Jump to content

sähköflekti(t) vakion tilalle


Recommended Posts

Keskipakopuhaltimia (esim autojen lämppörin puhallin) on käytetty JM autoissa jo 1980 luvulta lähtien.

Valitettavasti näillä on hitonpaljon huonompi jäähdytysteho kuin alkuperäisellä Typ-1 systeemillä. Edes se että varikolla käytti flektejä tarvittaessa, ei ollu riittävää. Koneissa oli lämpöongelmia.

 

Em kokemukset tosin nojaavat wanhoihin flekti tietoihin. Yksi sen ajan suosituimmista oli Saab-99 puhaltimia 1kpl / sylinteripari. En tiedä onko puhaltimissa tapahtunut viimesen 20v aikana mullistavia puhallustehoa lisääviä seikkoja. Tuskimpa puhallusteho per otettu watti on kuitenkaan tuplaantunut...

 

Toisaalta onhan URHOssakin menty jo parin vuoden ajan sähköflektien avulla ainakin yksi tiimi :)

Link to comment

Toiset käyttää jm:ssä omiakin puhallinkoppia. Sitä en tiedä paljonko tehoero on sähkö vs. oma. Laturia kun noissa vehkeissä ei ole niin tuskin se tehoakaan vie ehtään sen enempää. Noissa jm sähköflekteissä monesti on ne kotelot niin päin vittua että ei oo puhalluksesta juuri hyötyä ja toisilta puuttuu lähes kaikki moottorin pellit niin menee aika suoraan ilma läpi tms. Golffin puhaltimet on aika tehokkaita kun niille tekee kunnolliset puhallinkotelot. Myös noita on ollut että on vain yksi iso flekti koneenpäällä vaakatasossa.

Link to comment
itsellä villi ajatus vaconin cx-sarjan taajuusmuuttajissa käytetyistä puhaltimista, toimii kylläkin 230v mutta invertterillä saisi senkin hoidettua

 

Jaahans onks sulla kans se taajuusmuttajan puhaltimen taajuusmuttaja kierroksen säätöön?

Link to comment

No saathan sä sillä taajarilla säädettyä sen taajuuden. Tai sit ohjaat pienemmällä jännitteellä. Voit kytkeä sen kahden vaiheen väliin ja laittaa softasta lähtövaihevahdin pois käytöstä. Lisäks tarttet jonkunlaisen hakkurin nostamaan jännitettä sille taajarille. Ja mahdollisesti filtterin puhaltimelle. Ne puhaltimet kun ei luultavasti oo taajarikäyttöön tarkoitettuja.

Multa löytyy/saan hommattua vitusti Vaconin taajuusmuuttaja kamaa jos jollain on tarvetta esim puhaltimille tai alumiinisille jäähdytysprofiileille.

Link to comment

ei ole tarvetta pienentää nopeutta pikemminkin puhallin joka puhaltaa tarpeeksi kovaa 50hz:llä. Muistaakseni cx sarjalaisissa, isoimmissa 8-10 sarjalaisissa, olisi sopiva puhallin. invertteri saa hoitaa 230v syötön puhaltimille.

Link to comment
Isommissa NX:ssä olis tohon hyvin sopivia pieniä 230V puhallin inverttereitä...

 

No sitähän mä tossa aikasemmin just tarkotin....

 

No joo.. ehkä se 12V olis vähän turvallisempi. Tietääks joku hyviä ja halpoja harjattomalla moottorilla varustettuja puhaltimia?

Kiinassa http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7870 olisi DIY miehille tommosia reilu 3kW moottoreita halpalla.

Link to comment

nx sarjaa en kovin hyvin tunne koska lähdin talosta ennen tupakkataukojen rajoittamista... eli nx sarja oli tulossa, cx sarja oli päätuote. Jotenkin muistelenkin että nx sarjalaisissa oli tuo invertteri joka hoitaa puhaltimen kierrosnopeuden

Link to comment
  • 7 months later...

Paljonko tehoa se flekti oikein vie? Palstoilla ja lehdissä kyllä näkee ties mitä lukuja, mutta vielä en ole löytänyt tieteellistä näyttöä. Jotkut pojat olivat testanneet paljonko siirtää litroja/s eri kierroksilla, mutta kun eivät mitanneet vastapainetta niin siitä ei pysty laskemaan.

http://www.offroadvw.net/tech/wes/fan.html

 

Mikäli joku hyvä sivu ei löydy niin ajattelin tehdä vähän testejä itse.

Kun kierrokset nouse niin tarvittava teho kasvaa kuutiossa. Eli muutaman lukeman perusteella tehontarve voidaan arvioida melko hyvin. Tehon ajattelin mitata pyörittämällä tuuletinta sähköporalla, tms, missä on hylsy kinni ja siten saisi tehot siirtymään suoraan puhallinakselille. Laturi tottakai poiskytketty. Tehon saisi sähkötehon perusteella tehomittarilla. Sähköporan hyötysuhteen joutuu arvioimaan.

Pitäisi vaan päästä talvitallille tai löytää doghouse koppa kotitallissa olevalle koneelle niin hommahan olisi jo tehty.

 

Tehontarpeen lisäksi pitäisi mitata paljonko puhallin tuottaa painetta. Sen kun tietää niin olisi helpompaa valita sopiva sähköpuhallin.

Link to comment

Tuo on huippuhyvä idea tuo flektin mittaus.

 

Jos laittasit momenttivarren + voimamittauksen porakoneeseen niin voisit mitata hyötysuhteen tai jopa suoraan puhaltimelle menevän tehon. Kierroksethan mittaat kai joka tapauksesssa.

 

Moottorin termostaattiläpät pitäs varmaan olla auki mitatessa vaikka ei kait siitä isoa heittoa tule.

Link to comment

Näyttää siltä, että joka tapauksessa pitäis puhallin systeemeille kopat ja kanavat rakentaa. No mitäs jos sen laturin korvaiskin sähkömoottorilla ja sijoittais jonkun tavislaturin muualle, tai ajais jokkista isolla akulla ja nauttis muutamasta lisäheposesta? - lienee jo kokeiltu...

Link to comment

Miks et laittaisi paria keskipakopuhallinta, yks per puoli?Virtausta saat varmasti tarpeeksi ja ei vaadi noihin lukemiin aivan älyttömiä halkaisijoita. Käyttövoima niin kuin orginaalissakin eli hihnoilla kampiakselilta. Sittenhän siihen jäis keskelle tilaa ja ei tarvis kanavia ja muita rakennella kun tökkää puhaltimen suoraan sylinteripeltien jatkoks.

Ei tarvis noiden sähköjen kans pelata koska vaatii paukkua aika rajusti ja sit noi katsari-sedät voi tosiaan nurista.

 

-Tuomas-

Link to comment

Miksi se vakiopuhallin nyt pitäisi saada pois sitten loppujen lopuksi? Katukäyttöön? Onko jätkillä nyt oikeesti sellaiset pannut ja lootat että ne viimesetkin tehot pitää saada ulos tätä kautta ja muuta ei voi enää parantaa? Pomminvarmaa ja hyvää systeemiä mennä muuttamaan katukäyttöön.

 

Vesijäähdytys kansiin ja pienet sähköpuhaltimet pytyille voisi olla yksi ja ainoa vaihtoehto vakiosysteemin sijaan, josta saisi hyödyn irti silti kestävyyden kärsimättä.

Link to comment

Jos jäähdytystä täytyy noin paljon tehostaa / muuttaa, niin toimivampi ja loogisempi tapa laittaa joko alumiiniset nikasil sylinteriputket tai muuttaa kone käymään alkoholilla kuten brasiliassa, jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa ei välttämättä tarvi kunnon puhallinta ollenkaan - ai mutta eihän nää saanut maksaa muutamia kymppejä enempää :DDD

Link to comment

Totta, että on aika pomminvarma systeemi se alkuperäinen. Siinä on silti muutamia ongelmia sekä toiminnassa että muotoilussa.

Mitoitus on tehty jotta jäähdytystehoa olisi tarpeeksi täyskaasulla josta seuraa että se on ylimitoitettu osakaasulla. Termostaatin läpät kun on osittain kiinni = liian kovaa pyörivä puhallin.

Tilaavievä muotoilu on joskus ongelma.

 

Nyt oli ajatuksissa testata ensin vakiosetin tehontarvetta. Tehdään siitä sitten oletus, että vaikka on hieman erimallinen puhallin niin sen tehotarve on samaa luokkaa vakiosetin kanssa. Tästä saa sitten tietoa onko jäädytys sähköpuhaltimella ollenkaan toteutettavissa.

 

Omilla koneilla täytyy sitten vielä jatkaa tutkimuksia hieman koska T-4 moottorissa puhalin pyörii aina kampiakselin kanssa samaa vauhtia. Puhallin pyörii hitaammin kuin T-1 moottorissa mutta siirtänee enemmän ilmaa = syö enemmän tehoa. Jos ensimmäinen testi onnistuu niin olen jo hommanut yhden T-4 koneen jonka kasaan sitten pelkän akselin kanssa jotta pystyy pyörittämään puhallinta mahdollisimman kevyesti. Saattaa olla turha yritys, mutta kokeillaan silti mikäli ensimmäinen testi onnistuu.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jos oikeeta tehon menekkiä haluis mitata oikeissa olosuhteissa, niin momenttiakseli pitäs saada väliin ja sit kadulle ajamaan. Puhallin pyörittää minkä pyörittää, mutta mie ainakin väitän, että ajoviima tekee semmoset temput tuolla auton alla, että tyhjää pyörittely on se ja sama.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...