Jump to content

DIY työkalut


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Posted

VW ilmabokseriin hintalaatusuhteeltaan loistava männänrengastyökalu, onnistuu sylinteriputkien asennus leikiten, vaikka männät ovat kiinni veiveissä.

 

clamp_copy4.jpg

 

Motonetistä € 4,90, löytyy usealle eri poraukselle sopivia, erona überkalliiseen (€ 7,90) männänrengasvyöhön on se, että tuon saa purettua ja vedettyä pois, kun sylinteriputki on paikallaan, leveyskin riitti pitämään samaan aikaan kaikki renkaat puristuksessa samaan aikaan.

  • 4 weeks later...
Posted

Kaksi eriversiota nostajan pesän laskemisesta, jotta saadaan lisää tilaa nostajalle.

 

Oikea on tehty jostakin puupuolen työkalusta. Toimi OK vain tapauksissa, joissa nostajan kulma ahisti

 

Vasemman kaveri teki speksieni mukaan

post-78-13888364560278_thumb.jpg

Posted

Tää ei ole DIY, mutta on sen verran hyvä, että julkasen silti

 

Kuvat kertoo enemän kuin ziljona sanaa.

 

Ihan loistava tuote :)

post-78-13888364560489_thumb.jpg

post-78-13888364560653_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Toi puree pinnapultin kolmelle pyöreällä kiinni ja jos on aivan sikatiukassa, niin jättää jäljet. Sen minkä olen testannu, niin ei ole suuri ongelma. Mutta toki riippuu miten tiukassa noi osat on. . ...

  • 2 weeks later...
Guest PeKes
Posted

millaisia moottoripukkeja ootte rakentanu kuplan käynnistystä varten? jollain oli projekti osastolla kuva mistä ei kauhean selvästi nähnyt miten oli toteutettu, en löydä sitä keskustelua enään..

 

 

 

-ville-

Posted
millaisia moottoripukkeja ootte rakentanu kuplan käynnistystä varten? jollain oli projekti osastolla kuva mistä ei kauhean selvästi nähnyt miten oli toteutettu, en löydä sitä keskustelua enään..

 

 

 

-ville-

 

Getrakkia puimurista

2219.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2211.JPG

 

Ja kyllähän tuohon tarkoitukseen käy oikeastaan mikä tahansa vaihteistonkuori mihin saa startin kiinni. Sitten ruuvaa sen lootankuoren vaikka pariin vahvaan lankkuun kiinni reikänauhalla.

  • 7 months later...
  • 3 months later...
Posted

Kilahtaneille antureille uusi elämä.

Tässä yksilössä on vielä aika kova kestomangnetti sisällää, kun noin ison 8mm pultin jaksaa nostaa.

Kuvasta ei näy, mutta bultti on tossa n 45ast kulmassa

post-78-13888367447664_thumb.jpg

  • 5 months later...
Posted

Tän laitteen määrittäminen on hankalaa, mutta nimetään vaikka moottorin öljykanavien esitäytin.

Vähennetään siis ns kuivakäynistystä uudelle koneelle.

 

- Eli mäntä ulos ja samalla moottoriöljyä sylkky täyteen.

- Tän jälkeen musta pneumaletku takas liittimineen.

- Sitten 10x1 kierre ö-kellon liittimeen kiinni

- Punottuun letkuun paineilmapistooli klemmarilla + painetta sylkkyyn, kunnes mäntä on painanu kaiken öljyn koneeseen

 

file.php?id=38085

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

411/ type 4 kansien purkujigi

*********************

Tämä on tälläisen kevyemmän käyttäjän/harrastajan työkaluversio eikä ihan niin pro kuin noi muut

kansityökalut edellä....

 

21mm paksusta vanerista hieman kantta isompi palanen. Siihen reunaan

samasta vanerista halkaisijaltaan 35mm pyöreät vanerinpalat 4kpl, sahattu reikäsahalla. Vanerin paksuus

näissä on olennainen, että noi pyöreät palat ulottuu oikein koskemaan venttiileihin. Palat muutaman millin

isomman vanerin reunan yli kuvassa näkyvillä jaoilla 47mm-83mm-47mm. 40mm yleisruuveilla kiinni.

 

Kansi pysyy hienosti vanerin päällä pylväsporan pöydällä ja nuo pyöreät vanerinpalat asettuu melkein

itsekseen venttiilien kohdille. Kansi siis osittain vanerin päällä ja osittain "roikkuu" sen reunan yli.

 

21mm ylimääräinen tulppahylsy leikattu auki, kaksi kuudesta kuusikulmion sivusta leikattu pois. Siihen pätkä

9.5mm vanhan poranterän sileää osuutta.

Kuvassa hylsy+pätkä ilmastointiteipilla kiinni kun ei ollut aikaa ruveta hitsailemaan. Itse asiassa parempikin

että poranterän pätkä ja hylsy ei hitsattu yhteen koska silloin hylsy pääsee hieman kääntymään ja asettuu

takaisesti venttiilien jousilautasten päälle. Sitten pylväsporan kammella jousi kasaan.

 

Ainakin minulla toimi hienosti. Vaneri ei ainakaan tee vahinkoa kannelle tai venttiileille.

 

Pari kuvaa myös telineestä, jolla saa kasausta varten saman koneen vasemman lohkonpuolikkaan nätisti

pöydälle, siis kun pinnapultit paikallaan. Vähän vielä enempi rävellys tämä, mutta hyvin toimii sekin.

 

Mukava tehdä välillä jotain puusta....

 

Iiro

post-3115-13888369925218_thumb.jpg

post-3115-13888369925574_thumb.jpg

post-3115-1388836995568_thumb.jpg

post-3115-13888369956041_thumb.jpg

post-3115-13888369956518_thumb.jpg

post-3115-13888369956867_thumb.jpg

post-3115-13888369957277_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted (edited)

Vetarien kanssa saa olla tarkkana kasaus vaiheessa, ettei noi tule liikaa ulos sivusuunnassa ja lipsauta samalla puolikuita väärään paikkaan.

Noillla saa helposti pidettyä vetarit koko ajan kohti perää, kun jumppaa lootan kimpussa ja kasaa suojaputkia osineen paikalleen:

 

Reseptissä sanotaan 1kpl / vetari :)

 

6438114375365.jpg

Edited by P_Valtonen
  • 2 weeks later...
Posted

Tänään piti tehdä muutama 6 mm reikä rosteriseen lattarautaan, eikä löytyny ensimmäistäkään koboltti-mitälie terää porakoneeseen. Mutta muutama ylimääräinen kovapalaterä betonin poraukseen löyty ja kas, kun sen palan oli nauhahiomakoneella terottanu niin puraisi rosteriin todella hyvin

Posted

Tänään piti tehdä muutama 6 mm reikä rosteriseen lattarautaan

Normi poranterä puree hyvin rosteriin kunhan kierrokset laskee riittävän alas.

  • Like 1
Posted

Normi poranterä puree hyvin rosteriin kunhan kierrokset laskee riittävän alas.

Voi olla. Mun halpis pylväsporassa on aika hitaat kierrokset ja ei se tohon 3 mm paksuun lattarautaan saanu ku ruven aikaseksi vaikka kuinka öljys. Piruuttani kokeilin hioo noita ylimääräisiksi jääneitä betoniporia teräväksi ja niin meni ku voihin vaikka se leikkaava kulma jäi pystyyn

Posted

Rosteri pitäis periaatteessa porata "yhdellä" lastulla, eli kerrasta läpi. Pinta karkaistuu aina

kun katkaset lastun ja taas on vaikeampi saada terä ottamaan.

 

Suurin reikä mitä olen rosteriin ja happoseen poranterällä porannu oli muistaakseni 42mm ja

aineen vahvuus osimoilleen 60mm. Tossa huomas hyvin jos erehty lastun katkaseen niin meinas

rouvimpikin kone mennä polvilleen.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Nyt kun kaikki ovat talleissa niin kiinostaisi teidän omatekoisia  erikoistyökaluja .

Teettekö tekin jatkuvasti näita vai onko se vaan minä?

 

post-2460-0-80467600-1392145745_thumb.jpgpost-2460-0-06603900-1392145755_thumb.jpgpost-2460-0-39075800-1392145767_thumb.jpgpost-2460-0-56465200-1392145779_thumb.jpg

 

Ja tietenkin tää vaikkei ole omatekoinen mutta volkkariaiheinen sekin

 

post-2460-0-20570300-1392145794_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

790T4.jpg

 

Petteriltä "kopioitua".

 

Tein myös akselin laatikon tilalle niin helpompi siirrellä vermeitä jossa ei laatikkoa. Tästä en jaksanu kuvia laitella.

Edited by mite^
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Vääntökalu Typ-4 mosaan, jossa Typ-1 hihnis

 

Eli kun on tämmönen hihnis, niin kammessa olevasta 8mm bultista ei paljon konetta kieputeta. Tää vihree möntti puree em keskipultin ulkopuolella oleviin kolmeen pultin kantaan kiinni. Ja tälleen konetta saa pyöritettyä räikällä.

 

Värkki myytävänä, kun nyt tarpeeton. Saisko tuosta viitosen? :).............edit, myyty

post-37-0-38961500-1394742154_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Ameriikan pojilla kätevä kytkin testeri erilaisille paineasetelma / kytkinlevy / vauhtis - vaihtoehdoille.

 

Helvatun helppo testata arpa kikkeet. Pitänee copy-paste omaan talliin :)

 

http://www.hotvws.com/content.php?contentID=49

 

Edit-1

Tulipa tehtyä tuommonen työkalu. Nyt mentävä hakee kaupasta tarpeeksi suuri momentti

 

Edit-2

Tuossa koottu taulukko sivustolta poimittuna (klikkaa kuvaa, niin saat siitä selvän kunnolla)

Laitoin myös kuvat Kookkelin kuvahausta, mistä kytkinlevyistä noi arvot oli tullu

 

Edit-3

Lisätty oman työkalun kuva

post-37-0-68011500-1396724861_thumb.jpg

post-37-0-08421400-1397249778_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • 4 weeks later...
Guest redbuggy-69
Posted (edited)

Työntötangon oikea pituus!

 

Erään kerran kuin innokkaana tuli hommattua kasa viriosia ja ei enään vakiopituisen tangot käynytkään koneeseen... Siinä tuli taas raavittua päätä miten ongelman ratkaisen, luonne ei antanut periksi kysyä muilta joten ratkaisin ongelmani näin....

Ohjeet (joihin voi halutessaan luottaa) työtötangon oikean mitan selvittämiseen, apuvälineen tekoon.

 

-----------------------------------

Työntötangon mittatikku

Tämä työkalu syntyi pitkän pohdinnan jälkeen kun eteen tuli ongelma miten saada uudet
työntötangot oiken pituiseksi, en todellakaan tiedä onko tähän jotain ”oikeata” konstia. Tällä
saa myös kokeiltua että minkä pituisella konen oikeasti pyörii.
Tikulla saa mittattua tangonpituus sopivaksi ja kokeiltua sen liikeratojen toimivuus.


Tarpeet:


✗ alkuperäinen työntötanko 1 kpl
✗ kierretanko M5 200mm 1 kpl
✗ mutterit M5 6 kpl
✗ aluslaatta 5mm 2 kpl
✗ lukkoliimaa (ei välttämätön) 1 tippaa

 

1. Merkkaa työntötankoon katkaisukohdat, toisestapäästä 140mm ja toisesta 100mm

kohdille. Välistä jää katkaisussa jokusen sentin hukkapätkä jonka voi heittää pois.

 

2. Laita 200mm pitkä kierretanko työntötagon pätkien sisään ja laita kierretangon
näkyvän osan puoleen väliin merkki tussillä tms.


3. Pyörittele kaksi (2) mutteria kierretangon merkin kohdalle. Varmista vielä että mutterit
ovat keskellä työntötankojen ollessa paikallaa.. tippa lukkoliimaa muttereiden alle ja
kiristä pinnat tasaseksi. Näin saat vasteen säätäessä tankoa.


4. Pyörittele jäljelle jäänneet mutterit edellisten kummallekin puolelle ja prikat perään.
Oikea pituus selviää kun ottaa kaikki muut tangot pois ja kokeilee mittatikulla yhden
nostimen liikerataa konetta pyörittämällä, katsoa että venttiileillä jää myös
säätömahdollisuus. Voi olla että nostajien pukkien alle joutuu laittaa myös niihin
kuuluvia säätöprikkoja.

 

file.php?id=555&sid=3df9c279e562097e6b56

Edited by redbuggy-69
  • 1 month later...
Posted (edited)

Vasemmalla viimevuosituhanen puolelta Evo-1 laippa, jolla testailen myyntikaasareita. Väkästetty kahdesta eri imarista. Kätevä kun on ihan sama mikä moottori on pukissa testattavana, niin tällä saa laitettua joka koon kaasarin kiinni imariin testattavaksi.

 

Punanen möntti jää testipenkkikäyttöön, kun on helpompi käyttää.

 

Oikealla CNC poikien tekele. Kehitelmä edellisestä. Tämä CNC versio ei ole valitettavasti 100% bolt-on. Pultit vaatii kuvan mukaisen väistön imariin. Tästä tuli tämmönen myyntimalli. Jos tarvetta, niin nakkaa riva. Näitä tuli useampi samalla soitolla :)

 

Klik klik kuvaa, niin taas suurenee.....

post-37-0-66367900-1400705700_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • 1 month later...
Posted (edited)

Kuplan lootasta perämöykyn ulos pulautin.

 

Terävä kärki pinjonion keskelle. Pyöristetty pää taas vastapaiseen seinään.

Sitten vaan mutteiteita kiertäen rojut ulos lootasta.

 

Huomaa noi 43mm ja 119mm ovat ehdottomat maksimi pituudet. Tuo mahtuu hampaat irvessä, milli lisää pituuteen ja taas ei.

post-37-0-79163200-1405968266_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Bling bling esimerkki on äkkinäiselle liikaa voimaa antava. Jos akselit ei pyöri irrotuksen aikana, ja joku kiilaa ittesä jumiin, on voimaa sen verran, jotta alkaa osaset tapumaan banaaniksi. Toki järki mukana toimii

Posted

VW osien maalausladon ilmanvaihdin. Siimapyörä wbx:stä, joten voi aiheuttaa herkimmissä nenän kutinaa :-)

 

kuva.JPG

  • 1 month later...
Posted (edited)

Ameriikan ihmemaassa pojat on tehny hyvän listauksen VW'n omaista erikois työkalustaan.

Tuolta voit käydä kattoo ja koettaa kopsata.

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/tools1.php

 

 

Tuolla taas VW diilereille toimitettuja papruja työkaluista (piirustuksineen !!) jotta pojat kentällä tusaa itte spezial työkalut.

Tämä onkin jo hiton paljon helpompaa kopsata omaan käyttöön. Kays kattoo vaikka 676  :)

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/local_manufacture.php

Edited by P_Valtonen
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Eilen piti pallukan askista purkaa tasauspyörästö irti ja kylkien säätörenkaille askartelin tällaisen työkalun. 19mm pultit/mutterit natsasivat säätörenkaiden leveisiin hampaisiin nätisti ja säätörenkaat sai pyöräytettyä ilman kiroilua irti.post-1830-0-32435600-1420187689_thumb.jpg

  • 4 months later...
Posted

1345843.jpg

 

Erikoislattarauta ja aikaisemminkin kuvattu rummun ulosvetäjä.

 

Lattaraudassa 180mm ja 200mm vauhtiksen paineasetelman kiinnitysreikiin osuvat reijät jotta saa vauhtiksen kiristettyä maata vasten. Samassa myös 5x205 rumpuun osuvat reijät että saa taka napamutterin kiristettyä maata vasten. samaan rautaan olisi tarkoitus tehdä reijät 4x130 rummulle sitten kun tarve tulee.

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...