Guest Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Ajoneuvo: - VW Sedan DeLuxe 1200 Typ1 vm. 1955/-56 Taustat: - Hankittu maatalousministeriön luvalla, keväällä 1956 - Ollut ajossa ja leimassa alkuperäisellä omistajalla ja tämän jälkikasvulla aina 2000-luvulle asti - Säilytetty lähes alkuperäisessä kunnossa lukuunottamatta joitain muutoksia. Suurimmat muutokset: ylimaalaus, uusintaverhoilu, suuntavilkkujen-, pissapoikien-, turvavöiden-, polttoainesuodattimen asennus ym.. - Siirtyi omistukseeni 2004 - Museotarkastettu 2005 HYLÄTTY - Seisoi tallissa uutta juonenkäännettä odottaen 2005-2011 Projektin tavoite: - Tarkoituksena rakentaa räyhäkkä Hoodride/Ratlooker -kesäauto, pointteina madallus, tyylikkäät rod -vanteet/renkaat, ulkoisesti alkuperäinen kuosi maukkailla lisävarusteilla, sähköt ja jarrut uusiksi, koneeseen hillityt päivitykset EI VIRITYKSIÄ. Quote
Guest Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Museointi kariutu moneen mielestäni turhantärkeeseen pikkuseikkaan. Mm.: ylimaalattu väärällä värillä ja epäsiististi, tehdyt hitsaukset ja paklaukset epäsiistejä, huonokuntoiset tiivisteet, epäsiisti verhoilu, liikaa kulumisen jälkiä siellä ja täällä.. Jäi sellanen fiilis, että auton pitää näyttää pakasta vedetyltä, jos sen haluaa museoida. Se, että autossa näkyy sen elämä ja tarina, se on hylkäyksen peruste.. Quote
ARTO Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Museointi kariutu moneen mielestäni turhantärkeeseen pikkuseikkaan. Mm.: ylimaalattu väärällä värillä ja epäsiististi, tehdyt hitsaukset ja paklaukset epäsiistejä, huonokuntoiset tiivisteet, epäsiisti verhoilu, liikaa kulumisen jälkiä siellä ja täällä.. Jäi sellanen fiilis, että auton pitää näyttää pakasta vedetyltä, jos sen haluaa museoida. Se, että autossa näkyy sen elämä ja tarina, se on hylkäyksen peruste.. Jäi ilmeisesti MR-vaatimukset lukematta/sisäistämättä ennen tarkastukseen vientiä?! Jos auto ei tietyn tittelitason vaatimuksia täytä, turha rutista. Vika on autossa, ei MR-säännöissä. Quote
Guest Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Juu ei siinä mitään, jos tykkää sen tyyppisestä. Ja oppipahan uusi harrastaja uuden asian autoharrastamisesta. Siltä pohjalta, että harvassa kotiseutumuseon hevoskärryssä ja putkiradiossa kromi ja maali kiiltää, tämä tuntuu vaan hieman huvittavalta. Mutta eipä siinä, rispektit vaan museoharrastajille. Saman lipun alla tässä kuitenkin seilataan. Quote
GT78 Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Kaipa nykyään on just höllennetty tai ainakin pyritty hölläämään sitä ylientisöintiin tähtäävää touhua. Eli patina saa näkyä. Mutta jos tuota lokarin takaa näkyvää jälkeä katsoo niin tuo ei taida kyllä mennä läpi milloinkaan...hoodridet on kyl niin mennyttä, eli maulla tonttiin ja jotkut vanteet alle niin hyvä. Turha kaikista vääntää jotain ihme sesonkivirityksiä :) Quote
PZQ Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Jäi ilmeisesti MR-vaatimukset lukematta/sisäistämättä ennen tarkastukseen vientiä?! Jos auto ei tietyn tittelitason vaatimuksia täytä, turha rutista. Vika on autossa, ei MR-säännöissä. Ja luojan kiitos säästyi tämäkin huippu aihio museoinnilta, vika ei ole auton vaan syvältä kumpuavien sääntöjen. Museo sucks :) Quote
SePi Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Konservointi on se termi jota nyt käytetään kun jostain suulista löytyy sodalta piilotettu Kopernix, joita tehtiin kuusi kappaletta ennen vallankumousta ja osia ei löytyisi mutterinkaan vertaa alkuperäisenä tai uustuotantona mistään. Niissä voi näkyä jopa luodinreikä. Hevoskärryt ja niittokoneet on museon rekvisiittaa, joista ei ole rekisteriä tai autoveroja. Tuo kupla on varmaan ollu keinosiementäjän arvokas työkalu ja jälkiä on näköjään jääny, mutta hei, ei se tarkoita et jos se ei menny laakista laittamatta museoleimaan niin sitä kannattais pilkkoa lauluautoksi. On noita uudemman mallisiakin siihen tarkoitukseen. Ovaalit on kuitenkin säilyttämisen arvoisia - varsinkin jos ne on räpeltämättömiä Quote
-Puide- Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Ajoneuvo: Projektin tavoite: - Tarkoituksena rakentaa räyhäkkä Hoodride/Ratlooker -kesäauto, pointteina madallus, tyylikkäät rod -vanteet/renkaat, ulkoisesti alkuperäinen kuosi maukkailla lisävarusteilla, sähköt ja jarrut uusiksi, koneeseen hillityt päivitykset EI VIRITYKSIÄ. Sepi, eikait tässä nyt pahasti vielä laikkaamisesta puhuta? =) Kuulostaa hyvin pitkälle samanlaiselta kun mun -55 sillä erotuksella että mun oma ei ole koskaan ollut MR auto. :) -Puide- Quote
Guest Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 SePi osui tavallansa asian ytimeen, säilyttämisestä ja arvonannosta tässä nimenomaan on kysymys. Mutta, tässä tapauksessa ei ruveta vaihtamaan, mutta ei myöskään puunaamaan liikaa. Kumpikin toimenpide MUUTTAA, ei SÄILYTÄ.. Ja nythä kaikki museomiehet voivat olla huoletta, kun kupla pääsi viralliseen kansallismuseoon. Siellä voi sitten käydä oikein porukalla, kostein silmin heruttelemassa kiiltävää vaihdekepin nuppia aina kun mieli tekee. Quote
Guest Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Mutta nyt, siirrymme tarinassa eteenpäin, jätämme museokeskustelun ja katsomme, mitä projektille on tapahtunut tämän kevään aikana: - Jarrujen purku ja uusiminen: rummut, letkut, putket, sylinterit.. eli abaut kaikki - Olkatappien kunnostus - Etuakselin vaihto: uusi akseli säädetävä, madallusta varten - Takapään korkeussäätö jousilevyllä: 1 napsu alas - Sisustan kunnostus: uusitun velhoilun ja istuinsuojien poisto, alkuperäisen putsailu ja siistiminen Quote
metake Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Knoppailu tietona voisi mainita, että näkyy olevan -55 käyttöönotettu vm. -56, joka ei autoa mitenkään huononna mutta pitää huomioida osia ostellessa. Quote
Guest Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Knoppailu tietona voisi mainita, että näkyy olevan -55 käyttöönotettu vm. -56, joka ei autoa mitenkään huononna mutta pitää huomioida osia ostellessa. Terävä havainto metakkeelta! Mistä jutuista huomasit?? Oispa muuten joskus kiva nähdä virallinen lista muutoksista, joita tehdas tuohon väliin teki.. Quote
Guest Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Laitetaas tähän vielä lähtötilanne konehuoneesta. - Varsinaisena vikana oli "ainoastaan" laturi, joka oli ilmeisesti väärin säädetyn jännitteensäätimen takia kärähtänyt.. No, uusi on jo löytynyt ja hankittu, kiitos siitä M. Vainiolle. - Konetta tosiaakaan ei ole tarkoitus mitenkään viritellä. Kyllä ne sakot tälläkin saa sopivassa paikassa, ja tälläsellä vehkeellähän ajellaan hissukseen ja fiilistellen. Kilpurit on erikseen. - Uutta tulee sen verran, että laturi+säädin, bensaletkut (suodatin pois tuosta, missä se nyt on), tulpat+johdot, öljynsuodatin.. yms. Eli hieman laajennettu kausihuolto, eipä muuta. Quote
Virtanen Posted April 11, 2012 Posted April 11, 2012 Yleiset tehtaan muutoslistat löytyy täältä: http://www.oacdp.org/progref4061.html On jaoteltu eri alueittain, esimerkiksi korin osalta muutokset elokuussa 1955 = vuosimalliin 1956 Quote
metake Posted April 11, 2012 Posted April 11, 2012 Mistä jutuista huomasit? Etuakselin kuvaa katsellessa pisti silmään että runkotunnelin päässä oleva suojakansi ei ole enää patti-mallia, eli käsijarulle ei ole sitä pitkää käyttötankoa. Ja -55:ssa pitäis olla vielä pokatut ovet ja lämmönsäätönuppi käsijarrun takana, ei vaihdekepin vieressä niinkuin tuossa. :) Quote
DOODAH Posted April 11, 2012 Posted April 11, 2012 nii juu ja batwing ratti, suora vaihdekeppi jne jne. Enivei ovaali mikä ovaali. Quote
Guest Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Tässä tilanne uusien alusta-asetusten jälkeen. Tosin, tilannetta muuttaa vielä uudet 5,5´takavanteet sekä rengasvalinta: taakse 205/65 R15 ja eteen 165/65 R15. Vasta sen jälkeen näkee loppukorkeuden ja istuvuuden. Mutta suunta on tämä: n. 30cm pyörännavan keskeltä lokarin reunaan. Quote
Guest Barn Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Hieno kupla tämmönen sen pitää olla..eikä mikään korkea rättirenkailla...ajattelin just jos pistäs kyypelinkin tonttiin. Tässä tilanne uusien alusta-asetusten jälkeen. Tosin, tilannetta muuttaa vielä uudet 5,5´takavanteet sekä rengasvalinta: taakse 205/65 R15 ja eteen 165/65 R15. Vasta sen jälkeen näkee loppukorkeuden ja istuvuuden. Mutta suunta on tämä: n. 30cm pyörännavan keskeltä lokarin reunaan. Quote
vwagen Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Olipa tuokin Kupla paljon paremman näköinen ennen madallusta,mutta kaikistahan niistä pitää tehdä samannäköisiä lätysköja,muiden perässä hiihtäen ja muotia seuraten. Quote
Jooo Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Juurikin sopivan matala, pystyy vielä ajelemaankin, ainakin kuvan perusteella... Quote
Guest Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Ja tässäpä kaikille kummasteltavaksi rinnakkain alkuperäinen vanne ja kumi sekä uusi, 5,5 tuuman vanne. Eli leveämmät tulee taakse ja kapemmat eteen. Ja nuo kun suhautetaan vielä uuteen röyhkeään hot rod -punaiseen sävyyn, ja kumien koristeeksi Atlaksen valkokyljet, niin sanonpa että "Taivas varjele..!!" Quote
Roope Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Mun mielestä rottaan ainoat oikeet takarenkaat olis nämä slikseiksi suditetun näköiset sliksit :) Quote
Guest teemu Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Minä mistään mitään tiiä, mut pamauttaisit nyt kunnolla tuon kenttään kiinni. Samaa stailia mitä tuolla ison lätäkön takana tehdään. Quote
Guest Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Minä mistään mitään tiiä, mut pamauttaisit nyt kunnolla tuon kenttään kiinni. Samaa stailia mitä tuolla ison lätäkön takana tehdään. Älä teemu huoli, kyllä se siitä vielä vähän laskee :) Mutta rajansa kaikella, noin leiman saamisenkin puitteissa. Ja kun tarkoitus kuitenkin on ihan oikeasti ajella, eikä vain siirrellä trailerilla näyttelystä toiseen.. Quote
Guest Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Noi renkaat kun laitat Kuplaan alle, niin pulla kaffeet pippuripihvillä kaljoineen tuloo... Valmistetaan 2 eri kokoa, molemmat käy. P.S. Mulla on noo pienemmät itelläkin. Quote
JM Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Mun mielestä rottaan ainoat oikeet takarenkaat olis nämä slikseiksi suditetun näköiset sliksit :) Mistä näitä saa? Quote
MU Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Ainakin Ruottinkyläst, ei ihan ilmasii. http://www.samilassila.com/ Etsi Firestone Dragster slicks Quote
Guest Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Tuolta Lassilalta mulle tuli noi 8.20-15 ja etuset on 5.5-16 Ei ihan halpoja, mutta stuukki vaatii, niin ei voi minkään. Ja täytyy sanoa että on erittäin jees. Quote
Guest Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Ainakin Ruottinkyläst, ei ihan ilmasii.http://www.samilassila.com/ Etsi Firestone Dragster slicks Kaikkee löytyy..Eipä ois uskonu, että tuon stailin renkaita vielä saa markkinoilta.. T-fordin renkaat kuplaan.. hmm.. ehkä seuraavaan projektiin sitten.. :) Tälläkertaa päädyin edulliseen, tyylikkääseen ja.. lailliseen aussikumiin.. http://www.yokohama.com.au/ourtyres/tyr ... tyreid=202 Ja mitathan oli eteen: 165/65 R15 taakse: 205/65 R15 Quote
Guest Petri.Partiainen Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Kyllähän tuo "slicksi" rengas on myös mielestäni katulaillinen. tyylikäs kupla sulla. Quote
Guest Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Juu, se on dot hyväksytty... Älkää yllyttäkö, kun toinen on päättänyt laittaa tavallisuuden hakuisuudessaan yleisesti hyväksytyn vässykkä rengas setin. Ei tässä mitään persoonallista olla tekemässä, vaan sellasta tuttua ja turvallista kuin muillakin... :D Quote
Guest Posted April 29, 2012 Posted April 29, 2012 Tämän viikkonlopun saldo: - Renkaiden asennus vanteille - Renkaiden testikiinnitys - Alustan istuvuuden ja korkeuksien tarkistus - Peilien ja antennipallon asennus (löytö Tampereen Hot Rod Showsta) :) - Tulppien ja tulpanjohtojen vaihto - Bensapumpun huolto (uusi kalvo) - Uuden laturin asennus - Virranjakajan huolto - ARMOTON FIILISTELY JA VALOKUVAILU JA POLTE PÄÄSTÄ KADULLE!! - Mukana menossa myös pro-tason valokuvaaja Pasi Hakala/Studio Varjo http://www.studiovarjo.fi/ (tuotoksia julkaistaan myöhemmin) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.