseen), samoin palotilan reunalta pienemmällä dekillä voimakkaammin puristustahdin yhteydessä palotilaa kohden painuva ilma/seos tehostaa pyörteilyä ym. palotilassa. Samoin palotapahtumassa etenevä liekkirintama kohdistuu suoremmin painamaan mäntää eikä sylinterin seiniä. (...ja varmasti tässäkin sen sata muutakin tapahtumaa) Optimitilanne olisi siis se, että haluttu staattinen puristussuhde muodostuu esim. 1.5mm dekistä ja palotilan muotoilusta. Siihen joskus jopa päästäänkin :) Quote
Bubble-70 Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Dekkiä olisi hyvä olla mahdollisimman vähän haluttuun staattiseen puristussuhteeseen nähden - kuitenkin tuon reilun millin minimissään.Kaikki ylimääräinen dekki yhdistettynä ammeen muotoiseen palotilaan (varmaan joihinkin muihin muotoiluihin myös) heikentää osaltaan koneen hyötysuhdetta ja lisää nakutusherkkyyttä. Samalla staattisella puristussuhteella mutta pienemmällä dekillä toteutettuun moottoriin voidaan laittaa yleensä myös enemmän sytytysennakkoa kuin isommalla dekillä varustettuna jossa on sama staattinen puristussuhde (näin karkeasti muotoiltuna, asiassahan on toki paljon muitakin parametrejä). Toisin sanoen, palotapahtuma on tehokkaimmillaan kun sitä tapahtuu mahdollisimman paljon nimenomaan kannen palotilassa keskellä sylinteriä, ja mahdollisimman vähän reunoilla. Karrikoidusti pienempi dekki jättää reunalle vähemmän seosta nakuttamaan (ts. syttymään itsekseen), samoin palotilan reunalta pienemmällä dekillä voimakkaammin puristustahdin yhteydessä palotilaa kohden painuva ilma/seos tehostaa pyörteilyä ym. palotilassa. Samoin palotapahtumassa etenevä liekkirintama kohdistuu suoremmin painamaan mäntää eikä sylinterin seiniä. (...ja varmasti tässäkin sen sata muutakin tapahtumaa) Optimitilanne olisi siis se, että haluttu staattinen puristussuhde muodostuu esim. 1.5mm dekistä ja palotilan muotoilusta. Siihen joskus jopa päästäänkin :) Juuno se on selvä jep jep jaa joo.... Nii elikkä toimiiko kone ollenkaan mitenkään jos en tee (=teetä) mitään palotilan muotoilulle? Ei tarvi kaikkia tehoja fiilata irti tässä projektissa, haussa pirteämpi luotettavan puoleinen käyttökone... Quote
DOODAH Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Toimii. En löytäny/jaksanu ettiä, mutta jokos palotilat dekkasit? Quote
Bubble-70 Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Toimii. En löytäny/jaksanu ettiä, mutta jokos palotilat dekkasit? Jaa siis niinku miten/mitä että? :D Quote
Roope Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Oletko mitannut palotilan koon? Ja paljonko sulla on ruttujen tavoite? Koska tuo 2.5mm dekki on liian iso ja jos on vielä koskemattomat kannet niin palotila taitaa olla myös iso. Quote
Bubble-70 Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 Oletko mitannut palotilan koon? Ja paljonko sulla on ruttujen tavoite? Koska tuo 2.5mm dekki on liian iso ja jos on vielä koskemattomat kannet niin palotila taitaa olla myös iso. En ole mitannut palotilan kokoa. Ihan täyttä käsitystä ei ole kyseisestä mittaus toimenpiteestä, mut jotain pleksi systeemeitä vissiinkin... täytyypä kysästä jospa ac-tomppa tietäis ton kannen palotilavuuden...vai onko jokainen kansi vähän erilainen, hope not! (edit.) taidanpa mitata vaan niin ei käy vahinkoja...tai mittauttaa, eikait se miljoonia maksa? ei oikein luota omaan räpellykseen/pipettihäsläämiseen.... Ruttujen tavoitteesta en tiedä, kun en tiedä mikä tälle koneelle olisi hyvä!? johonkin 9 pintaan? en mä mitään niistä ymmärrä (vielä) Quote
Bubble-70 Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 Oho, aikas komee video siitä mitä siellä palotilassa tapahtuu! Ootte varmaan jo nähny mut enivei... http://www.liveleak.com/view?i=73e_1192001762 Quote
MU Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 Leikkaat kirkkaasta akryylilevystä sylinteriputken kokoisen kiekon ja poraat siihen pienen n.5-6mm reiän. Asetat kiekon kanteen palotilan päälle (hivenen vaseliinia ulkokehälle tiivisteeksi) ja täytät palotilan esim. saippuavedellä(poistaa pintajännityksen) injektioruiskulla reiän kautta. Näin sulla on tiedossa palotilan koko. Quote
Bubble-70 Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 no voe video..prkl ku tökkii...kaik ois muute valmiina mut ei oo sytytystulppaa joka sopeis noihin kansiin, muuten kyllä olis välineet valmiina palotilan mittaukseen... :/ Mitkä tulpat tähän moottoriin, vois sit ostaa samalla nekin valmiiksi...? Kannet: (http://www.aircooled.fi/tuote/232/sylinterikansi-scat-pro-street-40-x-355mm-singlejouset-905-92mm) Saishan sen toki tulpattua veden pitäväksi, mut meneekö tilavuus tulos pahastikin mönkään jos ei oo tulppaa viemässä tilavuutta siellä? Quote
metake Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 Mitkä tulpat tähän moottoriin, vois sit ostaa samalla nekin valmiiksi...? Bosch 4-kärkiset, eikä tarvii taistella pimentyneiden tulppien kanssa. Omalla olen ajanut nyt 2 kesää (~10 tkm) noilla tulpilla tuplakaasarikoneella (ja siis samat kannet), enkä meinannut vielä ensi kesäksikään vaihtaa tulppia. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-0824 Quote
JaniM Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 Pistä jesarin palanen palotilan puolelle, niin ei mee niin pieleen. Quote
SimpleMan Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Dekki asiaan... Ite joskus valvoin kolmatta viikkoa ammentaen kaikkea mahdollista tietoa suuren dekin haittavaikutuksista ja asia saattaa olla niin notta tosiaan alle 1,5mm olisi paras ja tehokkain kuten edelläkin jo lukee, sen jälkeen karkeasti 1,6-3mm on ns. "no man's land" jossa dekin reunoille puristuva seos on erityisen nakutusherkässä tilassa, ja kun mennään yli 3 millin, kuten monissa turbo vehkeissä niin tuo dekki on jo riittävän iso että sinne paljealueeseen jäävä seos palaa normaalisti (nakuttamatta) muun seoksen mukana, mutta tehokkain synsteemi ei tosiaan ole. Nakutusherkkyyteen totta tosiaan liittyy tsiljoona asiaa, joten karkeita nyrkkisääntöjähän nuo on. Quote
Bubble-70 Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Jo oli kulkka poja sopiva sytytystulppa kiven alla...ei meinannu millään löytyä sopivaa. Eipä sopinut nuo metaken ehdottamat tulpat.... Bosch 4-kärkiset, eikä tarvii taistella pimentyneiden tulppien kanssa. Omalla olen ajanut nyt 2 kesää (~10 tkm) noilla tulpilla tuplakaasarikoneella (ja siis samat kannet), enkä meinannut vielä ensi kesäksikään vaihtaa tulppia.http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-0824 Lopulta löyty sopiva 12mm kierteillä oleva NGKkynttilä, mutta lämpöarvo ny tuskin on oikea. Eipä haittaa, pääsempähän ainakin palotilavuutta mittaamaan (yritys on ainakin kova). Quote
metake Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Eipä sopinut nuo metaken ehdottamat tulpat.... Bosch 4-kärkiset, eikä tarvii taistella pimentyneiden tulppien kanssa. Omalla olen ajanut nyt 2 kesää (~10 tkm) noilla tulpilla tuplakaasarikoneella (ja siis samat kannet), enkä meinannut vielä ensi kesäksikään vaihtaa tulppia.http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-0824 Lopulta löyty sopiva 12mm kierteillä oleva NGKkynttilä, mutta lämpöarvo ny tuskin on oikea. Hmm.. sinänsä erikoista että mun kansissa on 14 mm:n kierre.. NGK on pahuutta kuplan koneessa, pimenee eikä herää enää.. :) Edit: Niinhän tuossa sun kuvassa tosiaan näkyy pienet tulpan kierteet: Mutta, mutta, tuossa kuva Aircooledin sivuilta kannesta joka mulla on (ja jonka linkitit että sulla on noi kannet), ja siinä on kyllä iso kierre, onkohan tulpan kierre vaihtunut jossain vaiheessa? Quote
Racing Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Sopiva tulppa on 12mm jengalla Ngk D7EA,männänrengasvälystä puoli milliä sopiva. Quote
Bubble-70 Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Nonniin, nyt on palotilat mittailtu.... Apuvälineinä oli tarkkuusvaaka jolla punnitsin palotilaan kuluvan määrän gramman tarkkuudella. Mittaus nesteenä toimi LIAV 200 (aromaattivapaa tärpätti) alhaisen pintajännitteen vuoksi ja sitä kun virmassa o. *POISTETTU TURHANPÄIVÄISTÄ/VIRHEELLISTÄ TEKSIÄ* Jaa'a olishan sen voinu tehdä tietysti paljon helpomminkin mutta tällä kertaa näin....ja tämmöset välineet oli saatavilla Kuvia on mutta jäip kamera verstaalle...lisään kunhan ehdin...tai en lisää jos pitää mittailla uusiksi :D Quote
aki Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Erikoinen metodi, ihan uteliaisuudesta miksi vaaka eikä halpa injektioruisku jolla tilavuuden olisi saanut suoraan? Onko se vaa'an tarkkuus se 1g eli +/- 0,5g (vai jopa +/- 1g joka tarkkuteena on 2g)? Jos kyllä niin desimaalit on kokolailla hyödyttömiä eikä lisää tarkkuutta. Silloin tulokset massan mittauksesta on: a) 44,17 +/1 0,5g = 43,67g - 44,67g (tai 43,17g - 45,17g jos tarkkuus +/-1g) jne. Elikkäs tuolla tavalla mitattujen tuloksien tarkkuus on aika karkea. Jos vaakasi mittaustarkkuus on gramman sadasosia, niin sitten tuloksesi on kokolailla alueella. Suosittelisin tuota ruiskumenetelmää, se on merkittävästi helpompi tapa saada tarkkoja tuloksia. Nonniin, nyt on palotilat mittailtu.... Apuvälineinä oli tarkkuusvaaka jolla punnitsin palotilaan kuluvan määrän gramman tarkkuudella. Mittaus nesteenä toimi LIAV 200 (aromaattivapaa tärpätti) alhaisen pintajännitteen vuoksi ja sitä kun virmassa o. Eli palotiloihin meni nestettä seuraavanlaisesti: LIAV 200 tiheys on 0,774kg/l eli palotilat a-d a) 44,17g = 0,04417kg * 0,774kg/l = 0,03418l = 34,18ml = 34,18cm3 b) 43,86g--------------------------------------------------> 33,94cm3 c) 44,37g--------------------------------------------------> 34,34cm3 d) 43,72g--------------------------------------------------> 33,83cm3 parempi matikkapäiset korjatkoon mikäli on laskuvirheitä!! eli palotila on abauttiarallaa pyöristettynä 34cm3 Voikos tuo olla mahdollisesti edes sinnepäin todellinen tilavuus? Jaa'a olishan sen voinu tehdä tietysti paljon helpomminkin mutta tällä kertaa näin....ja tämmöset välineet oli saatavilla Kuvia on mutta jäip kamera verstaalle...lisään kunhan ehdin...tai en lisää jos pitää mittailla uusiksi :D Quote
metake Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Voikos tuo olla mahdollisesti edes sinnepäin todellinen tilavuus? Ei, koskä sä oot laskenu tuon päin sitä itteensä :D Kertolaskun sijaan pitää jakaa.. eli noilla arvoilla antais n. 57 cm3:n palotilan, joka mun mielestä on hiukan iso ollakseen noissa kansissa, tosin olihan sulla eri tulpanreiätkin kun mun kansissa vaikka pitäis olla samanlaiset. Quote
Bubble-70 Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Suosittelisin tuota ruiskumenetelmää, se on merkittävästi helpompi tapa saada tarkkoja tuloksia. Se vaaka on meidän firman labrasta jolla tehdään laadunvalvontaa ja prosessi punnituksia... tarkkuus on 0,1g. Ja käynpä vielä mittaamassa ruiskulla tilavuutta...Tommoset välineet oli tosiaan valmiina käytettävissä niin aattelin että sais melkosesti tarkkaan... Voikos tuo olla mahdollisesti edes sinnepäin todellinen tilavuus?Ei, koskä sä oot laskenu tuon päin sitä itteensä :D Kertolaskun sijaan pitää jakaa.. eli noilla arvoilla antais n. 57 cm3:n palotilan, joka mun mielestä on hiukan iso ollakseen noissa kansissa, tosin olihan sulla eri tulpanreiätkin kun mun kansissa vaikka pitäis olla samanlaiset Juu se on totta että on laskettu päi vihtua...tosiaan pitää jakaa eikä kertoa :D Eiks ookki mukava lukea yhden ukon törttöilyä, tulee itelleen paljon viisaampi olo...eiks je? :D Quote
metake Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Eiks ookki mukava lukea yhden ukon törttöilyä, tulee itelleen paljon viisaampi olo...eiks je? :D :D :D No, todellisuus tulee vastaan kuin junan valot tunnelissa ja viimeisetkin viisauden rippeet karisee viimeistään kun taas omissa projekteissaan asiat opiskelee kantapään kautta :D Quote
Guest vilho Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=493320 Tossa vähän apuja tarkastuslistan muodossa Quote
Bubble-70 Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Taas on vietetty aikaa palotilan ihmeellisessä maailmassa... Tänään otin sitten toisten suosimaa ja ehdotonta tarkkuutta näyttävän tekniikan käyttöön, eli tuon perinteisen mittaruisku menetelmän... Mittaus nesteenä käytin LIAV 200:n sijasta glykoolia kun tuon tärpätin viskositeetti on sen verran pieni että kenkkuili mittauksen aikana (lirahti ulos ruiskusta kun sai lopussa ilmaa)...enivei tulokseksi sain n.57ml eli n.57cm3 usean tarkistus mittauksen jälkeen. Olihan se yksinkertaisempaa kuin tuo vaa'an kanssa, mutta onnistui silläkin kun on niiden kanssa pelailtu aikasemminkin...laskuvirhe vain mustamaalasi tätä vaaka tekniikkaa :D Eli samaan tulokseen pääsin kuin tarkkuusvaa'ankin kanssa (tarkistin vaa'an tarkkuuden joka olikin 0,01g) Jos ny saivarrellaan niin palotilavuudeksi tuli 56,88cm3 kun ottaa mittauksista keskiarvon. n. 57 cm3:n palotilan, joka mun mielestä on hiukan iso ollakseen noissa kansissa, tosin olihan sulla eri tulpanreiätkin kun mun kansissa vaikka pitäis olla samanlaiset. Mitä sun kansissa sitten oli palotilavuus? Summasummaarun.... Eli voidaan nyt varmaan hyvillä mielin päättää että toi palotilavuus on se n.57cm3! Mites tästä jatketaan, kun tähän palotilanmittaukseen on uumoiltu jo melkosesti aikaa ja harrastaja polosen voimavaroja. Ja kun muistetaan,että on kyse ensimmäisestä koneprojektista ja päätavoitteena ei ole kaikkea tehoa repiä irti...ku ny käymään edes lähtis :D Dekki on karvan verran yli 1,00mm, muttei kuitenkaan 1,05mm. + tuo sylinterikannessa oleva reunus 1,5mm eli yhteensä 2,5mm Miten tästä edetään? Quote
metake Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 n. 57 cm3:n palotilan, joka mun mielestä on hiukan iso ollakseen noissa kansissa, tosin olihan sulla eri tulpanreiätkin kun mun kansissa vaikka pitäis olla samanlaiset. Mitä sun kansissa sitten oli palotilavuus? En muista enää ihan tarkasti, mutta hämärästi muistaen 44 cm3. Onko sun kannet varmasti noi Scatin Pro Streetit, eli 043 valunumerolla ? Kun jotenkin tuntuis että sulla oliskin 044 kannet. Niissä olis 55 cm3 palotilat Aircooledin mukaan, ja pieni kierteiset tulpat. Ja noi sun palotilat näyttää syvemmiltä kuin mun kansissa muistikuvan perusteella. Olisko sulla kuvaa imukanavien puolelta, siitä selviää kumpi kansi se on. Quote
x-pj Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Jos ne on 044-kannet, niistä pitäs löytyä tuollainen merkkintä. Ainakin minulta löytyy. Quote
Bubble-70 Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Hmm..tarkastelin lähetyslistaa ja niiden antaman tuotenumeron osalta kannet olisi nämä: http://www.aircooled.fi/tuote/232/sylinterikansi-scat-pro-street-40-x-355mm-singlejouset-905-92mm Suora lainaus tuoteselosteesta: "Sylinterikansi SCAT Pro Street, 40 x 35.5mm rosteriventtiilit, Single Hi-Rev jouset, Chromolylautaset, race ohjurit, pitkät tulpankierteet. Kestävämpi 042 valuversio, isommat kanavat. Erittäin hyvä aihio budjettiluokan viritykselle." Kuitenkin näistä kansista jotka minulla on löytyy numerosarja jonka ensimmäiset kolme numeroa on 043! Ja tosiaan näissä tulpan kierre 12mm kun tuossa linkin kansissa näyttäis olevan kyllä isompi kierteiset... Quote
Bubble-70 Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Hei ukkolot... mites tästä etiäpäite? Mites puristussuhde oikeasti lasketaan näissä vehkeissä? Sain tällä laskurilla http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm tulokseksi 7.068:1. Enpä luota sen olevan oikein! Quote
metake Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Tuosta laskurista en tiedä, mutta CSP:n laskuri (http://www.csp-shop.com/cshop/technik/b ... ung_en.php) väittää että puristukset olis 7,24 Quote
DOODAH Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Hei ukkolot... mites tästä etiäpäite? Mites puristussuhde oikeasti lasketaan näissä vehkeissä? Sain tällä laskurilla http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm tulokseksi 7.068:1. Enpä luota sen olevan oikein! Kannet koneistukseen. 1,5-2mm ainakin pois. Palotilojen ammeen muokkaamisessa takapuolen muotoiseksi pystyt palotilan kokoa vielä säätämään. Tuo palotila toimisi stroker pannussa mutta on auttamattoman iso 1776cc pannuun. Mä oon käyttäny puavon ekseliä pannu kalkylointiin, siinä kaavat on oikein. Ja ekassa versiossa oli rod ratiotkin. Quote
Bubble-70 Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Kannet koneistukseen. 1,5-2mm ainakin pois. Palotilojen ammeen muokkaamisessa takapuolen muotoiseksi pystyt palotilan kokoa vieläsäätämään. Tuo palotila toimisi stroker pannussa mutta on auttamattoman iso 1776cc pannuun. Oukei... Mittasin tarkemmin tuota kannessa olevaa reunusta ja sain sen korkeudeksi 1,7mm. Eli jos kannesta koneistetaan esim. tuo reunus pois, niin silloin jäis se millin dekki. Nostaako tämä tarpeeksi puristuksia, vai nirhataanko kansista enemmän pois jotta palotila pienenee ja sitte säädetään sylinteriputkien alle laitettavilla renkailla dekkiä? Olenko kärryillä? Quote
DOODAH Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 No se karvan yli millin dekkihän sulla on, eli laita pyttyjen alle se 0,26mm lisää niin se puoli on ok. Kansista olakkeen verran ja puolimilliä päälle pois (eli 2,2mm) ja mittaat ammeet uudestaan. Tuolle nokalle noilla kuutioilla on ammetta varaa pienentää 45cc asti. Silloin puristukset suunnilleen 9,3. Quote
DWL_Puavo Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Doodahin edellämainittu koneenlaskenta-exceli on liitteenä. Tässä meillä oli ideana että välilehdillä on käppyrät "CR vs deck height" ja "CR vs head cc" joista näkee nopeasti haluttuun staattiseen puristussuhteeseen liittyvät parametrit. Voishan tähän laajentaa dynaamisenkin puristuksen (ts. laskentakaavat ja nokan parametrit) vaan tokkopa ikinä tullaan saamaan aikaiseksi :) Puavo Quote
JM Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Miksi laskea staatinen puristussuhde kun sillä tiedolla ei tee mitään? Dynaaminen on ainut millä on mitään merkitystä! Quote
DWL_Puavo Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jos haluttu nokka on tiedossa niin dynaamisenhan voi laskea. Jos taas nokka ei ole tiedossa mutta staattinen puristussuhde on (ts. hilut ostettu ja mittailtu jne), voi nokan valita sitten staattisen puristussuhteen mukaisesti siten että lopputulos dynaamisessa on haluttu TAI katsoa muista moottoreista että millä nokalla on saavutettu hyviä tuloksia milläkin staattisella rutulla. Joten kyllä miusta edelleen staattinen puristussuhde on ihan olennainen juttu moottoria suunnitellessa. Quote
Bubble-70 Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Kannet on nyt kiikutettu koneistukseen jossa niistä kairataan 2,2mm pois. Illalla hyppään lentokoneeseen ja herään Thaimaan lämmössä :) 2vko vedetään elbaa ja sit on taas virtaa jatkaa projektia... Quote
Bubble-70 Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Noniin sitä on taas palattu takaisin sorvin ääreen... Elikkäs kansista on kairattu tuo 2,2mm pois ja palotilan tilavuus on nyt 48cc. 200€ maksoi se toimenpide. Olis tarkoitus vielä tehdä tarkistus mittaus tilavuudesta, varmuuden välttämiseksi :) Tuolla karvanverran yli millin dekillä (1,1mm) ja 0,26 prikoilla pyttyjen alle niin puristukset on 8,82:1 mikäli osasin käyttää oikein Puavon taulukkoa. Kelepaisko tuo ollenkans kun ei viittis itse ruveta kairaa kansia eikä muille antaa euroja? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.