Jump to content

Kalle - Pallisbussi ´73


Recommended Posts

Neekerintukka on hyvä, mutta kuluu sikamaisen nopeasti ja maksaa paljon. Lamelilaikalla ei saa tuollaista aaltomuotoa kunnolla. Nylonharja on hyvä, mutta kuluu nopsaan ja maksaa taas aika paljon.

Onhan sulla rälläkässä nopeussäätö? pari-kolme neekerilaikkaa riittää lähestulkoon koko auton putsaamiseen jos vaan on nopeussäätö lentävässä ja varoo terävimpiä kulmia. Ei hidasta ite työtä juurikaan mutta säästää laikkoja uskomattoman paljon.

 

Täkäläisessä hongkongissa oli 25e:llä nopeussäädöllisiä rälläköitä tarvikepaketteineen, kiillotushommaa ei tuollainen alennusvaihteeton kestä, mutta maalinpoistoon ja muuhun hiontaan oiva peli. Vuoden takuulla noita saa yhden tahi kaks käydä vaihtamassa uuteen mutta hintansa väärtejä kyllä.

Link to comment
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Boschilta löytyy myös vihreän sarjan pikku kulmahiomakone nopeussäädöllä,mutta ykkösen saa laittaa hinnan eteen verrattuna halpiksiin.Toki hintasa väärti,eikä lyö käsille tms,kun saa kierrokset säädettyä sopivaksi ja ahtaissa paikoissa työskentely "hieman" turvallisempaa...

Link to comment
  • 1 month later...

En voi uskoa itsekään todeksi, mutta hitsaukset ovat sittenkin jo voiton puolella!!! Suurin haaste on enää takamatkustamon lattia. Ostin Oberilta pokattua peltiä josta pitää taiteilla noin 5-7 paikkaa. Runkoon 3 paikkaa ja sitten maalaamaan!!! Nyt on siis näköjään lääkitys kohdallaan ja mieliala kunnossa.

 

Jos jotain haastetta noiden paikkojen lisäksi ihan hakemalla hakee niin se on sähköt. En purkanut hiekkapuhallukseen sähköjä juurikaan ja sehän hiukkasen nyt kostautuu. Takaa ei mene eteen varmaan enää yhtään ehjää piuhaa. Etsiskelin myyjiltä johtosarjoja, mutta eipä taida olla mitään kovinkaan sopivaa tarjolla. Kannattaa ostaa peräkärripiuhaa ja viritellä siitä, vai? Noh, ensin maalia ja sitten vasta sähköä...tai siis ihan eka hitsausta. Jospa tänään saisi sen verran aikaan että raahautuisi talliin ja homma etenisi.

 

Voin varauksella sanoa että olen oppinut paljon hitsauksesta. Ensimmäisestä hitsireijästä ja armottomasta vitutuksesta on päästy jo kohtuulliseen varmuuteen ja sehän tässä joko jutussa oli tarkoituksin.

 

Pientä sivuaskaretta olen myös tehnyt kuten nysvännyt vivustoja ja muita pieniä osia. Tein osainventaariota niin totesin onnekseni että minulta ei puutu kovinkaan montaa osaa koko koslasta.

 

DWL Open Airiin ei Kalle kyllä tänä vuonna vielä pääse, eikä se johdu vain nuoresta iästä vaan....

Link to comment

Ei ole nopeussäätöä Makitassa. Pitäis olla kyllä.

 

Neekerintukka on hyvä, mutta kuluu sikamaisen nopeasti ja maksaa paljon. Lamelilaikalla ei saa tuollaista aaltomuotoa kunnolla. Nylonharja on hyvä, mutta kuluu nopsaan ja maksaa taas aika paljon.

Onhan sulla rälläkässä nopeussäätö? pari-kolme neekerilaikkaa riittää lähestulkoon koko auton putsaamiseen jos vaan on nopeussäätö lentävässä ja varoo terävimpiä kulmia. Ei hidasta ite työtä juurikaan mutta säästää laikkoja uskomattoman paljon.

 

Täkäläisessä hongkongissa oli 25e:llä nopeussäädöllisiä rälläköitä tarvikepaketteineen, kiillotushommaa ei tuollainen alennusvaihteeton kestä, mutta maalinpoistoon ja muuhun hiontaan oiva peli. Vuoden takuulla noita saa yhden tahi kaks käydä vaihtamassa uuteen mutta hintansa väärtejä kyllä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jeee! Nyt on hitsattu kaikki paikat. Varmaan jotain pientä vielä löytyy, mutta ainakin kaikki isot on nyt tehty. Hitto kun tuli hyvä mieli!! Pohja on ulkopuolelta 75% Epoksin peitossa. Kyllä se tästä!

 

Palkinnoksi hitsaushommien tähän pisteeseen saamisesta Hartza on luvannut lahjan. Kuulemma odottaa sen Porschen etuloosterissa hakemista.

 

Ensi viikko meneekin työn, lasten ja DWL Open Airin parissa. Sitten etuakselin ja maalauksen kimppuun.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Konehuone maalattiin ruiskulla. Mattojen alle jäävät sisäosat tulee pensselillä.

 

18062010048.jpg

 

Aivan absoluuttisen antiseptinen tilahan tuollainen hiekkapiha ei ole, mutta hyvä tuli. Väri on sama kuin autossakin, mutta 37 vuotta vie kieltämättä väristä sellaisen terävimmän kiillon ja hohdon.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään taas vaihteeksi hommat eteni ihan kivasti kun oli muu perhe matkoilla ja kavereita auttamassa

 

29062010065.jpg

 

Sisältä auto on maalissa

 

Moottoria tule kasailtua pitkästä aikaa. Kytkinpaketti kaikkineen uutta, sekä stefa joka oli vuotanut kytkinlevylle öljyä. Kaasareita soviteltiin myös. Hieno Gene Bergin vivusto taitaa vaatia hieman toisenlaisia paloja toimiakseen noiden kaasareiden kanssa. Vanha vivusto toimii myös, mutta näytää aika roisilta (kuvassa). Eli pitänee vaivata osatoimittajia ja etsiä tuollaiseen Brosaliin sopivat soviteosat että saa Genen paikalleen.

 

29062010059.jpg

 

Laatikko on vaihdoin läjässä. Muistais vaan laittaa öljyä ennen ajoa...

Link to comment
Tänään taas vaihteeksi hommat eteni ihan kivasti kun oli muu perhe matkoilla ja kavereita auttamassa

 

29062010065.jpg

 

Sisältä auto on maalissa

 

Moottoria tule kasailtua pitkästä aikaa. Kytkinpaketti kaikkineen uutta, sekä stefa joka oli vuotanut kytkinlevylle öljyä. Kaasareita soviteltiin myös. Hieno Gene Bergin vivusto taitaa vaatia hieman toisenlaisia paloja toimiakseen noiden kaasareiden kanssa. Vanha vivusto toimii myös, mutta näytää aika roisilta (kuvassa). Eli pitänee vaivata osatoimittajia ja etsiä tuollaiseen Brosaliin sopivat soviteosat että saa Genen paikalleen.

 

29062010059.jpg

 

Laatikko on vaihdoin läjässä. Muistais vaan laittaa öljyä ennen ajoa...

 

Öljynsuodatin olisi kannattanut laittaa moottoriin vielä.

Link to comment

Nyt on etuakseli irti. Voi olla tiukassa tuokin! Syynä ei aina voi olla vain minun voiman puute, koska talkoissa oli muitakin. Noh, lähti se lopulta. Oli ruostunut niin napakasti kiinni että pulttien aukaiseminen ei vaikuttanut mihinkään. Olisi voinut vaikka ajaa. Vanha akseli olikin kyllä ihan läpi ruosteinen. Tuo kun olisi tullut elämänsä loppuun vaikkapa 80km/h vauhdissa niin hip-hei. Kuvaa katsoessa pitää muistaa että tämäkin akseli on ollut 2009 toukokuussa katsastetussa autossa kiinni. Viime talven auto oli lämpimässä tallissa.

 

30062010073.jpg

 

30062010078.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Pohjan maalaaminen alkaa olla ohi. Voin kertoa että pohjan maalaaminen pensselillä kahteen kertaan joka helevatin kolosta ja mutkasta on aikaa vievää. Ensin tuli PGP:n Delfleet 2K Epoksi. Päälle Normaalin Durmadur 65. Jälkeenpäin voin vain miettiä ja muistella että miksi halusinkaan maalata pensselillä... Kuulemma tulee kestävämpi kun maalia on joka paikassa ja reilusti. Noh, aika näytää jos sekään. Joka tapauksessa hieno että se on ohi. Seuraavana varmaan etuakselin paikalleen laitto ja auto pyörilleen.

 

IMG_4227.JPG

Link to comment
Guest MillaI

Mää tein tuon saman sutimisen keväällä ja voin sanoa et ei se mitää hauskaa ole, etenkään lattialla maaten.

Taidan joutua vielä jatkamaa sitä ennen kuin moottori laitetaan takas...

Link to comment
  • 3 weeks later...

oho....taisi tulla liian matala

IMG_4306.JPG

 

Pitänee säätää "hieman" ylemmäs. Nyt siis akseli paikallaan, laatikko paikallaan ja uutta osaa monta kiloa siellä täällä näkymättömissä paikoissa. Simpukassa on varmaan väljyyttä! Osaako kukaan neuvoa miten sen saa kiritettyä?

 

Seuraavaksi tallin siivous, vielä hieman maalia ja jarrut kuntoon.

Link to comment
  • 1 month later...

Kallelle kuuluu edelleen hyvää. Pävityksiä en ole jaksanut tehdä kun eteneminen on ollut lähinnä näpertelyä. Vaihdoin pyörän laakerit, jarrut rakennettu 100% uusista osista lähes valmiiksi ja jotain muuta pikku näperrystä.

 

Kallen kaveriksi hankin hetken mielijohteesta hieman nuoremman bussin. Nimi on Risto. Tämä ei kuulu tälle foorumille, mutta tähän Kalle-projektiin se vaikuttaa kuitenkin. Kallea ei ole unohdettu. Tämä on Kallen kaveri.

 

23102010160.jpg

Link to comment
  • 8 months later...

Kalle pääsee huomenna LT:n lavalla maalarisedän luo. Projekti siis etenee, vaikka en itse siihen aina ole jaksanutkaan uskoa. Viime yö meni aukoessa ruostekuplia ja hitsaillessa reikiä. Noh, niitä oli paljon vaikkakin auto näytti ihan kohtuullisen hyvältä. Nyt ei näytä enää pätkääkään hyvältä. Edellisen omistajan toimesta autoon on upotettu aikalailla pakkelia vähän sinne sun tänne.

 

Joku valopää jo kyseli milloin Kalle palaa maalarilta. Sitä ei tiedä kukaan ja vähiten maalari.

 

IMG_5870.JPG

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Koska te, hyvä yleisö, olette todennäköisesti pidättäneet koko tämän ajan hengitystä ja odottaneet miten Kallella menee maalauksessa, niin koen suorastaan velvollisuudekseni päivittää tilanteen.

 

Eli, auto on edelleen maalarilla ja maalari ei ole edennyt asian kanssa mihinkään, mutta suunnitteilla on hyvä suunnitelma asian pikaisesti eteenpäin viemiseksi!

 

Jatkakaa vaan odottamista. Hyvä tästä tulee, jos minulla ei petä hermot odottaessa...

 

DWL_Puavo: saat lainaan

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kaksi vuotta ja 5 kuukautta siihen meni että pystyin ajamaan auton ulos tallista. Tänään oli se suuri päivä.

Rehellisyyden nimissä täytyy mainita että koeajoa kesti kokonaiset 100m, jolloin painelaakeri antautui. Epämääräinen kolina taka-aselista keskeytti matkan jo 50m kohdalla.

 

IMG_6497.JPG

 

Samoilla adrenaliineillä pudotettiin kone pois. Eli on tässä vielä työtä...

 

Joka tapauksessa; jumakauta se liikkui sittenkin eikä jäänyt loppuelämäksi talliin!!!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eilen vaihdoin ohjaussimpukan uuteen. Ohjaus napakoitui odotetusti, mutta mistä olin yllättynyt että apusimpukan tapin ja holkkien vaihto oikeastaan vaikutti vielä enemmän. On ohjauksessa edelleenkin hieman klappia, vaikka kaikki on uutta rättinivelestä renkaisiin. Siis ihan kaikki.

 

Seuraavana vissiin tiivisteiden liimaus ja luukkujen sovitus. Sitten periaatteessa voisi ajaa katsastukseen. Toki monta juttua on vielä rempallaan, mutta niiden ei pitäisi vaikuttaa katsastukseen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tästä aiheesta on varmaan kirjoitettu 100 ketjua, mutta pakko purkaa pahaa oloa:

 

Oman projektin kasaus alkaa olla jo hyvässä vaiheessa, joten aloin eilen kiukun sekaisin tuntein listata kuinka paljon rahaa (ja aikaa) on palanut uusiin, mutta huonolaatuisiin osiin. Ohessa vain muutama esimerkki:

-Ulkopellit; jokaista on joutunut vääntämään tai kääntämään. Paksuusvaihteluja.

-Keulan VW-merkki: kaikkiin suuntiin käyrä, mutta ei siihen suuntaan kuin keulapelti on

-Ajovalojen ympäryskromit: niin heppoista materiaalia, että eivät kestä edes paikallaan sekä niistä puuttuu muotoja joita orginaaleissa on

-Etuovien tiististeet: Halvimmat=eivät käy minkään auton oveen, 3x kalliimmat ovat liian paksut ja erittäin huonot liimata, ei nurkkakappaleita.

-Takavalot: hirmu kivat, mutta ruuvitornien väistöt eivät ole samanlaiset kuin orginaalissa

Turvavyöt: Auton vuosimallin mukaiset ja vaikka mitä, mutta lukko-osat ovat 20cm liian lyhyet

 

..vain muutama listalta.

 

Jos taas olen ostanut osan muillakin kriteereillä kuin "nopea toimitus" ja/tai "halpa" niin yllättävästi laatu on ollut hyvää tai ainakin riittää.

 

Eilen illalla revin aivan käsittämätöntä shittiä olevan oven tiivisteet vielä kerran pois ja ostin kalleimmat "OEM German quality- tiivisteet" mitä löysin, jospa ne olisivat edes sopisivat vai onko sekin vain myyntitekniikkaa...

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ite olen ostanut "OEMINA" kyllä niin järkyttävää skeidaa ettei se ainakaan hyvää takaa.

Toivotaan nyt kuitenkin että saisit laatua ja paremman mielen. ;)

Link to comment

Kyllä. Parempi tiiviste on paljon parempi. Melkein voisi jo suositella näitä.

http://www.justkampers.com/shop/t2-bay-window/original-parts/body-seals/cab-door-seal-nearside-left-j12125.html

Materiaali on ihan erillaista kuin halvoissa. Liima tarttuu, mitat kohdallaan ja vieläpä kulmissa on kulmapalat.

 

Kävinpä tuossa koeajolla. Veto on hyvin ohutta, ellei jopa olematonta. Täytyy hieman keskittyä jakajaongelmiin. Alipaine puuttuu niin ei se oikein rokkaa. Vaihtoehtoja lienee useita, mutta ajattelin ainakin kokeilla kaverin 123-jakajaa, ainakin aluksi.

 

Jos, siis jos, ensiviikolla ei sada, ei ole paljon töitä tai suuria perhehässäköitä tai jotain muuta, niin pitäisi yrittää käydä leimaamassa auto.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...