jolkkon Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Hei, Sain vihdoin täytettyä suuren haaveeni; ostin pallokeulaisen bussin. Auton löytäminen oli odotettua hankalampaa. Tyhjän trailerin kanssa tuli ajeltua yksin ja uskollisten kavereiden kanssa liian monta kilometriä. Nyt auto on kuitenkin jo tallissa. Se siis löytyi alle 10km kotoa.... Ei olisi kannattanut mennä merta edemmäs kalaan. Auto on minun ensimmäinen projektini. Minulla ei ole mitään käsitystä auton korjaamisesta. Tämä jatkokertomus on myös kertomus siitä kuinka tavisinsinööri ottaa työkalun ensimmäistä kertaa käteensä. En tiedä kuinka tämä tarina päättyy, mutta katsotaan. Auto on nimetty poikani sille antamalla nimellä Kalleksi, en tiedä miksi. Kosla on alkuperäinen T2b bussi alkuperäisenä oranssina ja muutenkin kovin alkuperäisessä kunnossa. Edellinen omistaja omisti auton yli 20v ja ajoi sillä lähes jokaisena päivänä. Ongelma on ehkä juuri tuo, että autoa ei ole koskaan kunnostettu kunnolla. Jos se on jostain mennyt rikki niin se on korjattu vain ja ainoastaan juuri siitä kohdasta. Ruostetta on jonkin verran ja sitä varmasti tulee löytymään paljon lisää. Sähköt ovat sekaisin ja kone tiputtaa öljyä. Jarrut alkoivat vuotaa 200km koeajon päätteeksi. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Hyvältä näyttää... Ekaksi tekniikka iskuun, kovaa ajoa kesä pari ja sitten katse kohti koppaa ;-) Quote Link to comment
mikan Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Alkuperäinen maali? Kylläpä kiiltää kivasti 36 vuoden käytön jälkeen. Muutenkin näyttää hyvin asialliselta bussilta. t. Mika tö ingenjöör Quote Link to comment
jolkkon Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 Maali on pääosin alkuperäinen. Kuvassa kiiltävä kulma on uudelleen maalattu, koska se on joskus rutattu. Quote Link to comment
jolkkon Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 Onnistuin saamaan autoon alkuperäiset kilvet. Jostain kumman syystä autoon on vaihdettu A-kilvet joskus 80-luvulla. Nyt tulee alkuperäiset Pohjois-Karjalalaiset S-kilvet vuodelta 1973. Aloitin autoon tutustumisen jarruista, koska nehän hajosivat koeajolenkillä. Kaikki menee näköjään taakse uusiksi. Jarrukilvet vielä uupuu. Jos jollain sattuisi olemaan hyviä jarrukilpiä niin ostaisin pois. Etujarruissa jotain joskus vaihdettukin. Kartanlukijan jaloista löytyi luonnollisesti ensimmäinen hitsauspaikka. Se laitetaan sitten joskus kunhan muitakin on kaveriksi kaivettu. Onko kukaan törmännyt ennen moiseen että keulapellin ja kick-panelin väliin joku tohelo olisi laittanut Styroxia ja uretaanivaahtoa? En vielä alkanut purkaa. Vissii on kerännyt jonnekin kosteutta... Eberi on nyt myös otettu pois ja mätää löytyi ihan riittävästi. Toisen puolen samat kohdat ovat paljon paremmassa kunnossa. Quote Link to comment
romujarauta Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Styroxit taitaa olla ihan alkuperäistä. Ainakin omista -68 ja -72 vuosimallin härveleistä löytyy styroxit tai mitä niistä on jäljellä samasta paikkaa. Quote Link to comment
Guest Lumipallo Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Täältä löyty kans styroxit tuolta samasta paikasta,67 junis.Tota uretaania en kyllä löytäny,tuskin on tehtaalla laitettu......... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 ei o tehtaalta ku se joku 5mm styroksi... Uretaani on ihan suomiasennusta :D Quote Link to comment
Guest Lumipallo Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Jepjep,jotakuinkin 5mm paksua oli mulla Quote Link to comment
käfer Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Meikäläiseltä löytyi bonuksena karhuntaljaa, kosteata sellaista. Quote Link to comment
Guest Lumipallo Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Ei sentään saksalaisia p***ukarvoja,heh!!! Quote Link to comment
jolkkon Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Nyt on moottori irti. Kiitos Tipille avusta. Vasen vetari näyttäisi aika kostealta. Liekkö paha rasti korjata ja mikähän tuossa on? Vetarinpultti ei auennut ihan pelkällä pyhällä hengellä. Nyt pitäisi olla riittävät vehkeet avaukseen. Jatkovarsi ja 100kg ystäväni eivät ole kuvassa. Tuolla lattaraudalla pitäisi saada pyörä pidettyä paikallaan. Huom! Tuplajako 5x130 ja 5x112! Quote Link to comment
Jorrma Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Ku olis kone paikallaan ja ykkönen silmäs ja käkkäri päällä ni helpottas löysäämistä mutta kai se tuo tanko riittää. Quote Link to comment
mite^ Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Ku olis kone paikallaan ja ykkönen silmäs ja käkkäri päällä ni helpottas löysäämistä mutta kai se tuo tanko riittää. Ei se aina riitä tuokaan :) Quote Link to comment
Lasse Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Tuumanen pulttipyssy on tossa kova sana. Ei semmoisen hankinnan jälkeen ollu ongelmaa herkkutatin kanssa. Quote Link to comment
mite^ Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Tuumanen pulttipyssy on tossa kova sana. Ei semmoisen hankinnan jälkeen ollu ongelmaa herkkutatin kanssa. Viil viil, nus nus.Eip pyssystä oo höytyä jos ei kompura tuota tarpeeksi ilmaa. ;) Välillä nuo osaa olla niin perkeleen piukassa että saa olla toistametriä pitkä putki. Quote Link to comment
Lasse Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Kertapotkasu on yleensä riittäny tai sit on mennyt ranteet ja ukko mutkalle. Quote Link to comment
jolkkon Posted November 18, 2009 Author Share Posted November 18, 2009 Pientä päivitystä: 1. Vaihdelaatikko ja vetarit otettu pois. Oli muuten ihan oikeasti tiukassa. Yksi pultti jouduttiin poraamaan. Naapureita ja tuttavia kävi vääntämässä niitä ja jakamassa niksejä. Auki on lopulta. Kiitos Hartza! Laatikko vuotaa pahasti vetareiden juuresta. Mitähän kannattaisi tehdä? 2. Sisusta purettu. Ehjän ja suht' kauniin sisustan alta löytyi 10000 hitsattua paikkaa. Osa ihan kelvollisesti ja osa ihan kelvottomasti tehtyjä. 3. Ruostetta löytyy ihan niin paljon kun vain jaksaa kaivaa. Pahin on ensimmäinen poikittaispalkki joka on 85% ihan mätä. Lauantaina aloin jo katua koko paskan ostoa. Nyt tuntuu enää haasteelliselle... 4. Auto lähtee perjantaina pohjan kuumakorkeapainepesuun. Katsotaan nyt mitä jää jäljelle. Pelkät aurinkolipat ja kattoverhoilu? http://www.sanmat.fi Laitan kuvia ja tietoa pesutuloksista.... 5. Tuttavantuttavantuttava lupasi hitsata pari pahinta paikkaa niin että minulle jäisi sitten helpompia. En tiedä kaverin motivaatiotasosta ja "pieteetistä" yhtään mitään, joten mahdollisuuksia on vaikka mihin....tai ei mihinkään. Korjauspaloja tulossa. 6. Kaikkea tähän projektivaiheeseen kuulumatonta tilattu, kuten turvavyöt yms. 7. Auton ollessa siellä hitsarilla pääsen tutustumaan koneeseen..... Quote Link to comment
snowman Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Tsemppiä projektiin. Sulla näyttää riittävän siinä puhastelua ihan kivasti. Ja hyvän nimen poikasi on bussille antanut ;) t: raksainssi Quote Link to comment
Guest pincers Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Laitappa tosiaankin infoa siitä pesusta kun ehdit. Kiinnostais itteäkin. Onko niillä nosturi tms. johon auto laitetaan vai kippaako ne sen kyljelleen vai...? Quote Link to comment
multanen Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Varmaan stefat vuotaa vetoakselien juuressa. Vaihtaminen on helpohko homma mutta ite en löytäny oikeita osia. Tällä sivulla hyvä, tosin englanninkielinen ohje: http://www.type2.com/rvanness/transmis.htm Laitoin omaani ulkoläpimitaltaan 1mm liian pienen stefan liimalla kun sopivaa ei heti löytynyt. XD Puhdistin tosi puhtaaksi ja liimasin ympäriinsä epoksiliimalla akselin avulla keskittäen. Myös öljytulpan paikkasin epoksiliimalla. Hyvin on toiminut jo muutaman vuoden... En silti suosittele kellekään. =) Joku Trabantin stefa on muuten sopiva jos ei muuten löydy. Niitä oli joskus ebayssä. Oikeat VW osat: stefa "002 301 189C" ja tulppa "002 517 289A". Quote Link to comment
ARTO Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 loppujen lopuksi tälläisen puolilahoamisen alkulähteillä olevan kuljetuswaunun harrastaminen helpohkoa. peltityöt toki aina henkilöstä riippuen enemmän tai vähemmän paskamaisia, mutta rakentamiseen/korjaamiseen saa osia melkein paremmin kuin 2000-luvun alun japsiautoon. Quote Link to comment
jolkkon Posted November 21, 2009 Author Share Posted November 21, 2009 Nyt on kuumavesipainepesut tehty! Dataa: Paine 100-500bar. Minun auto 300bar. Lämpötila 95celsiusta. Vedenkulutus 26l/min. Tontittamattoman auton pesu onnistui ihan Ok tuollaisella kärryllä. Kaikkiin paikkoihin ei kärryllä päässyt, joten loput pestiin käsitykillä Taidekuva Lopputulos Kaikki ruoste, lika ja huono maali lähti niiltä osilta kuin vain vesiruisku niihin osui. Uskon että pohjasta on noin 90% pesty. Tuossa ajassa (60min) ja ilman autonosturia tai kunnon pukkeja parempaa ei saa. Tulos on hyvä jos vertaa että saman tekisin omassa pihassa tai tallissa. Quote Link to comment
ARTO Posted November 21, 2009 Share Posted November 21, 2009 No onpas jälkeä. Itse en kyllä olis tuollaisesta urakasta maksanut mitään. menee hyvä idea ja työ hukkaan kun osa selkeästi pestävistä paikoista jätetään putsaamatta. Vertaa vaikka ruosteenpoistoon, putsataan osa ja jätetään loput jne... Olishan se ollut melkoisen helppo ja nopea tapa tunkata vaikka puoli kerrallaan auto ilmaan vaikkapa puolimetriä ja pohja ja palkistot olis 10*helpommin saanut pestyä kokonaan. Tämä vain oma mielipiteeni ja ei tarvitse ottaa herneitä neniin! Quote Link to comment
jolkkon Posted November 22, 2009 Author Share Posted November 22, 2009 No, oikeassa olet että ei tuo puhdas ole. Irtolika on poissa ja ruostepaikat yms selvästi paremmin näkyvissä. Se että oliko hintansa väärti on tietysti toinen juttu. En vetänyt hernettä vaan ymmärrän tasan pointtisi. Noilla ei todellakaan ollut mitään laitteita auton nostamiseen mikä on ISO miinus. Quote Link to comment
Lasse Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Kun ostin ton painepesurinpaskan (Alto) niin yrittivät myydä jotakin hiekkapuhalluslisäsarjaa siihen jolla olisi onnistunut vesihiekkapuhallus. Onko kukaan testannut toimiiko? No on tosta mukavampi lähteä hinkkaamaan kun ei tule maantiesoraa silmäkuopat täyteen. Tosin ihan kunnon höyrypesurilla olis varmaan päässy samaan tulokseen. Noita vuokrataan konevuokraamoissakin, jos itte haluaa tehdä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Pitäs tuolla kyllä jo maalitkin lähteä, mitä itse käytin osia pesussa tuolla Lahden nurkilla... Toi tulos näyttää sellaselta että ois kotipainepesurilla päässy lähes samaan. Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Kun ostin ton painepesurinpaskan (Alto) niin yrittivät myydä jotakin hiekkapuhalluslisäsarjaa siihen jolla olisi onnistunut vesihiekkapuhallus. Onko kukaan testannut toimiiko? Kärcherin vastaava testattu ja toimivaksi todettu. Ainakin plussaa normi hiekkapuhallukseen verrattuna on pölyttömyys (tosin kuraisuus tulee tilalle). Kaveri tuollaisella puhalteli Mininsä ja hyvä tuli. Quote Link to comment
Guest pincers Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Paljonko kyseisestä hommelista piti maksaa? Quote Link to comment
jolkkon Posted November 28, 2009 Author Share Posted November 28, 2009 Olipas helppo projekti! Nyt on jo valmis.....tai siis Photoshop-värityksiä. Kunhan vain mietin että minkälainen tästä tulisi sitten joskus. Tämä on mielestäni toimivin. Muuten ei paljoa ole tapahtunut vaikka auto on hitsarilla. Etenee hitaasti.....liian hitaasti. Kone odottaa Oldista niin pääsisimme tekemään puutelistaa ja antamaan tuomiota mitä koneelle pitää tehdä. Quote Link to comment
Guest pincers Posted November 28, 2009 Share Posted November 28, 2009 Tuohon pieni tontitus sekä toisenlaiset vanteet..ja sit jos tuntuu niin ikkunoiden sävytys tms.. ps.orange rules Quote Link to comment
jolkkon Posted December 14, 2009 Author Share Posted December 14, 2009 Nyt alkaa koneen perushuoltokin jo hahmottua. Koneesta tulee siis ihan virittämätön 1600. Tavoitteena on saada varmatoiminen peruskone. Sitten joskus kun on ymmärrystä paljon nykyistä enemmän niin voisin tehdä toisen koneen. Nyt mennään tällä setillä. Uutta: Männät ja putket Täydelliset kannet Venttiilikopat Kärjetön jakaja Puola Tulpan johdot Pakoputki Lämmönvaihtimet Bensapumppu Kytkin kaikkine romppeineet Nurkkakaasarit (käytetyt) Viivisteet ja stefat Öljyt... Yli puolet on jo paikallaan. Odotan AirCooledin ja Keiteleen toimitusta lopuista niin saan koko koneen nippuun. Kiitos Oldikselle taas kerran tuesta ja avusta. Saan auton hitsarilta kait huomenna. Katsotaan miten paljon pitää vielä itse opetella hitsaamaan. Top5 vaikeinta paikkaa "pitäisi" olla tehty. Tänään on myös maalikaupassa käynti. Olen lueskellut useitakin juttuja täältä mitä maalia kannattaa pohjaan laittaa, mutta omaa päästöstäni en ole vielä tehnyt. Uusi ulkoväri taitaa jäädä talvikauteen 2010-2011... Quote Link to comment
jolkkon Posted December 17, 2009 Author Share Posted December 17, 2009 Auto saapui hitsarilta. Pitkään kesti, mutta jälki on mielestäni hyvää ja muutamat paikat olivat niin pahoja että olipa hyvä kun en itse edes yrittänyt. Vielä minäkin pääsen muutamaa paikkaa turimaan, mutta nyt on onnistumisen edellytykset kun minulle jäi vain "lällärihelpot" ja hyvä niin. Aloin hioa lattioita ensin sisäpuolelta. Ohessa pari kuvaa jossa on testattu millä työkalulla lähtisi parhaiten. Neekerintukka on hyvä, mutta kuluu sikamaisen nopeasti ja maksaa paljon. Lamelilaikalla ei saa tuollaista aaltomuotoa kunnolla. Nylonharja on hyvä, mutta kuluu nopsaan ja maksaa taas aika paljon. Teräsharjamainentyökalu punottuna tai ilman taitaa olla tehokkain, joko rälläkässä tai porassa. Ei tuota vissiin ole tarkoitus puhtaalle pellille ottaa niistä kohdista joissa maali on hyvin kiinni, mutta jostain pitää ottaa koska edellinen maalari ei ole vissiin tehnyt ihan kaikkea oikein.... Tämä vaihe kestää pitkään.... Noh, toisaalta tallissa pitäisi olla 18 astetta lämmintä kun alkaa maalaamaan. Nyt on ulkona -25, joten tallin lämmittämisestä tuohon lämpötilaan tulisi projektin suurin kustannus. Nyt tallissa on mukava +8 - +10 niin ei tule hikikään helposti. Ihan pikkujuttu vielä, mutta ilmanvaihto olisi vissiin pienessä tallissa ihan kiva? Mulla ei ole ja oveakaan kun ei viitsi auki pitää just nyt... Quote Link to comment
JaniM Posted December 17, 2009 Share Posted December 17, 2009 Eikun pölysuoja nenälle ja menoksi. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 18, 2009 Share Posted December 18, 2009 maalinpoistoaine "halpaa" ja tehokasta, sitä ensin penslaten, ja sitte teräsharjalaikalla loput räimeet veks. Quote Link to comment
jolkkon Posted January 28, 2010 Author Share Posted January 28, 2010 Voi tuska miten hitaasti auto edistyy. Kaikkeen turhaan sitä aikaa meneekin. Ensin pelottaa työttömyys ja nyt pelottaa kun on niin paljon töitä että ei ehdi käydä autoa edes tallissa taputtelemassa. Milloinhan viimeksi tein auton eteen mitään... Noh, toisaalta olen ollut muutaman kerran kavereiden harrastetallia remppaamassa, joten eikös se ole hieman autoharrastusta sekin? Ensi viikolla pitäisi mennä taas työmatkalle Saksaan, joten ei varmaan projekti yksin tallissa paljoa edisty, toisin kuten Tipin projektit ;-) Noh, tänään kuitenkin, kotitoimistopäivää pitäessä, kävin pari tuntia hiomassa lattioita. Kyllä ainakin sotkua ja pölyä tulee valtavat määrät. Hioessa ja ruosteita rapsuteltaessa tulee vaan joskus mieleen että milloinhan tämä on valmis. Kaveri kovasti kyselee että joko Lahden Motor Showhun päästään Kallella. Vastasin että päästään, mutta vuotta en osaa sanoa. Huomenna jos olisi puhelinpalavereiden välissä aikaa niin aloittaisin moottoritilan hiontaa. Maalarilla on nippu osia. Vein vielä moottorin pellit tänään hänelle. Toimitusaika on vielä hieman avoin, mutta ei tämä projekti niistä osista kiinni ole. Kallella on tänään nimipäivä. Quote Link to comment
jolkkon Posted February 19, 2010 Author Share Posted February 19, 2010 Kalle kävi hiekkapuhalluksessa. Kun olisi ollut järkeä päässä jo silloin ihan projektin alussa niin ensimmäisenähän tämä olisi pitänyt puhaltaa. Armoton, mutta tehokas käsittely. Reikiä tuli jonkin verran. Tarkennus vielä että vain pohjaa ja runkoa puhallettiin! Pahin paikka on ehdottomasti runkopalkkissa kuskin puolella juuri siinä kohdassa jossa palkki lähtee nousemaan akseliston päälle. Se on tosi heikossa kunnossa. Otan kuvan joskus. Sen korjaamiseen ei omat taidot riitä, joten pitää pyytää sitä samaa kaverinkaverinkaveria hitsaamaan ja harsimaan se paikka kuntoon. Hitsaukset kun sais nyt kuntoon niin sitten voisikin alkaa jo maalaamaan. Puuhaa riittää kyllä puhalluksen jälkien viimeistelyissä. Pikkujuttu on tietysti tuo ulkona paukkuva -32 pakkanen. Nyt en tasan lämmitä tallia +18 lämpöön! Eli kevättä odotellessa. Olisi kyllä kieltämättä kiva päästä maalaamaan ja puuhaamaan. Ostin taas kaikkea täysin tähän projektin vaiheeseen liittymätöntä roinaa vain oman mielenterveyden säilyttämiseksi, kuten kumimattoja ja ovenkahvoja. Quote Link to comment
Guest MillaI Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Shoppailu on kivaa ja kannattavaa, pysyy mieli korkeemmalla! Nimimerkillä: Pitää aina olla tulossa yksi paketti UPS:llä jotta on elämä jännempää (kahta pakettia taas odottelen ja seurailen seurantakoodilla)! Quote Link to comment
jolkkon Posted March 31, 2010 Author Share Posted March 31, 2010 VolksWorld 2010 jäi väliin perhesyiden takia, mutta jospa sitä sitten ensi vuonna lähtisi Lontooseen motivaatiota hakemaan... Onneksi Tipi lähti minun lipuilla niin edes joku hyötyi maksetuista lipuista. Auto on edistynyt pitkästä aikaa! Ostin Esabin (C150) ja olen nyt opetellut hieman hitsaamaan. Eilen oli hyvä päivä. Sain tehtyä ainakin 5-6 paikkaa. Jälki on kehittynyt ensimmäisestä sätöksestä melko kivasti. Mieliala ja motivaatio kohosivat ihan uusiin lukemiin. Saattaa se tuo kevätaurinkokin vaikuttaa, mutta joka tapauksessa. Hitsaamista on jäljellä vielä runsaasti. Siis ainakin 10-kertaa se määrä mitä olen tehnyt tähän mennessä. Onneksi eräs puolituttu lupautui tulemaan minun talliin hitsaamaan jonkun pahanpaikan jos multa loppuu usko. Katsotaan nyt miten käy Tänään sain Matkahuollosta yhden istuttavan etupenkin. Pientä laittoa on siinäkin, mutta ei paha. Autosta tulee siis 8-paikkainen (2+3+3), koska edestä puuttuu siis keskipenkki, läpijuostavamalli. Sen tuntuu käytännössä parhaalta ratkaisulta retkeilykäytössä ja muutenkin lasten kanssa toimiessa. Jos nyt jotain negatiivista ihan hakemalla hakee niin oikea 8-16 työ alkaa huomenna. En ole ollut viimeiseen 8 vuoteen töissä jossa on työaika....hieman opettelua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.