Guest vilho Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Onko tämä harkittu rikos? Ajatus shimmata päittäinen "tiukaksi" ja suihkuttaa käytetty öljy jäähdyttämään venttiiliä/jousta? Olen itse ajatellut snurrata kanavan "alakautta", siis kuormituksen puolelta, ja ehkä porata kanavasta pienen reiän jousen suuntaan. Yläpuolellehan kasautuu välykset -> vuotaa enemmän. En myöskään sorvaisi kippiakselia missään riivatussa laitteessa. Ollaanko nyt samaa mieltä siitä, että edes vakioleluilla ei yläkertaan mene ihan toivottua määrää öljyä? Huononnetaan tilannetta käyttämällä mitä tahansa pitkää kiikkua (pl. vakiotyyppiset 1.25:t). Kierrätettään kovempaa ja korkeammalle. Onko kellään koskaan jouset kyykänny? Onko se vähä öljy mikä kanteen asti päässyt hippasen poppaa? Suosikkiaiheita tuntuvat olevan "mitä purkin kyljessä lukee" ja "minkä lämpöistä öljy on". Voitelun ykkössääntö kuitenkin lienee, että öljyä on riittävästi siellä missä sitä tarvitaan. Quote
Pekka Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Vilho, tuo ympyröimäsi kohta on pelkkä kiillotuksessa tullut hipaisu. Keinuvivut on shimmattu 0,1mm sivuttaisvälykselle. Kuvasta ei ilmene kovin hyvin kuinka keinuvivusta on säätöruuvin kierrettä lyhennetty jotta öljykanava jää vapaaksi porschen venttiilinsäätöruuvien ohennuksen kohdalta ja öljy pääsee Venttiilin päähän ja jouselle. Vilho, tarkoititko öljykanavan porausta jousen suuntaan säätöruuvin päästä mistä alkuperäinen kanava on hitsattu umpeen? Näinkin on tehty. Ari, öljyurat on tehty dremelillä pallopää viilalla. Quote
Guest vilho Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Olin ajatellut näin, mutta en ole enää lainkaan varma. Quote
mikan Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Ollaanko nyt samaa mieltä siitä, että edes vakioleluilla ei yläkertaan mene ihan toivottua määrää öljyä? Huononnetaan tilannetta käyttämällä mitä tahansa pitkää kiikkua (pl. vakiotyyppiset 1.25:t). Kierrätettään kovempaa ja korkeammalle. Onko kellään koskaan jouset kyykänny? Onko se vähä öljy mikä kanteen asti päässyt hippasen poppaa? Mitäs kun joskus on netissä näkynyt kuvia joissa venakoppaan on tehty ikkuna ja sen mukaan koko koppa voi olla puolillaan öljyä tai jopa enemmän? Vai tarkoittiko tuo toivottu määrä pienempää määrää? t. Mika Quote
JaniM Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Eiks se ollut toisella puolella vaan puolillaan ja toinen puoli liki tyhjä? Quote
ARTO Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Joo, mutta kuivasumppukoneet ei käyttäydy noin, joten niiden kohdalla lisäreittien teko öljylle jees. Quote
Guest vilho Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 3/4:n koppa täyttyy koska öljyä tulee vastakarvaan tönärien suojaputkista. Vakiona ventiilikoneisto työskentelee siis lammikossa, jossa öljyn läpivirtaus on heikkoa. Hooverin modi auttaa öljyn vaihtuvuuteen kannessa. Kunhan tuoretta öljyä riittää, puolestani venttiilikopat saisivat olla vaikka täynnä. Tai siis saisi jos en epäilisi, että öljyn vatkaaminen edestakaisin jarruttaa koneistoa. Lautasta ehkä jopa siinä määrin, että isoilla kierroksilla osat alkaa neppaamaan vastapalloon. Kyllä, minulla on mennyt jousi poikki 3:n pakoventtiilistä (Hallelujaa tuplajouset). Jostain syystä jotkut aika isotkin nimet laittavat jopa yhden sumppupumpun vaiheen tyhjentämään kuskin puolen kantta. Jos jollain on tähän joku muu kuin em. teoria, olisi kiva kuulla? Kuten myös 3/4 kopan tyhjennyskeinoja niille joilla ei ole ylimääräisiä sumppustageja. Quote
-AP- Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Onko mitään käytännön apua 'windage tubeista'? Quote
mikan Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Jotkut vetäneet putken/letkun venakopasta lisäöljypohjaan. t. Mika Quote
Guest vilho Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Olen törmännyt kahteen öljypumppuun jossa käyttöakseli sutii rattaassa. Pitäisiköhän ne kolvata jo uutena nippuun varmuuden vuoksi. Quote
Guest vilho Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia. Olisko mitään itua laittaa öljynkiertoon painepuolelle: ...idioottivalo1 -> takaiskuventtiili -> idioottivalo2/paineakku... Olisi hetki aikaa ihmetellä jos syöttö jostain syystä katkeaa. Paineakun muiden hyvien puolien ohessa maavaraa ei kannata väheksyä. Pääsin hiljakkoin väijymään kahta rataan rikottua konetta. Minulla on itsellänikin hyllyssä reilu pala lisäöljypohjasta kaavittua Alastaron suoraa rataa. Eräs kirkkaan kotimaisen kilpa-ajosuvun lupaava vesa huomautti minulle, että jos jostain syystä paineakku tuntuu lisäöljypohjaan nähden kalliilta, saman asian voi ajaa millä tahansa katolleen käännetyllä paineastialla ja sulkuventtiilillä. Propellihattu voisi kai askarrella päälle autonventtiililiitännän ja painekellon. Quote
Marko Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Eipä oo kovin kallis tollanen accusump Summitilla ja racersplacesta saa tilaamalla kaikki summitin kamat kohtuu kurssilla. http://www.summitracing.com/parts/CTR-24-006/ Venttiiliksi tällainen: http://www.summitracing.com/parts/CTR-24-271/ Itse mietin takaiskuventtiiliä juuri noin kuin kuvasit mutta juteltuani asiasta muutaman muun kanssa päätin jättää pois. Miksi laittaa järjestelmään lisää epäluotettavuutta takaiskuventtiilillä. Quote
Guest Toheltaja Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 itte oon muutamaan pumppuun tehny kiilaurat jälkeenpäin just ton takia ku uusissakin pumpuiss aon tullu melko löysiä sovitteita vastaan akselin ja rattaan välillä... Quote
ARTO Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Ainakin ceebeen maxipumpuissa "luistonestin". Quote
Guest Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Eipä oo kovin kallis tollanen accusump Summitilla ja racersplacesta saa tilaamalla kaikki summitin kamat kohtuu kurssilla. http://www.summitracing.com/parts/CTR-24-006/ Venttiiliksi tällainen: http://www.summitracing.com/parts/CTR-24-271/ Itse mietin takaiskuventtiiliä juuri noin kuin kuvasit mutta juteltuani asiasta muutaman muun kanssa päätin jättää pois. Miksi laittaa järjestelmään lisää epäluotettavuutta takaiskuventtiilillä. Onko noissa akuissa typpi valmiina? Vai jousellako toimii? Quote
Marko Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Mulla on Moroso jota Summit myi aikasemmin ja siellä on jousikuormitettu mäntä sisällä. tollanen: Quote
Guest vilho Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Löytyykö vahvoja mielipiteitä Mahle vs KS tyyppisistä keskilaakereista? Siis suora vs urapintainen. Tätä aihettahan sivuttiin taannoisessa legendaarisessa laakerikeskustelussa. (luulen ymmärtäneeni mistä siinä oli kyse, ehkä). Tunnustaako kukaan sorvanneensa öljykanavia laakereihin? Quote
Guest Toheltaja Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 laakereihin en o koskenu, mutta kampiin on sorvattu pallopääterällä kyllä öljyn kulkemisen helpottamiseksi ura per kaula Quote
metake Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Scatin akseleissahan on jo vakiona ura joka kaulalla. Quote
Guest vilho Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Kovin haluttomasti ohentaisin itse mitään kaulaa akselista. Kampiakselin koneistuksesta sen verran, että vakiota voi tiettävästi keventää kiloja. Onko kukaan lastunnut vastaavasti pitkäiskuista akselia? Quote
busgods Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Jotkut vetäneet putken/letkun venakopasta lisäöljypohjaan. Luin tuossa ameriikan lehestä taannoin Lawlessin (ei Lucy vaan Mike) kirjoittaman tekniikka-artikkelin jossa letkut oli vedetty kansista öljypohjaan. Tarkemmin sanottuna ajatus oli saada öljy pois kansista kun se ei meinaa palailla hyvin suojaputkia pitkin kammen rotaatioaallon takia(siis ongelma enimmäkseen toisella puolella konetta). Letkut kansista/venakopista taka-alanurkista lisäöljypohjaan. Huohotuksen heppu teki lohkosta ja myös kansista, ilmeisesti kansissa on suhteessa enemmän ylipainetta ja öljy alkaa pyrkimään huohotinsäiliöön. Säiliön koon kasvatus ei sinällään poista ongelmaa siitä että öljy karkaa pois lohkosta... Ongelmat oli poistununna kaverin mukaan tällä setupilla ja öljyt ei enää tulvineet radalle. Ihimemiäs! Ja tätä huohotusongelmaa tuskin on vakiokoneessa tai ns. "kutitellussa" koneessa. Lawlessin keuliva ghia oli kai all out/all in - kone. Netissä aiheesta on crank case ventilation keskustelutopiikeissa. Jotain photoja sieltä täältä: http://home.comcast.net/~mlawless29/updates.html Quote
JM Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Löytyykö vahvoja mielipiteitä Mahle vs KS tyyppisistä keskilaakereista? Siis suora vs urapintainen. Tätä aihettahan sivuttiin taannoisessa legendaarisessa laakerikeskustelussa. (luulen ymmärtäneeni mistä siinä oli kyse, ehkä). Tunnustaako kukaan sorvanneensa öljykanavia laakereihin? Terävällä puukolla taskuja olen vuoleskellut laakereihin, ei vw. Quote
metake Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Kovin haluttomasti ohentaisin itse mitään kaulaa akselista. Niin, tiedä sitten onko noi hyviä vai huonoja, tuollain kuitenkin niissä tehty: http://www.scatvw.com/CR_Dowel.htm Quote
Guest vilho Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Joo tommonen scatti mulla joskus ollutkin. Jollain oli toisessa topikissa hyvä kuva fiiun veivistä. Tilanne näyttäisi olevan Enzo-Ferdinand 1-0. Ohessa kuva omasta vastaavasta toteutuksesta. Hiomakoneen puutteessa Dremelöin köyhän (ja tyhmän ja laiskan) miehen tykit männille sillon joskus kun H-profiilit vielä maksoivat jotain. Päittäinen on jotain kympin luokkaa. Tein varmuuden vuoksi urat sivuun keskilinjasta ja pyöreällä pohjalla. Painava auto, pitkä matka, kuuma kesäpäivä. Veivit eivät palaneet, katkenneet eivätkä muuttaneet muotoaan. Joo ja tiedän että nelostyyppeihin on tehdas tällaista modia suositellutkin. Quote
Guest vilho Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Olipas mojova sikainfluenssa sunnuntaina. Tossa viikonloppuna eräs suuresti kunnioitettu harrastaja tunnusti ettei viitsi lukea noita aiemmin postattuja artikkeleita. Pällistellessämme kampikammiota kys. harrastaja muisteli kyllä joskus poksauttaneensa jäähdyttimen (ja sudin?). Koitan kiteyttää pointtia vielä vähän: Sambassa taitaa lukea että joissain lohkoissa purkukanavan koko saattaa olla niinkin pieni kuin 3mm. Tuottoisa öljypumppu -> Hämmentävä öljyjärjestelmän painepuoli jäähdyttimineen ym. tässä kohdin yhdentekevine juttuineen -> Paineenrajoitusventtiili (siis se vp:n puoleinen) -> Purkukanava joka on liian pieni. Purkukanavasta tulee tällöin se pullonkaula joka ton paineenrajoitusventtiilin pitäisi olla. Alan myös kallistua Hooverin kannalle siinä, että koneistusten jälkeen aivan kaikki öljykanavien tulpat pitäisi porata. Ajon jälkeen löysin lastuja juuri sieltä mistä Bob-setä ennustaakin. PS.Saa tänne muutkin kirjuuttaa. Quote
-tipi- Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Olisko kovasana saada jokaiselle trikille oma topikki (tai jos on ulkopuolinen linkki), ja saada ne linkitettyä Janim:n koneenkasaus/unohduslista-topiikkiin? Quote
JaniM Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Ihan hyvä idea. Pitäis tuota listaa vaan taas jatkaa, ku pikkasen raakile vielä. Quote
Ketsa Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Edellisen sivun paineakku keskusteluun liittyen. Cantonin (accusump) ja Moroson tuotteet näyttävät olevan käyttämälläni toimittajalla käytännössä saman hintaiset. Osaako joku sanoa jotain jomman kumman eduksi? Quote
Guest vilho Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Tähdennettäköön että mielestäni pitkien keinuvipujen ainoa miinus on just tämä huonompi voitelu/jäähdytys. Ylimääräistä öljyä voi kanavoida öljypohjan sijaan venttiileille/jousille/vivuille. Näin joskus prokkiskuvia ulkomailta "Bogeyn keltaisesta" rataässästä jossa oli ilokaasut ym. jutut, sekä tietysti öljyputket palakansiin. Jos joku muistaa vekottimen niin linkki ois kiva. Paineen voi ryöstää useastakin kohdasta.Molemmat öp-venttiilit ja/tai ohivuotoaukot ja/tai jäähdyttimen piirin voi tietyin varauksin torpata... Kanteen öljyn voi johtaa myös useaan kohtaan. Koppaan, keinuvipuakseliin...nimimerkki ARTO:llakin oli taannoin rautalankaviritystopikissa kuva joka herättää ajatuksia. Voisin kuvitella että migin suuttimet olis ok. Ulkoinen paineenrajoitusventtiili mittarilla viimeiseksi linjaan, ja se olis sitten siinä. Ylimääräisen öljyn voi palauttaa melkein mihin vaan, myös kansiin. edit Öp-venttiilin kierre ei vissiin ookkaan M18*1,5 Quote
Guest Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 possu 911:n mantien oljysuuttimet aukeaa vain kun on tarpeeksi painetta. Pienilla paineilla (tyhjakaynnilla jne) ei tuhlata sita vahaakaan painetta suuttimista ulos. Quote
Marko Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Edellisen sivun paineakku keskusteluun liittyen. Cantonin (accusump) ja Moroson tuotteet näyttävät olevan käyttämälläni toimittajalla käytännössä saman hintaiset. Osaako joku sanoa jotain jomman kumman eduksi? En osaa sanoa, ite ostin suositusten perusteella Moroson. Sekin tosin vielä tallin hyllyllä. Quote
Guest vilho Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 ...josta päästiinkiin mukavasti aiheeseen, että mihin sitä öljyä voisi vielä dumpata. Ohessa palstan ehkä paras topikki ikinä: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/916-jäähdytetyt-männät/ Quote
ARTO Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Aiheesta seitsemänteen... kun noi nokka-akselit ja nostajat "äkäisempien" nokkien ja jousipaineiden kohdalla tuppaa välillä hajoilemaan, niin millasia trikkejä teette jotta ne sitten oikeasti kestää??? Unohdatte peruspalikat, eli työkaluterästä/keramiikkaa ym high endiä peliin vai nokka ja nostajat saa omat special-käsittelyt esim tyyliin, pinnat kiilloitetaan/tasoitellaan kitkan minimoinnin merkeissä, osat röntgenvalaistaan jne... tai aivan jotain muuta tai sitten silmät kiinni ja suoraan kone käyntiin ja sormet ristissä toivotaa kestävän Quote
Tutkija Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Sinkkipitoista öljyä ja pienemmällä jousipaineella sisäänajo... ei ol viel ainakaan yhtään nostajaa/nokkaa lähtenny kulumaan(koputtaa päätä) Quote
Guest Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Sinkkipitoista öljyä ja pienemmällä jousipaineella sisäänajo... ei ol viel ainakaan yhtään nostajaa/nokkaa lähtenny kulumaan(koputtaa päätä) samoin taalla. 10W30 wanhanajan mineraalioljya ja eka oljynvaihto 20min kohdalla, filtteri myos. Kiekat koko ajan 2000-2500. Penkissa tai parkissa, ei kuormitusta. Sit paasee jo koeajolle, pienta paikallisajoa kuormittaen isolla vaihteella ja moottorijarrutuksia. 1-2h jalkeen oljynvaihto. Seuraava oljynvaihto 100-200km kohalla. Joka kerta filtteri myos, ei ne niin paljoo maksa. Lopulliset oljyt voi sit olla jotain kalliimpaa ja parempaa, siita onkin muualla keskustelua kivasti mika on parasta :) Ei oo koskaan kulunu nokat tai nostajat pilalle. Quote
Marko Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Eräs öljykauppias suositteli sinkkipitoisilla öljyillä ajoa ensimmäiset muutaman tuhat kilometriä. Quote
ARTO Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Tämä sinkkipohjaisuus mielenkiintoinen juttu. Missä menee lisäaineistuksen raja jossa antaa sitä lisävahvuutta öljykalvolle? Mitä noita öljyjuttuja seurannut eri lähteistä, vanhoista tunnetuista öljymalleista tehty vähemmän sinkkiä sisältäviä eli onko välttämättä aina öljykauppias pilkulleen ajan tasalla mitä missäkin on. muistaakseni esim jenkeissä suositussa Shellin Rotellastakin tullut uudempia eriä pienemmillä sinkki ym lisäaineistuksilla. jos joku nyt miettii miksi sitä lisäaineistusta vähennetään näiden aineiden kohdalta, niin syy on noiden pakokaasupuhdistuspuolen haitallisuus eli ajetaan autovalmistajia entistä tieukempien päästörajojen alle ja silloin öljytkin kehittyvät päästöjen suhteen. Lisäainetta "tavalliseen" öljyyn, vanhoja varmoja valintoja vieläkin uskaltaa käyttää, vai käytettävä erikoisöljyjä jne... harvalla meistä mahdollisuus analysoida öljyjen sisältöä ja ilmeisesti me vanhojen laahurinokka-autoilijoiden määrät niin pieniä ettei ne öljyvalmistajia hirveemmin kiinnosta. Esim kysyin sähköpostitse alkusyksystä kahdelta suomalaiselta öljymaahantuojalta mikä heidä öljyistään olis suositeltava volkkarin laahurinokkakoneeseen jossa vakiosta poikeavat osat ventiilikoneistossa eli aiheuttaa öljylle lisävaatimuksia. vastauksia tuli tasan nolla. Quote
-AP- Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Redline ainakin taitaa olla jonkinverran perehtynyt tähän asiaan, sekä maahantuojan että valmistajan sivuilta löytyy tarinaa. Kuinkas tämä Gulf Classic, eikö siinäkin pitänyt jotain 'taikaa' olla vanhoihin autoihin? Quote
Marko Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Redline ainakin taitaa olla jonkinverran perehtynyt tähän asiaan, sekä maahantuojan että valmistajan sivuilta löytyy tarinaa. Pykärin Jyrki on tosiaan perehtynyt aiheeseen koska vastaavia ongelmia on esiintynyt jenkkipuolella ja kun itse on pitkän linjan jenkkiharrastaja aihe kiinnostaa omakohtaisestikin. Quote
DOODAH Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Redline ainakin taitaa olla jonkinverran perehtynyt tähän asiaan, sekä maahantuojan että valmistajan sivuilta löytyy tarinaa. Kuinkas tämä Gulf Classic, eikö siinäkin pitänyt jotain 'taikaa' olla vanhoihin autoihin? Gulffin Zink plussaa oon käyttäny kolmisen vuotta. Silläkin oon yhdet scatin nostajat saanu rokoille. Enemmän syyttelen siliti nostajia, kun öljyä. Pannusta irtiotettussa kuukauden lattialla pystyssä seisseestä kammessa öljykalvoa ei tahtonut saada pois kun ankaralla liuotin pesulla. Vois sanoo, et kohtalaisen hyvä tartunta.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.