Mika Heikola Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Kesäksi kyllä riittää leluja, mutta millä kulkisi talvella ? Ajelin taas yhden pakkaspäivän kesäautolla ja voisihan sellaisenkin pienellä kehittelyllä saada muokattua paremmin talveen sopimaan. Oikeastaan pitäisi lähteä suoraan liikkeelle sopivasta kopasta joka ei ole liian hieno eikä arvokas. Silloin kuskin mielikin kestää polkea suruttomammin talvellakin menemään. Pääsin viime talvena jääradalle, tai oikeastaan jäädytetylle pellolle, vanhan F-ryhmän rallipelin kanssa ja siinä on hyötyliikuntaa ja mukavaa tekemistä talvelle. Sen vuoksi oma visio talviharrasteutosta olisi takavetoisen ralliauton katukäyttöön muokattu versio. Mitä muuta se voisi olla ? Ja vähän laajemmalta skaalalta saa heitellä visioita kuin vaalenpunaisten VW-lasien läpi nähtynä. Motocross pyörä olisi ajatuksena upea talvilelu, mutta ehkä ei enää käytännössä. Moottorikelkka samoin jos sattuisi asumaan maaseudulla. Etelän lähiöihin pitäisi löytää laite jolla voisi useimmiten hoitaa myös päivittäiset liikkumiset ettei tarvii käyttöautoon koskea. Neliveto nykyturbo ei oikein innosta. Oikea nelivetoauto olisi landrover tai jeep, mutta sellaisenkin tarve on pari päivää vuodessa. Viitsiikö sillä kömpiä joka päivä? Mitä muuta se voisi olla ? Hydrokopteri ? Quote Link to comment
NO H2O Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Takavetoja:c-mallin opel kadet, ford escort MKi & MKii. Näitä löytyy vaikka minkämoisia. Nelivetoja:1.8t quatro A3 / 1.8t Golf four motion (vai mikä se nyt oli...) Vaikka näistä Mika ei ollut innostunut... Etuveto: 1.8t polo, 1.8 16v Gti golf Villikortti: modattu kiinanmönkkäri... http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?f=67&t=30616 Quote Link to comment
Ketsa Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Itse päädyin rakentamaan talvipystäriä "tyhjästä" talviautokseni sillä kriteerillä, että päivittäinen 50 km työmatka (josta motaria 47 km) pitää pystyä suorittamaan ilman tuskaa ja TÄYSIN muiden autojen liikennevirrassa. Piti valmistua tälle talvelle 40v lahjaksi, mutta ensi talvelle uusi yritys... Motivaationa talvikuplan rakentamiselle toimii se, että kesälle on harrasteautot jo olemassa (ei tieliikenne kuplaa) & talviautona on jo 14 vuotta taloudessa ollut ooppeli, joka ei ajamalla tunnu tulevan tiensä päähän ei sitten millään... Quote Link to comment
mikan Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ketsa, tuleeko talvipystäriin vesikone? Muutaman talven ajelin aikoinaan 100A:lla, vieden aamulla tytöt päiväkotiin ja siitä sitten töihin. Lämmityslaitteessa oli pienet modifikaatiot niin, että lämpöä riitti. Opiskeluaikana tietty tuli ajeltua originaalilla kuusvolttisella kuplalla talvet. Enää en siihen leikkiin ryhtyisi. :-) Lämmityksen ja ilmanvaihdon osalta muokattu kolkki uusilla nastarenkailla vois olla ihan hauska vehje. Olis muuten kiva päästä kokeilemaan kuplaa talvella nykyaikaisilla nastarenkailla, kun ei ole kokemuista kuin ikivanhoilla korpuilla ajelusta. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Jos talvicorolla ei tule kyseeseen, joku kiva ja kohtalaisen tuore avoauto niin pääsee paremmin fiilikseen ja aamulla voi jännittää, mistä vanha canvas repeää kun kiireessä lumiharjalla tökkii kattoa:) Quote Link to comment
Ketsa Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ketsa, tuleeko talvipystäriin vesikone? Virheitä tulee tehtyä, mutta jos toistaa saman virheen, menee se jo tyhmyyden puolelle... 1 Quote Link to comment
mikko k Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 964 Carrera 4.... :-D Olis neliveto, ilmajäähy, vapari ja heti lämmintä kabiiniin käynnistyksen jälkeen. Oma valinta vois olla vaikka 993TT. Hintaluokka vaan pompsahtaa niin pirusti! Quote Link to comment
-tipi- Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 (edited) Kolkki ehdottomasti. TL oli kiva talvipeli. Kolkissa pysyy omallakin lämmityksellä tuulilasi puhtaana -17°C pakkasella jääradalla veivatessa. Bensalämppäri tietty auttais pitämään muutkin ikkunat puhtaana. Tuskin kadeteissa tai Eccereissäkään sivulasit paljon sen paremmin pysyvät huurteettomina. Toinen valintani olis 1303. Kuva: Mikko Ahola Edited November 16, 2022 by -tipi- 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Ajelin pari talvea 411 Variantilla. Vaihdettuani siihen lämmönvaihtimet Transporterista, riitti lämpöä aika hyvin... Jos sitten vielä laittoi bensalämmittimen päälle, niin kaverit sanoivat autoa saunaksi. Mutta tiesuola tekee niin karmeata jälkeä näihin vanhoihin Waunuihin, että sen jälkeen en ole ajellut talvella harraste-VW:eillä. Quote Link to comment
kerkko Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 (edited) Talviharrasteauto paremmasta päästä: http://www.youtube.com/watch?v=4lt4YkX8WMw Tai itseasiassa tuohan on Kombiwagen, yhdistyyhän siinä hyöty- ja harrasteajoneuvo kesään sekä talveen. Edited January 19, 2014 by kerkko Quote Link to comment
ozone Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 944. Pari kolme talvea tullut ajeltua sekä automaatilla että manuaalilla. Riittävästi tehoja talvikäyttöön jo vakiona (ainakin S2/Turbossa), saa lukollisella laatikolla (jos sellaista kaipaa), pieni sisätila ja tehokas lämmityslaite, erinomainen painojakauma. Näitä saa aika halvalla, jos haluaa maksaa enemmän niin sitten 968 vaikka Ruotsista. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Itse kyllästyin "tavanomaisuuteen" pari vuotta sitten ja sen jälkeen talvet on kuljettu ja harrastettu vähän tuunatulla Lada Nivalla :) Quote Link to comment
WescuM Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Suzuki Samurai, SJ 410 tms offroad-laite? Sellaisellakin voi harrastaa ja kustannukset murto-osan verrattuna lantikoihin tai jeeppeihin. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 (edited) Kiitoksia ajatuksista. Muutamia asioita on tarkentunutkin jo näiden pohjalta. Ensin pitäisi rajata onko kyse harrasteautosta jonka käyttö on valinnaista, vai tehdäänkö suoraan peliä jonka pitäisi toimia talvikäyttöautona. Itse ajattelin harrasteautona ylimääräistä lelua talveen. Se tylsä ongelmaton käyttis on hangessa valmiina odottamassa jos sattuu olemaan tarvetta sille. Harrastetalviauto olisi normaalisti tallissa, ja tehty pari askelta kesäautoa paremmin talveen sopimaan. Käytännössä se tarkottaisi kunnon laturia, järeää akkua tai kahta. Lämmitettävää tuulilasia, rajumpaa lämmitystä ja huurteenpoistoa jne. Nuo voisi olla pakollisia perusvarusteita. Jotta siinä olisi jotain hauskaa, voisi koppa olla klassikko ja koneessa sen verran potkua että saa pidon tarkistettua. Lukkoperä ja nopea ohjaus. Koppa saisi olla sen verran karkea että raaskii käyttää. Helposti vielä uudelleen puhallettavissa ja maalattavissa. Taas kuten joku vanha rallipeli. Eihän sillä ole pakko tunkea pahimpaan suolakeliin. Nytkin etelässä jäi loskakelit kokonaan välistä. Vesisateen jälkeen suoraan pelkkää pakkasta. Kelien puolesta olisi voinut harrastetalviautoa käyttää tänä vuonnakin melkein päivittäin. Nelivetoautoille ei oikein ole tarvetta ollut, ja onhan takaveto hauskempi ajella. En näe mieltä mennä uudella nelivetoturbolla mutkatietä kolme kertaa muuta liikennettä kovempaa. Talvelle riittää aika vaatimattomatkin tehot. Eniten käyttöä luulisi tulevan autolle joka on kilvissä, mutta jolla voi silti käydä vaikka päivän jääradalla jos sellaisen sattuu löytämään. Kelkat ja mönkiäiset jotka pitäisi kärryllä kuljettaa ajopaikoille jää helposti turhan pienelle käytölle. Toiveena olisi päästä liikkumaan harrasteautolla noin 300 päivää vuodessa. Kesäleluilla jää ehkä ajopäivät jonnekin 150-200 paikkeille. Edited January 23, 2014 by Mika Heikola Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Mulla oli toisen harrastuksen parissa tällainen ajopeli, eli E30 korimallinen BMW 325 iX. Totutusta poiketen 4-veto. Auto oli kaukana vakiosta, mutta oli myös ehdottomasti hauskin talvipeli mikä mulla on ikinä ollut. Takavetoisella ei talvella jaksa kauaa leikkiä edes lukon kanssa ilman piikkipyöriä, siitäkin on kokemusta kun nyt on tuon bemarin tilalla starlet. Nelivedon makuun kun pääsee kerran, niin talviautoina 2-vetoiset tuntuu jotenkin... hmm.. vajailta. Siviilirenkailla ei nelivedolla tarvitse ajaa mitenkään yltiökovaa, mutta tottelee kaasua ja ohjausta aivan toiseen malliin, siis siviilipyörällä. No se siitä.. Bemarissa on monta hyvää puolta: - klassinen korimalli - osia saa helposti eivätkä ole pahan hintaisia (poislukien 4-vedon etupään osat) - 325 iX:n voimansiirto kestää "mitä vaan" (kunhan huolehtii etukardaanin kiinnityksen kuntoon jakolaatikosta) - todella hauska ja miellyttävä auto ajaa, toimii vaikka jokapäiväisenä autona mutta on silti hauska lelu - vakiona voimaa 170 hp, joka kyllä piisaa talviautoon, ehkä.. - vetosuhde 37/63, eli hyvin takapainoinen voimansiirto, jonka vuoksi hakkaa audit ja volkkarit 6-0 ajettavuudessa, ei (juuri) lainkaan VAG 4-vedoille tyypillistä puskemista. - vakiona tasauspyörästön lukko keskitasauspyörästössä ja taka-akselilla (jotka valitettavan usein eivät kyllä pidä kunnolla) Omassa autossani oli moottori ja voimansiirto vakio, lukuunottamatta 4-reikäisiä ruiskusuuttimia joilla vääntöalue alkoi n. 800 rpm alempaa Alustana mulla oli Rally Systemsin säätämä ja shimmaama Bilstein iskareilla ja kynäjousilla edessä, kallistuksen vakaajat poistettu, uretaanipuslat edessä. Loistava ajettava noinkin pienillä muutoksilla. Suurimpana haasteena voi olla löytää kunnollinen yksilö, etenkin jos hakee 2-ovista sedania. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.