Jump to content

"Pieniä kysymyksiä ja suuria vastauksia"


Recommended Posts

Posted

Uusi topic kun en äkkiseltään aiheeseen sopivaa löytänyt. Minun puolesta jatkossa voi sitten samaa topicia käyttää jos ei muuten meinaa sopivaa löytyä.

 

Eli omat kysymykseni näin alkuun koskee listoja ja tiivisteitä.


  • [*:18yv3lx7]Montako monituista eri tiivistettä tulee tuuletusikkunalliseen kuplan oveen? HC:n sivuillakin hirvee lista tiivisteitä, itselle vaan tulee ensimmäisenä mieleen itse oven tiiviste, päälasin tiiviste ja tuuletusikkunan tiiviste.
    [*:18yv3lx7]-74vm kuplassa on ymmärtääkseni muoviset kortistelistat ikkunatiivisteissä, mutta onko alumiinilista käypänen myös samoihin tiivisteihiin ja toisin päin? Jälleen HC:n sivuihin viitatakseni siellä puhutaan erikseen alumiinilistaurasta 65-71 ja muovilistaurasta 72-77, kuitenkin olen nähnyt myynnissä myös esimerkiksi tuulilasin tiivistettä listauralla 65-77 merkinnällä.

 

Ei muuten mutta ihminenhän menee ihan lukkoon tämmösestä :D

Posted

Näissä menee helposti sekaisin, kiitos vw-puljujen virheiden ja sekoilujen vuosimallin ja tehdasvuosimallin kesken.

 

Vanhempi alumiininen on poikkileikkaukseltaan C

 

Uudempi muovikrominen aika pulska T

 

Päälle vielä listattomat stanu/1200 mallit.

Posted

Ovessa on monta kuminpalaa ja muuta tiivistysosaa:

- itse oventiiviste

- tuuletuslasin tiiviste

- tuuletuslasin takareunan tiiviste keskitolppaa vasten

- tämän keskitolpan toisella puolella pieni uralista lasin liukua varten

- varsinainen uralista nostolasilla

- nostolasin ulkopuolinen alareunan tiiviste yhdessä ulkopuolen koristelistan kanssa

- nostolasin alapuolinen kumilista

- ovenkahvan tiivisteet

- ovenrajoittimen tiiviste

- oviaukkoon liittyen sisävalokytkimen tiiviste ja saranaruuvien peitetulpat

- vanhemmissa kylkilistan alla kumiproput

 

olikohan siinä kaikki ...?

 

Ikkunantiivisteiden listat alun perin kuten Arto mainitsi, tarviketuotantona valikoima sekalaisempaa eli ostotilanteessa myyjältä saatava tieto sopiiko yhteen vanhojen koristelistojen kanssa.

  • 2 weeks later...
Posted

Kiitoksia vastanneille, nuo kysymykset nyt "selvät", painitaan sitten tiivisteasioiden kanssa enemmän kun aika alkaa kasailemaan ja tilaamaan osia (järki tuli päähän että mitään järkeä tilata tiivisteitä jos auto vielä hitsaamattakin).

 

Seuraava kysymys koskisi moottoripukkeja, tai siis lähinnä kuplan koneen persauksen pulttien paikkoja.

Näitähän on tehdastekosia hässäköitä vaikka mitä mutta mielestäni noiden hinnat on aika tyyriitä kun biltsusta / motonetistä saa pukkia.

fr6353.jpgpost-1372-1270668618.jpg

 

Niihin biltsun ja moton pukkeihin olisi kuitenkin hyvä saada vieläpä kone kiinni, ilmeisesti jollain putken pätkillä onnistuu, mutta onko kukaan löytänyt CAD-kuvaa tämmösestä:

enginestand99920100000a.jpg???

Hommahan toimisi kukakuinkin näin

engine_stand1.jpg

 

Tai sitten mittojen ollessa tiedossa voisi tehdä vaikka millaisen häkkyrän vartavasten kuplan motille.

Posted

106-126 on tosi kätevä koneen kasaamiseen. Semmoinen on meillä työpöydässä kiinteesti ja melkein aina siinä joku lohko pultattuna.

 

Lisäksi on sit motonetin tms. pukki johon on kiinteesti pultattu rikkoontuneen kuplan vaihdelaatikon kytkinkoppa. Semmoisen saa irtotavaranakin esim. palliksen askista. Siihen moottori siirretään joko säilytystä varten (eestaas rullailu) tai sisäänajoa varten. Kiinni myös startti, ja bensat sähköpumpulla, sytkät, akku, ö-painevalo helppo lisätä sisäänajoa varten.

Posted

Joo, Biltsun ja Motonetin pukit on aihioita, kytkinkoppa tai tuommonen kehä siihen on must. JOs joku noita kehiä alkaa tehtailla, niin kiinnostaa 1kpl.

Guest Kaiponen
Posted

Mulla on toiminut bilteman pukki ihan sellasenaan pikkumuutoksin. Kahden alemman kiinnikkeen tappeja jouduin (siis pukissa) vähän lyhentämään ja siihen levyyn tulevaan päähän laittaa pari prikkaa. Toimii hyvin muuten mutta vauhtipyörän kanssa ei kiinnitys onnistu. Ja ei muistaakseni ollu edes kallis vehje. Taisin kysellä aiheesta täällä sillon kun olin itse pukkia ostamassa, viestiketju varmaan löytyy haulla ehkä.

  • 1 month later...
Posted

adapteri.png

 

Tommosen sitä vihdoinkin sain aikaseks piirrellä. En tiedä liekkö kestäis, 10mm lootua muuten paitsi tuo laippamistä tulee kiinni moottoripukkiin 20mm (omavalmiste pukki)

  • 1 month later...
Posted (edited)

Ahdistelen taas "uusilla" kysymyksillä... Elikkäs tuosta meidän -74:sta löytyi sittenkin ihanasti alusta ruostetta, eikä tietenkään sen v*ttumaisemmasta paikasta kun alustan ja korin tiivistepinnoista kuskin puolelta = koppa olisi sittenkin nostettava pois. Päivän kysymys kuuluukin että millä todennäköisyydellä koppa kestää suorana jos oviaukkoihin ei ala mitään hitsailemaan?

 

Rojektikertomusta seuraamattomille kerrottakoon että lasit,penkit, yms hilppeet on purettu pois, tällä hetkellä ovetkin ja ruostetta on siten että päältä päin koteloita tarkastellessa paikat on kovia ja kovapeltisiä mutta tosiaan alhaalta päin ruostepeikko on syönyt kuskin puolelta alusta-koritiivisteen kohdalta ainenkin 2 10cm pitkää isoa reikää ja jotain reiän alkuakin näkyy. Jos jotkut tuet rutasee hitsata niin millä tavalla nämä tukien kohdat sitten on maalattu jos alusta ja kori maalauksen ajan irrallaan? Muuttujista johtuen meinaa vain kiire tulla korin hitsaamisessa, koska korin olisi siirryttävä jo pohjatyötiloihin joissa ei sitten voi enää hitsailla.

 

Lisä kysymyksenä lyödään jarruputkien vaihto, eli nyt kun alusta ja kori on erotettava niin varmaan olisi hyvä vaihtaa takajarruputki vai onko kuinka hankala homma korin ollessa kiinni? Putken kunnosta en muuten tiedä kun että syksyllä piti vielä nesteet sisällään, mutta nyt mitä on rapsutellut paikkoja niin aika pintaruosteiselta vaikuttaa ainenkin pääsylinterin päästä. Muutenhan putki taitaa mennä metritavarasta tehtäväksi jolloin ongelmana on tietty toimivien työkalujen lainaan löytäminen.

 

edit. lisättäköön että hakua on vähän kiusattu ja löytyi mm.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8917-pohjalevyn-irroitus/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5616-korin-irroitus/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9788-neuvoa-kuplan-korin-nostoon/

Edited by Henkar
Guest Kalsuto
Posted (edited)

Laitetaan jatkoksi oma kysymys.

 

Olen kuullut, että mustapassivoituja vanhan tyylin VW pultteja tehtäisiin uudistuotantona. Muistaakseni Amerikkalainen firma ja nimessä oli 50's?

 

Onko jollain antaa linkkiä tai tietoa kun en itse Googlella löydä?

 

Edit: Meni kaksi asiaa sekaisin. 50's oli mattovalmistaja -> http://www.spiritofthe50s.co.uk/carpets.htm. Ruuvit vielä etsinnässä.

Edited by Kalsuto
Posted

Voithan tukea kopan hitsaamalla tuet pultattavaksi saranoiden tukikohtiin ja lukon vastakappaleeseen jos jännittää ettei pysy suorana.

Posted

Mitä eroa on 1302S:n ja 1303S:n etutolpan kääntölaakerilla?

1302 ja varhainen 1303 samalla tolpalla ja laakerilla. Myöhäinen 1303 sitten omalla tolpalla ja tolpan yläpäällä, ja sitä kautta laakerilla. Ainakaan muuta eroa en ole noissa huomannut.

Posted

1302 ja varhainen 1303 samalla tolpalla ja laakerilla. Myöhäinen 1303 sitten omalla tolpalla ja tolpan yläpäällä, ja sitä kautta laakerilla. Ainakaan muuta eroa en ole noissa huomannut.

 

Eli käytännössä noi ei sovi ristiin? Onko iskarin varren vahvuudessa eroa vai mikä?

Posted (edited)

Eli käytännössä noi ei sovi ristiin? Onko iskarin varren vahvuudessa eroa vai mikä?

En muista tarkkaan mikä ero laakerissa on, mutta yläpää noissa on ihan erilainen, joten sieltä se erokin varmaan tulee.

 

1318.jpg]

 

3318.jpg]

Edited by metake
Posted (edited)

En muista tarkkaan mikä ero laakerissa on, mutta yläpää noissa on ihan erilainen, joten sieltä se erokin varmaan tulee.

 

 

Kiitos, tuota kuvaa en ollutkaan löytänyt. Selvensi asiaa kummasti.

 

 

Edit:

Olisko kellään antaa tollasen 1303 uudemman tolpan laakerista noita mittoja:

-pulttijako

-tuon keskikumin halkaisia

-laakerin reikä

 

Tai sekin riittää jos osaa sanoa, että mahtuuko suoraan 1302:seen ja laakerin reiän halkaisia.

Edited by Paadre
  • 3 weeks later...
Guest Ändi-
Posted

Tere. Mistähän löytys  selkeitä räjäytyskuvia kuplan vm-65- moottoritilasta, pakosarjasta, imusarjasta, lämmitys putkista, puhallinkopasta, yms. Pitäsi alkaa kasailemaan moottoriin pellit, imusarja hässäkkä, pakosarja, yms... ja asentaa kone paikalleen..

 

Ja sitten jos vielä sähköjohdoista löytyisi jotakin informaatiota kuinka kytketään laturi yms.. 

Posted

Tere. Mistähän löytys  selkeitä räjäytyskuvia kuplan vm-65- moottoritilasta, pakosarjasta, imusarjasta, lämmitys putkista, puhallinkopasta, yms.

1000 sivua tietoa: http://www.vw-classicparts.de/wissenswerft/page2flip/Ersatzteilkatalog%20_Typ_1/

 

 

Ja sitten jos vielä sähköjohdoista löytyisi jotakin informaatiota kuinka kytketään laturi yms..

Sähkökaaviota Samban sivuilta: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php
  • 1 month later...
Posted

Jälleen uutta pientä kysymystä pukkaus. Sattui nimittäin silmään Paruzzin sivuilta tämmöinen kuin "Etuluukun tiiviste, "Mexico"-tyylinen 23,70€"

Ilmeisesti profiililtaa jotain tämmöstä ja tulee kiinni etupellin alle käännettyyn pellin laitaan.

MexiHoodSeal-2.jpg

 

Onko hyvä? Mietin vain kun meillä on mädäntynyt osa alkuperäisen riivisteen kiinnike listasta pois poikkeen eikä tuo keulapalakaan nyt ihan kohilleen toiselta puolelta sattunut = vähän isompi rako etupellin ja korin välissä niiltä osin niin toisiko tämä mahdollisesti pelastusta + että korista saisi ainenkin tuon alkuperäisen kiinnityspellin ruosteloukkuna pois?

  • 1 month later...
Posted

Hei onko kellään tuohon keulaluukun tiiviste hommaan älyllistä ratkaisua? ei huvittais jättää ruosteloukkua paikalleen, tai varsinkaan tuollein että molemmilta puolilta puuttuu 30cm listaa johon tiiviste tulee kiinni. Takaluukusta poistinkin jo suosiolla kyseiset listat sillä toiselta puolelta oli listan alka mehinyt jo läpi pellistä, onneksi ei isolta alueelta mutta sen verran että hitsata sai.

 

Ja toinen homma sitten lattiaverhoilu oviaukkojen kohdalta. Koteloiden laitojen vaihdossa "jouduin" repimään alkuperäiset listat joiden alle matto kuuluisi tulla pois ja nyt mietin olisiko tilalle jotain ruuvattavaa siistiä vaihtoehtoa ettei nyt tarvitsisi hitsata moisia lirppuja (jos edes saatavana moisia) tilalle takaisin. Eli oletteko laittaneet vain alkuperäis tyyppisen pokatun pellin vai kuinka olette viritelleet lattia verhoilun kynnyksen kohdalta kiinni?

Posted

Sellaista kourua mihin ne tiivisteet saa paikalleen oli ainakin joku vuosi takaperin myynnissä. Käytännössä L-malliseksi pokattu pelti, helposti taivutettavaa tavaraa. Porasi reiät, pisti pisteillä kiinni ja naputteli puisella vasaralla muotoonsa tiivisteen ympärille. Takaluukun tiiviste uran tein lähes kokonaan sillä. Kun sain sen aihion käteen kävi kyllä mielessä että mitähän tästä mahtaa tulla, mutta hyvin on matkassa pysynyt.

Posted (edited)

Tuolta löytyy ideoita oviaukon mattojen kiinnitykseen ja valmiita listojakin kun käväisee kuvien kaupoissa

Edited by SePi
  • 5 weeks later...
Posted

Pakko kysellä tyhmiä kun haulla en vastausta saanut.

 

Eli onko merkitystä kuinka takajarrukengät on paikallaan? Siis kun nehän eivät ihan

symmetriset ole, ainakaan mun autossa, toiseen päähän jää enemmän "runkoa" näkyviin

varsinaisen kengän alta, kuin toiseen päähän.

 

Toveri tuossa muisteli, että niillä voi joku merkitys olla mutta olisiko faktaa tarjolla?

Ja autohan on 1302S.

Posted

On sillä merkitystä, sitä ei pysty muistaan kumpi kenkä etupuolelle, mutta liittyy kengän itsetehostukseen, eli imee kenkää vähän niinkuin väkisin rumpuun kiinni ja vähentää siten poljinvoiman tarvetta.

Tuskin niin kauheaa eroa on oli kumminpäin vaan, mutta ongelmia tulee leimakonttorilla varmasti jos eripäin eripuolilla autoa.

Posted

Ok. Pitää tsekata, että ovat samanlaiset molemmin puolin.

Nyt on ainakin toisella puolella molemmat kengät niin, että ylhäällä on vähemmän runkoa näkyvissä.

Posted

Eli onko merkitystä kuinka takajarrukengät on paikallaan? Siis kun nehän eivät ihan

symmetriset ole, ainakaan mun autossa, toiseen päähän jää enemmän "runkoa" näkyviin

varsinaisen kengän alta, kuin toiseen päähän.

Kengän vinopäinen pää tulee kiinteään hahloon ja se toinen sitten sylinteriin, luonnollisesti..
Posted

Ja käsijarru saatu kuntoon. Suurin ongelma oli näköjään se, että molemmin puolin

oli toinen säätöruuvi väärinpäin eli se viistous ei kulkenut kengän suuntaisesti.

 

Toinen ongelma oli, että käsijarruvaijerit oli tiensä päässä. Nyt pelaa käkkärikin kunnolla.

  • 1 month later...
Posted

Pistetäänpä tällekkin puolelle kysymys kun kaikki ei varmasti tuota ostetaan puolta niin seuraa.

 

Eli kysymys on rekisterikilven valon "lipasta". eli meneekö metallinen ilmeisesti vähän vanhempi (/ myös 1200 "stanu" ?) lippa samoille reijille muovisen (ainenkin vm. 74) lipan kanssa?

Posted

Ja muoto käy perspellin muotoon? Nimittäin tästä tuli ainenkin jo yksi arvio/mielipide että ei kävisi että -74 perspelti on erimuotonen.

Posted

Vuosimallista-67 lähtien sama muoto ja kiinnitys,myös 1200:ssa mutta ei missään"stanussa",niiden valmistus oli loppunut jo vuosia aiemmin,

-74:ssa on alunperinkin ollut se sileä metallinen.

  • 4 weeks later...
Posted

Hei, semmonen typerä kysymys tuli tuossa mieleen että paljonko kannattaa purkaa ehjästä setistä että saa vaihdelaatikon ja vetoakselien suojaputket + ne sivuposket putsattua hapettumasta,ruosteesta,massasta jne mömmöstä?

Eli onko suojapukien irrottaminen älytön homma ihan vaan putsatakseen ne vähän helpommin?

 

Nyt laatikossa vielä öljytkin sisällä.

20140701_185418.jpg

Posted

Höyrypesurilla saa kivasti putsattua suojaputket paikallaan. Ja kyllä sen pelkällä painepesurillakin aika puhtaaksi saa.

 

Mutta jos samalla vaihdat vetarin stefat ja takalaakerit niin samalla se suojaputkikin sieltä ulos luiskahtaa kun loota on näköjään jo lattialla.

  • 2 weeks later...
Posted

Kyselen täällä kun kerran lupa annettiin.

 

Kuuluuko T1 makaavalamppuisen lampun heijastin olla umpion sisällä parkkivalopolttimon aukko alaspäin vai ylöspäin? Meneekö se edes kasaan väärin?

 

Katsastusmies näkyy edellisinä vuosina moittineen vääränlaista valokuviota huomautuksen otteeseen kirjoittaen, enkä löydä tuosta vikaa.

Posted (edited)

Kyselen täällä kun kerran lupa annettiin.

 

Kuuluuko T1 makaavalamppuisen lampun heijastin olla umpion sisällä parkkivalopolttimon aukko alaspäin vai ylöspäin? Meneekö se edes kasaan väärin?

 

Katsastusmies näkyy edellisinä vuosina moittineen vääränlaista valokuviota huomautuksen otteeseen kirjoittaen, enkä löydä tuosta vikaa.

Kyllä se parkkilamppu ajovalopolttimon alapuolella on. Valokuvion saa aika helposti sekasin kun on niin monta liikkuvaa, väärin asettuvaa ja irtoavaa osaa. Yleensä näitä on vielä omatoimisesti fiksailtu kasaan erinäisistä romulaatikoista löytyneillä osilla. Mutta hämärän tallin peräseinällä näet kuvion ja voit yrittää säätää. Ilmeisesti epäsymmetrisestä valaisimesta kuitenkin on kyse. Niissä saa viuhkan mukaan jotain tolkkua kohdistuksista

 

Se vielä, että jos on turattu "koristeeksi" tarvikelipat niin koettakaapa ilman niitä. Huonosti asettuvat vääntää helposti linssin vinoon

Edited by SePi
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Purin tuossa ton vaimon kuplan ovet (-73) ja ihmettelin kovasti sitä kun ikkunahissit oli molemmissa ovissa laitettu kulkemaan niin, että se kulkee pikkuikkunan alakiinnikkeen ja oven sisäpellin välistä?? Kuuluuko olla noin? Vai pitäisikö tuon hissin kulkea sen pikkuikkunan alakiinnikkeen ja oven ulkopellin välissä.

 

Hissit kyllä toimi molemmissa ovissa mutta oli pirullinen purkaa tuli tyyliin sit vasta pois ku pikkuikkuna oli pois. Muistaako joku?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...