Jump to content

Taakse levyjarrut?


-Alex-

Recommended Posts

Tätä asiaahan on koluttu jo aika monesti, mutta ajattelin silti kysellä lisää.. :) Millaisia levyjarru järjestelmiä porukalla on takana? Toimiviakin kenties käsijarrun kanssa? ;)

 

Vähän epäluuloinen olen ollut liukutappisatuloita kohtaan, ja mulle onkin suositeltu kunnostettuja 914:sen satuloita, niissä on kans käsijarru samassa paketissa, mutta rakenne ihan uniikki, kuten useammat tietääkin.

 

NSRC640.JPG

 

Adapterien teko ei sinänsä ole ongelma, esim. laserleikkeenä saan, tai cnc-työstettynä.

 

Kupla on tosiaan saamassa tehokkaammat jarrut eteen ja taakse kaipaisin jotain toimivaa ja yhteensopivaa.

 

file.php?id=19961&t=1

Link to comment

Sitikan bx:ssä (ja xantiassakin muistaakseni) kässäri vaikuttaa etusatuloihin ja niissä olis jo isommat männät. Eli kokosuhde olis varmaan parempi noiden eteen tulevien brembon satulojen kanssa kuin 914 takasatulojen kans. Mulla onkin jossain loodassa tuollaiset sitikan satulat, saatan ne jopa myydä. Tai sitten en. Ja jos vielä haluaa jäähdytetyn levyn taakse, niin gti bx sitikka tai jotain, niin olis sellaiset satulat niille. Tai sit tekee kuten Ketsa jo mainitsikin... Tai voihan sitä laittaa vaikka 996 turbon jarrut joka nurkkaan... ;-DD

Link to comment

Wilwoodin "powerlite with handbrake" (http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=11370) olisi varmaan aika hyvä vaihtoehto. Adapteri toki pitää tehdä. Noiden jöötien etujarrujen kanssa taaksekin kannattaa ottaa mäntävaihtoehto isommasta päästä, ja sit jos siltä tuntuu niin rajoittaa takalinjan painetta, saapi hyvin balanssiin.

 

Ja komppaan JM:ää, yhdestä osasta valettujen laikkojen boorit eivät tosiaan välttämättä kestä, tämän on todistanu nyt jo ainain 3 urtsitiimiä. Laikat olleet sekä EMPI:ä että CSP:n "Sebro made for Kerscher". Meillä toistaiseksi kestänyt hyvin 3-tyypin takanavat joihin on ne sittemmin boorittomat Kerscherit sorvattu sopivaksi :)

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Eli eli...tarttis siis:

 

-Sorvata napa 4x114.3 jaolla, kestävä aihio jostain?

 

-260-280mm jäähdytetty tai ristiinporattu levy taakse, aihio josta pystyy tekeen?

 

-Kiinteä jarrusatula, joko 914 tai vilwood 4-mänt. mek käsijarrulla.

 

-Adapteri, 6mm terästä tai 6000/7000 sarjan alumiinia. Säilytetäänkö vakio laakerikansi?

 

 

 

CAD suunnittelu hoituu itseltäni, myös osat saan teetettyä edullisesti. Pitäiskö ostaa orkkis takajarrurumpusarja, ja siitä sorvata pois kehä, niin sais navan? Mutta onko se kestävä?

Vai teettäiskö navankin umpiakselista?

Link to comment

Jos hommaat 914 takasatuloita niin varmista ennen ostoa että kaikki säätöosat liikuu. Siellä on palojen säätö semmosilla upoksissa olevilla kuusiokoloilla jotka melko usein jumittavat. Ja jos nylppäät sen kuusiokolon kannan niin ongelmia luvassa melko paljon. Jos uudet tai rempatut saat ni avot...

Link to comment

Kuulostaahan se jäähdytetty ja poraitu ym levy pätevämmältä kuin pelkkä sileä hidastin vaikutti jarrutehoon tai ei:)

 

Loppujen lopuksi tuollainen 70-luvunkin peruskupla on melkoisen kevyt, painoa 1000kg vähemmän kuin esim e39 koppaisella Bemarilla. Tämän jälkeen moni miettii mihin näitä tarvitsee ellei aivan kireämmän luokan ratabeetlestä oo kyse...

Link to comment
Aattelin että josko laittais taakse 900 saabin jäähdytetyt etulaikat kun niissä on sama jako.

 

Jos tarkoitit jaolla 114,3 x 4 niin ei ole. 900 Saabin jako on 108 x 4.

 

Edit: Ja ne Saabin etulevyt on ihan helv*tin isot ja painavat, itselleni en mistään hinnasta laittais niin paljon lisää jousittamatonta massaa akselille.

 

Edit2: Korjataas sen verran että näköjään Saabin pulttijako ollut tuon 114,3 vuoteen 1987 saakka. Nuo omat laikat on sitten näköjään tuollaisesta uudemmasta. Onkohan nuo vanhemmat sitten myös pieni kokoisempiakin, en tiedä.

Link to comment
Onko Wilwoodin satuloissa pölysuojia männällä?

 

On niissä osassa, siis kadulle tarkoitetuissa, ja vois olettaa että käsijarrulliset on sinne tarkoitettu. Tosin eipä noista Wilwoodeista muutenkaan ole kuin kevyeen katukäyttöön.

Link to comment

Lähinnä niitä laikkoja tarkoitin, jotka ovat <-87 900 mallista, eli jako oltava se 4x114,3. No, kerkeehän tässä suunnitteleen, ens kesänä vasta takajarruja pulttailen paikoilleen.

 

Mikäs vilwoodissa että ne soveltuu lähinnä katukäyttöön? vetelä runko tms?

Link to comment

Niin, jarrut ovat kokonaisuus ja kokonaisuuteen vaikuttaa erittäin paljon käyttötarkoitus. Mutta jos on tarkoitus vain rakennella rakentamisen ilosta ilman käyttötarkoitusta, niin osien valinnalla ei ole kovinkaan paljoa väliä.

 

Wilwoodilla on tarjonnassa runsaasti hinnat alkaen malleja (superliteä, dynalitea, yms.) joissa on samankokoiset männät ja löysät rungot. Hyvää noissa on se, että niihin saa runsaasti erilaisia jarrupaloja, mutta jarrutuntuma on huonompi kuivalla kelillä kuin hyvissä tehostetuissa liukumäntäsatuloissa.

Link to comment
Eli eli...tarttis siis:

 

-Sorvata napa 4x114.3 jaolla, kestävä aihio jostain?

 

-260-280mm jäähdytetty tai ristiinporattu levy taakse, aihio josta pystyy tekeen?

 

-Kiinteä jarrusatula, joko 914 tai vilwood 4-mänt. mek käsijarrulla.

 

-Adapteri, 6mm terästä tai 6000/7000 sarjan alumiinia. Säilytetäänkö vakio laakerikansi?

 

 

 

CAD suunnittelu hoituu itseltäni, myös osat saan teetettyä edullisesti. Pitäiskö ostaa orkkis takajarrurumpusarja, ja siitä sorvata pois kehä, niin sais navan? Mutta onko se kestävä?

Vai teettäiskö navankin umpiakselista?

Kolkiin navat kk:sta niin kestää, eikä ole kallis.

cb:n sarjan satula on perseestä,siihen ei saa kaupasta parempia jarru paloja. Vakio palat on jarrutus teholtaan todella vaatimattomat. Käsijarru vedettynä kahdella kädellä+vaimo seisoo jarrupolkimen päällä ja napamutteria ei saa riittävään momenttiin. Joutui muotoilemaan toisista paloista jolloin jarru teho nousi riitäväksi.

Voisko sen levyn porailla ite?

Link to comment
Kuulostaahan se jäähdytetty ja poraitu ym levy pätevämmältä kuin pelkkä sileä hidastin vaikutti jarrutehoon tai ei:)

 

reikälevy on ainakin ärhäkämpi murtumaan ja säröytymään, kertoo isot pojat...

Mihinkä käyttöön Alexin kupla on menossa? Teinituuning?

(mutta jos tytöt tykkää, niin sitten..)

mulla on 16V mersun jäähdytetty laikka takana, oisko ollut 285mm halkaisijalla. kestävyyden takia annoin poran olla laatikossa.

satulat on subarusta, vaijerikäyttöisellä käsijarrulla. männän halkaisija 54mm. kuplaan taitaa just riittää..

 

-Adapteri, 6mm terästä tai 6000/7000 sarjan alumiinia. Säilytetäänkö vakio laakerikansi?

6 mm teräslevystä tehty adapteri jarrusatulalle ja vakio laakerinkansi on paikalla.

Link to comment

reikälevy on ainakin ärhäkämpi murtumaan ja säröytymään, kertoo isot pojat...

:)

 

 

Meilla on ongelmana porsche 911 kilpurissa etulevyjen murtuminen... pienia lampomurtumia tulee aina, mutta meilla menee lapi asti ja kunnon railot, ja levyn ulkopinnalla ei niinkaan sisapuolella. Jokainen reikalevy tai uralevy hajonnut samalla lailla.

Viimeisin mita testaamme yha, on tavallisempi, halvempi silea levy.

Parhaiten tahan mennessa kestaneessa on ollut joku hopean tai harmaan varinen pinnoite, en tieda mita se on. Nyt jo ovat kestaneet paremmin kuin hienommat reikalevyt jne.. Esim Daytonassa on jarrut kovilla kun vauhti pitaa pudottaa kakkosvaihteelle asti yli 150mph nopeudesta tiukkaan shikaaniin tai hiusneulaan.

 

auto on vanhempi (kevyempi) 911 johon on laitettu isommat kilpasatulat ja carrera mallin paksummat levyt. Levyjen sisapoteroon tuodaan lisaksi ajoviimajaahdytys letkulla etuhelman alta, ilma poistuu levyjen jaahdytysripojen valista normaaliin tapaan. Joskus kaytetaan pienempia satuloita riippuen luokkasaannoista. Eri palamateriaalejakin on koitettu useita.

 

 

Edit: myos kylmakasiteltyja (Cryogenic) reikalevyja koitettu, eivat kestaneet sen paremmin. Yksi kikak milal voi saada hiukan lisaa elinaikaa, on antaa levyille yksi vahan hellempi lampokasittely, ei aivan kisakuumuuteen asti mutta jos testiaikaa jarjestyy radalle niin silloin ottaa vahan iisimmin. Suoraan paketista kisaan kovaan kayttoon on kovempi raakki noille nakojaan. Jotkut valmistajat mainostaa tehneensa jo etukateen ekan lamposyklin kuumentamalla levyt tehtaalla kertaalleen "kisakuumaksi". Tieda sitten.

Link to comment

Irtokeskiötä ja Alcolin levyä possuun... Onhan jäähdytysilmalle "kilpi" levyn keskiössä ohjaamassa jäähdytysilman oikeasti levyn sisälle, eikä "perinteisesti" vain letkun pää tuomassa ilmaa vähän sinne päin?

Lämpömaalilla tai käyttöön soveltuvalla lämpömittarilla kannattaa tutkia kuinka kuumana levyt oikeasti käyvät ja ovatko palat oikeat sille lämpötilalle.

Link to comment

- Rei´itettyjä levyjä aika harva suosittelee juurikin tuon halkeilun takia. Itsellä ainakin uritetut olleet ok.

- Volvo S40/V40 on 4x114,3 jaolla olevat levyt jos sellaisille oli tarvetta.

- 9000 Saabin takasatuloita on moni käyttänyt, niissä on käsijarru samassa mutta ovat tosin liukutapeilla ja liian pieni mäntä?

- Hyvin on roadsportissa pärjätty kuplalla vähän pienemmilläkin jarruilla. :-)

 

t. Mika

Link to comment

juu ja toi saabin satuloiden isoin ongelma on käsijarruvaijerieden huono lähtö paikka. lähtevät meinaan suoraan vetria päin ja ihan keskelle. pitää tehdä välikikkare et saa vaijerit kuorineen paikalleen.

 

mul on talbotin satulat edessä ja 9000 saabin takana ja ei oo pahalta tuntunu.

 

-Tuomas-

Link to comment

Aivan, aivan. Sain tälläisen vastauksen Kerscheriltä kun kysyin niiden takajarru paketista yhteensopivuutta boxster etujarrupaketin kanssa:

 

"we have tested our 1-piston rear brake with 4-piston front brake up to 240 km/h max. speed.

It works very well."

 

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... lagen%20HA

 

dynpic.php?file=L2thZWZlci9ncmFmaWtlbi9icmVtc2Uvdndfa2FlZmVyXzFrX2hhXzEzMF81X2d1Z181MDAuanBn&width=500

 

 

Kysäsin vielä piruuttaan jarrulevyn navan kestosta, että kuinka se kestää brutaalia katukäyttöä ja satunnaista stripillä käyntiä, huomenna saan vastauksen.

 

On se vaan paljon rahaa noistakin..että pistää miettiin että suunnittelisko itse paketin.

Link to comment

Hienot satulan kiinnikkeet.

 

 

 

 

 

Tee asiallisempi paketti:

 

Osta 944 takatukivarret joista raksit talteen navat ja käsijarrurojut. (Säästä tukivarret tulevaa IRSsittämistä ajatellen.)

Osta samanlaiset nelimäntäiset jarrusatulat kuin etusatulasi.

Osta uudet (jäähdytetyt, poratut) porschen takajarrulevyt.

 

Nämä rojut menee lähes heittämällä pitkävetariseen swingiperäiseen kuplaan, vain rumpukäsijarrun kanssa pitää hieman askarrella.

 

Poraa etulevyihisi 5*130 pulttijako ja osta 17" CUP 1,2 tai 3 vanteet.

Link to comment
Jos tuo olisi hyvä, niin vormuloissa varmaan olisi tuollainen? Kun se on tullut vastaan vain alfaromussa niin hiukan epäilyttää :-)

 

Jos neliveto olis parempi, niin vormuloissakin... Jaa, mutta siellähän on kaikenlaisia sääntöjä. Ehkä kuplaankin sitten hiilikuitua jarruihin...

 

Eiks jossain jaguaarissakin ole tuollainen? Vaan onko se yhtään parempi referenssi? :-)

 

t. Mika

Link to comment
Luulis vetareitten ja nivelien olevan lujilla kun tehdään lukkojarrutus.

Kiihdytyksessä taitaa vetarit joutua vielä enemmän lujille. Maksimirasituksen määrää kitka, kitkaan vaikuttaa toisena tekijänä paino. Kiihdyttäessä takapyörillä on enemmän painoa (jopa 100% auton painosta =). Jarruttaessa asfaltilla tuskin puolta edes takamoottoriautossa - voi olla jopa vaan 30%, en tiiä, ken tietää tuokoon julki.

 

Mutta tietysti kun jarrutusvoimat kiertää akselia väärään suuntaan niin ehkä ne napsahtaa poikki helpommin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...