Jump to content

RAT`n`ROLL -55


Guest ROTTA-55

Recommended Posts

Posted

Ajoneuvo:

- VW Sedan DeLuxe 1200 Typ1 vm. 1955/-56

 

Taustat:

- Hankittu maatalousministeriön luvalla, keväällä 1956

- Ollut ajossa ja leimassa alkuperäisellä omistajalla ja tämän jälkikasvulla aina 2000-luvulle asti

- Säilytetty lähes alkuperäisessä kunnossa lukuunottamatta joitain muutoksia. Suurimmat muutokset: ylimaalaus, uusintaverhoilu, suuntavilkkujen-, pissapoikien-, turvavöiden-, polttoainesuodattimen asennus ym..

- Siirtyi omistukseeni 2004

- Museotarkastettu 2005 HYLÄTTY

- Seisoi tallissa uutta juonenkäännettä odottaen 2005-2011

 

Projektin tavoite:

- Tarkoituksena rakentaa räyhäkkä Hoodride/Ratlooker -kesäauto, pointteina madallus, tyylikkäät rod -vanteet/renkaat, ulkoisesti alkuperäinen kuosi maukkailla lisävarusteilla, sähköt ja jarrut uusiksi, koneeseen hillityt päivitykset EI VIRITYKSIÄ.

post-6928-13888364425378_thumb.jpg

Posted

Museointi kariutu moneen mielestäni turhantärkeeseen pikkuseikkaan. Mm.: ylimaalattu väärällä värillä ja epäsiististi, tehdyt hitsaukset ja paklaukset epäsiistejä, huonokuntoiset tiivisteet, epäsiisti verhoilu, liikaa kulumisen jälkiä siellä ja täällä.. Jäi sellanen fiilis, että auton pitää näyttää pakasta vedetyltä, jos sen haluaa museoida. Se, että autossa näkyy sen elämä ja tarina, se on hylkäyksen peruste..

Posted
Museointi kariutu moneen mielestäni turhantärkeeseen pikkuseikkaan. Mm.: ylimaalattu väärällä värillä ja epäsiististi, tehdyt hitsaukset ja paklaukset epäsiistejä, huonokuntoiset tiivisteet, epäsiisti verhoilu, liikaa kulumisen jälkiä siellä ja täällä.. Jäi sellanen fiilis, että auton pitää näyttää pakasta vedetyltä, jos sen haluaa museoida. Se, että autossa näkyy sen elämä ja tarina, se on hylkäyksen peruste..

 

Jäi ilmeisesti MR-vaatimukset lukematta/sisäistämättä ennen tarkastukseen vientiä?!

 

Jos auto ei tietyn tittelitason vaatimuksia täytä, turha rutista. Vika on autossa, ei MR-säännöissä.

Posted

Juu ei siinä mitään, jos tykkää sen tyyppisestä. Ja oppipahan uusi harrastaja uuden asian autoharrastamisesta. Siltä pohjalta, että harvassa kotiseutumuseon hevoskärryssä ja putkiradiossa kromi ja maali kiiltää, tämä tuntuu vaan hieman huvittavalta. Mutta eipä siinä, rispektit vaan museoharrastajille. Saman lipun alla tässä kuitenkin seilataan.

Posted

Kaipa nykyään on just höllennetty tai ainakin pyritty hölläämään sitä ylientisöintiin tähtäävää touhua.

 

Eli patina saa näkyä. Mutta jos tuota lokarin takaa näkyvää jälkeä katsoo niin tuo ei taida kyllä mennä läpi milloinkaan...hoodridet on kyl niin mennyttä, eli maulla tonttiin ja jotkut vanteet alle niin hyvä. Turha kaikista vääntää jotain ihme sesonkivirityksiä :)

Posted

 

Jäi ilmeisesti MR-vaatimukset lukematta/sisäistämättä ennen tarkastukseen vientiä?!

 

Jos auto ei tietyn tittelitason vaatimuksia täytä, turha rutista. Vika on autossa, ei MR-säännöissä.

 

Ja luojan kiitos säästyi tämäkin huippu aihio museoinnilta, vika ei ole auton vaan syvältä kumpuavien sääntöjen.

Museo sucks :)

Posted

Konservointi on se termi jota nyt käytetään kun jostain suulista löytyy sodalta piilotettu Kopernix, joita tehtiin kuusi kappaletta ennen vallankumousta ja osia ei löytyisi mutterinkaan vertaa alkuperäisenä tai uustuotantona mistään. Niissä voi näkyä jopa luodinreikä. Hevoskärryt ja niittokoneet on museon rekvisiittaa, joista ei ole rekisteriä tai autoveroja.

Tuo kupla on varmaan ollu keinosiementäjän arvokas työkalu ja jälkiä on näköjään jääny, mutta hei, ei se tarkoita et jos se ei menny laakista laittamatta museoleimaan niin sitä kannattais pilkkoa lauluautoksi. On noita uudemman mallisiakin siihen tarkoitukseen. Ovaalit on kuitenkin säilyttämisen arvoisia - varsinkin jos ne on räpeltämättömiä

Posted
Ajoneuvo:

Projektin tavoite:

- Tarkoituksena rakentaa räyhäkkä Hoodride/Ratlooker -kesäauto, pointteina madallus, tyylikkäät rod -vanteet/renkaat, ulkoisesti alkuperäinen kuosi maukkailla lisävarusteilla, sähköt ja jarrut uusiksi, koneeseen hillityt päivitykset EI VIRITYKSIÄ.

 

Sepi, eikait tässä nyt pahasti vielä laikkaamisesta puhuta? =) Kuulostaa hyvin pitkälle samanlaiselta kun mun -55 sillä erotuksella että mun oma ei ole koskaan ollut MR auto. :)

 

-Puide-

Posted

SePi osui tavallansa asian ytimeen, säilyttämisestä ja arvonannosta tässä nimenomaan on kysymys. Mutta, tässä tapauksessa ei ruveta vaihtamaan, mutta ei myöskään puunaamaan liikaa. Kumpikin toimenpide MUUTTAA, ei SÄILYTÄ..

 

Ja nythä kaikki museomiehet voivat olla huoletta, kun kupla pääsi viralliseen kansallismuseoon. Siellä voi sitten käydä oikein porukalla, kostein silmin heruttelemassa kiiltävää vaihdekepin nuppia aina kun mieli tekee.

Posted

Mutta nyt, siirrymme tarinassa eteenpäin, jätämme museokeskustelun ja katsomme, mitä projektille on tapahtunut tämän kevään aikana:

 

- Jarrujen purku ja uusiminen: rummut, letkut, putket, sylinterit.. eli abaut kaikki

- Olkatappien kunnostus

- Etuakselin vaihto: uusi akseli säädetävä, madallusta varten

- Takapään korkeussäätö jousilevyllä: 1 napsu alas

- Sisustan kunnostus: uusitun velhoilun ja istuinsuojien poisto, alkuperäisen putsailu ja siistiminen

post-6928-13888364426576_thumb.jpg

post-6928-13888364426919_thumb.jpg

post-6928-13888364427123_thumb.jpg

Posted

Knoppailu tietona voisi mainita, että näkyy olevan -55 käyttöönotettu vm. -56, joka ei autoa mitenkään huononna mutta pitää huomioida osia ostellessa.

Posted
Knoppailu tietona voisi mainita, että näkyy olevan -55 käyttöönotettu vm. -56, joka ei autoa mitenkään huononna mutta pitää huomioida osia ostellessa.

 

Terävä havainto metakkeelta! Mistä jutuista huomasit?? Oispa muuten joskus kiva nähdä virallinen lista muutoksista, joita tehdas tuohon väliin teki..

Posted

Laitetaas tähän vielä lähtötilanne konehuoneesta.

 

- Varsinaisena vikana oli "ainoastaan" laturi, joka oli ilmeisesti väärin säädetyn jännitteensäätimen takia kärähtänyt.. No, uusi on jo löytynyt ja hankittu, kiitos siitä M. Vainiolle.

 

- Konetta tosiaakaan ei ole tarkoitus mitenkään viritellä. Kyllä ne sakot tälläkin saa sopivassa paikassa, ja tälläsellä vehkeellähän ajellaan hissukseen ja fiilistellen. Kilpurit on erikseen.

 

- Uutta tulee sen verran, että laturi+säädin, bensaletkut (suodatin pois tuosta, missä se nyt on), tulpat+johdot, öljynsuodatin.. yms. Eli hieman laajennettu kausihuolto, eipä muuta.

post-6928-13888364428405_thumb.jpg

Posted
Mistä jutuista huomasit?

Etuakselin kuvaa katsellessa pisti silmään että runkotunnelin päässä oleva suojakansi ei ole enää patti-mallia, eli käsijarulle ei ole sitä pitkää käyttötankoa. Ja -55:ssa pitäis olla vielä pokatut ovet ja lämmönsäätönuppi käsijarrun takana, ei vaihdekepin vieressä niinkuin tuossa. :)

Posted

Tässä tilanne uusien alusta-asetusten jälkeen. Tosin, tilannetta muuttaa vielä uudet 5,5´takavanteet sekä rengasvalinta: taakse 205/65 R15 ja eteen 165/65 R15. Vasta sen jälkeen näkee loppukorkeuden ja istuvuuden. Mutta suunta on tämä: n. 30cm pyörännavan keskeltä lokarin reunaan.

post-6928-13888364433638_thumb.jpg

Posted

Hieno kupla tämmönen sen pitää olla..eikä mikään korkea rättirenkailla...ajattelin just jos pistäs kyypelinkin tonttiin.

 

 

 

 

Tässä tilanne uusien alusta-asetusten jälkeen. Tosin, tilannetta muuttaa vielä uudet 5,5´takavanteet sekä rengasvalinta: taakse 205/65 R15 ja eteen 165/65 R15. Vasta sen jälkeen näkee loppukorkeuden ja istuvuuden. Mutta suunta on tämä: n. 30cm pyörännavan keskeltä lokarin reunaan.
Posted

Olipa tuokin Kupla paljon paremman näköinen ennen madallusta,mutta kaikistahan niistä pitää tehdä samannäköisiä lätysköja,muiden perässä hiihtäen ja muotia seuraten.

Posted

Ja tässäpä kaikille kummasteltavaksi rinnakkain alkuperäinen vanne ja kumi sekä uusi, 5,5 tuuman vanne. Eli leveämmät tulee taakse ja kapemmat eteen. Ja nuo kun suhautetaan vielä uuteen röyhkeään hot rod -punaiseen sävyyn, ja kumien koristeeksi Atlaksen valkokyljet, niin sanonpa että "Taivas varjele..!!"

post-6928-13888364465103_thumb.jpg

Guest teemu
Posted

Minä mistään mitään tiiä, mut pamauttaisit nyt kunnolla tuon kenttään kiinni. Samaa stailia mitä tuolla ison lätäkön takana tehdään.

Posted
Minä mistään mitään tiiä, mut pamauttaisit nyt kunnolla tuon kenttään kiinni. Samaa stailia mitä tuolla ison lätäkön takana tehdään.

 

 

Älä teemu huoli, kyllä se siitä vielä vähän laskee :) Mutta rajansa kaikella, noin leiman saamisenkin puitteissa. Ja kun tarkoitus kuitenkin on ihan oikeasti ajella, eikä vain siirrellä trailerilla näyttelystä toiseen..

Posted

Noi renkaat kun laitat Kuplaan alle, niin pulla kaffeet pippuripihvillä kaljoineen tuloo...

Valmistetaan 2 eri kokoa, molemmat käy.

 

P.S. Mulla on noo pienemmät itelläkin.

Posted
Mun mielestä rottaan ainoat oikeet takarenkaat olis nämä slikseiksi suditetun näköiset sliksit :)

 

firestone-dragster-whitewall-01.jpg

 

Mistä näitä saa?

Posted

Tuolta Lassilalta mulle tuli noi 8.20-15 ja etuset on 5.5-16

Ei ihan halpoja, mutta stuukki vaatii, niin ei voi minkään.

 

Ja täytyy sanoa että on erittäin jees.

Posted
Ainakin Ruottinkyläst, ei ihan ilmasii.

http://www.samilassila.com/

Etsi Firestone Dragster slicks

 

Kaikkee löytyy..Eipä ois uskonu, että tuon stailin renkaita vielä saa markkinoilta.. T-fordin renkaat kuplaan.. hmm.. ehkä seuraavaan projektiin sitten.. :)

 

Tälläkertaa päädyin edulliseen, tyylikkääseen ja.. lailliseen aussikumiin..

http://www.yokohama.com.au/ourtyres/tyr ... tyreid=202

 

Ja mitathan oli eteen: 165/65 R15 taakse: 205/65 R15

post-6928-13888364466255_thumb.jpg

Guest Petri.Partiainen
Posted

Kyllähän tuo "slicksi" rengas on myös mielestäni katulaillinen. tyylikäs kupla sulla.

Posted

Juu, se on dot hyväksytty...

 

Älkää yllyttäkö, kun toinen on päättänyt laittaa tavallisuuden hakuisuudessaan yleisesti hyväksytyn vässykkä rengas setin. Ei tässä mitään persoonallista olla tekemässä, vaan sellasta tuttua ja turvallista kuin muillakin... :D

  • 2 weeks later...
Posted

Tämän viikkonlopun saldo:

 

- Renkaiden asennus vanteille

- Renkaiden testikiinnitys

- Alustan istuvuuden ja korkeuksien tarkistus

- Peilien ja antennipallon asennus (löytö Tampereen Hot Rod Showsta) :)

- Tulppien ja tulpanjohtojen vaihto

- Bensapumpun huolto (uusi kalvo)

- Uuden laturin asennus

- Virranjakajan huolto

- ARMOTON FIILISTELY JA VALOKUVAILU JA POLTE PÄÄSTÄ KADULLE!!

 

- Mukana menossa myös pro-tason valokuvaaja Pasi Hakala/Studio Varjo http://www.studiovarjo.fi/

(tuotoksia julkaistaan myöhemmin)

post-6928-13888364519015_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...