Jump to content

Kastenwagen -73


Guest KariT

Recommended Posts

Guest KariT

En olisi ikinä uskonut että, tulisin koskaan hommaamaan näin vanhaa autoa itselleni. Kammoksunut aina, kuka kehtaa tommosilla ajaa... Niin vaan kävi että, huomenna olisi tarkoitus otsikon mukainen wageni hakea omaan pihaan :)

 

Tulen varmasti esittämään tyhmiä kysymyksiä, koska tekniikka, ym on hepreaa tämän ikäisten autojen osalta.

 

Laitan autosta kuvia, kun kaupat varmistuu ja auto lepää omassa pihassa.

 

Suunnitelmia auton laiton suhteen on joka lähtöön ja ne ei varmasti kaikkia tule miellyttämään, mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee:)

Link to comment
Guest KariT

Tänään käytiin Kajaanista hakemassa wageni kotiin.

Matkaa kertyi takaisinpäin 260km. Muuten meni hyvin mut, nykiminen oli melko rasittavaa.

Kaasua pumppaamalla matka jatkui normaalisti. Kulutus taisi olla 15l/100km. Tuntuu bensa maistuvan:)

Ensiviikolla tarkemmin tutkimaan mitä osia täytyy tilata ja mistä päästään korjaamalla.

 

Kuvat on myyjän ottamia keväällä:

 

IMG_0157.jpg

 

IMG_0158.jpg

 

Nykyinen tilanne:

WP_000175.jpg

WP_000172.jpg

Link to comment
Guest KariT

Sisustaa purettu ja etsitty mahdolliset ruosteet. No, olihan niitä.

 

Pari kuvaa ennen ja jälkeen purkamisen:

 

06062010055.jpg

 

06062010056.jpg

 

06062010060.jpg

 

06062010061.jpg

 

06062010064.jpg

 

Katto ja ovipahvit jätin vielä purkamatta. Meinasin auton siirtää oven edestä parkkipaikalle,

niin ei se enää käyntiin lähde. Virta tulee päälle, mutta ei starttaa. Akku mitattiin ja näytti 12,5V.

Kaveri tutki starttia ja kokeili käynnistää auton alta, suoraan startilta mutta, ei pyöri startti...

 

Onko starttimoottori paskana vai missähän vika voisi olla?

 

 

Kaikki sähköt tehdään joka tapauksessa uudelleen. Näppiliitoksia ja irtonaisia johtoja jokapuolella.

Huomenna pitää tilata vaimennusmattoa, useampi paketti. Tarkoitus on vuorata koko auto Dynamatilla

tai Silent Coatilla. Katotaan kummasta saa paremman tarjouksen.

Link to comment
Guest KariT

Uusi startti tilattu Aircooled:sta. Toivottavasti tulee mahd. pian...

 

Silent Coat:ia ja Silent Coat Noise Isolator 8:sia tilasin tukkupaketin, niin pääsee aloittelemaan vaimentamistakin.

Link to comment
Guest KariT

Kyllä täällä Kastenwagen lukee. Mistä päättelet että olisi Kleinbus???

 

Edit: Ei kyllä ole kleinari. Takavalot ja keulalla olevat vilkut ei täsmää Kleinbussiin.

Link to comment
Guest KariT

Vertasin vaan valoja ja vilkkuja nettiautossa oleviin yksilöihin. Ajattelin että niissäkin on eroja. Kleinbussissa ne on erilaiset. Tosin ihan sama kumpi tuo on...

Link to comment
Guest KariT

Ööö, luulin vaan että etuvilkut ja takavalot on erilaiset kleinbussissa. Kai niitä on tehtaalla laitettu sekaisin, mitä on käteen sattunut kasatessa tulemaan :)

Link to comment
Guest KariT
Vilkut ja valot menee vuosimallin mukaan. Vanhemmissa soikiot takavalot ja vilkut alhaalla. Uudemmissa kantikkaat takavalot ja vilkut eturitilän sivuilla.

 

Ok. Koskeeko tämä molempia siis Kastenwagenia ja Kleinbussia?

Link to comment
Guest KariT

Huomenna tulee peltiseppä/maalari katsomaan mitä kaikkea korille pitää tehdä ja mitä tilata uutta. Sisusta alkaa olla purettu kokonaan.

 

Sähköjärjestelmä on 12V, mutta mistä tiedän onko tasavirta- vai vaihtovirtajärjestelmä? Ja mitä kaikkea pitää hommata että, järjestelmän saa muutettua vaihtovirtaiseksi? Autoon tarkoitus laitetta vahvistinta, ym, ym ja vaihtovirtajärjestelmä vaan jostain syystä tuntuisi toimivammalta????

Link to comment

Kasteneissa eikä kombeissa ollut tuota läpijuostavuusoptiota väliseinässä, kuten tässä autossa on. Joten tämä on lähtenyt VW:n tehtaalta bussina. Sen varmaan osoittaa myös M-Koodikilven tiedot.

 

Käske peltisepän tutkia pohja ja runkopalkit altapäin tarkasti ison vasaran/meisselin kanssa. Typ4 moottoreissa ei ole ollut tasavirtalatureita, mutta autojen sähköjärjestelmät on kyllä kaikki tasavirtaa käyttäviä.

Link to comment
Guest KariT
Kasteneissa eikä kombeissa ollut tuota läpijuostavuusoptiota väliseinässä, kuten tässä autossa on. Joten tämä on lähtenyt VW:n tehtaalta bussina. Sen varmaan osoittaa myös M-Koodikilven tiedot.

 

Käske peltisepän tutkia pohja ja runkopalkit altapäin tarkasti ison vasaran/meisselin kanssa. Typ4 moottoreissa ei ole ollut tasavirtalatureita, mutta autojen sähköjärjestelmät on kyllä kaikki tasavirtaa käyttäviä.

 

Ok, pitää tutkia. Eli auton omien sähköjen puolesta ei ole mitään estettä/haittaa laitella "vähän" parempia hifejä, ym autoon? Laturin varmaan joutuu vaihtamaan Aircooledilta (http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1565) löytyvään, tehokkaampaan laturiin.

 

Vanteiden jakoa yritin tutkia, mutta ei näköjään noin vanhoihin vanteisiin ole merkitty tai sitten en vaan löytänyt. 5*? ? ? jotain se on:)

Link to comment

Hei hyvät ihmiset. Miksei keskinkertaisetkin sun muut.

 

Omaa pallista kuumeisesti odotellessa (haku huomenna) on varmaan sitten huudeltava muiden projekteille...

 

Omaan on todennäköisesti tuohon humppalaitteistoon tulossa esittelykalustoa, laitan kuvia kun on jotain kuvattavaa... Pojat on aiemmin laittanut mulle -00 Focusfarmariin ihan näppärät pelit, koiratkin mahtuu kyytiin ja vararenkaalle pääsee.

 

http://www.hifix.fi/index.html

Link to comment
Guest KariT
Hei hyvät ihmiset. Miksei keskinkertaisetkin sun muut.

 

Omaa pallista kuumeisesti odotellessa (haku huomenna) on varmaan sitten huudeltava muiden projekteille...

 

Omaan on todennäköisesti tuohon humppalaitteistoon tulossa esittelykalustoa, laitan kuvia kun on jotain kuvattavaa...

 

Joo-0, kyllä sinne muutakin laitetaan kun pelkkä soitin:) Ei pidä hätäillä...

Link to comment

Et tarvitse tollasta katselemaasi typ1 koneen laturia. Nelkuun voi soveltaa lähes minkä tahansa modernin auton laturia, koska nelkun koneessa ei laturilla pyöritetä jäähdytyspuhallinta. Mutta epäilisin että kunnossa olevalla vakiolaturillakin pärjää hienosti.

Link to comment
Guest KariT

Etuovet, kattoverhoilu ja kaikki mahdollinen purettu pois. Katossa ja takana sivuilla oli liimattuna jotain vaimennusmattoa

valmiina. Revittiin nekin pois ja laitetaan paremmat tilalle. Millä olisi hyvä ottaa liima jäänteet pois pellistä?

Tinneri ei tehonnut ainakaan:

 

09062010070.jpg

 

Heti kun liimat saadaan katosta irti, päästään asentamaan vaimennusmattoja paikoilleen.

 

Kuva tyyppikilvestä:

 

09062010073.jpg

 

Model Type 2 (T2) mod. 221(2) :

- Microbus

- 9 seater (arrangement 3-3-3)

- Sliding door right

- LHD

Chassis number 2232169752

Serial number 169 752

Modelyear 1973

Planned production date

Wednesday, 28 March 1973

Type of engine Type 4 (CE) - 1679cc, 46 kW (62 bhp DIN)

Type of transmission Manual 4-speed gearbox

Paint color Color upper part : L90D - Pastel White

Color lower part : L53H - Orient Blue

 

Interior color (doorpanels and seats) 52 - Alabaster (grey) Leatherette

Link to comment
Guest KariT

Tänään kävin siirtämässä auton omiin nimiin ja tiedustelin josko pakuun laittaisi sohvat taakse,

mutta 2000€ lisävero karsii siltä osin kiinteät asennukset. Joka tapauksessa sinne jonkinlaiset

sohvat/penkit tulee, tapahtumia, ym varten.

 

Ksyleenillä puhdistettiin katto sisältä ja ensimmäinen kerros Silent Coat:ia liimailtu paikoilleen.

 

10062010081.jpg

 

Samalla vaimennettiin vähän sivupeltiä.

 

10062010080.jpg

 

Mattoa meni vajaa 40 palaa eli n. 4m2. Pitää huomenna käydä hakemassa lisää ja vetää massalla

kattopellit kiinni runkoihin. Vältetään turhat räminät siltä osin.

 

Mikä mahtaa olla tämä kaapeli, mikä näky kuvassa tuuletin ritilän kohdalla? Pää on poikki ja kai sillä jokin virkakin on ollut???

Eli pää näkyy hätävilkku kytkimen alla.

 

10062010082.jpg

 

Ja mikäs viritys tämä on? Missä sininen ja pari muuta putkea kohtaavat. Eivät olleet toisissaan millään kiinni.

 

10062010084.jpg

Link to comment
Guest KariT

Startti tuli eilen ja samalla tilasin kirjasen liittyen ilmajäähyihin. Harmi kun

englannin osaaminen on omalla kohdalla kohtuullisen huonoa. No, pitää katella kuvia:)

 

11062010085.jpg

Link to comment
Guest KariT

Katto olisi vaimennettu kertaalleen. Katsotaan tarvitaanko toinen kerros vai laitetaanko Isolator 8:sia seuraavaksi.

 

13062010088.jpg

 

Takaa tuli vähän jo aloiteltua, mutta huomenna vaimennetaan takaosa kokonaan, jos sää sallii...

 

13062010087.jpg

 

Ratin alle oli joku näppärä sähkömies tehnyt liitoksia. Abiko-liittimien ympärille

pyöritetty johtoa ja ei suojattu millään tavalla . Melkein kaikki sai karsittua pois,

mutta ratilta tulee vielä kaksi johtoa, mitkä pitää selvittää, mihin ne kuuluu mennä.

Pari johtoa tulee myös auton alta kuskin jalkatilaan ja nekin katkaistu poikki. Mitä lie...

 

Aikaisemmassa viestissä ollut kaapelinpää osoittautui yhdeksi "lämmityslaitteen" katkenneeksi kaapeliksi.

Pitää jostain tilata uusi.

 

Takavalot menee uusiksi ja jotain tämmöstä tilalle

 

Takavalot.jpg

Link to comment
Guest KariT

Koneen päälinen, takasivut vaimennettu. Kaveri kävi vaihtamassa startin ja nyt toimii!

Huomenna saa vaimennus talkoot valmiiksi ja pääsee tekemään etuoviin ovipahvit ja

hakemaan suunnat 3-tie sarjalle.

 

Turhia johtoa saatiin siivottua lisää ja vieläkin ja muutama selvittämättä...

Link to comment
Guest KariT

Kuskinpuolen ovipahvi leikattu 4mm vanerista muotoonsa. Paikat 6,5" midille ja 4" keskiäänelle tehty.

Paikat saatiin katsottua ja huomenna vielä diskantin sovitus. Laittelen kuvia myöhemmin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...