Jump to content

Madallettu Kupla, katsastus ja poliisit


Guest jmo

Recommended Posts

Säädettävä etuakseli livahti alle talven aikana ja katsastaakin auto pitäisi muutaman viikon sisällä, joten hieman selvennystä olisin vailla.

 

Tälläkin palstalla moni on kirjoitellut, ettei säädettävästä akselista tai säädettävistä takalatoista ole tullut konttorilla mitään sanomista. Mutta mitä sanovat poliisit, jos Kupla on selvästi madallettu, muttei rekisteriotteessa ole mitään merkintöjä madalluksesta?

 

Ja jos säädettävästä akselista on otteessa merkintä, tuleeko siihen myös tiedot madalluksen määrästä (esim. mitta kaaresta napaan)? Samaan tyyliin siis kuin säädettävien alustasarjojen kanssa. Vai kerrotaanko otteessa ainoastaan, että säädettävä akseli autosta löytyy?

Link to comment

Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön.

Mutta kun muutos on tehty ennen 90 tai jotain, niin silloinhan tuota ei ole merkitty mitenkään ja mittaa ei tartte olla.

Poliisit sit, jos pysäyttää niin otteen mukaan alkaa mittaileen, jos niistä siltä tuntuu.

Link to comment
Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön.

Mutta kun muutos on tehty ennen 90 tai jotain, niin silloinhan tuota ei ole merkitty mitenkään ja mittaa ei tartte olla.

Poliisit sit, jos pysäyttää niin otteen mukaan alkaa mittaileen, jos niistä siltä tuntuu.

 

Eli kun menee katsastamaan niin auto niin matalaksi kun vain mahdollista.

Link to comment
->Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön.

 

-Hivenen ristiriitaista.

 

Periaatteessahan tämä pitäisi tehdä säädettävällä alustalla niin että menisit ekaksi leimaamaan minimikorkeuden ja sitten maksimin.

Link to comment

Tarkasti lakitekstistä lukien auton korkeutta muutettaessa pitää (pitäisi) aina tehdä muutoskatsastus. Muutoskatsastuksessa merkitään mitta akselin keskiöstä lokarin reunaan, ja muutoskatsastuksessa hyväksytty kokreus on tässä. Jos alustaa säädetään jollekin muulle korkeudelle, niin auto pitäisi muutoskatsastaa uudelleen. Mielenkiintoiseksi asian tekee ilmajouset, ilmeisesti niiden kanssa asiat on toisin, kuten hydraulijousituksen kanssakin..

 

15 §

Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.

Link to comment
  • 4 weeks later...

No pitäisiköhän sitä mennä vaan kokeilemaan määräaikaiskatsastukseen sanooko katsastusmies akselista mitään... Ja jos ei sano, niin sitten kokeilemaan antaako poliisit ajella rauhassa.

Link to comment
Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä

 

Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :)

Link to comment
Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä

 

Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :)

 

Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen. Ja jos auton tiedot tarkistamalla ei tule mitään laittomuuksia tietoon esim katsastamaton tai verot maksamatta.

Link to comment
Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä

Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :)

Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen.

Esmerkiksi tällaisten pykälien vuoksi:

 

15 §

 

Auton korkeuden muuttaminen

 

1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm...

 

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

Link to comment

Esmerkiksi tällaisten pykälien vuoksi:

 

15 §

 

Auton korkeuden muuttaminen

 

1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm...

 

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

 

Tieliikennekelpoisella hain takaa että miksi hitossa poliiseja kiinnostaisi madallusakseli jos se on muuten lain mukainen kuten pepe asian ilmaisi

(lue: pohjalevy ei mene maata pitkin)
.

 

Tai ne erikoisemmat vanteetkaan jos ei nyt puhuta radikaalisti alkuperäiskoosta poikkeavista vanteista.

 

1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm...

 

Ja kenellä oikeasti olisi jäänyt katsastus tästä kiinni.

Link to comment
Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä

 

Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :)

 

Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen. Ja jos auton tiedot tarkistamalla ei tule mitään laittomuuksia tietoon esim katsastamaton tai verot maksamatta.

 

Ketään ei kiinnosta sen takia ku se on hölmön näköinen jos vaan edestä madallettu :)

 

Eisemitäänlaitontaoo...

Link to comment
Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä

 

Kirjoitinkin ekassa viestissä, että " jos Kupla on selvästi madallettu". Eli mistään vakio-Kuplan peruskeulimisen pienestä vähentämisestä nyt ei ole kyse :)

Link to comment
1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm...
Tämä oli peruste, mikä merkitsi oman kuplan ilmajousia muutoskatsastettaessa. 50cm sääntö on käsittääkseni tullut joskus 60-luvun puolella eikä koske näitä vanhempia, mutta toki muitakin sääntöjä on, jotka tulevat vastaan...

 

Otteeseen mulla merkintä navasta lokarin kaareen AJOKORKEUDESSA, parkissa saa olla maha lattiassa...

Tätä faktaa tarkasteltiin katsurin tomesta akelta muutamaankin otteeseen ja todettiin, että näin tulee toimia.

 

Näin meilläpäin...

Link to comment

Kyllä se tänään tuli taas mieleen että joskus, jonain päivänä pitää jaksaa tehdä ilmajousitus. Nyt ei edes omaa autoa liikuteltu, mutta kaverilla tuli auto vähän edelliskautta alemmas ja käytiin sillä tänään pientä koelenkkiä. Vieläkään ei visuaalisesti ollut riittävän matala (uho, uho), mutta hemmetti kun sillä jää joka nyppylään kiinni. Bemarikuskit nauraa kun apukuski rientää laudan kappaleita laittamaan renkaan alle että pääsee pylpyrän yli...

Link to comment

Helpomminhan ne poliisit sun muut kiinnittää huomiota tollaseen lautojen kanssa touhuamiseen (huh huh), hidastetöyssyjen pujotteluun, sun muuhun kermaperseilyyn. Yli vaan niistä pateista muitten mukana ni lakkaa bemaristit naureskelemasta ja polliisit ahdistelemasta...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin mitä poliisit tekee sit jos kiinnostuu? No ne määrää katsastukseen ja saattaa äärimmäisissä tapauksissa ruuvata varmuudeks kilvet irti. Ei oo mikään hirveen paha hinta. Vaiva toki on paha jos ei oo säädettävää alustaa.

 

Noin muuten poliisista ja kiinnostumisesta. Mie ajoin tässä muutama vuos takoperin kuitenkin käytännössä puolikkaalla kuplalla. Kiinnitti huomion myös poliisissa kun oli välillä kaks naamaa repsikan lasissa ja puhallusratsiassa kyseli, että onks tää valmis auto ja kävi vilkasemassa onks takanakin kilpi. Mut ei tosiaan mitään muuta ollu. Eivät kertaakaan pysäyttäny erikseen, eikä tietty senkään takia ketään kiinnostanu otetta katella. Ei poliisilla oo aikaa, rahaa, eikä pätevyyttä ruveta syynäämään harrasteautojen pykälienmukaisuutta.

Link to comment
Helpomminhan ne poliisit sun muut kiinnittää huomiota tollaseen lautojen kanssa touhuamiseen (huh huh), hidastetöyssyjen pujotteluun, sun muuhun kermaperseilyyn. Yli vaan niistä pateista muitten mukana ni lakkaa bemaristit naureskelemasta ja polliisit ahdistelemasta...

That`s right man :)

post-3326-13888364518842_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...