Jump to content

Kuplan vertailumoottori?


Guest valonviejä

Recommended Posts

Guest valonviejä

Tarkoituksena pistää 1997cc kone kuplaani ja käsittääkseni jää 2cc ylikokoiseksi jos vertaa 1600-koneeseen (1596cc x 1,25 = 1995cc). Löysin jotain viitteitä, että brasiliassa olisi tehty jotain 1700-konetta SP-2 (?) kuplaan. Mikä on tuon todellinen tilavuus, ja kelpaako vertailumoottoriksi?

 

Teho saa kasvaa sen 20%, joten kelpaako dynopapru 70hv:sta (jossain brassikoneessa pitäisi olla 58,5hv vakiona). Kone tulisi olemaan omavalmiste, eli sekoitus parista koneesta, eikä sellaista ole olemassa entuudestaan.

Link to comment

ymmärtääkseni kuplan suurin moottori on ollut 1600ccm eli sitä käytetään vertailumoottorina. on tosin olemassa sellainen ratkaisu myös että laitat sen parilitraisen mosan kuplaas ja ajat sellaisenaan asemalle ja et puhu moottorin koostamitään ja jos inssi kysyy niin tokaiset vaan että vakiohan se on. tuskinpa ne inssit rupeaa konetta purkamaan ja mittaamaan sylinterin halkaisijaa ja iskua kyllä niillä muutakin hommaa on, jos teet kuten edellä kerroin ja epäilet koneen tehoja niin asenna kaasuvaijeri niin että kurkku/kurkut eivät aukea kokonaan niin ei pitäis suurempia olla... tämä on vaan minun mielipiteeni joku voi olla erimieltäkin.

Link to comment
Guest valonviejä
ymmärtääkseni kuplan suurin moottori on ollut 1600ccm eli sitä käytetään vertailumoottorina. on tosin olemassa sellainen ratkaisu myös että laitat sen parilitraisen mosan kuplaas ja ajat sellaisenaan asemalle ja et puhu moottorin koostamitään ja jos inssi kysyy niin tokaiset vaan että vakiohan se on. tuskinpa ne inssit rupeaa konetta purkamaan ja mittaamaan sylinterin halkaisijaa ja iskua kyllä niillä muutakin hommaa on, jos teet kuten edellä kerroin ja epäilet koneen tehoja niin asenna kaasuvaijeri niin että kurkku/kurkut eivät aukea kokonaan niin ei pitäis suurempia olla... tämä on vaan minun mielipiteeni joku voi olla erimieltäkin.

 

Tässä tapauksessa inssi voisi kyllä hieman kurtistaa kulmakarvojaan. Kyseessä siis ei ole kuplan kone eikä bokseri eikä se ole myöskään ilmajäähdytteinen. Ja tosiaankin tuo 1600cc -kone on oikeasti 1596cc.

 

Tollanen 2.2L kuplan kone mukavista osista löytyy jo nurkista, mutta sepä on vapari, eikä riitä alkuunkaan siihen mitä on tarkoitus.

 

Lisäkysymys, joka tuli vasta nyt mieleeni: eikös turbokoneen suurin sallittu koko ole sitten tuo 1596cc tai mikäli tuollainen 1700-kone jostain löytyy, niin sitten sen tilavuus + turbo? Ei siis kelpaisi 1997cc + turbo?

Link to comment
Guest Tuoppi

itse olen lähes samanlaisen laskemisen edessä mut tehoa tulee 0.02 hp liikaa :)

 

ennen ei kelvannut jenkki kuplat vertailuun mut nyt kelpaa. kuutioista en tiedä mut kato super beetle jos siitä olis apua.

 

-Tuomas-

Link to comment
Guest Tuoppi

tietojeni mukaan super beetle on ollut 60 heppanen ja ne on ollut sae heppoja ne kun muuttaa din hepoiks tulee vähän reilu 60 siihen kun lisää 20% tulee 72,998 heppaa. eli ton verran saa kuplassa olla tehoja laillisesti.

 

ennen ei saanut jenkki malleja käyttää mut nykyään saa, jos olen väärässä korjatkaa ihmeessä...tai yrittäkää ainakin :)

Link to comment

Muistakaa, SAE mittausnormeja oli tasan kaksi, netto ja butto. Sama kone, kaksi eri SAE tehoa, silti sama DIN heppamäärä. Vain mittausteknisiä eroja. Usalaiset sai aivan samoja koneita kuin eurooppalaiset, monesti tosin pienemmällä puristussuhteella= vähemmän tehoa. AJ-koodin L-jetronic koneista virallisissa papereissa joko 48 hv SAE netto tai 50hv DIN. Onko edelliset lukemat oikeasti samat, se onkin eri juttu ja vaikein on selittää ne AKEn jästipäille:)

Link to comment
Guest valonviejä

 

Ei tos SP2:sessa ainakaan kolmostyypin runko ole, kun on kuplan etuakseli eikä apurunkoa takana. Minkälainen lie VW Brasiliassa runko? Mut nää ei auttane tossa kone asiassa, kun puhutaan vissiin eri koreista/painosta/kantavuksista.

http://www.vwsp2.net/pic.htm

 

Alusta on käsittääkseni tästä:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:1966_Volkswagen_1600_Squareback.jpg

 

Huonolta näyttää ton koneen saamiseksi kuplaan ja kilpiin. Koetan vielä poikkeuslupareittiä...

Link to comment
Guest valonviejä
minkäs moottoria oot sinne laittamassa?

 

Kerron kyllä kunhan saan ensin AKE:lta päätöksen asiasta. Jotain hassua olisi kuitenkin luvassa, eikä koppakaan ole ihan peruskauraa, vaikka 70-lukunen vaan onkin.

Link to comment
  • 4 months later...
Guest valonviejä

No nyt on homma sen verran edennyt, että muutoslupahakemus olisi tehtävä. Muuten suhtautuivat asiaan yllättävänkin myötämielisesti...

 

Elikkä mistäs minä nyt sitten saan nuo kuplan moottorin painotiedot AKEa tyydyttävässä muodossa?

 

Tehot tulevat penkityspaprun mukaan, koska tuollaista moottoria ei ole tuossa muodossaan olemassakaan ja tilavuuskysymys tuntui olevan luokkaa 1600cc x 1,25 = 2000cc, joten ei kait niitä sitten ehkä kuutiosentin tarkkudella syynätä. Ehkä. Toivottavasti.

Link to comment

Ne pari hakemusta jotka minä olen tehnyt, niin olen pelkästään kirjoittanut niihin moottorin painot, mutta mitään dokumenttia en ole niistä liittänyt. Muutoskatsastuksessa on sitten auto punnittu ja jos painoa on tullut lisää, niin on vähennetty paikkalukua yhdellä.

Vai joudutko hakemaan lupaa nimenomaan moottorin painon takia? Pelkällä muutoskatsastuksellahan moottori saa olla 20% vertailumoottoria painavampi, eli kuplan tapauksessa luokkaa 140 kg.

 

t. Mika

Link to comment
Guest valonviejä
Ne pari hakemusta jotka minä olen tehnyt, niin olen pelkästään kirjoittanut niihin moottorin painot, mutta mitään dokumenttia en ole niistä liittänyt. Muutoskatsastuksessa on sitten auto punnittu ja jos painoa on tullut lisää, niin on vähennetty paikkalukua yhdellä.

Vai joudutko hakemaan lupaa nimenomaan moottorin painon takia? Pelkällä muutoskatsastuksellahan moottori saa olla 20% vertailumoottoria painavampi, eli kuplan tapauksessa luokkaa 140 kg.

 

t. Mika

 

No tuossa menee sekä tilavuus (siis jos aletaan kuutiosenttejä laskemaan), että varsinkin koneen paino tarkoille. Takapenkki jää jokatapauksessa pois ja autoa on muutoinkin kevennetty rankalla kädellä, mitä nyt kaaret ja korin vahvistukset hieman lisäävät "turhaa" painoa.

 

Tuo korjauskäsikirja varmasti kelpaisi, mutta siinä mainittu 90kg ei riitä alkuunkaan. Jostain pitäisi löytää tuo n. 115kg, niin sitten voisi juuri ja juuri mahtua pykälän sisään...

Link to comment

Omassani käytin vertailumoottorin 1584 ccm painona juuri tuota 115 kg ja se lukee myös lupapaperissa. Tietysti se on niin, että mikä kerran on kelvannut AKE:lle, ei välttämättä kelpaa toista kertaa.

 

t. Mika

Link to comment

Siis millainen super beetle todistus?

 

Jos meinaat jenkkimallin kuplaa, ei siinä ole mitääjn parempaa vertailuteknisesti, päinvastoin. jarrutkin ovat 4*rummulliset.

 

Jos tarttet 1303 S dokumenttia alustasta, niin wasastjernan wirioppaassa on joku wanha vv-auton/volkkarin tehtaan tiedote jossa ässäkupla levyjarruilla sallitaan kulkemaan 165km/h eli selkeästi kovempaa kuin muilla kuplamalleilla.

Link to comment

Moe

 

Haynesin VW1302/1303/GT Beetle korjausoppaasta (englanninkielinen) löytyy koneen painotieto 115 kg. Mulla ainakin on muutoskatsastuksessa kelvanneet nuo Haynesin ja Chiltonin korjauskirjojen tiedot luotettavana lähteenä. Jos et pääse käsiksi kyseiseen oppaaseen, niin voin skannata sulle vaikka kaikki oppaan moottoritietoja koskevat sivut.

 

VW 1200 -oppaassa pikkukoneen painoksi mainitaan 108 kg. Varmaan vaihtelee tuo paino aika paljon sen mukaan, mitä kaikkea halutaan laskea kuulumaan moottoriin. Kuuluuko esim sorsat tai koko pakoputkisto Kuplan kohdalla moottoriin?

Link to comment
Guest valonviejä

Onko syytä, ettei tuota Bentleyn kirjan tietoa hyväksyttäisi? Tuo ~120kg antaisi hieman pelivaraa, eikä tarvitsisi koneen kevennystä viedä ihan äärimmilleen. Siinä hommassa käy helposti ohrasesti.

 

Tuo Haynesin kopio olisi loistava ja varmasti riittävä, mutta tosiaan kaikki lisäkilot on nyt tarpeeseen...

 

Osoitetta, linkkiä tuohon Bentleyn kirjaan?

Link to comment
Guest valonviejä

Upeaa. Kiitoksia paljon.

 

Katsotaanpas kuinka tässä käy AKEn kanssa. Volkkariharrastajien keskuudessa moottorivaihtoehtoni tulee ainakin herättämään hämmästystä, jossei jopa pahennusta. ;)

 

Täksi kesäksi tuo ei kuitenkaan ehdi enää ajoon.

Link to comment
  • 4 years later...

Onko kenelläkään kokemusta omavalmiste moottorin laittamisesta volkkariin/johonkin muuhun vehkeeseen? Eri keskustelupalstojen keskusteluissa on mainittu hiukan sekavia käytäntöjä katsastuskonttorien suhtautumisesta asiaan. Joillekkin kelpaa moottori johon on vaihdettu imu/pakosarja => omavalmistemoottori ja jotkut ovat sitä mieltä että pitää olla suurinpiirtein lohkokin itse tehty. Ja joissakin tapauksissa siltä väliltä. Eli jos perus volkkarin ilmajäähyyn laittaa vaikka tuplat ja kärmeksen, niin meneekö se omavalmisteeksi? Joissain keskusteluissa on ollut mainintaa myös siitä, että omavalmistemoottorin teho olisi vähintään sama kuin sen teho ennen muutosta, eli jos on vaikka 100hp golffin kone, niin sen tehot ei voi/saa pudota omavalmistuksen jälkeen. Onko tästä kellään tietoa? Tässä nyt on tarkoitus etsiä joku muu moottori autoon kun oikeaa ei löydy järkevän matkan päästä ja hintakaan ei oikein natsaa. Kuitenkin moottorissa saisi olla enemmän tehoa kuin 60hp, ja vieraskonettahan ei saa virittää jos se ei ole omavalmiste?

 

Usein mainitaan keskusteluissa että "ahda se", onko se ainoa keino? Voikohan näissä ahtamistapauksissa tehot laskea alkuperäisestä, eli 100hp moottori ahdettuna tuottaakin vaan 60hp? Katsastusmies saattaa epäillä sitä...

Link to comment
Kuitenkin moottorissa saisi olla enemmän tehoa kuin 60hp, ja vieraskonettahan ei saa virittää jos se ei ole omavalmiste?

 

Lueppa ajatuksella läpi kohdasta moottorin vaihto ja moottorin muuttaminen.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... misesa.pdf

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

 

6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton oma-massa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.

 

Vieraskonetta saa siis virittää, oli se sitten omavalmiste tai jokin valmis paketti, 6 § mainituissa rajoissa, kunhan kyseessä ei ole turbo- tai poikkeuslupakone.

 

"Helpoin" ratkaisu on laitaa autoon sopivan koneen aihio, jonka saa katsastettua ilman poikkeuslupaa ja viritää sitä sen jälkeen laillisesti (ilman kansien vaihtoa). Jos laillisien viritysten rajoissa halutaan pysyä niin tuo tehopaino suhde rajaakin sitten kuplan tehot tuonne 150-160hp kieppeille (moottorista).

 

Joskus konttorilta kysyin omavalmiste moottorin "määritelmää" ja vastaus oli, että jos mäntiä tai iskunpituutta tai muuta oikesasti koneen avaamista vaativaa ja rakennetta muuttavaa on tehty niin sitten olisi omavalmiste. Varmaan kannattaa kysyä konttorilta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...