Jump to content

Puhallinkoppa strokerille?


Recommended Posts

Mulla on ollut se perinteinen 36hp DH puhallinkoppa, mutta originaali olisi parempi, jos vain sellainen versio löytyisi missä ei ole lämmönvaihtimille lähtöjä.

 

Jake Raby on testannut useimpia puhallinkoppia, ja tässä on järjestys että mikä on paras ja mikä huonoin, kopsattu suoraan thesambasta:

 

1.DTM

2.Stock non modified (includes 181 in my testing)

3.36HP aftermarket

4.911 style shrouds

5.center mounted systems that utilize the stock radial fan (these are HORRIBLE)

6.VW Gol

 

http://www.aircooledtechnology.com/cooling/index2.shtml

 

 

 

CB:llä olisi OEM vw:n tekemä puhallinkoppa myös tarjolla

 

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1523

Link to comment

brasilian koppa nayttaa akkivilkaisulta samalta kuin Thingin koppa (181).

 

Ma otin omasta doghouse kuplan kopasta lampoputkille menevat "torvet" irti ja laikkasin kopan paadyista siivut pois, myotaillen sisalla olevaa ilmanohjainta joka varasti ilmaa lammonvaihtimia varten. Nain saa aikaan melkolailla 36hp nakoisen doghouse kopan missa on tehtaan vakio ohjaimet sisalla. Tekijasta riippuu kuinka siisti lopputulos on. Ma olen noita pari kpl tehnyt.

 

Type4 versio:

 

100-0019_IMG.jpg

Link to comment

Luulisi ainakin olevan "riittävä" jäähdyttämään kuplan +200hv konetta jos on riittävä jäähdyttämään 450hv possun 6 sylinteristä konetta. Riippuu toki myös hihnapyörän koosta, ei ole pakko käyttää pienintä mahdollista saatavissa olevaa hihnapyörää.

Link to comment
Guest Toheltaja

ja hieman tossa on ajateltava virtausnopeutta. Se että ilmaa menee pyttyjen ohi 5000 litraa sekunnissa tai 500 litraa sekunnissa on aika lailla eriarvoista. Ongelmallisinta noissa on liene juuri tuo ohjautuminen, eli jostain kohtaa pytty saattaa olla helvetin kuuma, verrattuna esim toiseen puolee, johon tohotetaan kylmää ilmaa. Mun ymmärryksen mukaan tuo ilmamäärä ei ole niin ratkaisevaa kuin se kuinka fiksusti sen pystyy ohjaamaan...

Link to comment

Oikea ilmamäärä ei yksistään riitä, pitää ohjata oikeaan paikkaan oikealla virtausnopeudella. Hyvä esimerkki epäonnistuneesta puhallisysteemistä on noi centermount ym tyyppiset joissa originaali puhallinpyörä sisällä, onks niissä ollenkaan mitään ilmanohjauspeltejä.. HotCarsin sivuilla lukee että "Puhallinkoppa Center Mount -Suunniteltu jakamaan jäähdytysilma tasaisesti molemmille puolille ja sen lisäksi suurella jäähdytysteholla. " :D

Link to comment

Porsaan lohkon muotoilukin on huomattavasti virtaviivaisempi ja tosiaan vaikka itse koppa on ulkokuoreltaan suht yksinkertaisen näköinen siinä piilee aika paljon ohjaimia ym. joita harvemmin näkee noissa kuplaporsas puhallinkopissa. Myöskin sylintereiden alla olevat pellit ovat tarkkaan suunniteltuja jotta vastapaineella saadaan ilmaa ohjattua tasaisesti kaikkien pyttyjen ympäri.

 

Rabyn testeissä noi porsastelu kopat joutuivat häntäpäähän juuri moottoreiden epätasaisten lämpötilojen takia epätasaisen jäähdytyksen johdosta.

Link to comment

Joo, aina jaken oma tuote on sen mielestään paras :D

 

Meinaan että olisiko joku testannut enemmänkin tuota brazilian puhallikoppaa isossa koneessa, jostain kerran luin että se olis tehty 1300cc koneelle vain..tai sitten gol:in puhallinkoppa on tehty vain pikkukoneille.

Link to comment

Toki on helppo, mä vain säikähdin kun mr. raby oli hitsannut umpeen reiät ja testannut käytännössä. Oli lämpötila jollain pytyllä noussut 35 fahrenheittia ja jollain toisella laskenut 15 fahrenheittia :D En tiedä tosin että onko tämä kuinka luotettavaa tietoa

Link to comment

Mutta eikö lämmövaihtimissa ole aukot mistä ilma pääsee pois jos läpät on kiinni? Vai oliko näin sittenkään? Joskus näin vwtrendsissä bergin artikkelin jossa ne oli tehny hi-po lämmövaihtimet ja niissä oli aukot mistä ilma pääsee pois kun läpät kiinni.

Link to comment

Ei kai noissa orkkiksissa ainakaan ole? Periaatteessahan toi lämmönvaihtimen toiminta menee juuri oikein, eli kylmällä ilmalla voi puhaltimen ilmasta hieman varastaa kabiinin lämmitykseen ja kuumalla ilmalla taas sorsat on kiinni ja kaikki ilma menee koneen jäähdytykseen.

Link to comment
Possun koppahan ei sovi kuplan motin päälle. Markkinoilla on kuitukuppia jotka tehty sovittamaan possun puhallin ja kuplan moottori. Ongelmana yleensä ilman huono ohjautuminen sylintereille, kansille ja öljynjäähdyttimelle.

 

t. Mika

possukopalla tarkoitin juurikin tuota kuplan lohkolle tehtyä koppaa.

Link to comment

Jos en pahasti väärin muista, on noissa 36 koirankopeissa ollut sekä hyvä että huonoja malleja/valmistajia. Jakehan ei paljastanut kenen valmistama oli hänen testesissä se hyvä koska ko tuotteen valmistaja ei ollut ollut halukas "yhteistyöhön" jaken kanssa.

 

Eli 36DH koppa ja arpapeliä onko jees vai susi.

Link to comment

Taitaapi olla niin, että joutuu itte mittailemaan jos hyvän haluaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varmaankin ilman poistuminen oikein on yhtä tärkeää kuin sen blååsaaminen sisään. Ja tilanne muuttuu kun auto liikkuu ja auton ympärillä alkaa ilma liikkumaan...

 

Näistä sitten tiedä mutta joskus yrittänyt ilmaa ohjailla jossain vehkeissä.

Link to comment
Ei kai noissa orkkiksissa ainakaan ole? Periaatteessahan toi lämmönvaihtimen toiminta menee juuri oikein, eli kylmällä ilmalla voi puhaltimen ilmasta hieman varastaa kabiinin lämmitykseen ja kuumalla ilmalla taas sorsat on kiinni ja kaikki ilma menee koneen jäähdytykseen.

 

Väärin tai ainakin noissa kolkin vaimentimissa mitä juuri eilen turasin kasaan. Eli jos lämmönvaihtimen läppä kiinni kabiiniin niin silloin ilma pääsee karkaamaan lämmönvaihtimessa olevasta reijästä ulos. Mutta jos läppä taas täysin auki niin silloin kaikki ilma tulee suoraan kabiiniin.

 

Olikohan tuollainen kehitetty sitä varten ettei lämmönvaihtimet pääse sulamaan sisäpuolelta jos ei mene lainkaan ilmaa läpi.

Link to comment

Hmm, asiaa vielä OEM kopan ilmalähtöjen tulppaamisesta tai poistamisesta, näyttäis rabyn testien mukaan nousevan hiukan lämmöt

 

 

http://www.aircooledtechnology.com/cooling/index2.shtml

 

Piti mennä kysymään että onko ne vielä testannut tota OEM brazilia koppaa ilman ilmalähtöjä, tuli vastaus vaan että eti sivuiltamme ja keskustelupalsta tieto asiasta, ei varmaan ees mailin lähettäjä tarkkaan tienny koko asiasta...

 

Metake, olisko se syynä reikien pienuuteen, että lämmönvaihtimien sisällä täytyy vähän olla vastusta että ne jäähtyis vähäsen.

Link to comment
Metake, olisko se syynä reikien pienuuteen, että lämmönvaihtimien sisällä täytyy vähän olla vastusta että ne jäähtyis vähäsen.

 

Jaa'a, enpä tiedä. Yleensähän nuo reiät on kuplan vaihtimista tulpattu umpeen. Toinen syy reikien pienuuteen voi olla se, että muuten karkaa merkittävä osa konetta jäähdyttävästä ilmavirrasta sorsiin?

Link to comment

No kyllä ne vesijäähdytyskamat kohtuullisesti saa kuplaankin maastoutettua. Tässä oma pikainen räpellys:

 

http://www.lassen.otokset.fi/kuvat/romut/Kuva+005.jpg

http://www.lassen.otokset.fi/kuvat/romut/Kuva+004.jpg

 

Ja tolla virityksellä vedenlämmöt termarin kanssa kaikissa olosuhteissa tasa 90 astetta. Ja öljynlämmöt +/- 5 astetta tuosta.

 

Eikos Gene Berg tutkimuksissaan vakuuttunut koirankopin ylivertaisista ominaisuuksista? Että jos jaska ruppanen ei vakuuta niin kyllä sit kene perk?

Link to comment

Ne puenet yleensä tulpatut putkennysät lämmönvaihtimissa ovat vanhanmallisia esilämmitysletkuja varten,eivät siis ole tarkoitettu käyttämättömän lämmitysilman poistoon,sensijaan kaikissa lämmönvaihtimissa on kopn alla poistoaukot joiden sulkuläppä on yhteydessä lämmityksen säätöläppään,kun toinen aukeaa niin toinen menee kiinni,ilma virtaa lämmönvaihtimien läpi aina moottorin käydessä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...