VW-63 Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Ajatuksena olisi rakennella pirteämpää konetta kuplaan, mutta mitä kampikammiota kannattaisi käyttää aihiona, ettei tarvitsisi kovin tiuhaan olla laakeripesiä oikomassa? Yleensä näkee käytettävän AS41 kampikammiota, mutta jos ei ole tarvetta kuin varsinaiselle öljynpaineventtiilille kampikammiossa niin onko silloin joitain muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja? Onko eroja esim. laakeripesien vahvuuksissa yms? Kampi olisi näillä näkymin 76mm iskulla ja putket 90.5mm. Full flow ulkoisella termarilla ja paineenrajoitin öljypumpun kanteen, lohkon vahvistus 3 pytyn takaa, ja bob hoower mod. sekä öljyruiskut olisi nyt mielessä kampikammioon liittyen varmistamassa pidempää elämää moottorille. Onko porukat holkittaneet noiden vakiokampikammioiden runkolaakeripesiä ja millä menestyksellä? Vai pitäisikö satsata suoraan esim. bad ass kampikammioon? Toisaalta kuitenkin kiinnostaisi modata vanhasta, eli harrastaa, jos vaan se kestävyyden puolesta on järkevää. Quote Link to comment
ARTO Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Jos vakiolohkot jännitää, on noi pahaperseet myös yksi vaihtoehto, mutta jos ei halua mennä isojen poikien tasolle ja ostaa isoille koneille ja porauksille suunniteltuja erikoislohkoja. Tällöin erittäin kestävä lohkovalinta on niinkin hyi, kuin wasserin 86-> vuosimallin lohkot. Mittatarkkoja ja vahvempia kuin pahat perseet. Koneistuksia tiedossa, nostinpesät holkeille tai erikoisnostimet koloihin, laipat pois ja sylintereiden koneistukset, pinnapulttien kiinnitysjaon muokkaus tai ns isot kannet joiden joukossa wasserjaollisia. Wasserilohkot käytettyin maksaa yleensä 100-200€ ja muutostöiden jälkeenkin hinta järkevässä luokassa jos etsii kestävää konettä itselleen pidemmäksi aikaa ja näissä sisäisesti öljynsuodatus valmiina. Quote Link to comment
vwagen Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Jos kuitenkin haluaa lähteä liikkeelle ilmajäähdytteisen kanpikammiosta niin mitä uudempi niin sen vahvempi,suoraan sopivista lähinnä-79(tai ehkä jo-78)Transporterin 1600 jossa valmiiksi vahvistettu 3.sylinterin alue,vastaava kampikammio on tietysti myös samanikäisissä Cabrioleteissä. Tai sitten 80-82 transporterin 1600,öljynsuodatin valmiina ja öljynjäähdyttimenkin saa oikealle paikalleen pienellä järjestelyllä,nostajien suhteen samat työt kuin wasserissa jos jostain syystä ei halua hydraulisia käyttää,ylimääräisten korvakkeiden poistoa ja vähän peltien sovitysta vaatii. Quote Link to comment
make76 Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Entä nämä Autolinean lohkot mitkä on suoraan tehty 82mm akselille ja sopiville pytyille? Onko näistä kokemuksia tarvitseeko näihin lohkoihin tehdä muuta kuin pestä ja kasata? Ooberi kuin myy näitä n.800€ hintaan... Make Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Kovemmassa käytössä ollut jälkituotanto-AS41 -lohko (juurikin AutoLinean valmistama) antautui meillä halkeamalla 3. ja 1. pytyn kohdalta vauhtipyörän takaa (ei vahvikkeita), JA 4. pytyn pinnapulttien ympärillä oli myös pitkä murtuma. Konekin toki oli isompi (82 x 94) ja sitä kiusattiin tuntitolkulla. Se vähä mitä kampikammiota mitattiin niin laakeripesät olivat edelleen ihan sellaisissa mitoissa että tarvetta 0.5mm linjaporaukseen tai päätylaakerin laipan hiontaan ei olisi ollut. Katukäyttöön 76 x 90,5 toiminee hyvin kasattuna ihan vakiolohkoon (vaikka 0.5-1mm porattuunkin) muutaman kesän kilometrit. Itselleen voi myös aina valehdella että "tämä on riittävän tehokas ja hyvä moneksi kesää" mutta ei sillä kuitenkaan tule ajettua kun max. 2 kesää ennenkuin tehunnälkä on jo kasvanut koneen purkamista tai uutta pataa varten. Magnesiumlohkon vahvistaminen kotimaassa on muuten melko arvokasta, joten jos sen haluaa niin se on syytä ostaa jo valmiiksi vahvistettuna. Autolinean lohkot on syytä mitata (itsellä ei ole ollut ongelmia) ja käydä valupurseet sisäpuolelta läpi vaikka dremelillä. Etenkin hihnapyörältä palaavassa pienessä kanavassa on joskus purseita. Tulpat auki ja hyvä pesu/rassaus on myös paikallaan, etenkin dremelöinnin jälkeen. Myös öljynimuputken kiinnitys lukkoliimalla / hytikkatiivisteellä voi olla aiheellinen. Puavo Quote Link to comment
VW-63 Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Tällöin erittäin kestävä lohkovalinta on niinkin hyi, kuin wasserin 86-> vuosimallin lohkot. Mittatarkkoja ja vahvempia kuin pahat perseet. Koneistuksia tiedossa, nostinpesät holkeille tai erikoisnostimet koloihin, laipat pois ja sylintereiden koneistukset, pinnapulttien kiinnitysjaon muokkaus tai ns isot kannet joiden joukossa wasserjaollisia. No kuulostaisi mahdolliselta ratkaisulta. Olisiko heittää jotain linkkiä, jossa näkyisi kuvia wasserin kampikammion muutospaikoista (nostajapesät, sylinterien vastepinnat yms.). Käykö tähän T1 kampiakseli, nokat, ö-pumppu yms. muut sisuskalut? Jos tähän lähtee niin olisiko viisaita kuitenkin ottaa wasserin kapiakselikin kun taitavat olla laipallisia? Vaatiiko pinnapulttimuutos täytehitsausta? Tai sitten 80-82 transporterin 1600,öljynsuodatin valmiina ja öljynjäähdyttimenkin saa oikealle paikalleen pienellä järjestelyllä,nostajien suhteen samat työt kuin wasserissa jos jostain syystä ei halua hydraulisia käyttää,ylimääräisten korvakkeiden poistoa ja vähän peltien sovitysta vaatii. Yritin etsiä kuvaa lohkosta, mutta 80-> tarjoaa vain vesijäähdytettyä konetta. Löytyisikö linkkiä jossa aiheeseen voisi tutustua enemmälti. Koneistushommiksi menisi siis molempien vaihtoehtojen kanssa. WBX koneet taitavat olla isompitehoisia vakiona, joten sellaisen kampikammio olisi varmempi vaihtoehto vai olisiko? Alakerrasta olisi tarkoitus tehdä kerralla sellainen, että ei tarvitse miettiä heti vahvistuksia. Quote Link to comment
-Alex- Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 700hv+ kestävä uusi TF-1 ns. kakkoslaatua (täytyy ehkä 0,10mm ottaa nokkarattaasta pois sorvissa) voi saada alle 1000 eurolla. Lohko ei ole perinteinen kakkoslaatu, ainoastaan tuon mitan verran tiukempi kampi-ja nokkalinjojen etäisyys. Lohko on läpipultein kuten T4 ja 911 moottorilohkot. Autolinean pahaperse ym alulohkoihin verrattuna tämä on tosi lujasta alumiinista tehty ja mittatarkka. Aftermarket lohkoista tämä on eniten vakiota ulkoisesti muistuttuva ja mitoiltaan, 94mm porauksella olevaan lohkoon sopii myös vakiocooleri jne ja 2-öp venttiiliä. Mulla on maanantaina lähdössä jenkeistä lohko ja samalla rahdilla ehkä 2kpl edullisemmin? http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1132484 Quote Link to comment
mikko k Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Täältä sitten all out!! Jos perse kestää.... :-D http://www.pauter.com/super_pro.htm Quote Link to comment
-Alex- Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Viime talvena 2 laatuisella lohkolla oli hintaa n puolet, eli 750 taalaa + siihen tarttee valmistajan nokkarattaat sekä billet imuputken, yhteensä tällöin hinta n. 1000-1050 taalaa. Quote Link to comment
ARTO Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Rahteineen about 1200$ ja siihen tullit ja alvit noin 1550$ eli noin 1200€ Quote Link to comment
-Alex- Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Voihan sen noinkin laskea, joillain on paremmat kuitit :D Quote Link to comment
ARTO Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Veronkiertämiseen ei näkyviä ohjeita jakoon:) Quote Link to comment
-Alex- Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 1-laatuisena rahteineen n. 2000 taalaa sisältäen rattaat ja imuputken. Kaikkien kauhuksi, TF-1 lohkossa ei ole teräksisiä "casesavereita" kansien pinnapulteille ;) 1 Quote Link to comment
VW-63 Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Onhan noita TF-1 ja Pauterin kampikammioita tullut katseltua. Pyrin kuitenkin pysymään tässä projektissa hieman edullisimmissa ratkaisuissa, kun ei tehoja ole tarkoitus kovin montaa sataa heppa ulos kaivella:) Onko muuten tuon TF-1 kampikammion kestävyyden salaisuus vain materiaali vai onko myös materiaalipaksuudet oleellisesti suuremmat kuin vakio lohkossa? On vaan niin saman näköinen kuin vakiotuote, että asiasta tietämättömästä 700 hv tehonkesto kuulostaa aika suurelta ainakin jos ajattelee, että tuollaisia tehoja revittäisiin ulos toistuvasti. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Mistä uudempi wasserin lohko on merkittävästi vanhaa vahvempi, eli mistä vanhempi wasserin lohko hajoaa OXY -käytössä? Quote Link to comment
-Alex- Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Materiaalipaksuudet TF-1:ssä ovat eri luokkaa kuin vakiolohkossa ja alumiini ei ole "pehmeätä" kuten autolinean lohkoissa. Lohkon läpipultit voidaan kiristää 60nm asti, joka luonnollisesti pitää lohkonpuoliskat paremmin toisissaan kiinni. Lohkoa on käytetty useassa kilpurissa, niin kiihdytys, sand drag ja offroad puolella menestyksekkäästi. https://www.facebook.com/pages/TF-1-Hi- ... 71?fref=ts Quote Link to comment
ARTO Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Uudempilohkoiseen wasseriin muiden kuin wasserin omien kampiakseleiden sovitus helpompaa. Runkolaakeripesät eri mitoilla. Quote Link to comment
JustinCase Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Kyllä vakio AS-41 saa hyvän luun kun osaa vain tehdä. Esimerkkinä CSP Ghia, 500hv @ 9180rpm ja 1/4 tais olla 8,8 jottai. =) Quote Link to comment
VW-63 Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Kyllä vakio AS-41 saa hyvän luun kun osaa vain tehdä. Esimerkkinä CSP Ghia, 500hv @ 9180rpm ja 1/4 tais olla 8,8 jottai. =) Milläs tempuilla tuollainen kestävyys on saavutettu? Muutama kilo lisämateriaalia strategisissa paikoissa? Tuskin on tuolla kampikammiolla tehty budjetin vuoksi, vaan enemmänkin mainosmielessä:) Quote Link to comment
-Alex- Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Kyllä vakio AS-41 saa hyvän luun kun osaa vain tehdä. Esimerkkinä CSP Ghia, 500hv @ 9180rpm ja 1/4 tais olla 8,8 jottai. =) Tarina ei kerro että montako lohkoa menee kisakaudessa. AS-41 magnesium on kuitenkin pehmeätä materiaalia, ja varsinkin korkeissa lämpötiloissa materiaalin ominaisuudet heikkenee. Quote Link to comment
VW-63 Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Pari päivää aiheeseen tutustumista takana ja lopputuloksena, että taidan tehdä motin wasserin lohkoon T1 osilla, kun ei tuo wasserin kampi ollutkaan laipallinen, vaikka niin hätäpäissäni yhdestä kuvasta tulkitsin, ja T1 vastapainoveiveissä taitaa olla parempi tarjonta. Saako noita nostajapesien holkkeja valmiina jostain vai pitääkö sorvauttaa? Saako pinnapulttijaon muutettua T1 kansillle sopivaksi offset case saferella vai paljonko jako on eri? Tarina ei kerro että montako lohkoa menee kisakaudessa. AS-41 magnesium on kuitenkin pehmeätä materiaalia, ja varsinkin korkeissa lämpötiloissa materiaalin ominaisuudet heikkenee. Jotkuthan ovat tehneet öljyruiskuja ihan kampikammion lämpötilaeroja tasaamaan. Esim. kampikammion kattoon ruiskutetaan öljyä, jotta kampikammio olisi tasalämpöinen. En tiedä sitten jääkö vaikutus kuinka marginaaliseksi. Quote Link to comment
-Alex- Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Saa holkkeja, mm. thorsten pieperiltä saksasta: thorsten.pieper@gmx.net Katso myös liitteet. Myös moni on tehnyt epäkeskoholkkeja että saa t1 jaon wbx lohkoon, mutta jos nälkä kasvaa, samaan lohkoon ei voi tehdä enään 4" porausta: Product+flyer+lifter+bushings.pdf Product+flyer+lifter+28mm.pdf Quote Link to comment
VW-63 Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Kiitti, juuri tuollaista kuvaa lohkosta kaipailinkin. Thorstenilla oli aluholkit (eikä edes pahan hintaiset) ja kuvassa kurkkaa reijästä "messinkiset" holkit. Onko holkkimateriaalilla käytännössä väliä? Tietysti tuo alumiini laajenisi lohkonkanssa suht samassa suhteessa. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Rocky Jennings amerikan maalta myy pronssiholkkien aihioita. Viime lokakuulla Rockyn hinta oli lähetyskuluineen $120. Lähetyskin tapahtui ripeästi, toisin kuin edellisellä kertaa. Vanhasta projekti topikistani "Latolöydöllä Urhoilemaan" löytyy myös muutama kuva OXY:n lohkosta. Sen verran on työläs homma, että omaan pikkukatustroukkeriin en lähtenyt Urhon kokemusten jäljiltä enää moista väkästämään (vaikka Urho tehtiin wasserin kammella, eli ei tarvinnut edes löytää lohkolle aarporaajaa). Quote Link to comment
tolvana Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Onkos nuo nelostyypin lohkot ihan paskoja kun niitä ei kukaan oo ehdottanna? Saksanmaalla nuistakin puhallettuna otetaan huimia kaakkimääriä. Quote Link to comment
PZQ Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Onkos nuo nelostyypin lohkot ihan paskoja kun niitä ei kukaan oo ehdottanna?Saksanmaalla nuistakin puhallettuna otetaan huimia kaakkimääriä. Ja Mäntsälässä vaparina :-) http://cal-look.no/lounge/index.php?act ... etopracers -Pete- Quote Link to comment
VW-63 Posted July 8, 2013 Author Share Posted July 8, 2013 Vanhasta projekti topikistani "Latolöydöllä Urhoilemaan" löytyy myös muutama kuva OXY:n lohkosta. Sen verran on työläs homma, että omaan pikkukatustroukkeriin en lähtenyt Urhon kokemusten jäljiltä enää moista väkästämään (vaikka Urho tehtiin wasserin kammella, eli ei tarvinnut edes löytää lohkolle aarporaajaa). Tuolta löytyikin paljon hyviä kuvia ja kuvauksia työvaiheista. Hyvä topik! Oliko lohkosi vanhempi kuin -86 vai mitä tarkoitat tuolla aarporaus tarpeella T1 kammen kanssa? Mikä mielestäsi teki hommasta työlään? Pelkät lohkon muutokset eivät vaikuta vielä kovin suurilta toimenpiteiltä. Joutuisihan sitä AS41 lohkoakin työstämään ja jonkinlainen sylinterien sorvaus taitaa olla edessä joka tapauksessa. Quote Link to comment
metake Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Onkos nuo nelostyypin lohkot ihan paskoja kun niitä ei kukaan oo ehdottanna?Saksanmaalla nuistakin puhallettuna otetaan huimia kaakkimääriä. Käsittääkseni melko arvokas rakentaa ja osiakin huonommin saatavana, kuin T1/WBX, olisko siinä syy? Quote Link to comment
Ketsa Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Oliko lohkosi vanhempi kuin -86 vai mitä tarkoitat tuolla aarporaus tarpeella T1 kammen kanssa?Mikä mielestäsi teki hommasta työlään? Pelkät lohkon muutokset eivät vaikuta vielä kovin suurilta toimenpiteiltä. Joutuisihan sitä AS41 lohkoakin työstämään ja jonkinlainen sylinterien sorvaus taitaa olla edessä joka tapauksessa. Enemmän noiden OXYjen kanssa otelleelta taholta olen kuullut, että kestävää OXYä tehdessä runkolinja koneistetaan T1 runkolaakereille, jotta päästään eroon vauhtipyörän puoleisen laakeripesän reunan viisteestä. Tähän hommaan lopahti minun kiinnostus T1 kammen + uudemman wasserin lohkon sekoittamisesta. Vanhempaan lohkoon ei taida olla simppeliä tapaa sovittaa T1 kampea. Onkos nuo nelostyypin lohkot ihan paskoja kun niitä ei kukaan oo ehdottanna?Saksanmaalla nuistakin puhallettuna otetaan huimia kaakkimääriä. Käsittääkseni melko arvokas rakentaa ja osiakin huonommin saatavana, kuin T1/WBX, olisko siinä syy? Tai sitten se, että nelkku on nelkku ja pätevä katsastusmies pompauttaa nelkullisen kuplan konttorilla... Quote Link to comment
PZQ Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Kyllä vakio AS-41 saa hyvän luun kun osaa vain tehdä. Esimerkkinä CSP Ghia, 500hv @ 9180rpm ja 1/4 tais olla 8,8 jottai. =) Tarina ei kerro että montako lohkoa menee kisakaudessa. AS-41 magnesium on kuitenkin pehmeätä materiaalia, ja varsinkin korkeissa lämpötiloissa materiaalin ominaisuudet heikkenee. Niin tai näin mutta jos rykäsy kestää 8.8 jottai, ni tuskinpa se ainakaan lämmöstä se materiaalin ominaisuus heikkene.. :) Eli onko sitten vahvimmat T1 magnesium lohkot, viimeisimmät AS-21 lohkot? Edit: Tuosta vielä AS-41 magneesium faktaa ilta lukemiseksi ;-) http://doku.b.tu-harburg.de/volltexte/2 ... ersion.pdf -Pete- Quote Link to comment
VW-63 Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Enemmän noiden OXYjen kanssa otelleelta taholta olen kuullut, että kestävää OXYä tehdessä runkolinja koneistetaan T1 runkolaakereille, jotta päästään eroon vauhtipyörän puoleisen laakeripesän reunan viisteestä. Tähän hommaan lopahti minun kiinnostus T1 kammen + uudemman wasserin lohkon sekoittamisesta. Vanhempaan lohkoon ei taida olla simppeliä tapaa sovittaa T1 kampea. Minä taas olen lukemani perusteella ymmärtänyt päin vastoin, että T1 kampi menisi pelkillä laakerien sekoittamisella WBX-lohkoon ja päin vastainen suoritus vaatisi aarporautuksen. Valtonen on kirjoitellut toisaaalla: "WBX lohkoon kuplan kampuran asennus onnistuu helposti. Käytä kolme hihnapyörän puoleista laakeria WBX tyyppinä ja vauhtiksen puoleisin T1 lohkolaakerina, jossa on lohkonmitta 1.00 ylikokoa ja laippaväli 21. Ja oikean kokoiset stefatkin on ihan laakerikauppa tavaraa" ja WBX kammen sovittamisesta T1 lohkon: "Porauta lohkosi kokoon 1,00 ja oikasuta laippa 20.0 kokoon. Tällä tavalla lohkoon käy Wasserin STD kokoinen laakeri suoraan" Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 noita kuplan lohkoja kattelleena, mielestäni noi vanhemmat as-merkittömät 2-vent. lohkot ja uudemmat as-21 ovat muistaakseni vaaleamman sävyisiä, kuin muut mallit.. eli onko valuseoksessa enemmän alumiinia..? sit noi vw-audi valuiset ovat olleet kolmosen takaa umpeen valettuja, kuin brazil, mexico ja vw lohkot.. type-4 ja wasser lohkot ovat ehkä ne lujimmat vakio mallit, koska ovat alumiinia ja isompia jo alunperinkin.. noita molempia aihioita saa edukkaasti, joten jos vaikka jostain syystä kankien voitelu pettää ja katketessaan vetävät lohkon poikki, niin tule kovin kalliiksi lohkon ym. osien suhteen..type-4 koneissa on paljon hyviä lähtökohtia jo vakiona, verrattuna esim. t-1 koneeseen.. ja näähän on vain mielipiteitä.. tossa muistaakseni 2.0 t-4 vakio akselilla, kangilla ja kansilla.. tosin päivitetty http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0IsZAJPlgg Quote Link to comment
-Alex- Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Kyllä se on haaveajattelua että magnesiumlohko kestää oikeasti 300-500hv käytössä vähänkään pitempään esim toisen aktiivisen kisakauden verran. Toki kampiakselin tyyppi ratkaisee jonkunverran, mutta käyttöikä tulee vastaan jossain vaiheessa, paljon nopeammin kuin nykyisin saatavilla eri valmistajien alulohkoilla. Tietääkseni AS-21 pitää lujuutensa paremmin korkeissa lämpötiloissa, taasen AS-41 on vahvempi muuten. T-1 koneeseen on paljon paremmin kansia, venttiilikoneiston osia ja kampiakseleita saatavilla, muita etuja ei taidakaan olla. Wasserin ja T4 lohkot ovat painevalua, tämänpäivän alulohkot, mukaanlukien TF-1, ovat hiekkavalua, ei silti tarkoita että olisi heikompi. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Minä taas olen lukemani perusteella ymmärtänyt päin vastoin, että T1 kampi menisi pelkillä laakerien sekoittamisella WBX-lohkoon ja päin vastainen suoritus vaatisi aarporautuksen. Valtonen on kirjoitellut toisaaalla: "WBX lohkoon kuplan kampuran asennus onnistuu helposti. Käytä kolme hihnapyörän puoleista laakeria WBX tyyppinä ja vauhtiksen puoleisin T1 lohkolaakerina, jossa on lohkonmitta 1.00 ylikokoa ja laippaväli 21. Ja oikean kokoiset stefatkin on ihan laakerikauppa tavaraa" Osat sopivat kuten Petteri kirjoittaa, mutta koska tämän topikin otsikkossa kysellän vahvinta kampikammiota, nostin runkolinjan aarporaamisen T1 +2mm laakereille esiin. Asia kirkastuu wasserin lohkoa silmäillessä. Quote Link to comment
VW-63 Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Tähän mennessä on tullut mitattua neljästä uudemman mallin käytetystä wasserin kampikammiosta (tyyppiä GD ja DJ) runkolaakeripesät ja kaikissa menee hylkyrajan yli hyppien keikkuen! Kuluneisuutta pesissä on ollut 0.04-0.12mm? Eli ei nämä kaikki taida nyt niin suoraan käyttöön meneviä mittatarkkoja aihioita olla, kuin olen antanut itseni ymmärtää, vai onko oikeasti kohdalleni voinut sattua neljä maanataikappaletta/loppuun kulunutta? Jos jollain on mitoissaan oleva WBX:n kampikammio niin saa tarjota! Alan pikku hiljaa kallistumaan Ketsan ehdottaamaan tapaan porata runkolinja T1 laakereille. Viisteen poiston hyödyn lisäksi säästyisihän sillä tapaa ainakin WBX:n laakerisarjan hinta, kun pelkkä T1 laakerisarja riittäisi:) Ei vaan houkuttaisi heti porata runkolinjaa noin suureen ylikokoon (+1.5...+2), kun lohkosta tulee sitämyöten melkein kertakäyttöinen laakeripesien suhteen. Quote Link to comment
VW-63 Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Viides lohko mitattu ja nyt löytyi yksi mitoissaan oleva laakeripesä! Muut olivatkin sitten väljiä 0.03-0.05mm, joten ei tästäkään suoraan saanut sopivaa lohkoa T1 laakereille. Sellaisen olen pistänyt merkille, että wbx:n käytetyt laakerit ovat olleet ulkomitoiltaa yli nimellismitan ja useamman satkun suurempia kuin laakeripesä ja kun ne puristetaan momenttiin niin sisähalkaisija muuttuu pienemmäksi, joten lopullinen välys asettuu alueelle. Ihmeellinen ja täysin ennalta arvaamaton laakerien mitoitus periaate! Quote Link to comment
mikko k Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Ihmeellinen ja täysin ennalta arvaamaton laakerien mitoitus periaate! Ei mielestäni mitenkään ihmeellinen juttu. Jos laakerit ja pesät olis satkulleen samankokoisia, niin piankos laakerit olis löysänä lohkossa. Siitähän sitten ainakin vaurioita seurais. Quote Link to comment
VW-63 Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Ihmeellinen ja täysin ennalta arvaamaton laakerien mitoitus periaate! Ei mielestäni mitenkään ihmeellinen juttu. Jos laakerit ja pesät olis satkulleen samankokoisia, niin piankos laakerit olis löysänä lohkossa. Siitähän sitten ainakin vaurioita seurais. Joo, en olettanutkaan niiden olevan satkulleen saman kokoisia. Tarkoitan ihmeellisellä sitä, että laakerien ulkohalkaisijoissa suhteessa lopulliseen sisähalkaisijaan ei ollut johdonmukaisuutta keskenään ja jotkin laakerit olivat pesään liki +0.10 "ylikokoisia". En tosin ole päässyt mittaamaan eroa uusilla laakereilla, mitoissaan olevalla lohkolla, eikä otanta nyt kovin kattava ole, joten onhan tässä vielä muuttujia huomioimatta:) Paljonko WBX ja T1 lohkojen laakerien ulkohalkaisijat ovat yleensä pesää isompia? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.