KimmoH Posted September 19, 2016 Author Posted September 19, 2016 Tämä kokeilu saa jäädä nyt odottamaan pitäviä letkuja. Kun menin takaisin tallin puolelle, niin sieltä sandwichin päästäkin letkut tiputtelivat öljyä. Putsataan rojut ja kiikutetaan hytikkaliikkeen tiskille. Quote
Etelän Hetelmä Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Olen yllättynyt noista öljyvuodoista, erityisesti letkujen ja nippeleiden välistä. Mulla on kokemusta kahdesta tyyppi 1 moottorista ja yhdestä tyyppi 4 moottorista, joissa öljy on otettu ulos letkuilla, jotka on kiristetty letkunkiristimillä. Tyyppi ykkösissä letkuihin tulevaa painetta on rajoitettu öljypumpun kannessa olevalla paineenrajoitimella, ja tyyppi nelosessahan paineenrajoitin on vakiona paikassa, johon öljynsuodatin ruuvataan. Ei ole ollut öljyvuotoja; tosin letkujen kovenemisen myötä letkunkiristimiä on kiristetty hieman. Tyyppi neloseen laitoin varmuuden vuoksi kaksi kiristintä per nippeli. Estääköhän sun 'sandwich' jotenkin öljynpaineen rajoittimen toiminnan? Tarkoitukseni ei ole esittää, että letkunkiristimien käyttö olisi parasta tai ammattimaista; mun käyttööni, jossa waunulla ajetaan normaalisti, ne vain ovat paineenrajoittimien kanssa riittäneet ja toimineet ongelmitta. Quote
KimmoH Posted September 19, 2016 Author Posted September 19, 2016 Nuo mukana tulleet klemmarit olivat aika kauheaa kuraa, eikä letkunkaan laatu vakuuttanut. Vaikka klemmarit kiristi, niin letku pyöri silti nipassa. Enemmän kun kiristi, niin klemmari alkoi syödä letkua ja mennä muutenkin mutkalle. Tuskin tuolla painetta oli, lämmin öljy vain tiputteli letkujen välistä ulos kun letku ei tiivistynyt nippaan tasaisesti. 1 Quote
Kemin Karavaanari Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Liian isot letkut sisähalkaisijaltaan ja turhan paksut seinämältään. Itselläni klemmariliitoksilla ollut letkut Juniksessa aina ja hydrauliliikkeestä olen käynyt letkut ostamassa. Eivät ole tippasseet koskaan vaikka yhdessä koneessa oli korkeat paineetkin. Päinvastoin, kun on tullut tarve ottaa joskus letku irti, on ollut työn takana saada letkua irti nipasta vaikka klemmari kokonaan pois. Olenkin jättänyt yleensä letkuun pariksi irroituskerraksi lyhentämisvaraa ja viiltänyt letkun halki sentin matkalta nipan päältä että olen saanut irti. Quote
Kemin Karavaanari Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Olen yllättynyt noista öljyvuodoista, erityisesti letkujen ja nippeleiden välistä. Mulla on kokemusta kahdesta tyyppi 1 moottorista ja yhdestä tyyppi 4 moottorista, joissa öljy on otettu ulos letkuilla, jotka on kiristetty letkunkiristimillä. Tyyppi ykkösissä letkuihin tulevaa painetta on rajoitettu öljypumpun kannessa olevalla paineenrajoitimella, ja tyyppi nelosessahan paineenrajoitin on vakiona paikassa, johon öljynsuodatin ruuvataan. Ei ole ollut öljyvuotoja; tosin letkujen kovenemisen myötä letkunkiristimiä on kiristetty hieman. Tyyppi neloseen laitoin varmuuden vuoksi kaksi kiristintä per nippeli. Estääköhän sun 'sandwich' jotenkin öljynpaineen rajoittimen toiminnan? Tarkoitukseni ei ole esittää, että letkunkiristimien käyttö olisi parasta tai ammattimaista; mun käyttööni, jossa waunulla ajetaan normaalisti, ne vain ovat paineenrajoittimien kanssa riittäneet ja toimineet ongelmitta. Olen tyrmistynyt että mies jonka moottorit toimii "niin kuin Saksalainen insinööri on sen suunnitellut toimivan" olisi käyttänyt ulkoista jäähdytintä! :) Täytyy olla jonkinlainen trolli :) 1 Quote
multanen Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Liian isot letkut sisähalkaisijaltaan ja turhan paksut seinämältään. Olen kanssa huomannut että mitkään letkut ei saa olla yhtään liian isoja, mieluummin vaikka hieman liian pieniä. Ison letkun kun kiristää väkisin niin sisäpintaan muodostuu "ryppy" josta vuotaa. Nyt kun jäähdytin on irrallaan kannattaa myös miettiä mistä ja miksi suuri määrä ilmaa menisi jäähdyttimeen sisään. Ja mistä tämä ilma tulee ulos. ... Tätä varmaan parikin palstalaista mielessään pohdiskelee. Quote
Etelän Hetelmä Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Heh-he... Mulle vakiomoottori (tai "niin kuin Saksalainen insinööri on sen suunnitellut toimivan") merkitsee muuttamatonta runkomoottoria (longblock). Tyyppi ykkösissä öljy otettiin ulos, jotta se saatiin suodatettua paperisuodattimella. Tyyppi nelosessa se otettiin ulos jotta öljyä saatiin jäähdytettyä. Virranjakajatkin mulla on kärjettömiä tai digitaalisia... Mutta mitään tehovirityksiä - nokka, korkeampi puristus tms. - runkomoottoreihini en enää virikoneen hajoamisen jälkeen halua. KimmoH; anteeksi että sotketaan sun ketjua, mutta toi trolli Kemistä tämän aloitti... 3 Quote
KimmoH Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Nonni, nyt on korjaukset koeponnistettu ja *ituiksihan tämä koeajo pääosin meni. Käsijarru päätti laahata oikein reilusti, öljyvuoto jatkui edelleen ja alunperinkin paskalaatuiset jarrurummut taitavat mennä nyt lopullisesti vaihtoon. Ryypyt sentään toimivat OK mutta bussi kadotti sähköt kotipihassa. Quote
KimmoH Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 Postipoika kiikutti tänään uudet rummut pajalle ja jarruongelmat ovat nyt menneisyyttä. AC kaupan made in Germany jarrurumpuja uskallan jatkossa suositella pallukoihin ;) Quote
Urbantoy Posted September 27, 2016 Posted September 27, 2016 Sebrot CSP:ltä? Parasta mahdollista laatua.. Quote
KimmoH Posted September 28, 2016 Author Posted September 28, 2016 (edited) Ei ollu Sebroja palloon tarjolla, "vain" nuo orggis rummut mutta nekin on hyvät. Kohta alkaa olla kaikki pari vuotta sitten asennetut jarruosat vaihdettu uusiin ja oikeasti toimiviin. Ummikkona tuli ostettua mitä sattuu, kun ei osannut kyseenalaistaa osien laatua :( Edited September 28, 2016 by KimmoH Quote
KimmoH Posted September 29, 2016 Author Posted September 29, 2016 (edited) Kyllähän se vauhtipyörän stefakin tihkui, viimeksi vuotava kytkinakselin stefa onnistui hämäämään :( Moottori tipautettu pois ja stefa vaihdettu uuteen. Kiina-Elring vaihtui saksalaiseen Victor Reinziin. Edited September 29, 2016 by KimmoH Quote
KalleJ Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Nonni, nyt on korjaukset koeponnistettu ja *ituiksihan tämä koeajo pääosin meni. Käsijarru päätti laahata oikein reilusti, öljyvuoto jatkui edelleen ja alunperinkin paskalaatuiset jarrurummut taitavat mennä nyt lopullisesti vaihtoon. Ryypyt sentään toimivat OK mutta bussi kadotti sähköt kotipihassa. Ihan mielenkiinnosta, mikä oli vanhojen rumpujen valmistaja/toimittaja? Nyt oman pallon kamat kasattuna en huomannut Febin laakereissa ongelmia enkä väljyyttä, mutta pitää seurata vähän tarkemmin kun muilla on ongelmia ollut. Quote
KimmoH Posted October 24, 2016 Author Posted October 24, 2016 Vanhat rummut oli nimettömät. Pitää kaivella vanhoja kuitteja, kun en muista satavarmasti mistä nuo aikoinaan tuli. Quote
KimmoH Posted January 15, 2017 Author Posted January 15, 2017 Muutaman kuukauden VW tauko pidetty. Öljyn lisäjäähy olisi nyt uudemman kerran asennettu, kunnollisin liittimin. Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy... 1 Quote
KimmoH Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Jäähy piti öljyt sisällään \o/ Eli tuolla suunnataan kesää kohti. Mutta sitten vastoinkäymisiin. Syksyllä kahteen otteeseen käytin koneen irti, kun öljyä tiputteli lohkon ja kytkinkopan välistä. Tuolloin tuli vaihdettua kytkinakselille ja vauhtipyörälle stefat ja ongelma näytti silloin poistuvan mutta edelleen näyttäisi tiputtelevan moottoriöljyä. Vika ei siis ollut stefoissa tai sitten uusikin stefa vuotaa. Kai se on vielä kerran purettava kone pois ja tällä kertaa ruuvattava koekäyttöpenkkiin kiinni, jotta saisi selville tuon vuodon lähteen. Kele! Quote
Etelän Hetelmä Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Näitä koneita - olivat sitten tyyppi ykkösiä tai nelosia - on tosi vaikeata saada täysin öljytiiviiksi. Kyse on pikemminkin siitä, että vuoto olisi pienehköä. Nimimerkki "Kokemusta on" 1 Quote
KimmoH Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 Tuossa alkuillasta nyppäsin moottorin irti, alkaa sujua rutiinilla ;) 1 Quote
KimmoH Posted January 23, 2017 Author Posted January 23, 2017 Nyt kun lohko oli stefojen vaihdon jäljiltä puhdas ja alla vain pari koekäyttöä, niin vuodon paikallistaminen oli huomattavasti helpompaa. Sieltähän se öljykanavan tulpasta tihkuttelee läpi. Alempi tulppa on alareunasta kostea ja tuonne alle oli kerännyt ihan tipan roikkumaan merkiksi. Myös tuo toinen tulppa näytti hieman kostealta eli molemmat pitänee vaihtaa. Mikäs tässä nyt olisi oikea tapa toimia, miten tulpat irti ja mikä olisi hyvä vaihtoehto tilalle ? Tuo reikä oli noin 13mm halkaisijaltaan kun mauseria reiän huulille sovittelin. Quote
KimmoH Posted January 23, 2017 Author Posted January 23, 2017 Itse itselleni vastaten. Tulpahan irtosi helposti. Porasin pienen reiän keskelle, siihen ruuvi kiinni ja sitten nykäys sorkkaraudalla. Nyt pitäisi löytää jostain uudet 14x6 alutulpat reikiin. 1 Quote
Racing Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Kierteet ja kartiotulpat kuusiokolokannalla olis mun ratkaisu. Quote
Guest aquatictramp Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Tuo on mun mielesta tosi harvinainen vuotopaikka! Quote
KimmoH Posted January 25, 2017 Author Posted January 25, 2017 Aiheeseen kun aloin perehtymään, niin kävi ilmi että tämä on hyvinkin yleinen vuotopaikka type 4 koneissa. Quote
KimmoH Posted January 31, 2017 Author Posted January 31, 2017 Tänään postilaatikosta löytyi uudet tulpat ja öljykanavat olisi taas tulpattu pitäviksi. Quote
KimmoH Posted February 15, 2017 Author Posted February 15, 2017 Rasti seinään. Nyt se on taas öljytiivis! Saa nähdä kuinka kauan.... 3 Quote
KimmoH Posted March 17, 2017 Author Posted March 17, 2017 Öljyvuotoja ei ilmestynyt odottelusta huolimatta joten tipautin bussin takaisin tonttiin ja fiksasin huoltoluukun tiivisteen. 1 Quote
KimmoH Posted May 7, 2017 Author Posted May 7, 2017 Vituiks män. Päästöistä hylsy, rummut hinkkaa sittenkin ja öljyvuotokin ilmestyi takaisin. 1 Quote
XTeme Posted May 7, 2017 Posted May 7, 2017 Älä sure kyllä maailmassa vielä öljyä on, kovaa ajoa vaan! 1 Quote
Tanhis Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Tai jos pihakivetys ei kaipaa laikkuja niin seuraavaksi voisi väsätä koko koneen alle kaukalon. Quote
KimmoH Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Pihassa ei ole kiveystä, juurikin harrasteajoneuvoista johtuen. Niin se Niva, Dodge ja Dneprikin tippasee :D 2 Quote
SePi Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Pihassa ei ole kiveystä, juurikin harrasteajoneuvoista johtuen. Niin se Niva, Dodge ja Dneprikin tippasee :D Harrasteautoista johtuen pihaamme laitettiinkin asfaltti... 3 Quote
KimmoH Posted May 18, 2017 Author Posted May 18, 2017 Nyt on leima tässäkin päästöhuijausvolkkarissa. Tein hieman tekniikkapäivityksiä, jospa päästö- ja kuumakäynnistysongelmat olisivat nyt historiaa. 2 Quote
KimmoH Posted May 25, 2017 Author Posted May 25, 2017 Pidempi koeajo suoritettu. Lisäöljynjäähystä ei paljon ole iloa ilman puhallinta tai ilmanohjainta ja takajarrut tuntuvat kettuilevan ihan tosissaan. Quote
tolvana Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Vaihda jarruletkut taakse, nykyletkut kestää muutaman vuoden valmistuspäivästä Quote
KimmoH Posted May 26, 2017 Author Posted May 26, 2017 Aamulla kertaalleen kehin, koeajo, lämpeni vähän. Kolme napsua vielä auki ja nyt ei lämmennyt enää kun töihin kurvasin. Pitääpä seurailla, välillä jo jarruletkujakin aloin epäilemään kun koskaan ei ole jarrukenkien säätäminen ollut näin työlästä. Quote
KimmoH Posted May 26, 2017 Author Posted May 26, 2017 (edited) Ja paskat, motaria pyyhkäisin kotia ja taas oli kuskinpuolen takarumpu jumissa. Vähän kun pyöräytti käsin taas ja eteen, niin yhtääkkiä alkoi taas pyöriä ilman vastusta. Vaihdoin jarruletkun uuteen mutta edelleen jumitti rengasta kun koeajolla kävin ja ei tuo vanhakaan tukossa ollut. Jarrusylintereitä ei ollut hyllyssä joten menee huomisaamulle sen kanssa. Just viime syksynä tälle puolen vaihdoin uuden jarrusylkän kun kaksi kesää ajettu alkoi silloin vuotamaan. Todennäköisesti tuo uusi sylinteri oli jo valmiiksi rikki :( Edited May 26, 2017 by KimmoH Quote
Kemin Karavaanari Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Onko palliksen jarrukenkien päät vielä viistottu ja vastaavasti onko jarrusylintereissä viisteet niissä kohdin mihin jarrukengät tulevat? Quote
KimmoH Posted May 27, 2017 Author Posted May 27, 2017 Taisi olla sylkkä tiensä päässä mutta niin oli ulompi takalaakerikin paskana. Tänä keväänä on kivistänyt ihan tosissaan tämä harraste :) Quote
Tanhis Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 Voi olla laakeri vaan paskaa laatuakin kun samalta laatumerkiltäkin saa kahta eri laatua nykyään. Quote
KimmoH Posted May 28, 2017 Author Posted May 28, 2017 Just kävin vaihtamassa tuon laakerin ja kurkkasin samalla oikeanpuolenkin. Meni vaihtoon sekin, aavistuksen rohisevalta tuntui kädellä pyöritellen joten olisi varmaan poikinut viimeistään kesällä johonkin jeeraan. Vaihdoin molemmille puolin takaisin Febin laakerit. Nämä rallattamaan alkaneet olivat nämä , taisi olla jotkut "nimettömät". Syksyllä ostin kokeeksi, kun silloin alla olleiden Febien pientä välystä ihmettelin. Näillä "nimettömillä" ei ollut tuntuvaa välystä ollenkaan mutta ehkä sitä Febeissä aavistuksen on just sen takia etteivät rullalaakerit korkkaa... Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että Febit oli aikoinaan ainakin tuplaten kalliimmat kuin nämä "nimettömät". Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.