-Alex- Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Mulla on ollut se perinteinen 36hp DH puhallinkoppa, mutta originaali olisi parempi, jos vain sellainen versio löytyisi missä ei ole lämmönvaihtimille lähtöjä. Jake Raby on testannut useimpia puhallinkoppia, ja tässä on järjestys että mikä on paras ja mikä huonoin, kopsattu suoraan thesambasta: 1.DTM 2.Stock non modified (includes 181 in my testing) 3.36HP aftermarket 4.911 style shrouds 5.center mounted systems that utilize the stock radial fan (these are HORRIBLE) 6.VW Gol http://www.aircooledtechnology.com/cooling/index2.shtml CB:llä olisi OEM vw:n tekemä puhallinkoppa myös tarjolla http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1523 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Brasilian koppa tosiaan on melko matala, ja käyp luonnostaan tuplille... Melko metka laite kaikinpuolin - todellakin enemmän kuin soveltuva tuon kyseisen maan teille. Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 brasilian koppa nayttaa akkivilkaisulta samalta kuin Thingin koppa (181). Ma otin omasta doghouse kuplan kopasta lampoputkille menevat "torvet" irti ja laikkasin kopan paadyista siivut pois, myotaillen sisalla olevaa ilmanohjainta joka varasti ilmaa lammonvaihtimia varten. Nain saa aikaan melkolailla 36hp nakoisen doghouse kopan missa on tehtaan vakio ohjaimet sisalla. Tekijasta riippuu kuinka siisti lopputulos on. Ma olen noita pari kpl tehnyt. Type4 versio: Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 vakio iso puhallinkoppa ehdottomasti paras! ...heti possukopan jälkeen... :) Quote Link to comment
Lasse Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Ostin jokus takavuosina ruotsista sellaisen 36:sen kopan johon on vaihdettu koirankopin sisuskalut. Takakautta menty sisään (periruotsalaiseen tyyliin) ja sitten roiskastu kamat sisään. Kiinni muutamalla hepillä. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Miksi possukoppa paras? Rabyn testissä se jäi häntäpäähän. Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Luulisi ainakin olevan "riittävä" jäähdyttämään kuplan +200hv konetta jos on riittävä jäähdyttämään 450hv possun 6 sylinteristä konetta. Riippuu toki myös hihnapyörän koosta, ei ole pakko käyttää pienintä mahdollista saatavissa olevaa hihnapyörää. Quote Link to comment
mikan Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Possun koppahan ei sovi kuplan motin päälle. Markkinoilla on kuitukuppia jotka tehty sovittamaan possun puhallin ja kuplan moottori. Ongelmana yleensä ilman huono ohjautuminen sylintereille, kansille ja öljynjäähdyttimelle. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 ja hieman tossa on ajateltava virtausnopeutta. Se että ilmaa menee pyttyjen ohi 5000 litraa sekunnissa tai 500 litraa sekunnissa on aika lailla eriarvoista. Ongelmallisinta noissa on liene juuri tuo ohjautuminen, eli jostain kohtaa pytty saattaa olla helvetin kuuma, verrattuna esim toiseen puolee, johon tohotetaan kylmää ilmaa. Mun ymmärryksen mukaan tuo ilmamäärä ei ole niin ratkaisevaa kuin se kuinka fiksusti sen pystyy ohjaamaan... Quote Link to comment
Marko Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Possukoppa kuplassa taitaa kyllä ilman suuria muokkauksia olla aika paljon huonompi kun orkkis DH. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Oikea ilmamäärä ei yksistään riitä, pitää ohjata oikeaan paikkaan oikealla virtausnopeudella. Hyvä esimerkki epäonnistuneesta puhallisysteemistä on noi centermount ym tyyppiset joissa originaali puhallinpyörä sisällä, onks niissä ollenkaan mitään ilmanohjauspeltejä.. HotCarsin sivuilla lukee että "Puhallinkoppa Center Mount -Suunniteltu jakamaan jäähdytysilma tasaisesti molemmille puolille ja sen lisäksi suurella jäähdytysteholla. " :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Porsaan lohkon muotoilukin on huomattavasti virtaviivaisempi ja tosiaan vaikka itse koppa on ulkokuoreltaan suht yksinkertaisen näköinen siinä piilee aika paljon ohjaimia ym. joita harvemmin näkee noissa kuplaporsas puhallinkopissa. Myöskin sylintereiden alla olevat pellit ovat tarkkaan suunniteltuja jotta vastapaineella saadaan ilmaa ohjattua tasaisesti kaikkien pyttyjen ympäri. Rabyn testeissä noi porsastelu kopat joutuivat häntäpäähän juuri moottoreiden epätasaisten lämpötilojen takia epätasaisen jäähdytyksen johdosta. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Olisikohan hyvä ostos tuollainen CB:n OEM koppa? Quote Link to comment
mikko k Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Tokihan zeik rääpyn mielestä sen oma on paras... Quote Link to comment
JaniM Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Mitäs, Alexi alkanut arvaileen viime aikoina?? ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Joo, aina jaken oma tuote on sen mielestään paras :D Meinaan että olisiko joku testannut enemmänkin tuota brazilian puhallikoppaa isossa koneessa, jostain kerran luin että se olis tehty 1300cc koneelle vain..tai sitten gol:in puhallinkoppa on tehty vain pikkukoneille. Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Helppohan siitä orkkiskopasta on ne lämmönvaihtimen lähdöt poistaa ja hitsata umpeen. Mulla orkkis DH koppa, tosin lähdöt käytössä, mutta eipä ole valittamista ollut. Ja siitä vielä se uudempi versio venturi renkaalla. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Toki on helppo, mä vain säikähdin kun mr. raby oli hitsannut umpeen reiät ja testannut käytännössä. Oli lämpötila jollain pytyllä noussut 35 fahrenheittia ja jollain toisella laskenut 15 fahrenheittia :D En tiedä tosin että onko tämä kuinka luotettavaa tietoa Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Hmm.. mitenkäs se tilanne eroaa siitä että lämmönvaihtimista on läpät kiinni? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 no melko paljon tietty ku mädät vaihtimet kusee puolet ilmoista ohi vaikka läpät onkin kii :D Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 no melko paljon tietty ku mädät vaihtimet kusee puolet ilmoista ohi vaikka läpät onkin kii :D Niin no, näin ehkä todellisuudessa, mutta ei aina. Etenkään jos joku varakas kasaa kaiken uusilla palikoilla :) Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Mutta eikö lämmövaihtimissa ole aukot mistä ilma pääsee pois jos läpät on kiinni? Vai oliko näin sittenkään? Joskus näin vwtrendsissä bergin artikkelin jossa ne oli tehny hi-po lämmövaihtimet ja niissä oli aukot mistä ilma pääsee pois kun läpät kiinni. Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Ei kai noissa orkkiksissa ainakaan ole? Periaatteessahan toi lämmönvaihtimen toiminta menee juuri oikein, eli kylmällä ilmalla voi puhaltimen ilmasta hieman varastaa kabiinin lämmitykseen ja kuumalla ilmalla taas sorsat on kiinni ja kaikki ilma menee koneen jäähdytykseen. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Hämäristi muistan että ne orkkis ja hiperf lämmönvaihtimet olis tulpattu ettei ilma pääse pois vaikka läpät kiinni. En muista kun viimeksi 8v sitten oon omistanu lämmönvaihtimet. Mutta tekisi mieli tosiaan heivata toi aftermarket 36hp koppa jo veks.. Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Possun koppahan ei sovi kuplan motin päälle. Markkinoilla on kuitukuppia jotka tehty sovittamaan possun puhallin ja kuplan moottori. Ongelmana yleensä ilman huono ohjautuminen sylintereille, kansille ja öljynjäähdyttimelle. t. Mika possukopalla tarkoitin juurikin tuota kuplan lohkolle tehtyä koppaa. Quote Link to comment
ARTO Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Jos en pahasti väärin muista, on noissa 36 koirankopeissa ollut sekä hyvä että huonoja malleja/valmistajia. Jakehan ei paljastanut kenen valmistama oli hänen testesissä se hyvä koska ko tuotteen valmistaja ei ollut ollut halukas "yhteistyöhön" jaken kanssa. Eli 36DH koppa ja arpapeliä onko jees vai susi. Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Taitaapi olla niin, että joutuu itte mittailemaan jos hyvän haluaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varmaankin ilman poistuminen oikein on yhtä tärkeää kuin sen blååsaaminen sisään. Ja tilanne muuttuu kun auto liikkuu ja auton ympärillä alkaa ilma liikkumaan... Näistä sitten tiedä mutta joskus yrittänyt ilmaa ohjailla jossain vehkeissä. Quote Link to comment
hanski. Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Mitäs, Alexi alkanut arvaileen viime aikoina?? ;) jos menee vaikeeks, heitä sinne vesikone, niin ei tarvi arvailla ilman kulkua... Quote Link to comment
JaniM Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Juu, sit voikin alkaa miettiä millä sais sitä ajowiimaa sinne jäähdyttimille tarpeeksi. Eikä ole muuten ihan helppoa välttämättä, ilman näkyviä muutoksia. Quote Link to comment
ARTO Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Esim kuplassakin kun vetää esim vesikoneen jäähdytinputkistot/letkustot + lämmityslaitteen vastaavat ilman että näkyy ulospäin, alkaa tosiaan kuplassakin kolot ja muut piilopaikat mennä melkoisen vähiin. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Ei kai noissa orkkiksissa ainakaan ole? Periaatteessahan toi lämmönvaihtimen toiminta menee juuri oikein, eli kylmällä ilmalla voi puhaltimen ilmasta hieman varastaa kabiinin lämmitykseen ja kuumalla ilmalla taas sorsat on kiinni ja kaikki ilma menee koneen jäähdytykseen. Väärin tai ainakin noissa kolkin vaimentimissa mitä juuri eilen turasin kasaan. Eli jos lämmönvaihtimen läppä kiinni kabiiniin niin silloin ilma pääsee karkaamaan lämmönvaihtimessa olevasta reijästä ulos. Mutta jos läppä taas täysin auki niin silloin kaikki ilma tulee suoraan kabiiniin. Olikohan tuollainen kehitetty sitä varten ettei lämmönvaihtimet pääse sulamaan sisäpuolelta jos ei mene lainkaan ilmaa läpi. Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Jossain kuplan vaihtimissakin nähnyt noita 10-15 mm reikiä, mutta jos 50 mm:stä painetaan sisään niin huonosti 15 mm virtaa ulos, eli jotain toki tietysti mutta tuskin samaa määrää läpivirtaus kuin läpät auki? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Hmm, asiaa vielä OEM kopan ilmalähtöjen tulppaamisesta tai poistamisesta, näyttäis rabyn testien mukaan nousevan hiukan lämmöt http://www.aircooledtechnology.com/cooling/index2.shtml Piti mennä kysymään että onko ne vielä testannut tota OEM brazilia koppaa ilman ilmalähtöjä, tuli vastaus vaan että eti sivuiltamme ja keskustelupalsta tieto asiasta, ei varmaan ees mailin lähettäjä tarkkaan tienny koko asiasta... Metake, olisko se syynä reikien pienuuteen, että lämmönvaihtimien sisällä täytyy vähän olla vastusta että ne jäähtyis vähäsen. Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Metake, olisko se syynä reikien pienuuteen, että lämmönvaihtimien sisällä täytyy vähän olla vastusta että ne jäähtyis vähäsen. Jaa'a, enpä tiedä. Yleensähän nuo reiät on kuplan vaihtimista tulpattu umpeen. Toinen syy reikien pienuuteen voi olla se, että muuten karkaa merkittävä osa konetta jäähdyttävästä ilmavirrasta sorsiin? Quote Link to comment
Lasse Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 No kyllä ne vesijäähdytyskamat kohtuullisesti saa kuplaankin maastoutettua. Tässä oma pikainen räpellys: http://www.lassen.otokset.fi/kuvat/romut/Kuva+005.jpg http://www.lassen.otokset.fi/kuvat/romut/Kuva+004.jpg Ja tolla virityksellä vedenlämmöt termarin kanssa kaikissa olosuhteissa tasa 90 astetta. Ja öljynlämmöt +/- 5 astetta tuosta. Eikos Gene Berg tutkimuksissaan vakuuttunut koirankopin ylivertaisista ominaisuuksista? Että jos jaska ruppanen ei vakuuta niin kyllä sit kene perk? Quote Link to comment
JaniM Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Minusta on liikaa tuokin aukko keulalla. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Niinhän tuo berg on kehunut. En kyllä ihmettelis jos OEM doghouse on oikeasti parempi kuin aftermarket 36hp doghouse. Silmäkin alkaa tottumaan tuohon brasilialaiseen puhallinkoppaan, ei se enään niin ruma ole.. Quote Link to comment
vwagen Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Ne puenet yleensä tulpatut putkennysät lämmönvaihtimissa ovat vanhanmallisia esilämmitysletkuja varten,eivät siis ole tarkoitettu käyttämättömän lämmitysilman poistoon,sensijaan kaikissa lämmönvaihtimissa on kopn alla poistoaukot joiden sulkuläppä on yhteydessä lämmityksen säätöläppään,kun toinen aukeaa niin toinen menee kiinni,ilma virtaa lämmönvaihtimien läpi aina moottorin käydessä. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Tässä nyt sittein oikein havaintokuva sorsien poistoaukoista Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Okej =) Arvelinkin että jossain ulostulo..csp:llä 38,42,45 ja jopa 48mm putkilla olevia lämmönvaihtimia, eikun vain tekee 2386cc, FK97, CE 48x38, 13:1, 51.5 IDA konetta ja vois talvellakin ajella :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.