peeki Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Onko jollain tietoa otsikossa mainitusta? Tehokkaathan niiden pitäisi olla ja ajattelin molemmille puolille omat flektit niin saisi puhallinkopan tilalle jotain muuta kivaa.. Quote
Sakke Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Minkä takia? Dog house on sata kertaa parempi. Quote
HSuomi Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Minkä takia? Dog house on sata kertaa parempi. >saisi puhallinkopan tilalle jotain muuta kivaa.. Quote
Fileas Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Melkoinen fööni saa olla jos kuplan alkuperäinen tuuletin puhaltaa 500 litraa sekunnissa(?max rpm) Quote
ARTO Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Jos haluaa jotain kivaa puhallinkopan paikalle, kannattaa suosiolla siirtyä vesijäähdytteiseen bokseriin. Quote
-AP- Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Kolmostyypin moottorissa säästyy (koneen päällä olevalta) puhallinkopalta ja saa tehokkaan jäähdytyksen. Quote
P_Valtonen Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Keskipakopuhaltimia (esim autojen lämppörin puhallin) on käytetty JM autoissa jo 1980 luvulta lähtien. Valitettavasti näillä on hitonpaljon huonompi jäähdytysteho kuin alkuperäisellä Typ-1 systeemillä. Edes se että varikolla käytti flektejä tarvittaessa, ei ollu riittävää. Koneissa oli lämpöongelmia. Em kokemukset tosin nojaavat wanhoihin flekti tietoihin. Yksi sen ajan suosituimmista oli Saab-99 puhaltimia 1kpl / sylinteripari. En tiedä onko puhaltimissa tapahtunut viimesen 20v aikana mullistavia puhallustehoa lisääviä seikkoja. Tuskimpa puhallusteho per otettu watti on kuitenkaan tuplaantunut... Toisaalta onhan URHOssakin menty jo parin vuoden ajan sähköflektien avulla ainakin yksi tiimi :) Quote
mite^ Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Toiset käyttää jm:ssä omiakin puhallinkoppia. Sitä en tiedä paljonko tehoero on sähkö vs. oma. Laturia kun noissa vehkeissä ei ole niin tuskin se tehoakaan vie ehtään sen enempää. Noissa jm sähköflekteissä monesti on ne kotelot niin päin vittua että ei oo puhalluksesta juuri hyötyä ja toisilta puuttuu lähes kaikki moottorin pellit niin menee aika suoraan ilma läpi tms. Golffin puhaltimet on aika tehokkaita kun niille tekee kunnolliset puhallinkotelot. Myös noita on ollut että on vain yksi iso flekti koneenpäällä vaakatasossa. Quote
karvanoppa Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Puhaltimen jäähdytystehoon vaikuttaa puhaltimen ropellien kulma ja pyörimissuunta eli onko imevä vai puhaltava. Fiiattimiehet noiden kanssa on otellu, 600 fiiatin kun virittää niin ongelmana on jäähdytys jos ei vesiputkia nokalle vie ja jäähdytin sinne. 1 Quote
Per Jernström Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Itselläkin käynyt mielessä monta kertaa. Lämppärin puhaltimet lienevät liian kevyet. Malli mikä mulla on päässä pyörinyt on makaava corvair-tyyppinen puhallin ja joku 200-400W moottori elektronisella säätimellä pyörittämän sitä. Quote
peeki Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 itsellä villi ajatus vaconin cx-sarjan taajuusmuuttajissa käytetyistä puhaltimista, toimii kylläkin 230v mutta invertterillä saisi senkin hoidettua Quote
Guest Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 itsellä villi ajatus vaconin cx-sarjan taajuusmuuttajissa käytetyistä puhaltimista, toimii kylläkin 230v mutta invertterillä saisi senkin hoidettua Jaahans onks sulla kans se taajuusmuttajan puhaltimen taajuusmuttaja kierroksen säätöön? Quote
peeki Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 on mulla yksi taajuusmuuttajakin mutta tuo puhallin on ikävä kyllä 1 vaiheinen niin vähän vaikea nostaa kierroksia. Pitäisi olla 3 vaihe moottori tuossa puhaltimessa niin sitten onnistuisi.. Quote
HSuomi Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 No saathan sä sillä taajarilla säädettyä sen taajuuden. Tai sit ohjaat pienemmällä jännitteellä. Voit kytkeä sen kahden vaiheen väliin ja laittaa softasta lähtövaihevahdin pois käytöstä. Lisäks tarttet jonkunlaisen hakkurin nostamaan jännitettä sille taajarille. Ja mahdollisesti filtterin puhaltimelle. Ne puhaltimet kun ei luultavasti oo taajarikäyttöön tarkoitettuja. Multa löytyy/saan hommattua vitusti Vaconin taajuusmuuttaja kamaa jos jollain on tarvetta esim puhaltimille tai alumiinisille jäähdytysprofiileille. Quote
peeki Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 ei ole tarvetta pienentää nopeutta pikemminkin puhallin joka puhaltaa tarpeeksi kovaa 50hz:llä. Muistaakseni cx sarjalaisissa, isoimmissa 8-10 sarjalaisissa, olisi sopiva puhallin. invertteri saa hoitaa 230v syötön puhaltimille. Quote
HSuomi Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Isommissa NX:ssä olis tohon hyvin sopivia pieniä 230V puhallin inverttereitä... Quote
Guest Variant Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Katsarit on aika tarkkoja asuntoautojen 230V sähköistysten suhteen. Onko tää eri asia? Voiko sun sähköflektizydeemeihin kuolla? Quote
Guest Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Isommissa NX:ssä olis tohon hyvin sopivia pieniä 230V puhallin inverttereitä... No sitähän mä tossa aikasemmin just tarkotin.... No joo.. ehkä se 12V olis vähän turvallisempi. Tietääks joku hyviä ja halpoja harjattomalla moottorilla varustettuja puhaltimia? Kiinassa http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7870 olisi DIY miehille tommosia reilu 3kW moottoreita halpalla. Quote
peeki Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 nx sarjaa en kovin hyvin tunne koska lähdin talosta ennen tupakkataukojen rajoittamista... eli nx sarja oli tulossa, cx sarja oli päätuote. Jotenkin muistelenkin että nx sarjalaisissa oli tuo invertteri joka hoitaa puhaltimen kierrosnopeuden Quote
HSuomi Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 No sitähän mä tossa aikasemmin just tarkotin.... Katos joo en tajunnutkaan. Mistäs saa sellasia hakkureita jotka pieksee 12Voltista -> 500V? Jos haluaa käyttää 230V moottoria taajarilla? Quote
Guest Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Empä tiiä, mä ajan jatkossakin vaan remmin pyörittämällä flektillä tai sitten ilman remmiä. Quote
Per Jernström Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Paljonko tehoa se flekti oikein vie? Palstoilla ja lehdissä kyllä näkee ties mitä lukuja, mutta vielä en ole löytänyt tieteellistä näyttöä. Jotkut pojat olivat testanneet paljonko siirtää litroja/s eri kierroksilla, mutta kun eivät mitanneet vastapainetta niin siitä ei pysty laskemaan. http://www.offroadvw.net/tech/wes/fan.html Mikäli joku hyvä sivu ei löydy niin ajattelin tehdä vähän testejä itse. Kun kierrokset nouse niin tarvittava teho kasvaa kuutiossa. Eli muutaman lukeman perusteella tehontarve voidaan arvioida melko hyvin. Tehon ajattelin mitata pyörittämällä tuuletinta sähköporalla, tms, missä on hylsy kinni ja siten saisi tehot siirtymään suoraan puhallinakselille. Laturi tottakai poiskytketty. Tehon saisi sähkötehon perusteella tehomittarilla. Sähköporan hyötysuhteen joutuu arvioimaan. Pitäisi vaan päästä talvitallille tai löytää doghouse koppa kotitallissa olevalle koneelle niin hommahan olisi jo tehty. Tehontarpeen lisäksi pitäisi mitata paljonko puhallin tuottaa painetta. Sen kun tietää niin olisi helpompaa valita sopiva sähköpuhallin. Quote
multanen Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Tuo on huippuhyvä idea tuo flektin mittaus. Jos laittasit momenttivarren + voimamittauksen porakoneeseen niin voisit mitata hyötysuhteen tai jopa suoraan puhaltimelle menevän tehon. Kierroksethan mittaat kai joka tapauksesssa. Moottorin termostaattiläpät pitäs varmaan olla auki mitatessa vaikka ei kait siitä isoa heittoa tule. Quote
SePi Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Näyttää siltä, että joka tapauksessa pitäis puhallin systeemeille kopat ja kanavat rakentaa. No mitäs jos sen laturin korvaiskin sähkömoottorilla ja sijoittais jonkun tavislaturin muualle, tai ajais jokkista isolla akulla ja nauttis muutamasta lisäheposesta? - lienee jo kokeiltu... Quote
Guest Tuoppi Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Miks et laittaisi paria keskipakopuhallinta, yks per puoli?Virtausta saat varmasti tarpeeksi ja ei vaadi noihin lukemiin aivan älyttömiä halkaisijoita. Käyttövoima niin kuin orginaalissakin eli hihnoilla kampiakselilta. Sittenhän siihen jäis keskelle tilaa ja ei tarvis kanavia ja muita rakennella kun tökkää puhaltimen suoraan sylinteripeltien jatkoks. Ei tarvis noiden sähköjen kans pelata koska vaatii paukkua aika rajusti ja sit noi katsari-sedät voi tosiaan nurista. -Tuomas- Quote
Racing Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Miksi se vakiopuhallin nyt pitäisi saada pois sitten loppujen lopuksi? Katukäyttöön? Onko jätkillä nyt oikeesti sellaiset pannut ja lootat että ne viimesetkin tehot pitää saada ulos tätä kautta ja muuta ei voi enää parantaa? Pomminvarmaa ja hyvää systeemiä mennä muuttamaan katukäyttöön. Vesijäähdytys kansiin ja pienet sähköpuhaltimet pytyille voisi olla yksi ja ainoa vaihtoehto vakiosysteemin sijaan, josta saisi hyödyn irti silti kestävyyden kärsimättä. Quote
-Alex- Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 Jos jäähdytystä täytyy noin paljon tehostaa / muuttaa, niin toimivampi ja loogisempi tapa laittaa joko alumiiniset nikasil sylinteriputket tai muuttaa kone käymään alkoholilla kuten brasiliassa, jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa ei välttämättä tarvi kunnon puhallinta ollenkaan - ai mutta eihän nää saanut maksaa muutamia kymppejä enempää :DDD Quote
Per Jernström Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Totta, että on aika pomminvarma systeemi se alkuperäinen. Siinä on silti muutamia ongelmia sekä toiminnassa että muotoilussa. Mitoitus on tehty jotta jäähdytystehoa olisi tarpeeksi täyskaasulla josta seuraa että se on ylimitoitettu osakaasulla. Termostaatin läpät kun on osittain kiinni = liian kovaa pyörivä puhallin. Tilaavievä muotoilu on joskus ongelma. Nyt oli ajatuksissa testata ensin vakiosetin tehontarvetta. Tehdään siitä sitten oletus, että vaikka on hieman erimallinen puhallin niin sen tehotarve on samaa luokkaa vakiosetin kanssa. Tästä saa sitten tietoa onko jäädytys sähköpuhaltimella ollenkaan toteutettavissa. Omilla koneilla täytyy sitten vielä jatkaa tutkimuksia hieman koska T-4 moottorissa puhalin pyörii aina kampiakselin kanssa samaa vauhtia. Puhallin pyörii hitaammin kuin T-1 moottorissa mutta siirtänee enemmän ilmaa = syö enemmän tehoa. Jos ensimmäinen testi onnistuu niin olen jo hommanut yhden T-4 koneen jonka kasaan sitten pelkän akselin kanssa jotta pystyy pyörittämään puhallinta mahdollisimman kevyesti. Saattaa olla turha yritys, mutta kokeillaan silti mikäli ensimmäinen testi onnistuu. Quote
Tanhis Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Multa löytyisi pari tuollaista kolmivaihepuhkutinta halvalla jos joku haluaa lähteä ähtäröimään 230~5/60Hz 0,24/0,27A 274/3100 U/min 1,5uF 200mm Made in Germany. Quote
DWL_Puavo Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Erittäin miellyttävä kuva! Eturummuissakin ABS-antureille urat valmiina. Tässä selkeesti haettu redundanssiakin kun ei haittaa vaikka toisesta padasta häviää sytkä. Quote
Guest Mika Raussi Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Jos oikeeta tehon menekkiä haluis mitata oikeissa olosuhteissa, niin momenttiakseli pitäs saada väliin ja sit kadulle ajamaan. Puhallin pyörittää minkä pyörittää, mutta mie ainakin väitän, että ajoviima tekee semmoset temput tuolla auton alla, että tyhjää pyörittely on se ja sama. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.