Guest Hietalahti Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Otsikon mukainen kombinaatio olisi mielenkiintoinen projekti. Joku on varmasti tätä miettinyt ja selvitellyt lupa-asioita valmiiksi. Onko Suomessa mitään mahdollisuuksia? Kupla 1965 - 911 6 cyl bokseri 2,4/2,7/3,0 - Porsche vaihteisto - jarrut esim. 944 Porschesta - CUP vanteilla Quote
vilkku Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Hietalahti said: Otsikon mukainen kombinaatio olisi mielenkiintoinen projekti. Joku on varmasti tätä miettinyt ja selvitellyt lupa-asioita valmiiksi. Onko Suomessa mitään mahdollisuuksia? Kupla 1965 - 911 6 cyl bokseri 2,4/2,7/3,0 - Porsche vaihteisto - jarrut esim. 944 Porschesta http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10106-porsche-911-turbo-replica-nimeltä-covin/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8484-porshemoitu-kupla/ http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/itav ... yhdistelma http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4247 Etsivä löytää kun käytää palstan hakutoimintoa ja googlea Quote
metake Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Onko Suomessa mitään mahdollisuuksia? Käytännössä ei, tai ainakaan itse en vilkkaasta mielikuvituksesta huolimatta kykene keksimään perusteluita poikkeuslupahakemukseen. Quote
HSuomi Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Kannattaa jututtaa huoltsikalla vanhoja miehiä. Noita on -80 luvulla ollu joka kylässä muutamia. Etupuskurin joutuu sit valamaan täyteen betonia ku ei meinaa kolmosellakaan pysyä eturenkaat maassa :) Quote
ARTO Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Kannattaa jututtaa huoltsikalla vanhoja miehiä. Noita on -80 luvulla ollu joka kylässä muutamia. Etupuskurin joutuu sit valamaan täyteen betonia ku ei meinaa kolmosellakaan pysyä eturenkaat maassa :) Ei ole noin yksinkertainen asia. veteleppä kuplalla about 200km/h todellista niin tapahtuu jotain muutakin... Quote
Roope Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Mitä sitten tapahtuu? itse en ole kuin ulkoa nähnyt kun kupla menee yli 200km/h ja kivalta se näyttää, kerran jopa sladissa. Quote
Marko Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Ei ole noin yksinkertainen asia. veteleppä kuplalla about 200km/h todellista niin tapahtuu jotain muutakin... Ei möhköllä ollu mitään ongelmaa ajaa tollasia nopeuksia suoralla tiellä. Quote
Per Jernström Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Miten olisi hieman lievempi projekti? Porschen 4-koneella? Jos tekee museovirityksen, joka mielestäni sopii 60-luvun autoon parhaiten, niin viimeistä mallia oleva 356/912 moottori olisi paikallaan. On niin volkkarin koneen näköinen että kunhan tekee hyvän sovitustyön peltien (ne ympärillä olevat jotka sulkeen ilman koneen ympärillä) kanssa niin menee luultavasti ihan kuplan koneena. Jos haluaa hieman 70-luvun fiilistä niin onhan tyyppi4 moottori ollut myös Porsche 914 keskellä. Vaatii tosin jo perän muokkausta jos meinaa yrittää vakio jäähdytysratkaisulla. Jos nyt välttämättä haluaa sen 6-boxerin sinne niin osta ensin pelkkä lohko ja ruuvaa kuplan laatikkoon kiinni. Näkeehän sen niistä kuvistakin, mutta saattaa silti yllättää se pituus siinä moottorissa. Laita yv jos 2.7l Carrera lohko kiinnostaa. Alkuperäinen 911 6-bokseri oli 130hp, mainitsemani 4-bokserit 90hp. 914 moottori ja turbo niin ollaan jo kuutoskoneesta ohi. Mielestäni ei kannata siis tehdä tehomielessä kyseistä konversiota. Quote
Hebster52 Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Kutos bokseria löytyy myös 110hv:na. Näin lohko sopii ässäkuplan askiin: Quote
ARTO Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 (edited) Sensuuri iski. Edited September 18, 2014 by ARTO Quote
Jarmo Lummi Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Kertovat isot poijjat jotta typ1 ja typ3 koreissa possun tekniikka kone + vaihteisto on liian takapainoiset ( painavat huomattavasti paljon enemmän kuin VW tekniikka ) eli ajettavuus kärsii todella paljon tai ajo-ominaisuuksia ei ole olleskaa enää tuossa vaiheessa eli typ2 on ihan hyvä kokonaisuus jos possun tekniikkaa meinaa siirtää mutta eiköhän Possun tekniikka oo tarkotettu Possuihi ja vw tekniikkana kannattaa pitää 4 sylinteristä tai miten ois wankkeli ku oikeen sekoilemaan rupee vai subben wrx tsi 2,5 + stroukkaus kitti ja ja ja ..... uusia rivimoottoreitaki tehdään nykyään täysin alumiinista =) aij jaa menikö asian sivuun no kai tää keskustelu muutenki menee järkevyyden sivuraiteille =) Quote
nikke911 Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Joo,noin se on kuin Jamppa tos kertoo..ainut "järkevä" tapa laittaa kuutoskone kuplaan on kääntää tekniikka ympäri-eli keskimoottori ja laatikko perään 914/6 tapaan. Jonkin aikaa sitten oli jossain lehdessä(Volksworld,Ultra) juttua hienosti toteutetusta(p..e mikä sana) kuplasta boxsterin teknikalla.Niin ja tosiaan Typ2 sessa tuo ei ole niin suuri ongelma kun siinä istutaan etuakselin päällä,tosin kyllä minäkin omassa Juniksessa siirsin koko kone-laatikkopakettia 70mm eteenpäin,mutta se oli lähinnä tilanpuutteen/renkaat keskelle takaloksuja toimenpide.. Quote
-Alex- Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Kuitenkin huomionarvoista se ettei myöskään 70 luvun 911 ole kovin tasapainoinen, lyhyempi akseliväli kuin kuplassa. vrt 2268mm vs 2400mm. 68 ja vanhemmissa akseliväli on vielä lyhyempi, n. 2210mm Quote
Hebster52 Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Ja eihän se kutos boxeri oo ku 40 kiloa painavempi ku kuplan... ;) Quote
-tipi- Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Tasapainoinen tai ei, on se vakio Possu kuitenkin hemmetin paljon parempi ajaa. Volkswordissa on Mike Pye vast'ikään pariin otteeseen kirjotellu että näiden konversioiden, tahi Germanlook-Remmeleiden hinnalla, saisi jo unelma Porschensa. Niken mainitsema vehjes oli pikemminkin kuplakoritettu Boxteri, eli mielestäni pilattu. Quote
nikke911 Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Kuitenkin huomionarvoista se ettei myöskään 70 luvun 911 ole kovin tasapainoinen, lyhyempi akseliväli kuin kuplassa. vrt 2268mm vs 2400mm. 68 ja vanhemmissa akseliväli on vielä lyhyempi, n. 2210mm Porschehan lisäsi näihin varhaisiin autoihin lyijypainot asennettavaksi etupuskurin kulmiin.Aina silloin tällöin myynnissä tuollaisia puntteja saksan ebayssa.. Quote
-Alex- Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Varmasti perus 911 on parempi ajaa kuin 1300 kupla, onhan se selvää. Mutta 1302/03 malleissa on sitten samankaltainen alusta, IRS takana ja Macpherson edessä molemmissa. Painopiste huomattavasti matalempana 911:ssä tosin. Quote
Timppa Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 hej, swb autot on akseliväliltään tasan 2211mm ja lwb on 2271mm 993 taisi olla 2272 jne.. ne paljonpuhutut lyijypainot oli siis tupla-akut molemminpuolin koria, ootteko perehtynyt? 911 on jousituksen komponentit aikapaljon paremmin suunniteltu tehtaalta lähtien, esim. bumbsteer ei ole ongelma koska raidetangot ovat jo tehtaalta suunniteltu hammastankoon samanmittaisiksi, mitä samaa 911 ja kuplassa on oikeasti muutakuin takaveto? Quote
nikke911 Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 hej, swb autot on akseliväliltään tasan 2211mm ja lwb on 2271mm 993 taisi olla 2272 jne.. ne paljonpuhutut lyijypainot oli siis tupla-akut molemminpuolin koria, ootteko perehtynyt? 911 on jousituksen komponentit aikapaljon paremmin suunniteltu tehtaalta lähtien, esim. bumbsteer ei ole ongelma koska raidetangot ovat jo tehtaalta suunniteltu hammastankoon samanmittaisiksi, mitä samaa 911 ja kuplassa on oikeasti muutakuin takaveto? Oli myös erikseen asennettu painot etupuskurin kulmiin..http://www.ebay.com/itm/EXCELLENT-PAIR- ... 0566917756 Quote
ARTO Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 hej, swb autot on akseliväliltään tasan 2211mm ja lwb on 2271mm 993 taisi olla 2272 jne.. ne paljonpuhutut lyijypainot oli siis tupla-akut molemminpuolin koria, ootteko perehtynyt? 911 on jousituksen komponentit aikapaljon paremmin suunniteltu tehtaalta lähtien, esim. bumbsteer ei ole ongelma koska raidetangot ovat jo tehtaalta suunniteltu hammastankoon samanmittaisiksi, mitä samaa 911 ja kuplassa on oikeasti muutakuin takaveto? Kuplaakin sai hammastangolla ja esim 924/944 ei jousituksen perusratkaisuiltaan hirveästi möhkökuplista poikkea. vw ja porsche hakivat eri tyylisiin autoiin eri lopputulokset ihan tarkoituksella, mutta se mikä kuplassa kiehtoo kun vaatimattomasta vaakkujasta saa tehtyäporchemaisen kulkijan. Muutenhan näitä sikahinnoiteltuja remmeleitä olis ollenkaan:) Quote
Timppa Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Nikke, noita painojen alkuperiä en tiennyt, kiitos sivistämisestä:) ja juu totta, hammastankoa sai, ja irssikuplassahan on nepan jousitus. itsehän oon kuplamies ennenkaikkea, ja possu sukulaisuus on kiehtonut aina. Karala ilmaisi asian mun mielestä hyvin, "se on vähän niinkun kupla, muttei sinnepäinkään". Quote
-Alex- Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Tarkkaa mittatietoa akseliväleistä, yksi milli sinne tai tänne ratkaisee kaiken tässä topicissa, tai sitten ei.. ;) Hammastangollinen 1303 2420mm akselivälillä on varmasti hyvä ajaa, ainoat suureet puutteet ajo-ominaisuuksien suhteen vanhaan 911:seen kenties on korkeampi painopiste ja vähemmän urheilulliseen ajoon sopivat jouset, iskarit ja renkaat sekä takavakaajan puute. Vanhat 911:set oli tunnettuja vasaramaisesta käytöksestä ;) Clarksonin videolta selviää asia aika selvästi:D Quote
Timppa Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 samoja autoja ne on, neljä pyörää ja ratti, toinen vaan vähän korkeampi. Quote
mikko k Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 irssikuplassahan on nepan jousitus Mä en tiennykkää, notta nepoja on tehty jo 60-luvulla... ;-)) Quote
ARTO Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Eiks näitä nappikauppiata saada mitenkään palstalta veke??? Quote
Marko Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Kyllä napit on ihan olennainen osa volkkariharrastajan elämää :DDD Quote
SePi Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Rakentajan krapulaan auttaa parhaiten kun rupee miettimään seuraavaa. Olen varmalta taholta kuullut, että kuplan pohjalevy-runko on korvattu putkirungolla, valmistusnumerot siirretty valvotusti uuteen runkoon ja kyseessä on edelleen katulaillinen kulkupeli - prosentteja tietysti laskettu tarkkaan. No jos tuo on mahdolista, niin en löydä omilla kyvyilläni lakikirjasta estettä, että esim 1303 kuplasta tehtäisiin keskimoottoriauto vaikkapa 914 tekniikalla niin, että vain auton rungon takaosa on rakennettu riittävän huolellisesti täyttämään vaatimukset. Kuskin penkistä eteenpäin kaikki olisi suhtlailla entistä ja kori kaikkine hilkkeineen pitäisi prosentit turvallisella puolella. Tai jos tuo 914 tekniikka ei mene läpi, niin saahan sen normi boxerinkin toimimaan keskellä autoa Kannattaako mennä nyt nukkumaan kun visiot alkaa olla tätä tasoa...? Quote
-Alex- Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Mee nukkuun :D Nää porschen tekniikalla olevat rakennelmat on 99% esson baarin juttuja, mutta se 1%... Tosiaan joskus 70 luvulla saksassa tehtiin pääosin 914 tekniikkaan perustuva 911 moottorinen kupla: Quote
ARTO Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Hyvä vaan kun moni visioi ja muutamia projekteja täällä lukiessa huomaa miten hommat tapahtuu tarvittaessa vauhdikkaastikin. Hyvä siinäkin mielessä, sillä Aleksin projektia seuratessa moni palstalainen kerkee harmaantua/eläköityä ennen valmistumista lopulliseen muotoon/Evoon :D 1 Quote
SePi Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Tuo Northstad beetle oli aikoinaan aika raju ja muistan kun siitä oli jossain tekniikanmaailmassa juttua. Siks se jäikin kaivelemaan mua. Edelleen, jos putkirunko menee läpi katsastuksesta (tämä tieto ei ole essonbaarista) niin onko muuta kohtuutonta lakikirjaimen näyttämää estettä tehdä look a like versio hieman miedompana - ainakin paperilla. Quote
ARTO Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Itse ihanoinut Oettingerin tuotteita. Eivät aikakautensa tehokkaimpia rakennelmia, mutta varmaankin eniten myytyjä vw-virityksiä silloin joskus ja viisaasti virittelivät kuplaa wasserillakin:) Quote
-Alex- Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 (edited) Arton projekteistahan me ei tiedetä juuri mitään, paitsi että toisten projektien arvostelulla voimme jotain suurta ja hienoa arvata :D Hyvä vaan kun moni visioi ja muutamia projekteja täällä lukiessa huomaa miten hommat tapahtuu tarvittaessa vauhdikkaastikin. Hyvä siinäkin mielessä, sillä Aleksin projektia seuratessa moni palstalainen kerkee harmaantua/eläköityä ennen valmistumista lopulliseen muotoon/Evoon :D Edited September 18, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Aleksi hyvä, viestini ei ollut moite vaan arvaus projektin pitkäkestoisuudesta. Quote
-Alex- Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 (edited) Mikä vikana pitkäkestoisuudessa? Mitä et ymmärrä siinä? Miksi sinulla on käsitys että hienot projektit valmistuu yhtä nopeasti kuin american hotrodissa? Ps. nimi ei ole Aleksi, vaan Alex. Edited September 18, 2014 by -Alex- Quote
Ketsa Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 En ole tutkinut lakikirjaa sillä silmällä, että voiko moottorin kääntään keskelle, mutta joskus pähkäilin tosissani juniksen korin sovittamista ilmatölkkiin, enkä löytänyt suoranaista estettä moiselle operaatiolle. Jos välttämättä haluaisi keskimoottorikuplan, niin ehkä helpoin tapa olisi sovitella 914 possuun kuplan kori? Piisaisi prosentit paremmin ja muutenkin auton identtiteetti olisi Suomen tiukkoihin vierasmoottoripykäliin sopivampi. Quote
SePi Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 914 olis tietysti hyvä kun siihen olis jopa kuutonen mahdollista laittaa, mutta nämä korinvaihdot on aika hankalia. Kuutoskoneen tekemiselläkin on helposti aika lystikäs hintalappu. Tuolla netissä 914 palstoja surffatessa näkee putkirunkoisia kisavehkeitä ja niistä peräpään rakennelmista saisi aika suoria kopioita soviteltua miedommalle tekniikalle ja kuplan koriin. Quote
Hebster52 Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 Hollannissa oon nähny rakennettavan Spydereita vakio pohjalevyille jossa pohjalevyt ovat lyhennetty ehkä 5-10cm enemmän kuin akseliväli vaatii ja asennettu pidennetyt jousilatat jolloin saa kuplan koneen mahtumaan takahaarukan sisään haarukkaa poistamatta. Elikkä jos esim lyhentäis kuplan levyä tuon verran että mahtuis ja asentais pidennetyt jousitukset säilyttäen silti vakio akselivälin sen pitäis onnistua? Mun aivoriihen mietteitä jo muutaman vuoden... :) Quote
Ketsa Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 914 olis tietysti hyvä kun siihen olis jopa kuutonen mahdollista laittaa, mutta nämä korinvaihdot on aika hankalia. En tarkoittanut korinvaihtoa, vaan 914 pintapeltien "tuunaamista" muistuttamaan kuplaa... 1 Quote
SePi Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 (edited) Hollannissa oon nähny rakennettavan Spydereita vakio pohjalevyille jossa pohjalevyt ovat lyhennetty ehkä 5-10cm enemmän kuin akseliväli vaatii ja asennettu pidennetyt jousilatat jolloin saa kuplan koneen mahtumaan takahaarukan sisään haarukkaa poistamatta. Elikkä jos esim lyhentäis kuplan levyä tuon verran että mahtuis ja asentais pidennetyt jousitukset säilyttäen silti vakio akselivälin sen pitäis onnistua? Mun aivoriihen mietteitä jo muutaman vuoden... :) Onko ne spyderit tällaisia? Tämä projekti tosin taitaa olla Irkuista. Ei kovin vakuuttavia nuo rungon tuennat, mutta ideaa hakemassahan tässä ollaan Tässä olis jo asiallisemman näköinen runkosysteemi Edited September 19, 2014 by SePi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.