peruskallio Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 parempaa tietoa vailla tein 14mm pitkät tulpat öljynpaineventtiileille. Ahdistaa tämä laite, vauhtipyörän kanssa ollut murheita, ei sovi paikalleen. Reiät kyllä tarpeeksi suuret tapeille, mutta reikien jakokehä vähän pitkä. Sain uuden vauhtipyörän, sama murhe, ainoastaan pahempana... Kivan näköisiä noi kiinanpojan tekeleet on katsella, tosin tuntuvat aihioita olevan. Kiskoin sitten kammesta tapit irti, ja samalla selvisi että vauhtipyörä heittää yhä kun paikalleen laittaa, tosin huomattavasti vähemmän kun tappien kanssa, jotka kiilautuivat kiinni ennen kun vauhtis pääsi pohjaan saakka. Heittoa en oikein mistään löytänyt, kunnes tajusin että kammen pää on "pallo" eli ulkohalkaisijalta sisähalkaisijalle otsapintaa mitaten kampi piteni. sen kun oikaisi katosi ylimääräiset heitot. nyt on reiät kalvettu yhtäaikaa vauhtiksen kanssa 8.2 millisiksi, huomenna uusia tappeja sitten tekemään. Toivoa sopii että saa tasapainoon uudelleen romut kannettua, ilman ylimääräisiä heittoja. Tulivat siis viimeksi bumerangina takaisin. Yli puolivuotta mennyt eikä tuloksena ole muuta kun läjä kasaamattomia osia, odotteluun mennyt suurin osa ajasta. Siirtyy kyllä koneen autoon asennus syksyyn, tai johonkin tulevaisuuteen. Kesän ajelen rauhassa vanhalla, toimivalla padalla. Pitää toivoa ettei veiveistä tai laakereista paljastu mittavirheitä, kampi oli ainakin mitoissaan. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 olisi kysymys viisaammille. Wisecojen asennussuunta. Ei ole nuolta, vain teksti männän laessa. Tuleekohan oikein vai väärinpäin? Quote Link to comment
mikko k Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Mittaa onko tappi keskellä mäntää. Luultavasti on, joten silloin ei ole väliä mitenpäin ne asennat. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Oli tappi keskellä. Männät ja sylinterit paikallaan, huomenissa kansien kimppuun, pitää jäähdytysripojen valupurseita vielä poistella ja pääsee laittamaan paikalleen. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Kirjoitellaas taas tarinaa ja vähän kysymystä. Tuntuu ettei yksikään osa sovi toiseen sovittamatta, niinkin yksinkertainen asia kuin kuparirenkaat kannen ja sylinterin väliin ahdisti. Oli renkaat n. 0.5mm isommat kuin kannen reikä... kannet (CB 044 olikohan 42/37 venttiilit, jotain sinnepäin) sai sitten paikalleen ja niiden kanssa ei muita murheita (ehkä). Keinuja sovitellessa (bauter 1.3) tulikin ongelmia, eivät osuneet sellaisenaan venttiilivarren keskelle pystysuunnassa. vaikutti että toisessa kannessa enemmän sivussa tai oikeammin alhaalla kun toisessa. Enemmän painin sen yhden kannen kanssa ja toinen jäi vain vilkuilun tasolle. En tullut kokeilleeksi ristiin onko murhe kannessa vai keinuissa. Lisäksi vauhtipyörän puolen pakoventttiileihin eivät rullat osuneet koko venttiilin pään matkalle sivusuunnassa (kuva) lieneekö mitään haittaa. No korokeprikkaa 5mm allaolevan palstalta löytyneen neuvon perusteella alle ja johan alkoi venttiilinpää muistuttamaan kielletty ajosuunta merkkiä. Nyt kuitenkin vipujen kulma muuttui sellaiseksi, että säätöruuvi on työntötangon kanssa linjassa jo ilman nostoa, eli täydellä nostolla kulmat aika mielenkiintoiset... Onko neuvoa? lash capsit auttaisivat ehkä vähän, mutta venttiiliin pitäisi saada lisää vartta varmaan lähemmäs 10 kuin 5mm. En saanut selvyyttä mitä venttiilinpään keskikohtaan osumiselle tapahtusi. Mielessä kävi askarrella epäkeskeiset pultit joilla keinuvivuston kiinnittäisi kanteen ja nostaisi näillä koko vivustoa jonkun millin ylemmäksi. Ilman korokkeita vivuston alla näytti kulmat paljon paremmilta. ja pari kuvaa, en huomannut ottaa kunnollista missä kulmia näkyisi mutta tuo jossa on säädettävä työntötanko on ilman nostoa. Vipu on jo kulmaltaan noston puolella. Allaoleva löytyi siis tästä topikista http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1350-keinuvivun-asentomuuta/ Artsi said: Työntötangon pituus ei vaikuta keinujen geometriaan (kun säätöruuvi tönärin puolella). Oikea geometria haetaan venttiilin varren pituudella, lash capseilla ja shimmeillä keinujen pukkien alla. Rullakeinujen kanssa helppo tapa tarkastaa geometria on värjätä tussilla venttiilin (tai lash capin) pää, asentaa vipat+tönärit ja säätää välys. Sitten pyörittelee konetta ja katsoo millainen jälki jää. Pitäisi muistuttaa "kielletty ajosuunta" merkkiä eli rulla liikkuu venttiilivarren keskipisteen kohdalla. Jos ei niin shimmiä lisää tai pois pukkien alta tai eripaksuiset lashcapit. edit: Eli ensin geometria kuntoon, sitten siihen sopivan pituiset tönärit. Quote Link to comment
mikko k Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Muistitko hehkuttaa kupariprikat? Eikö keinuja saa sivusuunnassa shimmattua siten, että rulla osuisi kokonaan venttiilivarren päähän? Äkkiseltään vaikuttais, että 5mm prikkaa on liikaa keinujen alla. Näkemättä toki hieman vaikea arvioida. Epäkeskeiset pultit vaikuttaa huonolta ajatukselta. Sen verran lujilla on koneisto. Varsinkin jos on kovin jäykät jouset. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Enpä hehkuttanut, kuullutkaan moisesta... Silpasin sorvissa lastun tuurnan päällä pois. Tuottaako ongelman? En väliitäisi alkaa reikiäkään kansissa täyttämään ettei vetäisi kieroon. Olisiko ehdotusta? On tig olemassa eli onnistuisi sekin. reikien uudelleen teko suhteellisen hankalaa, pitäisi osua aika tarkalleen kohdalleen. mittapisteet suhteellisen vähissä.Haluaisin kuitenkin noita keinuja käyttää, ainoa yksinkertainen vaihtoehto olisi tuo epäkeskeinen pultti. En toki tekisi niitä tavan st-52 vaan esim. 42 crnimo. Käyvätkö nuo pauterit yleensäottaen heittämällä paikalleen? Kannet hommattu kuplapajalta ja koneistamon kautta tulivat minulle. Seetit laitettu uudelleen, mutta tuskin se tähän vaikuttaa. Shimmaaminen ei onnistu, ei ole ainuttakaan rinkulaa keinun sillä puolella mihin pitäisi siirtyä. Ostin käytettynä, mutta ei käyvässä koneessa olleina nuo kiikut. shimmit aiemman omistajan jäljiltä. Lieneekö ollut sama murhe. En tiedä pitäisikö sen pukin ja kiikun välissä olla joku shimmi. Nyt siis se sininen osa ja pukki vastakkain. Quote Link to comment
Anpu Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Auttasko jos pukin kääntäs ympäri, tahi kokeilis pukkeja ristiin, tai jopa sipasis pukista siivun pois. Emmää kyl oo ikina livenä Pautereja nähny joten en ota vastuuta vahingoista. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Toisinpäin hirtti välittömästi kiinni venttiilijousiin. Ristiiin ainakin ongelma vauhtipyörän pakoventtiilin kanssa säilyi ennallaan. Jos pukkia lyhentää pahentuu entisestään, eli osuu pystysuunnassa vielä enemmän ohi venttiilistä. Quote Link to comment
mikko k Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Enpä hehkuttanut, kuullutkaan moisesta... Silpasin sorvissa lastun tuurnan päällä pois. Tuottaako ongelman? En väliitäisi alkaa reikiäkään kansissa täyttämään ettei vetäisi kieroon. Olisiko ehdotusta? On tig olemassa eli onnistuisi sekin. reikien uudelleen teko suhteellisen hankalaa, pitäisi osua aika tarkalleen kohdalleen. mittapisteet suhteellisen vähissä.Haluaisin kuitenkin noita keinuja käyttää, ainoa yksinkertainen vaihtoehto olisi tuo epäkeskeinen pultti. En toki tekisi niitä tavan st-52 vaan esim. 42 crnimo. Käyvätkö nuo pauterit yleensäottaen heittämällä paikalleen? Kannet hommattu kuplapajalta ja koneistamon kautta tulivat minulle. Seetit laitettu uudelleen, mutta tuskin se tähän vaikuttaa. Shimmaaminen ei onnistu, ei ole ainuttakaan rinkulaa keinun sillä puolella mihin pitäisi siirtyä. Ostin käytettynä, mutta ei käyvässä koneessa olleina nuo kiikut. shimmit aiemman omistajan jäljiltä. Lieneekö ollut sama murhe. En tiedä pitäisikö sen pukin ja kiikun välissä olla joku shimmi. Nyt siis se sininen osa ja pukki vastakkain. Kupariprikat täytyy hehkuttaa. Eli kuumentaa/pehmentää. Jos laitat prikat ilman sitä kiinni, niin tiivistyksestä ei tule kunnollinen. Ts. saattaa alkaa herkemmin vuotaa. (= täystuho kannelle) En lähtisi kansien hitsaukseen tässä tapauksessa. Pauterin keinut mitkä mun käsissä ovat olleet, ovat sopineet asiallisesti paikoilleen. Shimmausta on toki tarvinnut aina tehdä. (Pauterin tuotteet muutenkin hyvin laadukkaita. Keinuvivustot, Super Pro -kannet/-lohkot, kiertokanget, jne. ovat olleet laadussa muiden valmistajien yläpuolella.) Epäilen, että sun kansissa pinnapultit on sattuneet hieman vääriin kohtiin (päätä en laita pantiksi). Keinuja ei voi kääntää, joten arvioisin, että kannattaa sorvata pukista materiaalia pois, että saa keinun siirtymään haluttuun suuntaan. Ja samalla tehdä myös extra tilaa, että saa shimmilevyjä sinisen keinuvivun (anodisoitua alumiinia) ja pukin väliin. Quote Link to comment
wp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 http://www.pauter.com/RockerInst.htm Noilla onnistuu, oikein säädettynä vipusuhde tulee lähelle 1.35 keinuvivuillasi. Itse olen käyttänyt sovituskasauksissa ja mittauksissa noin 2.5mm langasta tehtyjä jousia. Kun geometria on kohdillaan niin puolella nostolla venttiilin säätöruuvi on silmämääräisesti osunut samaan linjaan työntötangon kanssa mikäli välyksensäätöruuvissa on varaa molempiin suuntiin saman verran. Kuten mikko k kirjoittikin niin kerran olen joutunut sorvaamaan keinuvipuakselin osaa riittävän säätövaran saamiseksi sivusuunnassa. Kyseessä oli AngleFlow- kannet, Mantonin paksut työntötangot hankasivat suojaputkiin ja piti saada millimetrin verran lisää tilaa kun öljy halusi karata suojaputken tiivisteestä. Löytyy tarvittaessa Pauterin tehdassäätöprikkojen paikat ja paksuudet OEM kansille. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 pitää vielä irroittaa siis kannet ja antaa kuparille lämpöä. otan tänään kunnon kuvat mitä vivuille tapahtuu ilman korkokeprikkoja ja niiden kanssa. Ainoa vaihtoehto on jollain keinolla nostaa koko vivustoa ylöspäin. ei prikoilla vaan sillain että rullat siirutyvät venttiilinvarteen nähden suoraan ylös, eikä kauemmaksi kannen kiinnityspinnasta. Tieto lisää tuskaa, ilman nettiä olisin tyytyväisenä taas roiskinut romut läjään ja päritellyt auringonlaskuun... Eilen lueskelin pajalla tuota pauterin ohjetta kun näitä yritin asennella, eipä se asia siitä muutu, että jompikumpi ei toteudu jos laittaa toisen asian kohdalleen. eli joko kulmat viturallaan tai keinu ei paina venttiiliä sen keskipisteestä. Ohjeessa myös sanottiin ettei ole tarvtta keskittää keinuja sivusuunnassa, mutta luulisi että saisi rulla koko venttiilinpään peittää. Pitää siitä keinusta sitten silpaista pois, kaikki prikat on kyllä tallella, mutta ne on sen vivun toisella puolella jotta siirtyisi keskemmälle ventiiliä. nythän rulla ei ihan peitä koko venttiilin päätä vaan jää ehkä millin sivuun. Hoitaa tuon isomman murheen ensiksi pois alta. Quote Link to comment
wp Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 To continue, ideally roller tip should contact valve tip at .040-.060" below center at 0 lift and .040-.060" above center at full lift. Lainattu Pauterin ohjeista Tuon ohjeen mukaan 0- nostolla hakemaan oikeaa paikkaa, pitää muistaa että nokan kokonaisnosto vaikuttaa mittaan kuinka kauas keskilinjan alapuolelle ihanteellinen kosketuskohta osuu. Itse mittaan kellolla kansien ja vippojen esikasausvaiheessa maksinoston ja säädän kosketuksen prikoilla kohdalleen. Kun sopiva yhdistelmä lash capin ja keinuvipuakselin korkeuden suhteen löytyy teen akselipukkien alle teräksestä sopivat korokepalat. Itse käytän aina lash cappeja rullakeinujen kanssa, silloin tuo pieni sivuheitto rullan/venttiilin pään välillä ei haittaa mitään edes K800 jousilla. Jos olet yrittänyt hakea pyyhkäisykohtaa tuolla säädettävällä työntötangolla niin se ei onnistu tuplajousilla. Tanko taipuu jousien voimasta niin paljon ettei venttiili saavuta täyttä nostoa ja pyyhkäisyjälki jää yleensä liian alas oikeinkin säädettynä. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Lash capit pistin eilen tilaukseen, toivottavasti saan ne olarista mukaan. jos 0 nostolla laittaa tuon ylemmän kuvan mukaan kohdalleen (painokohdan hieman alle venttiilivarren keskikohdan) joutuu laittamaan 5mm prikkaa alle. Tästä siis seuraa että keinuvivusto nousee niin korkealle suhteessa venttiilinvarteen että välyksien säätöruuvi on 0 nostolla linjassa työntötangon kanssa. Ei siis puolella nostolla niinkuin kuuluisi olla. täydellä nostolla kulma onkin sitten työntötangon ja sen ruuvin välillä kohtuuttoman jyrkkä. 0 nostolla tilanne on siis kuvan half lift mukainen. jos korokeprikat jättää alta pois ja antaa vivun painaa venttiilivartta liian alhaalta osuvat allaolevan kuvan kulmat aikas lähelle kohdalleen. katsoo nyt mitä ne capsit tekevät kun venttiilivarsi hieman pitenee. auttaa oikeaan suuntaan mutta tuskin tarpeeksi. silmämääräisesti pitäisi venttiin pidentyä 5-10mm jotta osuisi tuo painokohta puolinostolla venttiilin keskelle, ilman niitä korkokepaloja. Edit. en olekaan varma auttavatko capsit vai huonontavatko entisetään. en mä osaa tätä selittää ymmärrettävästi... en päässyt tänään ottamaan kuvia, menee huomiselle. Ei kai sen siällään mitään väliä ole, mutta tuleepahan dokumentoitua jos joku muu joutuu saman asian kanssa tulevaisuudessa painimaan. Teen varmaankin ne epäkeskeiset ruuvit, sillä tämän homman saa varmasti kohdilleen Ei niihin niin valtavasti heittoa joudu tekemään, että uskoisin että ne kestävät. Quote Link to comment
mikko k Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Tämä kuvan tilanne on siis ideaalitilanne, mutta itse arvostan paljon enemmän keinujen asentoa. Ja panostan siis siihen. Toisekseen esim. 1,5:1 vivuilla voi olla ettei pääse mitenkään ideaalitilanteeseen. Yhdessä koneessani on 16mm venttiilillä nostoa 1,5 keinuilla ja vain keinujen asennon olen tarkistellut sekä sivusuuntaisen kohdistuksen. Muistaakseni 1mm rst-pelti keinujen alla ja lash capit käytössä. Toki tämän kaikki tekee ihan omien specsien mukaan. Quote Link to comment
wp Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 jos 0 nostolla laittaa tuon ylemmän kuvan mukaan kohdalleen (painokohdan hieman alle venttiilivarren keskikohdan) joutuu laittamaan 5mm prikkaa alle. Tästä siis seuraa että keinuvivusto nousee niin korkealle suhteessa venttiilinvarteen että välyksien säätöruuvi on 0 nostolla linjassa työntötangon kanssa.Ei siis puolella nostolla niinkuin kuuluisi olla. täydellä nostolla kulma onkin sitten työntötangon ja sen ruuvin välillä kohtuuttoman jyrkkä. Vähän niin kuin epäilinkin heti alkuun, lash capillä ja 5mm korotuksella pääset jo tontille... Samat arvot osuneet itsellä noin puolen millin tarkkuudella jo useammille kansille. Mikon kanssa samaa mieltä, hiuksia ei tarvitse enää sitten halkoa pyyhkäisyjäljen suhteen ja speksit on aina konekohtaisia, lyhyt venttiili (<118mm) on yleensä vaatinut itsellä eniten kikkailua. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 kannet (CB 044 olikohan 42/37 venttiilit, jotain sinnepäin) sai sitten paikalleen ja niiden kanssa ei muita murheita (ehkä). Keinuja sovitellessa (bauter 1.3) tulikin ongelmia, eivät osuneet sellaisenaan venttiilivarren keskelle pystysuunnassa. vaikutti että toisessa kannessa enemmän sivussa tai oikeammin alhaalla kun toisessa. Enemmän painin sen yhden kannen kanssa ja toinen jäi vain vilkuilun tasolle. En tullut kokeilleeksi ristiin onko murhe kannessa vai keinuissa. Lisäksi vauhtipyörän puolen pakoventttiileihin eivät rullat osuneet koko venttiilin pään matkalle sivusuunnassa (kuva) lieneekö mitään haittaa. Sama ongelma CB Performancen 044-kansien kanssa. Pukkien kiinnityspulteissa on heittoa ainakin moottorin pituussuunnassa. Tämä ratkaistiin ottamalla pukeista tavaraa pois ja shimmeillä. Tosin omassa koneessa on vakio keinut. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 hyvä tietää että muillakin murheita samanmallin kansissa, en ole siis yksin. laitan nyt kuvat perään korokkeiden kanssa ja ilman. kuvakommenteista ilmenee mikä kuvaa mitäkin. Korokkeiden kanssa painokohta siis keskellä venttiiliä, aiempien kuvien mukainen. Maanantaina pääsee toivottavasti kokeilemaan mitä ne lash capit tekee. Tuota sivusuuntaa katselin vielä tarkemmin. sama ongelma kaikkien pakoventtiilien kanssa. Pukki karkaistu, varmaan vain pinnasta, siitä en siivua pois ota. Keinu taas suhteellisen hankala saada suoraan mihinkään ja niitäkin olisi sitten kaikki 4 kappalatta. Harkitsen jättää noin, ellei syty ajatus jolla kohtuullisella vaivalla pääsisi. Tämä ei kyllä johdu kiinnityskohdista, venttiilit on vain liian kapealla keinuihin nähden. Pyöriikö venttiili toimessaan, tai se sen päähän nyt tuleva kuppi? silloinhan kuluu ainakin tasaisesti. Quote Link to comment
mikko k Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Korokkeilla noi keinuvipujen kulmat on kyl persiillään. Lash cappien kanssa on kyllä kiva nähdä vaikutus. Ilman korokkeita asennot on paremmat. Mutta lash cappien vaikutus siihenkin olis kiva nähdä. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Sain capsit olarista mukaan, maanantaina pääsee kokeilemaan. Laitan kuvat niiden kanssa perään ja etsin myös sen puolinoston kohdan. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Noniin, nyt on kokeiltu sitten noiden kuppien kanssa. Kulmat vaikuttaisi olevan silmämääräisesti kohdallaan ilman korokeprikkoja, painohta ei. Vähän alas jää, mutta taisi sekin hieman parantua. Kokeilen vielä huomenissa mitä kulmille tapahtuu jos korottaa painokohdan keskelle. Prikkaa luultavasti tarvitsee vähemmän kun tuon entisen 5mm. Puolinoston mittasin siitä lautasesta joka pitää venttiilijousta paikallaan. Ei varmaan tässäkohtaa väliä mistä mittaa, hankala saada kelloa keinuvipuun, varsinkaan työntötangon päähän mitenkään järkevästi. Sitten vielä kysymys nokan ajoituksesta. Lueskelin haulla, mutta ei ihan avautunut.. haluaisin tarkistaa onko kortin mukaan ajoitus kunnossa, en mitään säätöä mihinkään suuntaan tehdä kun tästä mitään muutenkaan ymmärrä. On hihnapyörä missä asteet pitää kutinsa. Imunokkaa ilmeisesti mitataan, vai onko väliä? Puhutaanko tuossa kortissa kampiakselin vai nokan asteista? tämän jälkeen olenkin sitten kysymystenkin suhteen kohtuullisen kujalla, mutta pitääkö tämä paikkansa tuohon nokkakorttiin verraten: (1) pytyn imu nostajasta mitaten, kun nokka työntänyt sitä auki 1,27mm pitää asteita hihnapyörässä olla 15 ennen ykk. ja samaa työntötankoa mitaten pitää nokan pitää sitä auki saman 1,27mm kun asteita on hihnapyörällä 52 jälkeen alakuolokohdan? Quote Link to comment
mikko k Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 No nyt näyttäis keinujen asennot olevan suht.koht. kohdillaan. Ajoituskortissa on kyse aina kampiakselin asteista. Eli imunostimen pitäisi olla noussut 1,27mm kun kampi on 15 astetta ennen yläkuolokohtaa. Ja sama nosto 52 astetta jälkeen alakuolokohdan. Pakonostimelle kortissa on omat arvot. Kannattaa tarkistella ajoitusta nyt sitten hihniksestä jos siinä on kerran asteet kohdallaan. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Nokkaa jotui pari astetta aikaistamaan jotta sai osumaan kortin arvoihin. Työntötangot on pätkitty ja venttiilikoppia myöden kasattu. En korottanut keinuvipuja, hieman jäivät alas painamaan, mutta parempi kuin lähtökohta. Kulmat hyvin lähellä ideaalitilannetta. Pakoventtiilien vivut jäivät sivusuunnassakin hieman sivuun. Vaikka keinuvivusta olisi silpaissut siivun pois, olisi keinun sisällä olevan laakerin leveys tullut vastaan ennen kuin olisi osunut keskelle. Lueskellut ulkomaan foorumilta että vasempaan venttiilikoppaan kannattaisi tehdä öljyn paluu öljypohjaan, riittääkö pelkkä vasen tai onko mitään haittaa jos tekee molemmille puolille? Maalaisjärjellä tuntuisi että kopan hihnapyörän puoleiseen päähän se reikä, kai se öljy sinne kiihdytyksessä enemmän pakkaantuu. Quote Link to comment
Anpu Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Oikealle puolelle jos laittaa paluun jää ainaskiin sidewingerin ja hide-outin ämyrin tielle. Oisit sää voinu ottaa kiinnityspukista pois, mutta eipähän tolla käytännön merkitystä varmaankaan ole (mutu). Quote Link to comment
mikko k Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Oikealle puolelle jos laittaa paluun jää ainaskiin sidewingerin ja hide-outin ämyrin tielle. Oisit sää voinu ottaa kiinnityspukista pois, mutta eipähän tolla käytännön merkitystä varmaankaan ole (mutu). Pautereissa ei ole irrallisia kiinnityspukkeja. Vaan kiinnityspukki ja pakoventtiilin keinun akseli on yhtä palaa. Ei siis voi vain koneistaa pukkia. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Pukista olisi suhteellisen helppo ottaa, jatkaa sitä akselia pidemmäksi ja kaventaa itse pukkia, mutta on ainakin viilaa kovempi. Varmaan vain pintakarkaistu jotta kestää myös vääntöä. Jos jollain keraamisella palalla siitä läpi pääsee, karkaisu on sitten mennyttä. Turhan iso vaiva viedä niitä uudelleenkarkaisuun, enkä keraamisia palojakaan omista. Antaa olla, mutu itselläkin ettei tuosta suurta haittaa voi olla. Mikäli nuo kupit venttiilien päissä ei pysy paikallaan, tietää mistä vikaa etsiä. Vain vasen koppa saa näillä neuvoilla ylimääräisen paluun, sidewinder tulossa putkistoksi. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 Kauheasti ei ole tämä edistynyt, työkiireet haitanneet harrastusta. Pakolämpöanturit sain paikalleen ja aloitin imusarjan tekemisen. Ei varmasti paras vaihtoehto virtauksiltaan, mutta tällä mennään. Tulee siis molempiin kulmiin omat pönttönsä joiden sisään nuo torvet jäävät. keskelle sitten yksi läppä. Pakoputkistoa katselin, paljonkohan tuo vie maavarasta verraten tavan käärmenpesään? Csp:n pyyttoni siis kyseessä. Voipi tulla maa melko lähelle. Quote Link to comment
peruskallio Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 Päivitetään nyt vähän tätäkin, vaikka kauheata edistystä ei olekaan tapahtunut... Vienyt kotona remontti kaiken ajan ja rahat. Suuttimet ja kaasuläppä pitäisi seuraavaksi hankkia, puolat, mega 3 boxi ja melkein kaikki anturit on olemassa. Imusarjojen tekoa tuli harjoiteltua, alkaa pikkuhiljaa alumiinin hitsauskin onnistumaan. Tosin piti välissä vaihtaa alumiinilaatua, ei Romusoinilta ostettu arpa-alumiini ollut oikein hitsattavaa... Toisessa kuvassa näkymä pönttöjen sisään ennen sulkemista. Tunkeumanesteellä tarkistin saumat ja painekokeen tein vesi-ämpärissä 3,5 barin paineella. Tältä pannu on näyttänyt viimeiset 2,5kk. Quote Link to comment
peruskallio Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Tämäkin taas hiljaiselon jälkeen lähtenyt hitaasti etenemään, kaasuläpän parissa askarrellut parina iltana. Otin läpän ja akselin olemassaolevasta ja hieroin alumiinista uuden rungon ilman ylimääräisiä reikiä. pitäisi vielä hieroa koneistusjäljet pois, ei manuaalivehkeillä peilipintaa oikein muutoin saa. Suuttimet pitäisi tilailla, bosch ev14 oli mielessä, vaihtoehtoja näkyy olevan runsaasti 1000 tai 1200cc olisi meiniki hankkia, mietityttää vain pituus, lähinnä itse suutinkärjen. Haittaako jos suuttimen kärki jää sinne pesän sisään? suihkun muotojakin näkyy olevan erilaisia, onko kenelläkään näkemystä? CB-n "pässinsarvet" suutinpaikoilla kyseessä. E85-sopivan rakennan, siksi suuttimiin vähän pelivaraa. Auto pitäisi siirtää koneen luokse että pääsisi imusarjaa jatkamaan, näkisi sopiiko paikalleen ja että luukun saisi kiinni. Auton konepelti luukku päivittyi syksyisen palovaurion jälkeen, ehkä tuo vähän jäähdytykseen auttaa (tai sitten ei). Ilmanputsari syttyi palamaan ja maali vanhassa luukussa pääsi kuplimaan. Pari kuvaa somisteena... Quote Link to comment
peruskallio Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Suuttimet tilattu, 30° suihkukulmalla, karvan vajaa 1000cc olikohan 957cc. Loppuviikosta bensakiskot työn alle. Kaasuläppään pitäisi jonkinsortin rulla rakennella vaijerille. Oma järki ei riitä, saako kaasulle hitaamman liikkeen pintakaasulle epäkeskeisellä rullalla? tarkoitan siis sellaista pyöreää osaa jossa ura ulkokehällä vaijerille. Jos siihen poraa läppäakselin kiinnitysreiän sivuun keskiöstä, vaikuttaako jotenkin kaasun liikkeen nopeuteen? (http://www.kolumbus.fi/revirtan/Kaasul.jpg tähän malliin) Nykyisellään tuo laite on karmea ajaa kun pintakaasulla pomppuisella tiellä hyökkii eteenpäin, kun jalka polkimella vähänkin liikahtaa. Tehoa tulee nyt ainakin tuplat, karkaa pian käsistä, jos tuollaisena pysyyn vaste kaasuun. Nyt ei kyllä mitään rullaa ole, vaijeri vetää suoraan kaasarista vipua ja liikkeen mittasin siten, että läpät aukeaa kokonaan kaasupolkimen liikkeen matkalla... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Tommonen puolikuu tekee nimenomaan progressiivisuutta kun vaijerin etäisyys akselista pienenee. Miulla just ostamassani bemarin läppärungossa oli positiivisena yllätyksenä vivuilla tehty progressiivisuus, se oli aika hieno mutta melko työläs kyllä itse jäljentää. Voin napata siitä kuvan kun vaan suinkin muistan. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Sain koneen toissapäivänä laitettua kokeeksi autoon, käynyt hieman tuuriakin kun mahtui. Joku milli jäi tilaa noiden painepönttöjen ja peräluukun kehyksen väliin. Kai se kiinni ottaa kun kone käy, mutta ei mitään mitä ei rälläkällä hoitaisi. Itse asiaan, auto on vuosimallia -73 ja painelaakerin keskellä sellainen ohjausputki joka ei mahdu asetelman (kennedy) reiästä läpi. Pitääkö putki jättää pois, vai saiko asetelmaa jotenkin mulkattua putkelle sopivaksi? Muistaisin täällä olleen keskustelua jostain holkista asetelmassa, mutta en keksinyt oikeita hakusanoja. Jos siellä on holkki, pitääkö asetelma olla irti kun sitä irroittaa? Quote Link to comment
MU Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Kennedyn asetelmasta se keskirinkula/holkki veks niin homma toimii. Miten se siitä irtos en äkkiseltään muista, varmaankin pitää asetelma olla irti? Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Eikös lukkorenkaalla ollut se keskirengas kiinni paineasetelmassa Kennedy jos soikeen muistan ja niitähän on poistettu ja asenneltu riippuen laatikoista ja malleista?, painelaakeri kannattaa olla mallia levee rengas hd joka painaa paineasetelman tähteä ienosti. Keskiohjausholkki laatikossa pitää paremmin kuosissa yms.. Nokkaan vielä jos haluja niin kokeile myöhästää 2 astetta tai 4 astetta sen jälkeen kun oot ajellu ja oletko tyytyväinen yms... alkuperäinen ajatus muuttuu? Laatikot on se heikko lenkki, laatikon tuenta kannattaa myös hurjan jäykäksi ja aaah se ihana ääni kulkeutuu rakenteita pitkin sisään yms... mutta sen on voimassa kestettävä =) Quote Link to comment
peruskallio Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Pitää kaivaa holkki sitten irti, löysin vaan hotcarsin sivulta ohjeen poistaa ohjausputki laatikosta... Onneksi tuli mieleen kysyä. Pieni tavoite olisi vappuajelulle tuolla koneella päästä, saa nähdä sitten, sähkötkin kokonaan aloittamatta, mutta anturit kaikki paikallaan. Uuden jykevämmän painelaakerin ehdinkin jo tilailla, samoin kun uretaani vaihteistonkannakkeet. Jäykkää en tee jos ei ole pakko. Kannakkeissakin askartelemista kun ei tuohon vuosimalliin sopivia saanut. Onko laatikon etupään tuentaan mitään vinkkejä, vai kelpaako tuollisenaan? Uuden kumin otin sinne nyt kuitenkin, mutta vanhemman mallin kumi tulisi sen uretaanisrjan mukana. Kuulemma mitään järkevää valmista (uretaani tms.) kumia ei ole saatavilla. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Tuentaa jos ei jäykistä lisää vaihteiston etupäähän se vaihteisto katkeaa etupäästä, vetarot menee poikki sieltä kalanpystöstä, vaiherattaat häviää ... Voima tekee kaikkee ylimäärästä mutta maltillisella ajelulla pitäis kestää ainaki jonkiaikaa. Uretaanit tunnetusti tuo ääntä joskus asennellu noita rautasarjoja orkkiskumien kera ja pannassa kumitiiviste street sarja ei se fullrace ja nekin ookoo mutta GeneBerg tyylisiä osasia isoilla kumityynyillä myös tarjolla ja paranneltuja muutettuja versioita vissiin kotimaanki markkinoilta laaserleikkeineen. Pitkä aika ku noiden kytkimien kanssa ponnistellu mutta jotensikka noin se paineasetelma homma meni? korjatkaa jos väärässä muisti soosaa vanhetessa =) Quote Link to comment
Guest Pesone Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) Itse laittaisin tuohon laitokseen vaihteiston etupäähän tuollaisen http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/4800-10.jpg Ja Sitten koneen taakse joku tuollainen viritelmä http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.asp?pict=pict-o/big/4803-2.jpg Edellisessä kuplassani tuollanen ratkaisu toimi loistavasti ja piti renkaat tiessä Juu ja se keskirengas asetelmasta tosiaankin pois, hyvä sen ohjain holkin on siellä vaihdelaatikon puolella olla, pitää painelaakerin paremmin aloillaan. Edited March 13, 2014 by Pesone Quote Link to comment
peruskallio Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Noniin, vaihdelaatikkoon kyselty tukia etupäähähän ja taaksekin. Ei tuollaista pantamallia, vaan pultattava / hitsattava. Toimitusaika ratkaisee sitten pitääkö kysellä vielä toisaalta vai onnistuuko nopsasti. Tuli tämä taas vähän kuin kakkahatä, vaikka tiennyt jo kohta pari vuotta, että konetta autoon jossainkohtaa sovitetaan... Yritän tulla toimeen ilman tuollaista koneen roikotinta, ainakaan tuon linkin mallista. On tuossa lohkossa takakannakkeet, jos sitä pitää alkaa ripustamaan. Irtoperä voi vähän hankaloittaa sitä touhua. Laitetaan nyt vielä kuva eilisillalta. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.