Jump to content

Millä maalilla alustan maalaus ?


Recommended Posts

Posted

Mitäs maaleja porukka on käyttänyt alustan maalailuun ? Peltipuhdas alusta siis kyseessä ja pohdin tässä eri vaihtoehtoja. POR15:sta mietin aluksi mutta nyt kun asiaan olen enemmän perehtynyt, niin olen saanut sellaisen käsityksen, että puhtaalle pellille vedettäessä se vaatisi erillisen pohjustusaineen ? Vai voiko tuon ruiskuttaa hiekkapuhalletun pellin pintaan suoraan ?

Posted

POR varmaankin aika kestävä näistä pensselimaaleista jos vertaa hammereihin ym helppoihin/halpoihin.

 

Epoksilla pohjustetut tuntuu kyllä kestävän isältä tyttärelle, eli on puhdistetulle pohjalle varma ratkaisu.

Posted

Olisko siis Inerta Primer 5 passeli, jostain vanhoista keskusteluista tuollaista vinkkiä onnistuin juuri löytämään ? Teknoksen maali joten mahtaisiko saada ihan tuosta Terrasta ostettua ?

Posted

Tuota Åken ehdottamaa vaihtoehtoa mulle myös suosittelivat vaasalaisessa asiantuntevassa maaliliikkeessä. Heillä oli myös omakohtaisia kokemuksia siitä eli ei ainoastaan mutua.

 

Porrilta tuli mulle seuraavanlainen vastaus kun kysyin, että voiko porria laittaa puhallettuun ja puhallusliikkeessä suihkutetun primerin päälle:

 

"We don’t recommend applying the POR-15 over a primered surface. The POR-15 is designed to be applied to a bare metal or rusted metal surface only. YOu would need to completely remove the primer before applying the POR-15."

 

-Mikko-

Posted

Åken linjoilla mennään, näin neuvoivat miullekin paikallisessa asiansa kyllä osaavassa maalikaupassa - epoksi pohjalle ja uretaani päälle. Miulla maaleina Nor-maalin Epocoat 21N ja Nor-maalin Normadur 65 HS. Samaa reseptiä on suositeltu muillekin täällä.

 

Kyljellään olevan pallis-doppelin pohjaan pensselillä olen levittänyt, sitä ei kyllä maalaamiseksi voi sanoa kun joka rakoon pitää maali survoa. Pensselit näyttää vartin jälkeen sellaisilta 3 vuotta käytössä olleilta hammasharjoilta. 2 litraa per maali riittää just passelisti palliksen pohjaan jossa on koloja ja palkkeja satakertainen määrä kuplan pohjalevyyn nähden. Ihan perse homma joka tapauksessa. Jos pääsee ruiskulleen niin varmasti vaivassa säästää, jos kohta kuplan pohjalevyyn nyt ei kauaa mene joka tapauksessa..

 

Puavo

Posted

Jees, näillä suuntaviivoilla siis mennään. Niin ja ruiskulla on tarkoitus vetää, sen verran laiska mies olen. Eilen hain jo rullan muovia ja ilmastointiteippiä jotta saan muutettua autotallin maalaamoksi :)

Posted

Talvikäyttistä varten tarvitsin valkoista epoksia, jotta sointuu pintaväriin (20m päästä), mutta muuta käyttöä tuolle värille ei ole, joten en halunnut hakea isoa purkkia inertaa. Bilateeman seilausosastolta löytyi litran purnukassa pohjamaaliepoksia, joten päätin kokeilla sitä.

Toistaiseksi vallan positiivinen yllätys,eli kuskin puolen takalokarin kaari maalattu pensselillä kitin & teräsharjatun pellin päälle, autolla ajettu päivittäin motaria ~50km (eli suolaa on riittänyt), auto on pesty yhden kerran koko talven aikana, säilytetty taivasalla, mutta ei mitään merkkiä alkavastakaan ruostumisesta. Eli ehkä tätä maalia voisi käyttää johonkin harrasteautoonkin...

Posted

Omassa kuplassa on 2k epoksi ja raskaan kaluston maali päällä.. yksi kesä tosin vasta menty, joten en osaa sanoa, kuin pitkäikänen toi sit loppupeleissä on :)

  • 2 weeks later...
Posted

Mun pohjalevyn aikoo automaalari vetäistä kans epoksipohjamaalilla, eikä millään PORilla.. Tiettävästi ensin happopohjamaali alle, näin muistelisin.

Posted

Happopohjamaali on aika turha jos on puhdas hiekkapuhallettu pohja. Happopohjahan ei toimi pohjamaalina pintamaalille, vaan tartuntapohjana varsinaiselle pohjamaalille. Ja jos pohja on puhdas, niin 2K epoksi pysyy siinä ilman happomaaliakin. Jos taas ei ole, niin sitten se POR.. PORriahan ei taas suositella puhtaalle pellille. Tosin ei siitä happomaalista varmaan haittaakaan ole, eikä ole kyllä omakohtaista kokemustakaan.

Posted

Edellisissä rojekteissa on tullut käytettyä hitsauksen kestävää happomaalia vain sellaisissa paikoissa mitkä pitää maalata ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen nuo jäävät piiloon. Eli käytännössä koteloiden sisäpuolia, tms.

Guest Mika Raussi
Posted

Bilteman kamathan on lähes kaikki jonkun muun keksimiä purkitettuna vähän eri pakettiin, eli voi olla ihan priimaakin.

 

Eräästä semi-luotettavasta lähteesä kuulin joskus, että bilteman ne ihan pikkuset miggilankakerät tulis esabin tehtaalta

Posted

Tässähän se koko juttu onkin: Kun tavara pakataan uudestaan oman brändin pakettiin se voidaan ostaa sieltä mistä milloinkin halvimmalla saadaan, pahimmillaan eri erät voi olla eri valmistajalta. Tämä laatuvaihtelu on se asia, minkä vuoksi ainakin itse ostan maalit maalikaupasta.

 

Bilteman kamathan on lähes kaikki jonkun muun keksimiä purkitettuna vähän eri pakettiin, eli voi olla ihan priimaakin.

 

Eräästä semi-luotettavasta lähteesä kuulin joskus, että bilteman ne ihan pikkuset miggilankakerät tulis esabin tehtaalta

  • 1 year later...
Guest Type123
Posted

Nostellaan hieman vanhaa aihetta...

 

Eli minkä verran menee maalia kuplan pohjalevyyn yläkannuruiskulla maalaten? Riittääkö tuo pensselimaalauksessa mainittu 2-litraa per maali?

  • 1 month later...
Posted

Uusissa pelleissä on varastomaali, joka pitää hyvää tehdessä ehdottomasti poistaa. Lähtee helpoiten kevyesti puhaltamalla.

  • 1 month later...
Posted (edited)

Pintavärinä olen käyttänyt tuota Mipaa. Puolikiiltävänä olen mustaa tilannut. Hintalaatusuhteelta mielestäni ihan ok maali. Pohjinmainen syy tuon maalin valintaan on kyllä tilaamisen helppous tuolta automaalit.net:istä ja heidän halvat rahtihinnat matkahuoltoon...

 

Edit: Ja olen tuon pintavärin ruiskuttanut märkää-märälle tyylillä Teknoksen epoksin päälle.

Edited by Ketsa
Posted (edited)

Mitäs kun roiskin jo peltiin ensin Sinkkisprayn purkista? Mitä siihen laittas niskaan, vai kaavinko pois ja epoksi+ uretaani linjalle?

Edited by -tipi-
Posted

Jätättekö työ pohjan sitten ilman massaa vai mikä ideana että epoksin päälle vielä erillinen pintamaali?

Posted (edited)

Epoksi mahtanee liituuntua ajan kanssa eli pintamaali antaa UV-suojan ja se on parempi pitää puhtaana. Näin olen antanut ymmärtää. Itse kyllä vedin pintamaalin kun halusin kiiltävän mustan alustan. Tosin kiveniskumassaa laitoin kriittisiin kohtiin ennen pintamaalausta. 

Edited by KimmoH
Posted

Aiheeseen jopa liittyen, tuolla miun palliksella jossa siis alustassa epoksi pohjalla + uretaani pintamaalina, ajoin ensimmäisen kesän ilman kiveniskumassaa pyöränkaarissa (sittemmin massa ääntä vaimentamaan ja sit vielä alumiiniset ehdat lokaritkin). Kesän n. 4000km ajoilla vaihtelevissa olosuhteissa ja myös soralla/metsässä, pyöränkaarista oli se uretaanimaalin kiilto hieman laskenut. Mutta ei kovin paljoa. Vaikka pitkäaikaisesta altistuksesta ei ole kokemusta, tuntuu tuo uretaanimaali olevan niin mahdottoman kestävä rasitukselle.

 

Nyt tallissa menossa kaverilla kokeilu lankalaikalla hiotusta, solmaster-rasvanpoisti-painepestystä ja annitrol-käsitellystä (jossa fosforihappoa) pohjalevystä johon olisi tarkoitus vetästä sitten myös epoksi ja uretaani.

 

Samassa yhteydessä tuli myös mieleen, että nuo 2k-maalit eivät maalikaupasta ole mitenkään mahdottoman hintaisia. Kuplan pohjalevyyn molemmin puolin saa epoksin ja uretaanin varmasti alle satasella kovettimineen ja ohenteineen. Ylivoimaisesti työläin vaihe näissä taitaa joka tapauksessa olla sen pohjan preppaus ruosteettomaksi / varastomaalittomaksi ja jos sen vaan malttaa tehdä niin tuskin kannattaa enää 1k "all-in-one" -maalia harkitakaan.

Posted

8-9 vuotta sitte vetelin pohjat Paksun pohjalevyyn Hammeritella kahteen kertaan.
Ei löydy ruostetta vieläkään.
Toki hiekkapuhallusta ja hiomista vaati ennen maalausta.

Taisin jonkun kanssa olla juttua asiasta Kesäkauden Päättäjäisissä ja nosteltiin mattoja sun muuta  :-)
 

Myynnissä on myös Hammer merkkistä maalia joka ei ole samaa ainetta...

Posted

Onhan noita maalimansivu löytynyt vatipäitä, jotka maalaa pyöräkotelot ja pohjan vain pohjamaalilla ja laittaa päälle alustamassan. Ihan niikuin kumpikaan noista suojaisi kosteudelta. Siellä se ruoste sitte muhii massan alla. Luuleekohan ne että pohjamaali on pohjaa varten?

  • Like 1
Posted (edited)

Olis oma alusta tarkotus hiekalla puhallella, epoksi päälle ja mustaa uretaania. Nämä maalit korkkarilla pintaan. Mahdolisesti jotain massaa vielä jonnekkin. Olis tarkotus tehdä ympärivuotista käyttöä ajatellen.

 

Kuulemma menee yli 5L maalia jos vetelee korkkarilla. Eli maalikerroksen paksuus pitäis olla riittävä. :D

Edited by Bonzer
Posted

Onhan noita maalimansivu löytynyt vatipäitä, jotka maalaa pyöräkotelot ja pohjan vain pohjamaalilla ja laittaa päälle alustamassan. Ihan niikuin kumpikaan noista suojaisi kosteudelta. Siellä se ruoste sitte muhii massan alla. Luuleekohan ne että pohjamaali on pohjaa varten?

 

Ilmeisesti tässä nyt tarkoitettiin ihan pohjamaalia pohjamaalia eikä epoksia? Minä kun näistä olen ihan pihalla :D ehkä pitäisi vaan luottaa maalariin joka on kyllä ymmärtääkseni sitä mieltä että pelkkä epoksi ainenkin pitäisi massan alla riittää, mutta pitää kysellä olisiko intoa vetää ihan pintamaalitkin vielä alustaan vaikka väliäkö sillä liituuntumisella on kun massa kuitenkin vielä päällä.

Posted

Olis oma alusta tarkotus hiekalla puhallella, epoksi päälle ja mustaa uretaania. Nämä maalit korkkarilla pintaan. Mahdolisesti jotain massaa vielä jonnekkin. Olis tarkotus tehdä ympärivuotista käyttöä ajatellen.

 

Kuulemma menee yli 5L maalia jos vetelee korkkarilla. Eli maalikerroksen paksuus pitäis olla riittävä. :D

 

Toisin kuin alkoholia juodessa, maalatessa maalin määrä ei ole ratkaiseva tekijä. Jokaisella maalityypillä on omat ominaisuutensa ja monesti liian paksu maalikerros vain aiheuttaa ongelmia esim.  kuivumisen kanssa. Useampi ohut kerros on parempi kuin yksi paksu.

 

Itse olen luottanut viimeiset 30 vuotta raskaan kaluston maaleihin. Puhallus, pohja- ja pintaväri. Hallilla on esimerkkinä yksi kesäauto, jonka pohja on maalattu vuonna 1989, eikä ruostetta ole vielä tippakaan. Tosin autolla on ajettu maalaamisen jälkeen vain alle 5000 km kuivalla kelillä.

Guest Bonzer
Posted

Toisin kuin alkoholia juodessa, maalatessa maalin määrä ei ole ratkaiseva tekijä. Jokaisella maalityypillä on omat ominaisuutensa ja monesti liian paksu maalikerros vain aiheuttaa ongelmia esim.  kuivumisen kanssa. Useampi ohut kerros on parempi kuin yksi paksu.

 

Itse olen luottanut viimeiset 30 vuotta raskaan kaluston maaleihin. Puhallus, pohja- ja pintaväri. Hallilla on esimerkkinä yksi kesäauto, jonka pohja on maalattu vuonna 1989, eikä ruostetta ole vielä tippakaan. Tosin autolla on ajettu maalaamisen jälkeen vain alle 5000 km kuivalla kelillä.

 

Eiköhän tämä puhaltaja/maalaaja tiedä mitä tekee.

  • 3 months later...
Guest Leiffi
Posted

Miten laittaa korikittiä hammerlitea käytettäessä? Alle peltipuhtaalle pinnalle vai maalikerroksien väliin? Vai pitäisikö ensin laittaa kitattaviin kohtiin joku muu pohjamaali ja sitten kitti ja viimeiseksi hammerlite? Hmmm.. Paljon mietittävää...

Posted

Itse laitan pohjaan primerin ja sitten kitin saumoihin. Päälle maali tai massa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...