metake Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Tulee tosi löysä kansi jos et tee mitään jäykisteitä siihen. Jos päällipinta on muottia vasten niin saat jäykisteet siististi sisäpuolelle. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 19, 2016 Author Share Posted July 19, 2016 Tarkoitus on tehdä sisäpuolelle jäykisteet esim kulmaraudasta/latasta ja päälle tulee puurimoitus. Vähän siis sellainen kattoteline meininki ajatuksissa kannen pintaan. Quote Link to comment
boxer Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Kannattaa laminoida vahvikkeet siellä muotissa nii ei sitten muuta muotoaan. Vaikka sulla on sen kokonen kärry että saat melko jäykän kuomun ihan vaan laminoimalla muutaman kerroksen kuitua päällekkäin. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Tästä sokasta taisi olla joskus puhe. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Kuumakäynnistys ongelmiin taisi lopultakin löytyä ratkaisu starttireleen muodossa. Kaasupohjassa veivaaminen siirtyi historiaan! Quote Link to comment
KimmoH Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Kärryn kansi alkaa hahmottua. Yksi suositteli kuitua, toinen peltiä, päädyin lopulta alumiiniin ;) 2 Quote Link to comment
multanen Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Kärryn kansi alkaa hahmottua. Yksi suositteli kuitua, toinen peltiä, päädyin lopulta alumiiniin ;) Hieno tuli. Aluminiini ihan omiaan tuohon. Ilmeisesti minä ja "boxer" suunniteltiin mielessämme n. metrin korkeampaa kupua... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Kärryn kansi alkaa hahmottua. Yksi suositteli kuitua, toinen peltiä, päädyin lopulta alumiiniin ;) Jos meinaat kannen maalata niin kannattaa tutustua alumiinin maalaamiseen. Ite laitoin Eribaan soodapuhalluksen jälkeen alimmaiseksi happomaalin. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Tota happoa tässä olen pari tuntia miettinyt mutta hyvin mulla on toi temadur pysynyt aiemminkin kevytmetalleissa kiinni ilman sen kummempia pohjamaaleja. Tosin just tuollaista alumiinilevyä en ole sillä kertaakaan maalannut. Pitää käydä vielä huomenna "temadurkaupassa" kysymässä vinkkejä. Quote Link to comment
boxer Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 No juu, semmone kunno kuamu oli miälessäni.. mut kyl tua kansi komee o Quote Link to comment
KimmoH Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Emmä taidakkaan maalata tuota, ainakaan nyt ihan heti. Rosteristahan tämä olisi pitänyt tehdä :) 2 Quote Link to comment
boxer Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Aika hiano juur noin.. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Projekti jatkuu, pikku korjauksia ja päivityksiä alustaan tiedossa talven aikana. Eilen otin moottorin irti ja löytyi syy lohkon ja askin välistä tihkuvalle öljyllekkin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 Kytkinakselin stefa vaihdettu, samoin takapyörien laakerit. Taisin täälläkin joskus ihmetellä takapyörissä tuntuvia välyksiä heti uutuudeltaan. Uusilla, eri valmistajan laakereilla välykset katosivat ja nyt tuo tuntuu omaankin käteen normaalilta. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 (edited) Aika jäätävää alkaa olemaan tämä osien laadun kanssa pelleily kun edes uuteen ei voi luottaa. Ja laakerikauppias mulle joskus opetti että laatumerkin laakereillakin on kahta eri laatua ja laatu on erotettavissa varaosanumerosta. Sitä en muista miten se oli mutta tyyliin jos viimeinen numero on 0 tai 1 niin erotti valmistusmaan tyyliin saksa tai kiina. Edited September 4, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
GT78 Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 Tanhiksen jutusta tuli mieleen vahva OT: Entiseen hyvään aikaan Porissa pannun Karhun (kyllä, se o Suomen kieltä kauneimmillaan) erotti keravalaisten kusivedestä etiketin reunasta löytyneestä sarjanumerosta joka alkoi P-kirjaimella...:) Eli varaosakauppiaat vois tätä hieman enempiki avata osien ostajille voisi palaute vähentyä tai parantua. Quote Link to comment
Jiibee Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 (edited) Taisin täälläkin joskus ihmetellä takapyörissä tuntuvia välyksiä heti uutuudeltaan. Uusilla, eri valmistajan laakereilla välykset katosivat ja nyt tuo tuntuu omaankin käteen normaalilta. Samaa takapyörän laakerien klappia ihmetellään tasaisin väliajoin Tölkkifoorumillakin (Tölkissä samat kamat kuin Pallossa). Siellä ratkaisuksi tarjoillaan yleensä laakerimerkin vaihtoa ja laakerien väliholkin tarkastelua ettei ole tyssääntynyt jolloin klapin määrä kasvaa. Edited September 5, 2016 by Jiibee Quote Link to comment
KimmoH Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Mulla oli kahta eri väliholkkia, alla oli alkuperäiset vw osat ja ne olivat 0,1mm lyhemmät kuin nämä uudet tarvikeosat. Mutta tässä tapauksessa väliholkki ei vaikuta asiaan, kun klappi poistui akselin päästä vaikken ole vielä edes mutteria paikalleen laittanut. Se ulompi Febin laakeri oli vain liian väljä. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 10, 2016 Author Share Posted September 10, 2016 C-notchit hitsattu, takajarrut kasattu ja vetarit taas kunnossa. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 13, 2016 Author Share Posted September 13, 2016 Kesällä viritelty Hot Start Relay kytkentä rakennettu uusiksi, hieman pysyvämmäksi malliksi. Kone nostettu takaisin konehuoneeseen ja hajonnut termostaatti vaihdettu uuteen. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 Lisäjäähyä mallailin auton alle ja ainoat vapaat paikat asennukselle vaikuttaisivat olevan joko keskivaiheilla autoa runkopalkkien välissä tai sitten tuohon kuskinpuolen takakulmaan. Tilaa olisi ja letkut saisi tuotua helposti kohteeseen. Mahtaako olla järkevä paikka asennukselle ? Ensin ajattelin kokeilla ilman puhallinta ja jos vielä kaipaa lisäjäähdytystä, niin sitten kaveriksi termostaattiohjattu puhallin. Quote Link to comment
metake Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Lisäjäähyä mallailin auton alle ja ainoat vapaat paikat asennukselle vaikuttaisivat olevan joko keskivaiheilla autoa runkopalkkien välissä tai sitten tuohon kuskinpuolen takakulmaan. Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle? Em. Juniksissa on ilmeisesti tehty jäähyn kokoinen reikä konehuoneen nurkan pohjapeltiin jotta ilma on saatu vaihtumaan. Jos et tee reikää niin sitten laittaisin jäähyn loivaan kulmaan pohjapeltiin nähden ja lisäisin ilmanohjaimen. Jos reikä niin sitten flekti. Quote Link to comment
metake Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Em. Juniksissa on ilmeisesti tehty jäähyn kokoinen reikä konehuoneen nurkan pohjapeltiin jotta ilma on saatu vaihtumaan. Jep, jäähyn kokoinen reikä ja jäähy siihen tiiviisti. Joko puhaltava flekti jäähyn päälle tai imevä alle. Jäähy on hyvin suojassa ja tulee melko lyhyet letkuvedot. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Täältä ääni kuskin puolen takakulmalle konehuoneessa. Kaksi junista tiedän missä on jäähy tuossa paikassa, flektillä varustettuna, ja oikeastaan en edes keksi miksi se pitäisi koettaa asentaa jonnekkin muualle? Hmm, letkut tulevat lähtemään koneelta suodattimen jalan sandwich adapterilta (type 4 kone) eli konehuoneen puolelle letkuille pitäisi tehdä läpiviennit ja letkujen pituus tuplaantuisi tuosta takakulmasta mihin kuvassa jäähyä mallailin. Konehuoneessa tuo takakulma on lisäksi varattu toiselle akulle mikä on joskus tulevaisuudessa tulossa asennusvuoroon eli siellä suunnalla alkaa olla aika täyttä ja tuo pohjan reiittäminen ei tule kysymykseen. Täytyypä tuumailla, jos tuohon nurkkaan saisi jonkun ilmaohjaimen viriteltyä... tai purkaa öljynlämpömittarin pois häiritsemästä :D Quote Link to comment
NordBling Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Mulla on siinä kohtaa hupiakku joten mun ainakin pitää keksiä jäähdyttimelle paikka konehuoneen ulkopuolelta. Ja jatkossa vielä toisellekin jäähdyttimelle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Takakulma on hyvä paikka palliksessa ja ei tosiaan mahda tointaa konehuoneen puolelle yrittää jos on kakkosakku ja nelostyypin sandwich :) Sandwichin sopivaan asentoon asentamalla + varmaankin 45-90 asteen lähdöillä sekä sandwichistä että jääystä varmaankin, tulee lyhyet ja siistit vedot. Ilman puhaltimiakin varmasti jo jonkun verran tuolla ilma kiertää ja jäähdytystä tulee lisää, välttämättä puhaltimia ei edes tarvita. Miunkin pitänee viritellä lisää jäähdytystä kun doppelissa ilmanotot on vain kyljissä ja se ei tunnu parilitraiselle riittävän vaan joudun ajamaan vähänkin pidemmät matkat aina moottoritilan / lavan päällä oleva luukku auki - vaikutus on noin 20-30 astetta öljynlämpöihin reippaassa matka-ajossa. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2016 Author Share Posted September 16, 2016 Paikka taisi jäähylle eilen illalla löytyä mutta mistä letkulähtöjä 90 asteen kulmalla ? Tuossa kennossa taitaa olla 1/2 reiät, suoran nipan kierteen päältä mitattuna 21mm. Mukana tulleilla suorilla nipoilla ei saa nättiä asennusta suoritettua :( Ehdotuksia kivijalkakaupoista mistä voisi käydä kyselemässä ? Pitäisi saada vähän niinku heti että pääsisi testaamaan miten öljyt lentää pitkin lattiaa ;) Quote Link to comment
VW-63 Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Hydrauliikkakaupoista löytyy sopivat osat, jos et AN-liittimiä halua alkaa tilailemaan. Osat tosin ihan eri paineille tarkoitettuja, joten kannattaa kiinnittää huomiota osien sisäreikien kokoon ja valita ne sen mukaan tai avartaa aukot. Samalla voi letkut teettää prässätyillä päillä vaikka teräspunosteflonletkusta niin ei tarvitse jännittää vuotaako:) Jyväskylässä kannataa käydä kyselemässä esim. Salhydrosta. Jos sandwich adapteri ohjaa kaiken öljyn ulkoisen jäähyn kautta niin kannattaa varmistaa, että paineen eivät laske pääöljykanavassa. Joskus nämä ulkoiset jäähdytyskierron osat ovat niin huonoja virtausominaisuuksiltaan, että kuristavat reilusti virtausta. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2016 Author Share Posted September 16, 2016 Sopivia nippoja kierre/letkuliitännällä ei tuntunut löytyvän tähän hätään joten otin pelkät mutkat hydrauliikkaliikkeestä. Pääsee nyt edes testaamaan ja jos tuosta on iloa, niin tehdään sitten pysyvämpi asennus prässätyillä päillä. Tuoss EMPI:n sandwichissä ei kaikki öljy kierrä jäähylle tai ainakin joku ohjaussysteemi siinä on sisäänrakennettuna. Katsotaan kuinka käy.... Rautakaupassa kun satuin ohimennen katsomaan 90 mutkien hintoja, niin jäi vähän sellainen maku, että apinaa koijataan. Tuollainen 90 mutka maksoi rautakaupassa reilu 13€ kun hydrauliikka kaupasta samaisia mutkia sai kaksi alle kuudella eurolla... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Bilteman AN:tkin on siedettävän hintaisia (ja mustia) mutta letku on tyyriimpää. Parempi tullee silti ilman adaptereita suoraan sopivankokoisilla lähdöillä. Jonkun sortin termari noissa sandwicheissä monesti on ja jonka ohi ilmeisesti vähän kiertää aina. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2016 Author Share Posted September 17, 2016 Ai, olis Biltemasta pitänyt osata AN:llä hakea. En onnistunut löytämään Biltsun nettisivuilta mitään sopivaa roinaa. Jossain kuvissa nuo mustat vilahtivat mutta ohitin heti, kun silmä käsitti tuon muoviseksi puutarhaletku, tms. viritykseksi :) Tuossa EMPI:n voileivässä taitaa olla ihan termostaatti mikä ohjaa virtausta, kun vehjettä tarkemmin eilen tutkin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2016 Author Share Posted September 17, 2016 Tällainen siitä öljyjäähystä nyt sitten tuli. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Hyvältä näyttää tuo lisäöljynjäähdytin. Kerrohan sitten kuinka paljon öljynlämpö aleni. Itse virittelin viime talvena 914:ssä olevaan tyyppi 4 moottoriin lisäöljynjäähdyttimen. Vaikuttaa siltä että öljynlämpö - vedettäessä CombiCampia - aleni reilut 5 astetta, mutta se on vain yhdeltä verrattain lyhyeltä reissulta, joten varma tuo luku ei ole. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Eilinen koekäyttö päättyi siihen kun kennon pään letkuliittimien ja mutkien välistä tihkui öljyt pihalle :( Kaikki muut liitokset tiivistin aiemmin eri aineella ja nämä viimeiset letkunipat tuli jostain mielenhäiriöstä johtuen tökättyä kiireessä kiinni Hylomarilla ja Hylomar ei tuossa välissä toiminut alkuunkaan. Osien putsaus ja vedin väliin samat tiivisteaineet mitä muuallekkin eli Permatexin Form-A-Gasget 3:sta. Tänään iltapäivästä uusi koekäyttö. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 En nyt tiedä että onko tuo gasget kolmoneenkaan varsinainen kierretiiviste mutta hyvä jos toimii. Quote Link to comment
JaniM Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Kunnon hydrauliikkakierreliima syytä olla. Scantech 4000T oranssi kierreliima ainakin piti bensaa ja etanolia hyvin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Toi gasget kolmonen on pitänyt hyvin niissä kohteissa missä olen käyttänyt. Kestää bensaa, öljyä ja painettakin aika hyvin. Täytyypä laittaa ostoslistalle tuo Scantech 4000T ja tutustua aiheeseen tarkemmin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Nonni, sellaisen vartin verran pysyi öljyt sisällä kunnes alkoi tiputtelemaan. Nyt ei vuotanut mitkään kierteet eli gasget 3 hoiti tehtävänsä mutta ongelmakohta siirtyi kennon päässä letkun ja nipan väliin. Klemmari kiristys ei näköjään tuossa enää toiminut, todennäköisesti alkaa jossain vaiheessa vuotamaan myös adapterin päästä :( Nyt odotellaan, että öljyt jäähtyvät käsinkosketeltavaan muotoon ja letkut irti. Saisi nyt sen verran pysymään kasassa, että pääsisi testaamaan kuorman kanssa vaikutusta lämpöihin... Toisaalta ulkolämpötilatkin alkavat olla jo lähempänä pakkasta kuin hellelukemia joten mitään kovin virallista tulosta on turha odottaa. Ainakaan tällaisilla liitoksilla en tuota uskalla pysyvään käyttöön jättää, pakko teettää kunnon letkut jossain hydrauliikka liikkeessä. Quote Link to comment
VW-63 Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Samalla voi letkut teettää prässätyillä päillä vaikka teräspunosteflonletkusta niin ei tarvitse jännittää vuotaako:) Itseäni lainaten. Mitä minä sanoin:) Hyrdauliitiivisteliimojen lisäksi myös kierreteipillä voi kätevästi tiivistää nuo kartiokierteet. Niissä hyvänä puolena on myös se, että avataessa (jos tarvitsee jostain syystä avata) kanaviin ei pääse kuivia liimakokkareita, kuten liimatusissa liitoksissa. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.