make76 Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Miksi hihnapyörä tai vauhtipyörä irtoaa? Mikä sen tekee? Omasta koneesta on löystynyt vauhtipyörä ainakin kerran jolloin lähti alumiininen hihnapyörä irti. Nyt kun oli käynnistämässä huomasin että taas hihnapyörä liikkui jonkin verran. Tällä hetkellä koneessa on painava hihnapyörä... Saako kuplan koneeseen pulteilla kiinnitettävää akseli-vp pakettia? Alkaa meinaan potuttamaan kun joka talvi tuntuu että koneen saa aukaa vaikka sillä ei tule ajettua kuin 1500km kesässä... Ideoita? Koneessa on 82mm akseli painotettuna muistaakseni yksin ja pakettina vp ja asetelman kanssa... -Make Quote Link to comment
metake Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Liian pieni kiristysmomentti eikä liimaa pultissa. Uskoisin että nuo kun eliminoi niin pysyy paremmin kiinni. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 (edited) Kannattanee tarkistaa että pultti(t) kiristyvät oikeasti, eikä kierre pohjaa ennen kuin alkaa painautumaan hihna tai vauhtipyörää vasten. Pelkkällä pultilla mittaa että rako jää varmasti pienemmäksi kuin mitä vauhti/hihnapyörän paksuus. ja saahan niitä, hinta tuli ainakin itsellä vastaan. http://www.scatvw.com/master/crankshafts/billet_flange.shtml Edited December 26, 2014 by peruskallio Quote Link to comment
sleepercooler Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 Vauhtipyörä tuölis laittaa paljon kirreemmälle, kuin ohje sannoo, näin viisaammat kertoneet.... Quote Link to comment
Tanhis Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 Eiköhän ongelma ole myös siinä että harvalla on sellaista momenttiavainta käytettävänä joka vauhtiksen kiristämiseen tarvittaisiin. Kasitappinen vauhtis ja kampura paketti pitäisi jonkunverran auttaa asiaa. Quote Link to comment
make76 Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 Koneessa on 8-tappinen 4340 akseli, ja ei tosiaan ole ensimmäinen kerta kun on jotain häikkää... Siihen on jouduttu kertaalleen tappien reijät korjaamaan ja samalla akseli tasapainotettiin uudestaan. Kone on pyritty tekemään hyvillä osilla. Mutta kun ei jaksaisi joka talvi tehdä konetta uusiksi, kun noita kilometrejä ei tosiaan tullut kuin max.1500km (ei tainut tulla edes 1000km). Kytkin pommeja ei ole otettu, kumi on voinut palaa jos se pelkällä kaasulla sen tekee.. -Make Quote Link to comment
-tipi- Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 En kiristäis VP:n pulttia paljoa kireemmälle kuin ohje sanoo. Nimim. OEM pultti kiristetty poikki asti. Quote Link to comment
ARTO Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Ei oo pelkästään momenteista kiinni, kokeilkaapa ja verratkaapa miten vakiokampura orkkis vauhtiksella istuu kampuran päähän ilman tappeja ja tehkää sama kiina-akselilla ja kiinavauhtiksella tai vaikkapa myös orkkisvahtiksella. Quote Link to comment
Lasse Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Momenttiavaimen korvikkeena voi muistella koulufysiikan tunteja ja laskeskella vaikka siitä montako jamppaa puolentoista metrin tangon päässä vois roikkua. Quote Link to comment
mite^ Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Orkkis pultti vedetty poikki. 3 kertaa löystynyt vp:n pultti, 2 kampea roskiin. Viimeset 2 kertaa kyseessä sama moottori jossa ei ennen ollut moisia ongelmia. Johtuuko sitten aftermark vahvistetusta pultista? Momentti 420Nm momenttiavaimella (kalibroinnista ei tietoa), mutta varren pituuden ja asentajan painon mukaan pitäis senkin puolesta olla liki. Jälkimmäisellä kerralla tapit ja reiät tarkistettiin ja kammen pää + vauhtis vedettiin hiomatahnalla. Kaikki siis piti olla ok, mutta aukes silti. (Eli siis ennen kasausta) Pulttikaan ei pohjannut. Epäilyksiä kaksi: asentaja tai vahvistettu pultti. :) Quote Link to comment
tolvana Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Orkkis pultti vedetty poikki. 3 kertaa löystynyt vp:n pultti, 2 kampea roskiin. Viimeset 2 kertaa kyseessä sama moottori jossa ei ennen ollut moisia ongelmia. Johtuuko sitten aftermark vahvistetusta pultista? Momentti 420Nm momenttiavaimella (kalibroinnista ei tietoa), mutta varren pituuden ja asentajan painon mukaan pitäis senkin puolesta olla liki. Jälkimmäisellä kerralla tapit ja reiät tarkistettiin ja kammen pää + vauhtis vedettiin hiomatahnalla. Kaikki siis piti olla ok, mutta aukes silti. (Eli siis ennen kasausta) Pulttikaan ei pohjannut. Epäilyksiä kaksi: asentaja tai vahvistettu pultti. :) Tai sit ei orkkis vw osat. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 (edited) Lukkoliimasta ei Mite'llä ollu mainintaa. Sen unohtamisella olen itte yhden koneen sössiny aikoinaan. Edited December 28, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
mite^ Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Lukkoliimasta ei Mite'llä ollu mainintaa. Sen unohtamisella olen itte yhden koneen sössiny aikoinaan. Sininen liima aina. Toki tuli juuri mieleen jos on joskus pakkane päässy liimaa kiusaa? Toki muissa paikoissa oon samaa liimaa käyttänyt jälkikäteenkin ilman ongelmia. Ihan ensimmäisen vp.n löystymisen arvelen johtuvan pellitiivisteistä kammen ja pyörän välissä. (mahtoko peräti olla kaks päälisin) Tuolloin tietotaito heikompi kuin nykyään vaikkei nytkään hyvä ole :) Quote Link to comment
paananen Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Itse taas en ole laittanut kuin kerran vp pultin kiinni liiman kanssa ja silloin sain vauhtipyörän lonksamaan, normaalisti puhdas kierre jopa kevyesti öljyttynä ja pulttikoneella kiinni. Pultin alle tukeva prikka eikä ole irtoillut Quote Link to comment
make76 Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Nyt kun tuli uusi Scat:n hihnapyörä (kiitos Aircooled) niin mihin tuo rengas tulee? Kuuluuko se laittaa öljylevyn ja hihnapyörän väliin? -Make Quote Link to comment
mikko k Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 http://aircooled.fi/tuote/1155/alumiinisen-hihnapyoran-aluslevy-scat Tämä ilmeisesti? Siinä on ohjeetkin... Quote Link to comment
make76 Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Niinpä tietty, olisihan tuo pitänyt arvata... -Make Quote Link to comment
make76 Posted March 28, 2015 Author Share Posted March 28, 2015 Pystyykö mistään näkemään, tuntemaan tai kuulemaan onko vauhtipyörä irti? Kone on paikoillaan autossa ja hihnapyörä ei liiku pituussuunnassa, koko auto liikkuu mielummin. Minkälaista kolinaa kuuluu kun vauhtis on löysällä? -Make Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.