ARTO Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Ei täällä kenekään mielipiteet häiritse, koitetaan tuoda oikeita faktoja esille. Keskustellaan siitä että se big bore slip-in sylinterinen konekin voi kestää yllättävän hyvin. Kuten Lasse viisaasti kirjoitti, ei hinta suoraviivaisesti tarkoita hyvää tai huonoa. Siitäpä noi 20000€ luvutkin otettu keskusteluun. Metakelta varsin oleellista kommentointia/infoa sylintereiden paksuuksista! Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 87/88 settiin täytyy vaihtaa koska mulla on hyvät kannet missä palotilan leveys on 88,34mm joten 85,5 männillä tiivistepinta jää liian pieneksi. Tarkistin asian vielä mansulta että jää liian ohkaseks. Hyvä että porukka tuo esille myös nää huonot puoletkin näistä kaikista osista niin oppii siinä samalla kun muut riitelee näistä omista näkökulmista :D ja kaikki varmaankin tajuaa että 17-vuotiaalla lukiolaisella ei oo ihan varaa/kokemusta ruveta mitään 20000euron koneita kasailee. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Kuten Lasse viisaasti kirjoitti, ei hinta suoraviivaisesti tarkoita hyvää tai huonoa. Siitäpä noi 20000€ luvutkin otettu keskusteluun. En ole kyllä väittänyt missäänvaiheessa että kestävän moottorin tekoon tarvitaan tonneittain rahaa, vaikka itse sellaista rakentelenkin, joten nuo kommentit 20 000e koneista ovat aika typeriä teiltä. Quote Link to comment
Lasse Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Viittikkö pasteta tähän sen pätkän missä mää viittaan sun 20 donan mottiin? Ihmettelin vaan sitä ajatusta, että 88 pyttynen ei voisi olla hyvä ja toimiva kone. Ja mitä tohon rahan käyttöön tulee niin se on jokaisen ihan henkilökohtainen asia. Ja alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että tee semmonen kone mihin on varaa. Ja mielellään vielä niin, että jos ja kun se kosahtaa niin ei tule itku ja vekselivankeus. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Viittikkö pasteta tähän sen pätkän missä mää viittaan sun 20 donan mottiin? Ihmettelin vaan sitä ajatusta, että 88 pyttynen ei voisi olla hyvä ja toimiva kone. Ja mitä tohon rahan käyttöön tulee niin se on jokaisen ihan henkilökohtainen asia. Ja alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että tee semmonen kone mihin on varaa. Ja mielellään vielä niin, että jos ja kun se kosahtaa niin ei tule itku ja vekselivankeus. ennemmin tai myöhemmin noi kuitenkin joskus posahtaa niin en kyllä ruvennu rakentaa konetta sillä mielellä että täytyy kestää ikuisuuden ajoa. Harrastaminenkin vaan maksaa ja sit kun se hajoo niin koitetaan korjata, ei se sen ihmeellisempää mun mielestä ole :) mielummin korjaan paskaks mennyttä konetta kotona ja maksan sen mitä se maksaa kun että syljeskelen mäkkärinkulmalla :D Quote Link to comment
hessu ss Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 mitäs jos keskitytään tässä viesti ketjussa otsikon mukaiseen aiheeseen eikä kinastella jostakin 88 koneen kestävyydestä :D perustakaa vaikka tekniikka osioon oma otsikko ko aiheelle... mites kupla jakselee,joko kohta koneesta otetaan savut ? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 mitäs jos keskitytään tässä viesti ketjussa otsikon mukaiseen aiheeseen eikä kinastella jostakin 88 koneen kestävyydestä :D perustakaa vaikka tekniikka osioon oma otsikko ko aiheelle... mites kupla jakselee,joko kohta koneesta otetaan savut ? Ei vielä vähään aikaan kun pitäis saada ensin ne männät ja putket ennenkun voi jatkaa kasausta. Pikkasen nyt pitkittyny tää kasausoperaatio kun matkan varrella tullu näitä muuttujia jonkinverran. Toivottavasti mahollisimman pian pääsis käynnistelee. Kori on menossa lähiaikoina puhallukseen ja siinä puhalletaan ne paikat mihin ei rälläkällä päässy hioo. Pohjakin nyt makaa autotallin lattialla pohjamaalissa mutta joku kerros siihen pitäis vielä maalata. Kävi mielessä että jos vaan maalais sen hammeritella pariin kertaan niin kestäisköhän hyvin? En oo meinaa löytäny mistään tota temaduria ja teknodur oli liian kallista. Quote Link to comment
VW-63 Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Pohjakin nyt makaa autotallin lattialla pohjamaalissa mutta joku kerros siihen pitäis vielä maalata. Kävi mielessä että jos vaan maalais sen hammeritella pariin kertaan niin kestäisköhän hyvin? En oo meinaa löytäny mistään tota temaduria ja teknodur oli liian kallista. Tampereella ainakin RTV maisnostaa myyvänsä Tikkurilan teollissuusmaaleja. Jälleenmyyjät selviävät myös soittamalla tuotteen valmistajalle. Jos meinaat, että tulee hyvä niin unohda nuo rautakaupan "normi metalli maalit", hammeritet, miranolit yms. Menee vaan turha työ hukkaan:) Eikä hinta erokaan sopiviin teollisuusmaaleihin ole kovin suuri. Temadur on n. 30e/l kovettajan kanssa ja eikös hammerite ja miranolikin maksa jo parikymppiä? Teollisuusmaalien kulutusrasituskestävyys on myös ihan eri luokkaa kuin "Normimaalien". Mihin maaliin nyt ikinä päädytkin niin varmista pintamaalin sopivuus pohjamaaliin, välihionnan tarve yms. perus asiat niin saat parhaan lopputuloksen. Quote Link to comment
mite^ Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Proväristä muistaakseni saa temaduria (tai ainakin sai pari vuotta sitten). Liike tosin Turussa ja Salossa. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Ei kai tässä nyt mitään jäänmurtajaa olla maalaamassa, varmasti parempia maaleja on olemassa, mutta maksaako vaivan? Haapasella teollisuuspohjamaalilla (joka ei muuten meinannut kotikonstein hiekkapuhaltamallakaan irrota) kuitenkin vedetty, taitaa se pintamaali olla enää lähinnä värin takia. Auto on nyt kestänyt tehtaan olemattomilla maalauksilla lähes 40 vuotta, kestänee toisen mokoman kesäajoja näillä pohjilla. Loppupeleissä joskus se ruosteeksi varmasti muuttuu, meneekö siihen sitten 50 vai 100 vuotta on asia erikseen. Siihenkin varmasti vaikuttaa enemmän makaako se pirssi metsässä pohja maatavasten vai kuivassa tallissa renkaillaan. Miranol tai joku kalliimpi muutaman mikrometrin maalikerros ei siihen eroa tee. Jos rakentaisin autoa ajoon, enkä pohja ylöspäin esiteltäväksi pirkkahalliin, maalaisin sillä mitä helposti käsiini rautakaupasta saisin. Säästynet ropot sijoittaisin sitten pintaväriin, sitä siellä kylänrinksalla kuitenkin arvostellaan. Quote Link to comment
Lasse Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Minusta epoksimaalin hommaaminen ei ole niin suuri vaiva, että sillä syyllä kannattaisi jättää pohjalevy maalamatta. Tosin teman pohjamaali kestää ilman pintaakin aika hyvin, mutta siltikin. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Taidan sitten valita ton hammeriten siihen päällimmäiseks kun kyllä senkin ny täytyy 10 vuotta kestää että ei tuu reikiä. Jos jollain olis joutilaana sellanen etuakseli missä niitten tolppien päät olis kunnossa niin voi laittaa privalla viestiä. Muuten saa olla vaikka kuinka laho ja mielellään mahdollisimman laho muualta paitsi noi päät. Saattais noi mennä noinkin ihan hyvin mutta jos tehtäis kuitenki kerralla hyvä. Quote Link to comment
Geronimo Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ite laitoin Hammeriten pohjalevyyn sisäpuolelle 2006 ja kun nostin korin pois 2009 niin ei löytyny ruostetta mistään. Nyt jos nostaa matot pois tai takapenkin niin ei perkule löydy vieläkään ruostetta. Taisin pari kerrosta vedellä joka paikkaan. Kuskin puolen jalkatilassa oli pientä pistettä jostain kivistä mm. märästä mutta poistin ja laiton lisää Hammeriteä. Tänään paikka on ookoo. Ainoa paikka mihin on joutunut korjaileen on lokareiden takaosat sisältä ku lentää kiviä yms... Hyvin on pysyny mutta hinta on näköjään Hammeritellakin noussu, elä sitten sekota tätä Hammer merkkiseen Mastonin tekeleeseen. Ei ole läheskään yhtä tiukkaa tavaraa. Auto on käytössä käytännössä sillon kun tiet sulaa ja ajetaan lumen tuloon asti. Seisoo tallissa tai suojassa talven. Omasta kokemuksesta voin suositella Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 88mm slip in mahlen tako satsi ostettu ja kromi männänrenkaat ostettu uudet ja laitettu paikoilleen. Keskiviikkona kävin parolasta hakemassa jokkiskoneen mikä piti aluks myydä osina pois mutta sattui olemaan sellasta osaa joten parempi että pidän itelläni kun sattu tuuri käymään :-) sekin on nyt rengastusvaiheessa joten nyt ei sitten tekeminen lopu vähään aikaan kun on kaks konetta samassa vaiheessa mitä voi hieroo kuntoon :) tiistaina on näillä näkymin kori menossa puhallukseen orivedelle. Pönttökuume on siis nyt iskeny pahasti mutta ei oo vieny intoo tosta katukuplan rakennuksesta. Parina päivänä joutunu huilaa kun suurin osa päivistä kuluu kesätöiden merkeissä plus sitten siihen vielä koko ilta tallissa. Tietääkö kukaan onko suomessa kuinka paljon nuoria jotka volkkareita rakentelis harrastuksena? Siis noin 15-18 vuotiaita. En tunne ketään ainakaan. Tuntuu että kaikki muut harrastajat sellasta 40+ sakkia :-D ... Niin ja tähän projektiin ei oo tarkotus sekottaa minkään näkösiä jokkisviritelmiä eli pidetään nää kaks juttua vaan ihan erillään :) Quote Link to comment
-Alex- Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Jokkis vw harrastajia vai katukuplien rakentelijoita? Mieluummin näkisin nämä kahtena eri sakkina :DD Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Jokkis vw harrastajia vai katukuplien rakentelijoita? Mieluummin näkisin nämä kahtena eri sakkina :DD Joo kyllä näen kans nää kahtena eri porukkana mutta katuvolkkarin rakentelijoita tarkoitin tässä tapauksessa :) Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Tänään kori viety hiekkapuhallukseen! Samalla tässä kokeilen että miten toi iphonen kuvakoon muokkaus ohjelma toimii. Joten kuvanlaadussa saattaa ehkä olla jotain häikkää mutta korjataan jos meni rakeiseksi. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Tänään äskettäin hain korin hiekkapuhalluksesta ja huomenna tarkotus töiden jälkeen piipahtaa ikhssa ostamassa sinkkisprayta jolla sit vetää ensimmäinen maalikerros pohjalle. Pari pientä hitsauspaikkaa oli vielä niin vähän vielä miggiliimaa nii alkaa olee aika bueno omiin silmiin. Kauheesti olis hommia nyt kun jokkiskoneeseen pitäis laittaa pari mäntää vielä kiinni ja nippuun lopullisesti ja pohja pitäis maalata ja korissa on pirusti hommaa ja sit vielä ton punasen koneen sylinterit pitäis keritä viemään hoonaukseen ja kasata sekin loppuun. Helmikuuhun kaavailtu valmistuminen näyttää vielä ihan mahdolliselta :) en tiiä sitten että miten on aikaa kun koulu ja autokoulu alkaa kohta, näkee sitten mutta eipähän lopu hommat kesken :) Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Loppuviikosta maalasin korin kauttaaltaan sinkkipohjamaalilla ja tuli aikamoinen lisäkipinä taas tehä enemmän hommia kun toi kori näyttää jo tosi hyvännäköseltä ja pääsee niihin vähän puhtaampiin hommiin ettei tarvii enää kokoaikaa nyhjätä paskasia osia :D moottorin kanssa vähän takkuilee kun en oo jostain syystä saanu vielä kiikutettua sylinteriputkia hoonaukseen, tosin eipä sillä mikään kiire vielä ole. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Itse olen yhden maalauksen pilannut 1K sinkkipohjamaalilla. Muutama viikko maalauksen jälkeen nousi kuplia niistä kohdista missä mokomaa tökittiä tuli käytettyä. Eristeenä sinkkimaalin ja pintavärin välissä oli 2K hiontaväri, mutta ei auttanut... Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jaa. Kaikilta joilta oon kysyny että millä kannattais ensimmäinen kerros vetää niin ovat sanoneet sinkkimaalilla ja siihen vielä ihan normi pohjamaali ja sen jälkeen kittiä. Niillä ei ainakaan ole tollasta kuplimista ilmennyt. Veditkö sen ihan paukkupullolla vai oliko jotain ihan kunnon sinkkitököttiä? Itse olen yhden maalauksen pilannut 1K sinkkipohjamaalilla. Muutama viikko maalauksen jälkeen nousi kuplia niistä kohdista missä mokomaa tökittiä tuli käytettyä. Eristeenä sinkkimaalin ja pintavärin välissä oli 2K hiontaväri, mutta ei auttanut... Quote Link to comment
Ketsa Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Ihan litran purkista. Laadusta en osaa sanoa mitään, jotain markettikamaa tuo oli, eli ei mitään oikeasti auton maalaukseen tarkoitettua. Yksikään automaalari ei ole minulle sinkkimaalia suosittanut, eli hiukan epäilen sinkkimaalin olevan jonkinlainen tee-se-itse autoropaajien keksintö. Sinkkimaalia olin vetänyt vesikourun pohjalle ja johonkin muihin kohtiin, joihin oli puhalluksen jäljiltä jäänyt rokkopintaa. Eli jonkinlainen kuvitelma, että niistä kohdista ruostuisi jatkossa helpommin ja että sinkkimaali suojaisi. Kun auto tuli maalaamosta (ihan oikeasta automaalamosta) maalaus oli ihan virheetön, mutta parin päivän päästä oli noita kuplia noussut. Eli jotenkin oli pintamaali pehmentänyt alemmat kerrokset ja sieltä oli kaasukuplia noussut. Tiedä sitten onko hiontamaali mennyt noissa kohtia puhki vai eikö vain hiontamaali ole ollut riittävän vahva eriste. Sinkkimaalilla oli kuivumisaikaa ollut kuukausia. Viimeksi kun auton näin VWR:n urho käytössä (noin 10 vuotta maalauksen jälkeen), oli maalaus muuten suurin piirtein edelleen ok, vain nuo kuplimispaikat olivat luonnollisesti huonommassa hapessa. Auton maalaukseen tarkoitettu happomaali on tuon kokemuksen jälkeen ollut minulle halpaa kamaa ja markettien purkeista ei ole maalattu kuin pensselillä lasten keinu ja muita puutarhan rautarakenteista... Quote Link to comment
PZQ Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Oma kokemus Wurth 1k sinkkimaalista on myös tasolla: Täyttä paskaa.. Maalasin juniksen ohjausakseli/simpukka yhdistelmän ja pedaalit siinnä toivossa ettei ruostuisi niin helpolla... Mutta hetken päästä pintamaalissa sama kuplimis efekti ja kaikki maalit irtosi paineilmalla puhaltamalla.. En suosittele! -Pete- Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Mää käytin ikh:n paukkupullossa olevaa sinkkimaalia. Katsotaan miten se nyt reagoi tossa omassa korissa. Quote Link to comment
VW-63 Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jaa. Kaikilta joilta oon kysyny että millä kannattais ensimmäinen kerros vetää niin ovat sanoneet sinkkimaalilla ja siihen vielä ihan normi pohjamaali ja sen jälkeen kittiä. Laitanpa taas, että varmista aina aineiden yhteensopivuus ja välihionnan tarve, ettei mene työ hukkaan. Tuohon sinkkimaaliin en osaa ottaa kantaa, kun en ole sen käytöstä tuolla tavalla koskaan kuullut (ellei sitten ole muuten sinkitty kori). Kiinnitähuomiota myös pohjamaaliin. En tiedä mikä on "normi pohjamaali", mutta suurin osa pohjamaaleista on sellaisia, että niiden päälle ei voi kitata (kitin kovete "polttaa" pohjamaalin irti). Ainakin 2K epoksipohjamaaleista löytyy sellaisia maaleja, joiden päälle voi kitata. Quote Link to comment
metake Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Oma kokemus Wurth 1k sinkkimaalista on myös tasolla: Täyttä paskaa.. Jep, sama kokemus, paskinta kamaa mitä voi pellin päälle kiskaista. Ainoan järkevän(?) käyttökohteen tuolle olen löytänyt pakosarjasta, maali kestää melkoisen hyvin lämpöä ja siinä se on pysynyt kiinni. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 No täytyy vaan vahvasti toivoo että ei ihan harakoille menny nyt tää maalaus :D ja jos menee niin uudestaan vaan kevyt puhallutus ja rotta look :) Quote Link to comment
metake Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Inerta Primerista on hyvät kokemukset. Soveltuu hyvin "väliväriksi" ja kestää maalata päälle lähes millä vaan. http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Inerta Primerista on hyvät kokemukset. Soveltuu hyvin "väliväriksi" ja kestää maalata päälle lähes millä vaan.http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument Kiitos vinkistä! Mitähän tollanen tökötti 3L plus siihen ne kovete hilppeet mukaan tulis maksamaan ja katoin jonkun tuoteselosteen että pitäis ruiskulla ruikkia se siihen pintaan? Kompressoria en vielä omista kun en ole sitä vielä raaskinut ostaa kun käytännössä alotin harrastamisen nollasta mutta sitäkin kovempi asenne rakentamiseen. Tosin oli mulla ollu muutama vuosi takaperin -67 corolla ke10 mikä on nykypäivänä aika harvinainen näky ja auto oli vielä ensimmäisestä tuontierästä. Joku ukkeli huijas sen sitte multa halpaan hintaan kun olin sillon niin nuori enkä tienny auton arvoo sillon. Tosin toi kompressori olis kyllä aika tärkee olla, helpottais hommia paljon. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Yleisesti ottaen voisi myös sanoa että jos kestävää haluaa niin jättää paukkupullot suosiolla kauppaan. Varsinkin sellaiset mitkä ei ole automaalikaupasta ostettuja. Miltei riippumatta siittä että mitä siellä purkin sisällä on. Se on sitten eri asia jos maaliliike tekee sulle tikittävän aikapommin mikä täytyy käyttää seuraavan päivän sisällä että tulee purkista ulos. Quote Link to comment
VW-63 Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Kompressoria en vielä omista kun en ole sitä vielä raaskinut ostaa kun käytännössä alotin harrastamisen nollasta mutta sitäkin kovempi asenne rakentamiseen. Spray pulloissa tuskin on sellaista pohjamaalia, jonka päälle voi kitatta (en ole ainakaan koskaan sellaista löytänyt). Ja jos et voi viedä koria jonnekin maalaamoon pelkän pohjamaalin vetoa varten niin suosittelen, että lainaan jostain kompuran, ostat halvan ruiskun ja ruiskutat pohjamaalin itse. Pohjamaalit ovat pääsääntöisesti aika helppoja ruiskuttaa, eikä pinnalla ole niin paljon väliä kun fillerin siihen joutuu kuitenkin ruiskuttamaan päälle ennen pintamaalia, ettei kittipaikat näy läpi. Kittiä hioessa pohjamaali menee todennäköisesti joistain paikoista rikki, mutta ne kohdat voi sitten korjata automaalikaupasta ostetulla spray pohjamaalilla, samalla kun maalaa kittipaikat. Jos maalia asiat ei ole tuttuja niin kannattaa ostaa kaikki maalit, tai ainakin kysyä vinkkejä, samasta maalikaupasta tai maalaamosta. Näin vältyt maalien yhteensopivuusongelmilta ja saat todennäköisesti hyviä työvinkkejä. Oletko muuten jo sopinut missä autosi pintavärin maaalautat? Aika monessa paikassa ei välttämättä suostuta vetämään pintamaalia jonkun muu tekemille pohjille siitä syystä, että jos lopputulos hilseilee, kuplii tai irtoaa seuraavana kesänä pohjissa tehtyjen virheiden takia niin kuka saa huonoa mainosta? No tietenkin maalaamo. Quote Link to comment
hpa Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Inerta on varmaan paras mahdollinen pohjamaali, mutta kun sitä ei ole tarkoitettu itse ruiskittavaksi etenkään sivuilmaruiskulla. Ohentimenkin käyttöturvallisuustiedotteessa lukee seuraavaa:Terveydelle haitallista hengitettynä ja joutuessaan iholle. Haitallista: voi aiheuttaa keuhkovaurion nieltäessä. Vakavan silmävaurion vaara. Ärsyttää hengityselimiä ja ihoa. Inertan ohentimen kanssa pelleilystä olen joutunut kaksi kertaa sairaalaan, joten suosittelen, että virallinen konepajamaalaamo maalaa Inertalla käsiteltävät kappaleet. Quote Link to comment
SePi Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Menin automaalikauppaan tänään kysymään sopivaa pohjamaalia kaikenlaisten pikkuosien omatoimiseen pohjustamiseen mukaanlukien ratti ja sain heti suosituksen kokeilla MOWON filleriä sprayputelissa. Käy kuulemma jopa muoville. Onko tämä tuttua ja suositeltavaa ainetta? Quote Link to comment
Ketsa Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Inertaa ja Teknodur Combia olen käyttänyt eristemaalina ja jopa yhdessä kilpa-autossa pintamaalina, mutta viimeksi tänään Combia hioessa tuli mieleen, että tähänkin on varmasti fiksumpi tapa... Noihin kun ei tosiaan saa mitään valtaisan hyvää pintaa normi ruiskulla ilman kohtuutonta ohentamista ja hiominenkin on aika työlästä. Mahtaisikohan automaalikauppojen epoksit olla toimivampia ja säästää sitä vähäistä harrasteaikaa johon mielekkäämpään hommaan kuin hiomiseen? www-automaalit.net on hyvä paikka surffailla ja katsella mitä tuotteita autojen maalaamiseen on olemassa. Quote Link to comment
pko Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Kittaukset paljaalle pellille ja siihen päälle happomaali,ruiskukitti,hiontaväri,väri+lakka.Liika kovettaja kitissä saa aikaiseksi sen,että viimeistään parin vuoden päästä tulee läpi maalista laikkuina. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Ei kai tässä nyt mitään jäänmurtajaa olla maalaamassa, varmasti parempia maaleja on olemassa, mutta maksaako vaivan? Haapasella teollisuuspohjamaalilla (joka ei muuten meinannut kotikonstein hiekkapuhaltamallakaan irrota) kuitenkin vedetty, taitaa se pintamaali olla enää lähinnä värin takia. Auto on nyt kestänyt tehtaan olemattomilla maalauksilla lähes 40 vuotta, kestänee toisen mokoman kesäajoja näillä pohjilla. Loppupeleissä joskus se ruosteeksi varmasti muuttuu, meneekö siihen sitten 50 vai 100 vuotta on asia erikseen. Siihenkin varmasti vaikuttaa enemmän makaako se pirssi metsässä pohja maatavasten vai kuivassa tallissa renkaillaan. Miranol tai joku kalliimpi muutaman mikrometrin maalikerros ei siihen eroa tee. Jos rakentaisin autoa ajoon, enkä pohja ylöspäin esiteltäväksi pirkkahalliin, maalaisin sillä mitä helposti käsiini rautakaupasta saisin. Säästynet ropot sijoittaisin sitten pintaväriin, sitä siellä kylänrinksalla kuitenkin arvostellaan. Joo jallun kanssa mennään sitte kupla kiiltävänä kylälle kaasuttelee :D eihän sitä pohjaa kukaan kattele kunhan ei oo ruosteessa nii se riittää. Sen puhallinkopan voisin joskus tulla hakemaan jos se olis vielä myynnissä. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Ajatuksena tuli mieleen että soittais amikselle jos ottaisivat korin pohjatöihin ja maalaukseen. Onko kukaan muu käyttäny amiksella maalauksessa että onko kokemusta? Netistä lueskelin että tekevät kuulemma hyvää jälkeä materiaalikustannuksilla ja aikaa menee enemmän kun automaalaamoissa. Pohjaa maalattu jo hammeriten smooth finish black maalilla ja maali tuntuu pysyvän hyvin kiinni! Myös aika jämptiltä tavaralta tuntuu. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Näyttää vahvasti siltä että maalauspaikaksi voisi valikoitua tampereen aikuiskoulutuskeskus. Värivalintakin on melkein jo loppuun mietitty eli auto tulis olemaan kirkkaan punanen ja kylki valkoiseksi. Onko kellään mitään hyvää muuta ehdotusta värivalintaan mikä vois toimia vähän katukilpurin näkösessä kuplassa? Kuitenki vähän jos tonttiin laittais ja sisustassa tulee kuitenkin olee sitä kilpa-auton henkee mukana. Kojelautaan meinasin istuttaa sellasen metallisen lätkän mikä peittää sen koko konelaudan ja sen metallisen lätkän päällystän hiilikuitumatolla tai teipillä mitä nyt onkaan. Nyt varmaan monet miettii että voi hyvä luoja millanen ähtäri taas tulossa mutta ei mua kiinosta kun haluun tehä just sellasen mikä olis itelle hyvä. Tää valmistuu pikkuhiljaa nyt muutaman kuukauden ajan ja talvella tehään sitten enemmän kun ensimmäiset jokkislähdöt on ajettu. Uus projektinimi pitää keksiä nyt lähipäivinä kun en tiiä miten se vaihdetaan ja nimikään ei oikeen enää kuvaa rojektia, projektiautosta tuli varaosa auto ja vuosimallikin vaihtu. Kone odottaa vieläkin tekijäänsä mutta varmaan kasaantuu talven aikana kun pitää jokkiskoneeseen tehdä laakeriremppa niin vois tehä kahta konetta samaan aikaan jos se nyt edes kisoista kotiutuu. Quote Link to comment
SePi Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Värivalintakin on melkein jo loppuun mietitty eli auto tulis olemaan kirkkaan punanen ja kylki valkoiseksi. Onko kellään mitään hyvää muuta ehdotusta värivalintaan mikä vois toimia vähän katukilpurin näkösessä kuplassa? Kuitenki vähän jos tonttiin laittais ja sisustassa tulee kuitenkin olee sitä kilpa-auton henkee mukana. No kun kerran kysyit, niin sillä luvalla sanoisin, että kaksivärimaalaus on vähän samaa sarjaa ku valkosivurenkaat - ei kovin raaseri lookkia. Jätä se valkoinen kylki pois ja kattele aavistuksen tummempaa punaista - muttei sitä mummunpunaista sentään. Jos punaisesta tykkäät. Kirkas punainen on mun mielestä provo väri, kun ei kyse kuitenkaan ole porschesta tai ferrarista. Vai haluatko wannabee fast, but... lopputuloksen? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Värivalintakin on melkein jo loppuun mietitty eli auto tulis olemaan kirkkaan punanen ja kylki valkoiseksi. Onko kellään mitään hyvää muuta ehdotusta värivalintaan mikä vois toimia vähän katukilpurin näkösessä kuplassa? Kuitenki vähän jos tonttiin laittais ja sisustassa tulee kuitenkin olee sitä kilpa-auton henkee mukana. No kun kerran kysyit, niin sillä luvalla sanoisin, että kaksivärimaalaus on vähän samaa sarjaa ku valkosivurenkaat - ei kovin raaseri lookkia. Jätä se valkoinen kylki pois ja kattele aavistuksen tummempaa punaista - muttei sitä mummunpunaista sentään. Jos punaisesta tykkäät. Kirkas punainen on mun mielestä provo väri, kun ei kyse kuitenkaan ole porschesta tai ferrarista. Vai haluatko wannabee fast, but... lopputuloksen? Kiitos vinkistä. Voi kyllä hyvin ollakkin että toi kaksvärimaalaus ei oikein sopisi. Semmonen pähee pitäis jokatapauksessa saada. Pähee vois olla sellanen metallinhohto tummanpunanen kun tarkemmin miettii. Vaatii tommonen metallinhohto väri varmaan sitten aika hyvät pohjat että ei näytä että olis baari illan jälkeen ruiskittu? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.