Jump to content

Helppiä Moottorin Virityksessä


Guest kalevi-

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itsekin toisinaan kysyn ns. koneenrakennuksen ammattilaisilta, jos en keksi johonkin käypäistä ratkaisua. Esim. Maherilta, DRD:ltä jne.

 

Ööh, eikö suomesta löydy tietotaitoa kun kyselet vastauksesi perusteella ulkomailta?

Link to comment

Ootko pukama saanu vw harrastuksessa muuta aikaiseksi kun avosta pohjalevyn vahattua.

 

Oot joka asiaan neuvomassa asiantuntijana mutta missä ne sun tekemät huippumoottorit liikkuu kun niistä koskaan kuule missään. Ihan sama kattooko varttimaili aikoja tai rata aikoja molemmista löytyy hyviä esimerkkejä ja iso osa katukiihdytyksiin tehdyistä autoista liikkuu ihan joka päiväisessä liikeenteessä.

 

Pointti oli se jos ei menny perille että tekijöitä löytyy mutta ei niiden tosi tekijöiden tarvi hakea respektiä täältä.

 

Mikäli sä nyt oikeasti tiedät alkuperäiseen kysymykseen neuvot, niin laita ihmeessä näkyviin niin saattaa joku muukin oppia jotakin.

Link to comment

mitän koneen tekijöihin tulee niin kyllä jokkismiehetkin osaa tehdä hyviä ja kestäviä moottoreita. Ne aina vain muitten mielessä on niitä jäteosista kasattuja paskoja. Itse kasasin koneet ensin vain laakerin vaihdolla ja rengastamalla. Tietämättä mitään helvetin tärkeistä toleransseista. Ensimmäinen moottori jonka kasasin mittaamalla osat sano prrrrr eka testeissä. Viuttaahan se mutta taas sitä oppii jotain uutta. Itse en palstalla kysele yleensä virittämisesta yms mitään topickina juuri tämän turhan kirjoituksen ja märmätyksen takia mitä itsekkin juuri teen. Privalla ja soittamalla. Palstalaisilta ja muilta. Itse en ole virivelho koska yhtään kunnon moottoria en ole vielä saanut aikaseksi. Parhaan jokkismoottorinkin olen saanut pilattua ihan itse.

 

Ja mitä kysymykseen tulee niin vastaan itsekkin sen mitä olen oppinut. Kannattaa lähtökohdaksi ottaa se isoilla ö-kanavilla ja 2 öp-venalla oleva lohko ja ristiinporatuilla öljykanavilla oleva kampi. Perustella en osaa sen paremmin mitä isommat pojat on jo täällä kirjoitelleet. Sen olen oppinut että kaikki osat kannattaa mitata, ja jos joku epäilyttää niin korjaa/vaihda osa. Se on itsensä pettämistä ja lompakon ohenemista jos kasaa paskoilla osilla. Nimimerkillä kokemusta on paljon.

 

Tuollanen kuplan kori liikkuu ihan kivasti vaikka koneessa olisi 88 tai 87 mäntä/putkisarja. Ja kohta joku ei suosittele 88mm slip in malleja. Niin monta mielipidettä ja tapaa on kuin on koneen kasaajia/harrastajia.

 

Kiitos ja anteeksi. Hyvää kevättä kaikille!

Link to comment
-Alex- kirjoitti:

Itsekin toisinaan kysyn ns. koneenrakennuksen ammattilaisilta, jos en keksi johonkin käypäistä ratkaisua. Esim. Maherilta, DRD:ltä jne.

 

 

Ööh, eikö suomesta löydy tietotaitoa kun kyselet vastauksesi perusteella ulkomailta?

 

Löytyy toki, enkä aina kysele ulkomailta. Silti, mielellään kyselen kokeneilta miekkosilta, jotka ovat pääosin saaneet laajalti positiivista palautetta, ei tällöin maalla ole väliä.

Link to comment
Pistäkää vähä infoo mite vaikeeta ja minkä hintasta olis tehä 1200 koneesta 1.8? Sillee et olis vähä heppojaki :)

 

1200:sta kelpaa hyvin se kampikammio, siihen sitte jotain tällasta:

 

Kampikammion koneistukset (aarporaus, sylinteriaukkojen suurennukset): 100€

Kampiakseli (jos uuden ostaa niin vastapaino sellanen vaikka): 250€

Pytty/mäntä sarja 92mm: 250€

Kannet (esim. scat D-port ni menee tuollaseen sellasenaan): 850€

Nokka-akseli + nostajat: 200€

Keinuvivut: 200€

Pakoputkisto: 250€

Virranjakaja + sytytyspuola: 250€

Kaasarit (tupla): 800€

Kytkin asetelma + levy: 150€

Fullflow: 100€

Laakerit: 100€

 

Lisäksi tietysti sekalaisia ja ruuveja ja muttereita ja muuta töhkää, ja voi olla että tuosta jotain unohtui.

 

Noilla palikoilla tulee kuitenkin n. 120 hp ja 1835 cc kone. Ja hintaa näkyy kertyvän koneelle 3500€. Vaikeudesta en osaa sanoa mitään.

Link to comment
Joo, se on vaikea sanoa että mitä omistaja haluaa/on varaa =)

 

Oikeastaan pitäis ensinnä kysyä tehotavoite, montako km haluaa kestävän ja lopuksi hinta ;)

 

1. Halpa hinta

2. Paljon tehoa

3. Pitkä kestoikä

 

Valitse vapaasti ylläolevista kaksi.

 

:D

Link to comment
Guest Jussinbussi
Joo, se on vaikea sanoa että mitä omistaja haluaa/on varaa =)

 

Oikeastaan pitäis ensinnä kysyä tehotavoite, montako km haluaa kestävän ja lopuksi hinta ;)

 

1. Halpa hinta

2. Paljon tehoa

3. Pitkä kestoikä

 

Valitse vapaasti ylläolevista kaksi.

 

:D

 

Tää oli hyvä, ja eikös tupla kaasareilla vaihtoehdot ole seuraavat:

 

Käy hyvin.

Kulkee hyvin.

Vie vähän bensaa.

Link to comment

En tiedä jaksaako ketjun alottaja enään tätä viestiä lukea, mutta kirjotetaan nyt kuitenkin.

 

Itse alotin reilu vuosi sitten koneprojektin, vailla minkäänlaista tietoa volsun koneista.

 

Resepti on ollut suurinpiirtein seuraava:

 

70-lukulainen moottori 150e (kaikkine apulaitteineen)

90,5 mahlen putki/mäntäsetti

-Nokka-akseli

-nokkapyörä

-laakerit

-nostajat

-venajouset

-Kampiakseli käytettynä (arpakoneesta löytynyt oli säröillä)

-hihnapyörä

-käärmeenpesä

-Brosolit

-Fullflow (osista rakennettuna, säästää helposti useita kymppejä)

-Tiivisteet yms.

-kytkinasetelma ja levy

-Lambda

 

Lisäks koneistamolla käytetty

 

Runkolaakerilinja

lohkon avaus 90,5

kansien avaus 90,5

tasapainotus (nipussa)

vauhtipyörän kevennys

Kytkinpintojen koneistus

 

 

Lisäks tarvitti jonkun verran ostaa työkaluja ja jotain saatto unohtuu kirjottaa.

 

Hintaa on kertynyt noin 1700e, aikaa on kulunut tiedon hankintaan ja töihin vitusti!

 

... ni ja tehoista en osaa viel sanoo, mutta kesällä käydään penkissä.

Link to comment
Ootko pukama saanu vw harrastuksessa muuta aikaiseksi kun avosta pohjalevyn vahattua.

 

Oot joka asiaan neuvomassa asiantuntijana mutta missä ne sun tekemät huippumoottorit liikkuu kun niistä koskaan kuule missään. Ihan sama kattooko varttimaili aikoja tai rata aikoja molemmista löytyy hyviä esimerkkejä ja iso osa katukiihdytyksiin tehdyistä autoista liikkuu ihan joka päiväisessä liikeenteessä.

 

Pointti oli se jos ei menny perille että tekijöitä löytyy mutta ei niiden tosi tekijöiden tarvi hakea respektiä täältä.

 

Mikäli sä nyt oikeasti tiedät alkuperäiseen kysymykseen neuvot, niin laita ihmeessä näkyviin niin saattaa joku muukin oppia jotakin.

 

Kylläpäs minä olen iso roska markon silmissä.

 

Olenko jossain puhunut omista huippumoottoreistani tms Ihan tavisharrastaja olen ja sillä sipuli. Tänne palstalle on kait pian avattava varttimailereiden oma suljettu osasto jossa voivat omaa erinomaisuuttaan hehkuttaa:D

 

Kysytään kun olen epävarma, ajoikos Marko ex möhköllään varttimailliaikaa vai jäi virtuaaliasteelle?!

Link to comment
Eikös Pukama aloitellut vuos kaks sitten jotakin koneprojektia, mutta tais jäädä tosiaanki aloitteluksi.

Mutta eipä niitä perspaiseen rata-autojakaan ole näkynyt, saati reseptejä.

 

Projektit etenee hissukseen/omaan tahtiin... Avon pohjalevyn vahauskin on vielä vaiheessa:)

Link to comment

uutta mietoa 1800cc konetta tehdessä varmat osat ainakin ovat 90,5mm mäntäputkisarja, w110 nokka ja uudet portatut vakiokannet joissa jäykemmät sinkkujouset+cromolautaset.

 

Vakiokkokoisiaventtiilejä käyttämällä voi yhä saada helposti 1776 koneesta 100hv, vaikka nokka on mieto w110.

 

Maukas pakkaus olisi varmasti jos siihen vielä liittäisi 2x40 idf kaasarit ja 1 3/8" merged pakosarjan =)

 

J

Link to comment

 

Kysytään kun olen epävarma, ajoikos Marko ex möhköllään varttimailliaikaa vai jäi virtuaaliasteelle?!

 

En ajanut, kerran olin kiikalassa burnout partyssa sillä ja silloinkin ajot peruttiin sateen takia. Moottorilla on sen jälkeen kyllä ajettu toisesa kopassa matala 14.

 

Nyt valmiina olevalla moottorilla ajetaan tulevaisuudessa jossakin päin maailmaa toivottovasti hiukan kovempaa.

Link to comment

Ihan tähän väliin vaan sellaista kysyisin vaihdelaatikoista, kun niistä ei paljoa ole juttua näissä viritys topikeissa...

 

Elikkä miten kestää tuollainen 1300ssa oleva laatikko? eroja 1600? Vai pitäskö olla joku bussin lodju, mut ei sovi suoraan kuplaan..?

 

Ja sitten jos joku kertois vielä, että kun mun motti on AB, eli ilmeisesti 2-reikäkansinen... niin millaset sylinterit menee ilman koneistuksia, aarporaus jne...?

Link to comment

 

Kysytään kun olen epävarma, ajoikos Marko ex möhköllään varttimailliaikaa vai jäi virtuaaliasteelle?!

 

En ajanut, kerran olin kiikalassa burnout partyssa sillä ja silloinkin ajot peruttiin sateen takia. Moottorilla on sen jälkeen kyllä ajettu toisesa kopassa matala 14.

 

Nyt valmiina olevalla moottorilla ajetaan tulevaisuudessa jossakin päin maailmaa toivottovasti hiukan kovempaa.

 

Jees, tämä asia selvä. Tuodaan Marko nyt sinullekin ja myös muille selväksi, minulla on oma tyyli kirjoittaa täällä, ei hakea respektiä taikka mainetta. Toisilla on vain näppäinsormet herkemmät kuin toisilla, ei sen erikoisempi asia. Ja ettei tule mitään epäselvyyksiä, minulla ei ole mitään varttimaillikuskeja vastaan taikka hampaiden koloissa!

 

ugh.

Link to comment

Bubble-70:

 

kuplan ehjä, vakio laatikko kestää melko pitkälle oikealla käytöllä, jos jättää sen kumin polttamisen ja terävät repimiset pois...eli valoista paikaltaan lähdettäessä malttia....kestää kyllä!

kovalla repimisellä saa kaiken rikki...

 

AB-motti pitäisi olla alunperin 1300, 70-73vuodelta ja 2-reikäkansilla, erottaa kyllä silmällä onko 1 vai 2 kanavaa per kansi...

tuossa pitäisi olla 90mm aukko, eli 88 mäntäputkisarja sopii suoraan, ilman koneistusta...kannessa joutuu koneistamaan aukkoa..

 

jos lohkossa, laakerin alla tumma juova ja laakeriliuska painunut lohkoon, olisi hyvä aarporata laakerilinja...tuntuu sormella "kynnys"...

 

saa kysyä lisää, jos jotakin jäi epäselväksi...

Link to comment
Ihan tähän väliin vaan sellaista kysyisin vaihdelaatikoista, kun niistä ei paljoa ole juttua näissä viritys topikeissa...

 

Elikkä miten kestää tuollainen 1300ssa oleva laatikko? eroja 1600?

 

1600 eri valitykset, muistelisin.

 

1300 ja 1600 laatikot ei kestoltaan eroa suuremmin. Kestavat perimatiedon mukaan 120-150hp paivittaisessa liikennekaytossa, kunhan ei revittele eika polttele kumia, eika ota kovia paikaltaanlahtoja. Eli rauhalliset vaihdot, ja kun pykala on sisalla ja veto hiukan jo paalla, niin sitten voi runtata lusikan pohjaan.

 

Jos kovin huolimaton on kytkimen kanssa, niin kolmosen ja nelosen rattaat saattaa pyoraista tyhjaa akselillaan. Moni hitsauttaakin ne kiinni akseliin. Ne on puristesovitteella kait siella vain kiinni.

Link to comment

Lodjuissa on aika paljon eroa eri vuosina, laakereissa, välityksissä ja kestävyydessä. Bugfuelin ohjeilla kestää hyvin. Tuohon voisi oikeastaan lisätä laatikon tukevan kiinnityksen ja aisoille lisätuen, sekä mahdollisuuksien mukaan moottorille takatuki. Pomppinen kun tappaa perämurikan.

 

Mulla on oli monta vuotta vakio 1200:n loota kuplassa, jolla tarvittaessa pääsi alle kuuden sekunnin 0-100. Hieman alkoi olla perävälityksessä ja/tai "puolikuissa" väljää, mutta pykälät pelas moitteettomasti.

 

t. Mika

Link to comment

Kumia voi polttaa, enemmänkin miten nostaa kytkintä tai miten ottaako vai ei ns löysiä pois voimansiirrosta vaikuttaa laatikon kestoon. jos vaan napsauttaa kytkimen ylös, pääsee yleensä voimansiirron rattaat ns välyksellisestä tilasta vauhtiin ja tulee ns vasaroitunut isku eri hammaspyöriin.

 

Kun pikkasen "luistattaa" kytkintä kun lopulta päästät sekä kytkimen ylsö että kaasun alas niin tämä tapa on hellempi voimansiirrolle.

 

Takapään ravistaminen myös myrkkyä voimansiirrolle. Tuenta ja kaikkien , niin vaihteiston kin jousituksen kumien kunnolla oma roolinsa.

 

Myöskään ei pidä unohtaa onko takapyörillä pitoa tai ei. Esim kapeampi 185 kumi luistaa yleensä helpommin kuin esim 225 millinen.

 

Tasauspyörästö yleensä se mikä hajoaa ekana. Myös vanhempien kuplien vaihderattaan pettää. 70-luvulla tuli vahvemmalla 1-vaihteella varustetut lootat joissa aikaisemman 3,8 sijaan 3,78 välitys. jälkimmäisen kohdalla pettää se tasauspyörästö ennen ykköstä. tosin on uudemmissa laatikoissa niitä heikennyksiäkin jos vertaa vanhaan.

 

Tietty kun puhutaan vuosikymmeniä vanhoista vaihteistoista, kaikki ne ovat niin kestolleen kuin äänilleen yksilöitä ja kaikki on mahdollista, mutta lähtötyylillä vaikutat paljon hajooko heti vai myöhemmin.

Link to comment
Isälläni oli aikoinaan 99 saab käyttöautona, vaihteisto vinkui hivenen jokaisessa moottorijarrutuksessa :D

 

Mutta oli hemmetin hyvä talviauto ikäisekseen :D

 

Mullakin C-kadetissa ulisi perä ja seki oli hyvä talviauto, mutta miten tämä liittyy asiaan?

Link to comment
uutta mietoa 1800cc konetta tehdessä varmat osat ainakin ovat 90,5mm mäntäputkisarja, w110 nokka ja uudet portatut vakiokannet joissa jäykemmät sinkkujouset+cromolautaset.

 

Vakiokkokoisiaventtiilejä käyttämällä voi yhä saada helposti 1776 koneesta 100hv, vaikka nokka on mieto w110.

 

Maukas pakkaus olisi varmasti jos siihen vielä liittäisi 2x40 idf kaasarit ja 1 3/8" merged pakosarjan =)

 

J

 

Miksi cromolautaset ja miksi merkkipakosarja? Niitä pakosarjoja saa kyllä väännettyä ja hitsailtua varmaan mieleisen. En vähättele nyt ketään enkä mitään, mutta miksi mitäs olla ns merkkipakosarja? Miksi kadulle w110 tai 120? Eikö millään vähän rajummalla ajamisesta tule mitään?

Link to comment

No mutta tämä on vain minun mielipide, mistä itse tykkäisin.

 

W110 ei ole raju, ihan just sopiva 1776cc koneeseen mun mielestä. Vetää mainiosti ton kokoisessa koneessa n. 1500-5500 rpm, jos vain vakiokansia vakioventtiilein on hieman portattu ja kaksi kaasutinta (yks tai kakskurkkuiset). Okei, W120 ei ehkä sovi noin mietoon koneeseen, ellei tykkää että vetoalue alkaa 500-1000 kierrosta ylempänä

 

Eihän tuo pakosarja ole mikään merkiltään, vain tyyppi. Merged pakosarja on kollektorin takia yleensä aika toimiva vaihtoehto, oikeankokoinen vain kannattaa valita kuhunkin koneeseen. Jos on valmiina sopivia pakosarjoja, en itse lähtisi tekemään pakosarjaa

 

Itse laittaisin cromolautaset alumiini tai vakiolautasten tilalle...vakiolautasten kestoa en tiedä, mutta alumiiniset eivät ole minulla ja joillain muilla kestäneen pitkään. Cromolautaset kestää eivätkä maksa paljoa.

Link to comment

Chromolautaset lienevät vakioita kestävämmät noin yleensä.

 

Merkkipakosarjasta ei taidettu puhua mitään, vaikkakin ns. merkkipakosarja varmaan helpommin aloittelijalta taipuukin paikalleen, ilman mittauksia, hitsaamisia ja ähertämisiä ja tuhertamisia.

 

Mainitussa merged -pakosarjassa on joitain hyötyjä tavalliseen käärmeenpesään verrattuna, tosin sekin riippuu koneen luonteesta ja koosta noin yleensä.

 

W110 ja 120 lienevät aika hyvin toimivia kadulla, ihan kuten SCAT C-25 / C-25 / C-35. Kaipa ihan mikä tahansa muukin kadulla toimii, riippuen hieman siitä mitä siellä kadulla haluaa tehdä.

 

Edit-> Heh, Alex ehti ensin, kun kuhnailin tekstin kanssa...

Link to comment

Joo, niin se on...joku tykkää koneesta jossa tehokas kierrosalue 3000-6500, ja joku taas että 1000-5000 rpm välillä.

 

Taitaa olla pienin merged pakosarja tuo 1 1/2" mitä on aircooledista saatavilla? CB performancella tais olla se 1 3/8", aika matonen :D

Link to comment

No nyt tiedän että merged ei ole merkki vaan malli. Itse kun en ole yhtään tuollaista pakosarjaa tilannut/käyttänyt. Ja enpä ole niihin viri siviilimoottoreihin koskenut. Pelannut vaan niitten jäteosa jokkismoottoreiden kanssa.

Link to comment
Tästä viiden sivun paskanjauhannasta alkuperäinen kysyjä varmaan kyllä jo huomaa että miten helvetin vaikeaa voi olla kuplan boxerin teko...

 

Ei nyt käännetä asiaa sille likaisemmalle puolelle. Kaikki rakennusehdotelmat on käyttökelpoisia mitä tänne kirjoitettu.

 

Toiset tykkää toisenlaisista kombinaatioista, mutta jutun aloittaja vosi tarkentaa millaista luonnetta haluaa koneelleen ja jotain osviittaa budjetista.

 

Ehkä sen jälkeen tulee "osuvampia" ehdotelmia:)

Link to comment

Mutta se on tosiasia että jos budjetti on suht pieni niin vakio-osia sitten vaan käyttää. Kaikki osat täytyy mitata toki ennen käyttöön ottoa. Ja niinkuin hanski tuolle jo kertoi miten sen lohkon runkolaakerilinjan näkee silmämääräisesti/tuntee sormella.

 

Alakerran tasapaino lisää myös huomattavasti koneen kestoikää.

Link to comment

No, kyllähän se kansien kanssa joissa vakioventtiilit, menee normaali pienilaippainen 1 3/8" käärmeenpesä, pienilaippainen on just hyvä, ja vääntöä riittää, kun pakokaasut poistuu nopeammin kuin ns. isolaippaisista 1 1/2" käärmeenpesistä. Henk kohtaisesti en enään ikinä laittaisi tuollaista isolaippaista...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...