KimmoH Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Mitäs maaleja porukka on käyttänyt alustan maalailuun ? Peltipuhdas alusta siis kyseessä ja pohdin tässä eri vaihtoehtoja. POR15:sta mietin aluksi mutta nyt kun asiaan olen enemmän perehtynyt, niin olen saanut sellaisen käsityksen, että puhtaalle pellille vedettäessä se vaatisi erillisen pohjustusaineen ? Vai voiko tuon ruiskuttaa hiekkapuhalletun pellin pintaan suoraan ? Quote
metake Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Jos on puhdas peltipinta, niin siihen 2K epoksi, esim. Inerta, ja pintamaaliksi 2K uretaani, esim. Teknodur. Quote
ARTO Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 POR varmaankin aika kestävä näistä pensselimaaleista jos vertaa hammereihin ym helppoihin/halpoihin. Epoksilla pohjustetut tuntuu kyllä kestävän isältä tyttärelle, eli on puhdistetulle pohjalle varma ratkaisu. Quote
KimmoH Posted March 20, 2013 Author Posted March 20, 2013 Olisko siis Inerta Primer 5 passeli, jostain vanhoista keskusteluista tuollaista vinkkiä onnistuin juuri löytämään ? Teknoksen maali joten mahtaisiko saada ihan tuosta Terrasta ostettua ? Quote
Pedalpusher Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Tuota Åken ehdottamaa vaihtoehtoa mulle myös suosittelivat vaasalaisessa asiantuntevassa maaliliikkeessä. Heillä oli myös omakohtaisia kokemuksia siitä eli ei ainoastaan mutua. Porrilta tuli mulle seuraavanlainen vastaus kun kysyin, että voiko porria laittaa puhallettuun ja puhallusliikkeessä suihkutetun primerin päälle: "We don’t recommend applying the POR-15 over a primered surface. The POR-15 is designed to be applied to a bare metal or rusted metal surface only. YOu would need to completely remove the primer before applying the POR-15." -Mikko- Quote
DWL_Puavo Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Åken linjoilla mennään, näin neuvoivat miullekin paikallisessa asiansa kyllä osaavassa maalikaupassa - epoksi pohjalle ja uretaani päälle. Miulla maaleina Nor-maalin Epocoat 21N ja Nor-maalin Normadur 65 HS. Samaa reseptiä on suositeltu muillekin täällä. Kyljellään olevan pallis-doppelin pohjaan pensselillä olen levittänyt, sitä ei kyllä maalaamiseksi voi sanoa kun joka rakoon pitää maali survoa. Pensselit näyttää vartin jälkeen sellaisilta 3 vuotta käytössä olleilta hammasharjoilta. 2 litraa per maali riittää just passelisti palliksen pohjaan jossa on koloja ja palkkeja satakertainen määrä kuplan pohjalevyyn nähden. Ihan perse homma joka tapauksessa. Jos pääsee ruiskulleen niin varmasti vaivassa säästää, jos kohta kuplan pohjalevyyn nyt ei kauaa mene joka tapauksessa.. Puavo Quote
KimmoH Posted March 20, 2013 Author Posted March 20, 2013 Jees, näillä suuntaviivoilla siis mennään. Niin ja ruiskulla on tarkoitus vetää, sen verran laiska mies olen. Eilen hain jo rullan muovia ja ilmastointiteippiä jotta saan muutettua autotallin maalaamoksi :) Quote
Ketsa Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Talvikäyttistä varten tarvitsin valkoista epoksia, jotta sointuu pintaväriin (20m päästä), mutta muuta käyttöä tuolle värille ei ole, joten en halunnut hakea isoa purkkia inertaa. Bilateeman seilausosastolta löytyi litran purnukassa pohjamaaliepoksia, joten päätin kokeilla sitä. Toistaiseksi vallan positiivinen yllätys,eli kuskin puolen takalokarin kaari maalattu pensselillä kitin & teräsharjatun pellin päälle, autolla ajettu päivittäin motaria ~50km (eli suolaa on riittänyt), auto on pesty yhden kerran koko talven aikana, säilytetty taivasalla, mutta ei mitään merkkiä alkavastakaan ruostumisesta. Eli ehkä tätä maalia voisi käyttää johonkin harrasteautoonkin... Quote
Art_Zi Posted March 20, 2013 Posted March 20, 2013 Omassa kuplassa on 2k epoksi ja raskaan kaluston maali päällä.. yksi kesä tosin vasta menty, joten en osaa sanoa, kuin pitkäikänen toi sit loppupeleissä on :) Quote
-Alex- Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Mun pohjalevyn aikoo automaalari vetäistä kans epoksipohjamaalilla, eikä millään PORilla.. Tiettävästi ensin happopohjamaali alle, näin muistelisin. Quote
metake Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Happopohjamaali on aika turha jos on puhdas hiekkapuhallettu pohja. Happopohjahan ei toimi pohjamaalina pintamaalille, vaan tartuntapohjana varsinaiselle pohjamaalille. Ja jos pohja on puhdas, niin 2K epoksi pysyy siinä ilman happomaaliakin. Jos taas ei ole, niin sitten se POR.. PORriahan ei taas suositella puhtaalle pellille. Tosin ei siitä happomaalista varmaan haittaakaan ole, eikä ole kyllä omakohtaista kokemustakaan. Quote
KimmoH Posted March 29, 2013 Author Posted March 29, 2013 Edellisissä rojekteissa on tullut käytettyä hitsauksen kestävää happomaalia vain sellaisissa paikoissa mitkä pitää maalata ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen nuo jäävät piiloon. Eli käytännössä koteloiden sisäpuolia, tms. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Bilteman kamathan on lähes kaikki jonkun muun keksimiä purkitettuna vähän eri pakettiin, eli voi olla ihan priimaakin. Eräästä semi-luotettavasta lähteesä kuulin joskus, että bilteman ne ihan pikkuset miggilankakerät tulis esabin tehtaalta Quote
aki Posted April 4, 2013 Posted April 4, 2013 Tässähän se koko juttu onkin: Kun tavara pakataan uudestaan oman brändin pakettiin se voidaan ostaa sieltä mistä milloinkin halvimmalla saadaan, pahimmillaan eri erät voi olla eri valmistajalta. Tämä laatuvaihtelu on se asia, minkä vuoksi ainakin itse ostan maalit maalikaupasta. Bilteman kamathan on lähes kaikki jonkun muun keksimiä purkitettuna vähän eri pakettiin, eli voi olla ihan priimaakin. Eräästä semi-luotettavasta lähteesä kuulin joskus, että bilteman ne ihan pikkuset miggilankakerät tulis esabin tehtaalta Quote
Guest Type123 Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Nostellaan hieman vanhaa aihetta... Eli minkä verran menee maalia kuplan pohjalevyyn yläkannuruiskulla maalaten? Riittääkö tuo pensselimaalauksessa mainittu 2-litraa per maali? Quote
sami55 Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Mitäs sitten jos on puhallettu runkotunneli ja siinä uudet pellit, joissa joku musta maali? Quote
Ketsa Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Uusissa pelleissä on varastomaali, joka pitää hyvää tehdessä ehdottomasti poistaa. Lähtee helpoiten kevyesti puhaltamalla. Quote
sami55 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Voi rutto, sekin vielä. Onks noista bilteman puhaltimista mihinkään ja kuinka sotkee? Quote
metake Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 http://www.motonet.fi/fi/tuote/602582/Nitromors-maalinpoistoaine-750ml Quote
Jiibee Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 http://www.motonet.fi/fi/tuote/605316/Maalinpoistoaine-750ml Edullisempi vaihtoehto ja tuolla saa jotain irtikin. Quote
eturauhanen Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 Mites nämä, kokemuksia? Suoraan putsatulle pellille: pohjat: http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectID=7914191&ViewAction=ViewProduct pinta: http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectID=4053665&ViewAction=ViewProduct Quote
Ketsa Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 (edited) Pintavärinä olen käyttänyt tuota Mipaa. Puolikiiltävänä olen mustaa tilannut. Hintalaatusuhteelta mielestäni ihan ok maali. Pohjinmainen syy tuon maalin valintaan on kyllä tilaamisen helppous tuolta automaalit.net:istä ja heidän halvat rahtihinnat matkahuoltoon... Edit: Ja olen tuon pintavärin ruiskuttanut märkää-märälle tyylillä Teknoksen epoksin päälle. Edited September 25, 2014 by Ketsa Quote
-tipi- Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 (edited) Mitäs kun roiskin jo peltiin ensin Sinkkisprayn purkista? Mitä siihen laittas niskaan, vai kaavinko pois ja epoksi+ uretaani linjalle? Edited September 26, 2014 by -tipi- Quote
Henkar Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Jätättekö työ pohjan sitten ilman massaa vai mikä ideana että epoksin päälle vielä erillinen pintamaali? Quote
KimmoH Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 (edited) Epoksi mahtanee liituuntua ajan kanssa eli pintamaali antaa UV-suojan ja se on parempi pitää puhtaana. Näin olen antanut ymmärtää. Itse kyllä vedin pintamaalin kun halusin kiiltävän mustan alustan. Tosin kiveniskumassaa laitoin kriittisiin kohtiin ennen pintamaalausta. Edited September 26, 2014 by KimmoH Quote
DWL_Puavo Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Aiheeseen jopa liittyen, tuolla miun palliksella jossa siis alustassa epoksi pohjalla + uretaani pintamaalina, ajoin ensimmäisen kesän ilman kiveniskumassaa pyöränkaarissa (sittemmin massa ääntä vaimentamaan ja sit vielä alumiiniset ehdat lokaritkin). Kesän n. 4000km ajoilla vaihtelevissa olosuhteissa ja myös soralla/metsässä, pyöränkaarista oli se uretaanimaalin kiilto hieman laskenut. Mutta ei kovin paljoa. Vaikka pitkäaikaisesta altistuksesta ei ole kokemusta, tuntuu tuo uretaanimaali olevan niin mahdottoman kestävä rasitukselle. Nyt tallissa menossa kaverilla kokeilu lankalaikalla hiotusta, solmaster-rasvanpoisti-painepestystä ja annitrol-käsitellystä (jossa fosforihappoa) pohjalevystä johon olisi tarkoitus vetästä sitten myös epoksi ja uretaani. Samassa yhteydessä tuli myös mieleen, että nuo 2k-maalit eivät maalikaupasta ole mitenkään mahdottoman hintaisia. Kuplan pohjalevyyn molemmin puolin saa epoksin ja uretaanin varmasti alle satasella kovettimineen ja ohenteineen. Ylivoimaisesti työläin vaihe näissä taitaa joka tapauksessa olla sen pohjan preppaus ruosteettomaksi / varastomaalittomaksi ja jos sen vaan malttaa tehdä niin tuskin kannattaa enää 1k "all-in-one" -maalia harkitakaan. Quote
Geronimo Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 8-9 vuotta sitte vetelin pohjat Paksun pohjalevyyn Hammeritella kahteen kertaan.Ei löydy ruostetta vieläkään.Toki hiekkapuhallusta ja hiomista vaati ennen maalausta. Taisin jonkun kanssa olla juttua asiasta Kesäkauden Päättäjäisissä ja nosteltiin mattoja sun muuta :-) Myynnissä on myös Hammer merkkistä maalia joka ei ole samaa ainetta... Quote
-tipi- Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Onhan noita maalimansivu löytynyt vatipäitä, jotka maalaa pyöräkotelot ja pohjan vain pohjamaalilla ja laittaa päälle alustamassan. Ihan niikuin kumpikaan noista suojaisi kosteudelta. Siellä se ruoste sitte muhii massan alla. Luuleekohan ne että pohjamaali on pohjaa varten? 1 Quote
Guest Bonzer Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 (edited) Olis oma alusta tarkotus hiekalla puhallella, epoksi päälle ja mustaa uretaania. Nämä maalit korkkarilla pintaan. Mahdolisesti jotain massaa vielä jonnekkin. Olis tarkotus tehdä ympärivuotista käyttöä ajatellen. Kuulemma menee yli 5L maalia jos vetelee korkkarilla. Eli maalikerroksen paksuus pitäis olla riittävä. :D Edited September 30, 2014 by Bonzer Quote
Henkar Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Onhan noita maalimansivu löytynyt vatipäitä, jotka maalaa pyöräkotelot ja pohjan vain pohjamaalilla ja laittaa päälle alustamassan. Ihan niikuin kumpikaan noista suojaisi kosteudelta. Siellä se ruoste sitte muhii massan alla. Luuleekohan ne että pohjamaali on pohjaa varten? Ilmeisesti tässä nyt tarkoitettiin ihan pohjamaalia pohjamaalia eikä epoksia? Minä kun näistä olen ihan pihalla :D ehkä pitäisi vaan luottaa maalariin joka on kyllä ymmärtääkseni sitä mieltä että pelkkä epoksi ainenkin pitäisi massan alla riittää, mutta pitää kysellä olisiko intoa vetää ihan pintamaalitkin vielä alustaan vaikka väliäkö sillä liituuntumisella on kun massa kuitenkin vielä päällä. Quote
Mäki Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Olis oma alusta tarkotus hiekalla puhallella, epoksi päälle ja mustaa uretaania. Nämä maalit korkkarilla pintaan. Mahdolisesti jotain massaa vielä jonnekkin. Olis tarkotus tehdä ympärivuotista käyttöä ajatellen. Kuulemma menee yli 5L maalia jos vetelee korkkarilla. Eli maalikerroksen paksuus pitäis olla riittävä. :D Toisin kuin alkoholia juodessa, maalatessa maalin määrä ei ole ratkaiseva tekijä. Jokaisella maalityypillä on omat ominaisuutensa ja monesti liian paksu maalikerros vain aiheuttaa ongelmia esim. kuivumisen kanssa. Useampi ohut kerros on parempi kuin yksi paksu. Itse olen luottanut viimeiset 30 vuotta raskaan kaluston maaleihin. Puhallus, pohja- ja pintaväri. Hallilla on esimerkkinä yksi kesäauto, jonka pohja on maalattu vuonna 1989, eikä ruostetta ole vielä tippakaan. Tosin autolla on ajettu maalaamisen jälkeen vain alle 5000 km kuivalla kelillä. Quote
Guest Bonzer Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Toisin kuin alkoholia juodessa, maalatessa maalin määrä ei ole ratkaiseva tekijä. Jokaisella maalityypillä on omat ominaisuutensa ja monesti liian paksu maalikerros vain aiheuttaa ongelmia esim. kuivumisen kanssa. Useampi ohut kerros on parempi kuin yksi paksu. Itse olen luottanut viimeiset 30 vuotta raskaan kaluston maaleihin. Puhallus, pohja- ja pintaväri. Hallilla on esimerkkinä yksi kesäauto, jonka pohja on maalattu vuonna 1989, eikä ruostetta ole vielä tippakaan. Tosin autolla on ajettu maalaamisen jälkeen vain alle 5000 km kuivalla kelillä. Eiköhän tämä puhaltaja/maalaaja tiedä mitä tekee. Quote
Guest Leiffi Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Miten laittaa korikittiä hammerlitea käytettäessä? Alle peltipuhtaalle pinnalle vai maalikerroksien väliin? Vai pitäisikö ensin laittaa kitattaviin kohtiin joku muu pohjamaali ja sitten kitti ja viimeiseksi hammerlite? Hmmm.. Paljon mietittävää... Quote
Guest a-p Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Itse laitan pohjaan primerin ja sitten kitin saumoihin. Päälle maali tai massa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.