Jump to content

Talviharrasteauto ?


Recommended Posts

Kesäksi kyllä riittää leluja, mutta millä kulkisi talvella ? Ajelin taas yhden pakkaspäivän kesäautolla ja voisihan sellaisenkin pienellä kehittelyllä saada muokattua paremmin talveen sopimaan. Oikeastaan pitäisi lähteä suoraan liikkeelle sopivasta kopasta joka ei ole liian hieno eikä arvokas. Silloin kuskin mielikin kestää polkea suruttomammin talvellakin menemään. Pääsin viime talvena jääradalle, tai oikeastaan jäädytetylle pellolle, vanhan F-ryhmän rallipelin kanssa ja siinä on hyötyliikuntaa ja mukavaa tekemistä talvelle. Sen vuoksi oma visio talviharrasteutosta olisi takavetoisen ralliauton katukäyttöön muokattu versio.

 

Mitä muuta se voisi olla ? Ja vähän laajemmalta skaalalta saa heitellä visioita kuin vaalenpunaisten VW-lasien läpi nähtynä. Motocross pyörä olisi ajatuksena upea talvilelu, mutta ehkä ei enää käytännössä. Moottorikelkka samoin jos sattuisi asumaan maaseudulla. Etelän lähiöihin pitäisi löytää laite jolla voisi useimmiten hoitaa myös päivittäiset liikkumiset ettei tarvii käyttöautoon koskea. Neliveto nykyturbo ei oikein innosta. Oikea nelivetoauto olisi landrover tai jeep, mutta sellaisenkin tarve on pari päivää vuodessa. Viitsiikö sillä kömpiä joka päivä? Mitä muuta se voisi olla ? Hydrokopteri ?  

Link to comment

Itse päädyin rakentamaan talvipystäriä "tyhjästä" talviautokseni sillä kriteerillä, että päivittäinen 50 km työmatka (josta motaria 47 km) pitää pystyä suorittamaan ilman tuskaa ja TÄYSIN muiden autojen liikennevirrassa. Piti valmistua tälle talvelle 40v lahjaksi, mutta ensi talvelle uusi yritys... Motivaationa talvikuplan rakentamiselle toimii se, että kesälle on harrasteautot jo olemassa (ei tieliikenne kuplaa) & talviautona on jo 14 vuotta taloudessa ollut ooppeli, joka ei ajamalla tunnu tulevan tiensä päähän ei sitten millään...

Link to comment

Ketsa, tuleeko talvipystäriin vesikone?

 

Muutaman talven ajelin aikoinaan 100A:lla, vieden aamulla tytöt päiväkotiin ja siitä sitten töihin. Lämmityslaitteessa oli pienet modifikaatiot niin, että lämpöä riitti.

 

Opiskeluaikana tietty tuli ajeltua originaalilla kuusvolttisella kuplalla talvet. Enää en siihen leikkiin ryhtyisi. :-) 

Lämmityksen ja ilmanvaihdon osalta muokattu kolkki uusilla nastarenkailla vois olla ihan hauska vehje. Olis muuten kiva päästä kokeilemaan kuplaa talvella nykyaikaisilla nastarenkailla, kun ei ole kokemuista kuin ikivanhoilla korpuilla ajelusta.

 

t. Mika

Link to comment

Kolkki ehdottomasti. TL oli kiva talvipeli. Kolkissa pysyy omallakin lämmityksellä tuulilasi puhtaana -17°C pakkasella jääradalla veivatessa. Bensalämppäri tietty auttais pitämään muutkin ikkunat puhtaana. Tuskin kadeteissa tai Eccereissäkään sivulasit paljon sen paremmin pysyvät huurteettomina. Toinen valintani olis 1303.

 

image.png.1ee38d55117502b21aa332d881e759d9.png

Kuva: Mikko Ahola

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Ajelin pari talvea 411 Variantilla. Vaihdettuani siihen lämmönvaihtimet Transporterista, riitti lämpöä aika hyvin... Jos sitten vielä laittoi bensalämmittimen päälle, niin kaverit sanoivat autoa saunaksi. Mutta tiesuola tekee niin karmeata jälkeä näihin vanhoihin Waunuihin, että sen jälkeen en ole ajellut talvella harraste-VW:eillä.

Link to comment

944. Pari kolme talvea tullut ajeltua sekä automaatilla että manuaalilla. Riittävästi tehoja talvikäyttöön jo vakiona (ainakin S2/Turbossa), saa lukollisella laatikolla (jos sellaista kaipaa), pieni sisätila ja tehokas lämmityslaite, erinomainen painojakauma. Näitä saa aika halvalla, jos haluaa maksaa enemmän niin sitten 968 vaikka Ruotsista. 

Link to comment

Kiitoksia ajatuksista.  Muutamia asioita on tarkentunutkin jo näiden pohjalta.

 

Ensin pitäisi rajata onko kyse harrasteautosta jonka käyttö on valinnaista, vai tehdäänkö suoraan peliä jonka pitäisi toimia talvikäyttöautona. Itse ajattelin harrasteautona ylimääräistä lelua talveen. Se tylsä ongelmaton käyttis on hangessa valmiina odottamassa jos sattuu olemaan tarvetta sille.

 

Harrastetalviauto olisi normaalisti tallissa, ja tehty pari askelta kesäautoa paremmin talveen sopimaan. Käytännössä se tarkottaisi kunnon laturia, järeää akkua tai kahta. Lämmitettävää tuulilasia, rajumpaa lämmitystä ja huurteenpoistoa jne. Nuo voisi olla pakollisia perusvarusteita. Jotta siinä olisi jotain hauskaa, voisi koppa olla klassikko ja koneessa sen verran potkua että saa pidon tarkistettua. Lukkoperä ja nopea ohjaus.  

 

Koppa saisi olla sen verran karkea että raaskii käyttää. Helposti vielä uudelleen puhallettavissa ja maalattavissa. Taas kuten joku vanha rallipeli. Eihän sillä  ole pakko tunkea pahimpaan suolakeliin. Nytkin etelässä jäi loskakelit kokonaan välistä. Vesisateen jälkeen suoraan pelkkää pakkasta. Kelien puolesta olisi voinut harrastetalviautoa käyttää tänä vuonnakin melkein päivittäin. 

 

Nelivetoautoille ei oikein ole tarvetta ollut, ja onhan takaveto hauskempi ajella. En näe mieltä mennä uudella nelivetoturbolla mutkatietä  kolme kertaa muuta liikennettä kovempaa. Talvelle riittää aika vaatimattomatkin tehot. Eniten käyttöä luulisi tulevan autolle joka on kilvissä, mutta jolla voi silti käydä vaikka päivän jääradalla jos sellaisen sattuu löytämään. Kelkat ja mönkiäiset jotka pitäisi kärryllä kuljettaa ajopaikoille jää helposti turhan pienelle käytölle. Toiveena olisi päästä liikkumaan harrasteautolla noin 300 päivää vuodessa. Kesäleluilla jää ehkä ajopäivät jonnekin 150-200 paikkeille.  

Edited by Mika Heikola
Link to comment

Mulla oli toisen harrastuksen parissa tällainen ajopeli, eli E30 korimallinen BMW 325 iX. Totutusta poiketen 4-veto. Auto oli kaukana vakiosta, mutta oli myös ehdottomasti hauskin talvipeli mikä mulla on ikinä ollut. Takavetoisella ei talvella jaksa kauaa leikkiä edes lukon kanssa ilman piikkipyöriä, siitäkin on kokemusta kun nyt on tuon bemarin tilalla starlet. Nelivedon makuun kun pääsee kerran, niin talviautoina 2-vetoiset tuntuu jotenkin... hmm.. vajailta. Siviilirenkailla ei nelivedolla tarvitse ajaa mitenkään yltiökovaa, mutta tottelee kaasua ja ohjausta aivan toiseen malliin, siis siviilipyörällä. No se siitä..

 

Bemarissa on monta hyvää puolta:

- klassinen korimalli

- osia saa helposti eivätkä ole pahan hintaisia (poislukien 4-vedon etupään osat)

- 325 iX:n voimansiirto kestää "mitä vaan" (kunhan huolehtii etukardaanin kiinnityksen kuntoon jakolaatikosta)

- todella hauska ja miellyttävä auto ajaa, toimii vaikka jokapäiväisenä autona mutta on silti hauska lelu

- vakiona voimaa 170 hp, joka kyllä piisaa talviautoon, ehkä..

- vetosuhde 37/63, eli hyvin takapainoinen voimansiirto, jonka vuoksi hakkaa audit ja volkkarit 6-0 ajettavuudessa, ei (juuri) lainkaan VAG 4-vedoille tyypillistä puskemista.

- vakiona tasauspyörästön lukko keskitasauspyörästössä ja taka-akselilla (jotka valitettavan usein eivät kyllä pidä kunnolla)

 

Omassa autossani oli moottori ja voimansiirto vakio, lukuunottamatta 4-reikäisiä ruiskusuuttimia joilla vääntöalue alkoi n. 800 rpm alempaa

Alustana mulla oli Rally Systemsin säätämä ja shimmaama Bilstein iskareilla ja kynäjousilla edessä, kallistuksen vakaajat poistettu, uretaanipuslat edessä. Loistava ajettava noinkin pienillä muutoksilla.

 

Suurimpana haasteena voi olla löytää kunnollinen yksilö, etenkin jos hakee 2-ovista sedania.

post-243-0-82513900-1390420509_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...