Jump to content

metsälöytö junis kysymyksiä


Guest juha.

Recommended Posts

Hei,

 

olisi kiikarissa 40 vuotta metsässä makanut junis. Papereita ei ko. kyytiin ole, mutta omistaja on Isä.

Junis on , yllättäen, hävinnyt melko kokonaan pohjastaan ja helmoistaan. Kone on purettu ja osat heitelty kyytiin. Laseja rikki. Käsittääkseni umpikylki, joka puhkottu joskus.

 

Koska en tiedä volkkareista yhtikäs mitään niin esitän lyhyesti kysymyksiä (ja samalla kartoittelen kannattaako kapinetta ylensäkkään yrittää pelastaa, vai ruveta myymään etieppäin tms)

 

-saako / onko alustan osia muissa volkkareissa?

-onkohan koneen kanssa edessä ongelmia. Tarkoituksena on laittaa mahdollisimman tehokas kone, jotta pysyisi pikatie nopeuksissa edes auttavasti liikenteen seassa. Tarkoitus ei ole tehdä rakettia.

-peltiosia lienee saatavissa pitkin nettiä, kunhan laittaa rahhoo likoon.

-mitens kapine saadaan tunnistettua? missä on runkonumero tms?

 

Niin tarkoitus olisi saada junis ns rottana liikenteeseen.

 

Mihin yleensä kannattaisi kiinnittää huomiota?

 

Kiitos.

 

post-2894-0-68903200-1424284814_thumb.jpg

Link to comment

Osia sopii muista volkkareitsta esim laatikko menee pienin muutoksin kuplasta ja kone melkein suoraan ainakin pakarin joutuu vaihtamaan. Mutta junikseen löytää todella helposti osia eli se ei nyt ainakaan pitäisi olla ongelma jos jokunen osa puuttuu.

 

Ja tosiaan on puhkottu umppari eli ei alkuperäisiä sivulaseja. Näitä on ollut osittain hankala löytää kun puhkotut sivulasit on olleet alunperin kaarevia mutta eiköhän kuttilan autolasi näitäkin onnistu toimittamaan. Ja sopii sinne suorakin lasi eli ei pitäisi olla ongelma.

 

Runkonumeron etsimiseen vinkkejä täältä

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/id.php

 

Ja peltiosia löytyy ihan oikeasti lattiasta kattoon eli ne tuskin tuottavat tuskaa.

 

Mihin itse kiinnittäisin junista ostaessa huomiota on se että jos pitkittäiset runkopalkit ei ole kunnossa kannattaa katsoa ettei koppa ole pahasti nitkahtanut tai jos seissyt kauan paikallaan niin ei kannata väkisin sitä sieltä kieroksi vetää pois kuljetettaessa. Ruosteessahan tuo varmasti on eli perus 20cm alareunasta pitää aika varmasti uusia ympäri auton.

 

Ja koneesta vielä sen verran että liikenteen mukana pysymiseen riittää kivasti vakio 1600 kone.

Link to comment

Kyllä tuo kannattaa pelastaa, jos pitää hitsaamista terapeuttisena harrasteena. Tuostahan on varmaan kattokin ruostunut irti, kun kourut on ollu 35vuotta täynnä kuusen neulasia. Peltejä saa valmiina, kuten Tanhis mainitsi, tai paljonhan tuohon voi itekin suorasta vääntää.

 

Jos auto on ollut joskus isäsi nimissä rekisterissä, on papereiden saaminen huomattavasti helpompaa, kuin lähteä metsästämään viimeksi rekisteriin merkittyä omistajaa, ja luovaria häneltä.

Link to comment

eihän tuossa sinänsä ole mitään järkeä, mutta toisaalta missäs sitä on näin keittiopsykooloogin ajatuksia lainatakseni. Saisi ainakin treenata hitsaamista ja pellin taivuttelua. Eikä se sinänsä maksa kuin vaivan ja trailerin vuokran saada se työnalle.

 

Onkohan netissä jossain jotain räjäytyskuva-kavalkaadia, josta näkis mistä muista volkkareista voisi noita tekniikan puolen osia etsiskellä.

Link to comment

Yksinkertaisesti homma menee näin.

Swing laatikollisesta kuplasta saa laatikon sovitettua junikseen bot on muutoksilla 58->

Irs laatikollisesta kuplasta taasen joutuu vähän enemmän askartelemaan mutta menee joko hitsaamalla tai bolt on kiinnikkeillä koko takajousituksen päivitys.

 

Kone menee junikseen käytännössä kaikista ilmajäähy koneellisista kuplista vauhtiksen ja startin kanssa pelleilemällä.

 

Etuakseli on juniksessa omansa ja sitä ei juurikaan saa korvattua kuin pallokeulan akselilla mutta ajokorkeus nousee samalla. Ja jos 70-uudempi niin pulttijako muuttuu kanssa.

 

Muuta tekniikkaa noissa ei sitten oikeastaan olekkaan kuin muutamat vaijerit ja jarrut ja ne on juniksessa omansa ellei sitten rupea kuplasta tai type3 takajarruja muokkaamaan straight axle muunnoksen yhteydessä.

 

Mutta sanoisin että tuo tekniikka on pienin ongelma kun junista rupeaa laittamaan koska 80% juniksen rakentelusta yleensä menee kopan kuntoon hitsaamiseen.

 

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewforum.php?f=13

Tuolta voi käydä selailemassa muutaman rakentelu topicin läpi niin saat jotain käsitystä työmäärästä mitä tuollaisen tiptop kuntoon saattamiseen menee.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Kiitos inffosta.

Tarkoituksena on tosiaan mahdollisimman pienellä vaivalla liikenteeseen. Pidetään vehje niin "rottana" kuin mahdollista. Eli Kunhan tekniikka (JARRUT) toimii ja katsastus-setä on tyytyväinen niin kaikki on ok. 1600 kone varmasti piisaa.

Edited by juha.
Link to comment

Tuolta varios projectos osiosta löydät projektikertomuksia noistakin.

 

Niistä saa vähän kuvaa millainen projekti on edessä ja mitä kaikkea sille joudut tekemään.

 

Mikään parin kuukauden hommahan tuo ei ole, eli kannataa asennoitua niin että tallissa joutuu viettämään aikaa :D

Link to comment

Kuuskolmonen ?

 

Ja ekaan kysymykseen, mitä pitäisi huomioida:

 

- Metallitöistä kokemusta

- Hitsauslaitteet

- Laitteet metallitöihin

- iso talli

- autonosturi ( Korigrilli, trukki)

- Pakka kunnossa

- intoa pirusti ( vielä vuoden, parinkin päästä)

 

Tässä nyt aluksi ja sitä moottorin kokoa ei kannata ekana miettiä.

Edited by Kujis
Link to comment

Tuosta on varovasti arvioiden 500 tuntia peltitöitä leimalle asti. Suomalainen kostea kangasmetsä on hapettanut tuon laitteen palkit ihan satavarmasti seitinohuiksi. 

 

Kuva on vähän tumma, mutta tuo kuvastanee tilannetta hiekkapuhalluksen jälkeen ja antanee osviittaa työmäärästä. Tämä aihio oli sentään ollut sisällä viimeiset 15 vuotta.

 

 

post-263-0-60815300-1424848218_thumb.jpg

Link to comment

Kuuskolmonen ?

 

Ja ekaan kysymykseen, mitä pitäisi huomioida:

 

- Metallitöistä kokemusta

- Hitsauslaitteet

- Laitteet metallitöihin

- iso talli

- autonosturi ( Korigrilli, trukki)

- Pakka kunnossa

- intoa pirusti ( vielä vuoden, parinkin päästä)

 

Tässä nyt aluksi ja sitä moottorin kokoa ei kannata ekana miettiä.

 

Metallitöistä vähän kokemusta. Hitsuulaite löytyy. Metallitöihin ei mitään laitteita, tai vasara ja rälläkkä : )

Ei tallia, ollenkaan....ei autonosturia.

Pakka kunnossa, slangia? Korttipakka löytyy...eh.

Intoa, paikoitellen pirusti.

 

Moottorista lähinnä sen saatavuuden takia kyselin. Tarkoitus ei ole laittaa kamalasti rahaa likoon.

 

Marssijärjestye on nyt seuraava: käyn katsastamassa tarkemmin aihion kuntoa, varmistan että runkonumero löytyy, koetan löytää paperit.

Sitten keväämmällä siirrellään romua lähemäksi korjuu paikkaa. Rauhassa mennään ja ajatuksena on että valmistuu, kun valmistuu jos valmistuu.

Link to comment

Omat junis haaveet olen haudannut (ei ehtinyt tässä elämässä), joten pitää yrittää syöttää visiota muiden toteutettavaksi...

 

Jostain ruosteeton tölkki (tekniikalla ei niin väliä), rälläkällä kori pois, tölkin runko perältä sopivasta kohtaan poikki ja juniksen rungon takaosa vääntösauvaputkesta alkaen tilalle (akseliväli samalla täsmäämään junista), keksiä millä etupään raideleveyttä saa kavennettua (kapeat vanteet isolla offsetilla?), paperillinen juniksen koppa rungon päälle, vähän hitsausta, rälläköintiä ja naputtelua ja leimalle :-)

Link to comment

Moottorista lähinnä sen saatavuuden takia kyselin. Tarkoitus ei ole laittaa kamalasti rahaa likoon.

0,5-1Ke pääset alkuun jollakin 1600 arpakoneella. Näitä on kaupan täällä foorumilla sillon sun tällöin.

Speksiesi mukaan kasattuun varaa rahaa +3Ke, niin saat semmosen kun haluat.

 

Kuten yllä selvinnyt, varaa aikaa kopan peltitöihin vuosia aikaa ja osta mosa vasta sinä viimesenä vuotena :)

Link to comment

Niin no tuolta muutamalla tonnilla korjauspeltejä tilaukseen niin eiköhän siittä auton saa rakennettua.

http://www.vwsplitparts.com/

 

Hitosti helpompi rakentaa jos ei ole paljon aikaisempaa kokemusta ja sääli on sairautta ruosteisissä projekteissa eli isoja kokonaisuuksia vaihtoon niin on helpompi tehdä pienemmällä vaivalla mutta halpaa se ei tietysti ole.

 

Ja pinkka = € pino

Link to comment

juha. jos tuo on sinun ns ensimmäinen (ISOMPI) projekti ja ei ole kauheesti kokemusta peltitöistä! ja tuo on pakko joskus saada liikenteeseen! harjottelisin jollain muulla projektilla.

Älä tätä kuuntele:) motivaatio on se mikä innostaa tekemään itsensä ylityksiä ja oppimaan lisää tekemällä. Ja Junis on todella hyvä motivaation kohde,itse en olis ikinä varmaan alkanut harrastamaan jos olisi pitänyt hitsata ruosteisia helmoja ensitöikseen harjoitukseksi johonkin Fiat Ritmoon:) itse kun aloitin oman junis rojektin 15 vuotiaana niin mittavin remontti kokemus oli ajovalon/dynamon asennus Terässiipeen....ja niin vaan opettelin hitsaa,huteja tottakai tuli mut entäs sitten! Juha.lla sentään on edes vähän kokemusta ja omistaa hitsauskoneen.

Hyvät rakentelutilat pitää motivaatiota yllä pitkänkin projektin ajan....

  • Like 8
Link to comment

Hyvät rakentelutilat pitää motivaatiota yllä pitkänkin projektin ajan....

 

Omakohtainen suurin motivaation lisääjä junis-prokkiksessa, oli päätä aukova kaveripiiri joiden mielestä et ikinä saa valmiiksi..

Mutta kun on luonteeltaan tarpeeksi pässi ni sain :)

 

-Pete-

Edited by PZQ
  • Like 8
Link to comment

Kuten aloitusviestissä mainitsin, tarkoitus olisi ottaa kapine itselle työn alle tai lykätä se eteenpäin joko kokonaisena tai osina.

Tämä ei tule olemaan ensimmäinen autoprojektini, mutta varmasti laajin. Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa ottaa projektiksi sellainen mikä pitää mielenkiintoa parhaiten yllä. Olen aloittanut yhden projektin aiemmin, jonka hitsailujen jälkeen jätin kesken. Tuolloin ajatuksena oli opetella hitsaamaan ja samalla värkätä jokin kiva auto.

 

Tämä matka on kuitenkin vielä aivan alussa. Kiitokset kannustuksesta ja vinkeistä. Seuraavaksi koetan päästä romun viereen ihmettelemään lisää. Laitan raporttia ja kysymyksiä/hämmästelyjä varmasti vielä tänne.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest juha.

Nonniin tänään on käyty ihmettelemässä lisää.

Moottoritilasta löytyi kilpi, joka oli väännetty irti ja kolmeen osaan. Sama VIN numero löytyi kartturin penkin takaa toisesta lätkästä. Ilmeisesti tuolla numerolla voisi ruveta kyselemään AKE:lta, että kuka on viimeisin rekisterissä oleva omistaja (?).

 

Kyyti on ilman renkaita. Millaiset mahtaa olla renkaiden pultit, lähinnä kierteiltään? Ajattelin saada renkaat tuonne alle. Renkaiden alle "sukset" ja vetää suksista tuo kottero pois metiköstä. Pelkään, että menee poikki koko kottero koska

lattiaa ei juurikaan ole, ja kyljet on melko pahassa kunnossa noin 30 senttiin saakka.

post-2894-0-86689100-1429467265_thumb.jpg

Edited by juha.
Link to comment
Guest juha.

Tipille; on siellä akselit, jossain mättään seassa.

 

M14 pultti siis, mutta miksiköhän ko sivulla on Lug Bolt, 12mm-kohdalla BUS 50-63?

ja Lug Bolt 14mm x 1.5 -kohdassa BUS64-70?

Link to comment

Tipille; on siellä akselit, jossain mättään seassa.

 

M14 pultti siis, mutta miksiköhän ko sivulla on Lug Bolt, 12mm-kohdalla BUS 50-63?

ja Lug Bolt 14mm x 1.5 -kohdassa BUS64-70?

Silloin juniksessa kyllä vaihtui rummut erilaisiin mutta pultit pysyivät samana varmaankin joku virhe heidän vuosimalleissa.

 

http://www.justkampers.com/251-601-139-m14-wheel-bolt-vw-t2-split-1950-1967-vw-t2-bay-1967-1970-vw-t25-front-1979-1992-vw-beetle-1967-on.html

Link to comment
  • 5 weeks later...
Guest juha.

Noniin, trafi ei olekkaan mikään salamatoimisto...runkonumerolla ei saa tietoja trafilta. Ilmeisesti pitää hakea inffoa jostain kansallismuseosta...tai jotain ??

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...