abbe Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Koffin myymisen jälkeen ajattelin, että nyt riittää nämä volkkarihommat vähäksi aikaa ja harrastetaan jotain muuta. Muutama viikko menikin ennenkuin ilmajäähy piti taas saada. Tarkoitus oli lähteä hakemaan notsia oikein ulkomailta, mutta myyjän kanssa ei oikein saatu aikatauluja natsaamaan niin jäi se kolkki sitten hakematta. No kuinka ollakaan, Tori.fi:stä löytyi myynnissä välimallin pallis ja vielä nostokatolla. Sitähän piti lähteä oikein porukalla ihmettelemään kun oli vielä parin tunnin ajomatkan päässä. Myyjä oli oikein asiallinen heppu, auto oli nostettu pukkien päälle ja kohdevalot viritetty jotta pohjaa pääsi tutkimaan kerrankin kunnolla. Puretut osat olivat nätisti pakattuna muovilaatikoihin ja äkkisilmäyksellä kaikki rojut olivat tallessa, joitakin jopa tuplamäärät. Kaffea juotiin ja pullaa syötiin pussitolkulla. No kaupathan siinä viimein syntyi ja myyjä lupasi vielä toimittaa auton minulle kotipihaan saakka. Pallis on siis '71 -mallinen, alunperin Ruotsiin myyty. Jossain vaiheessa siihen on asennettu Australian VW:n ja E.Soprun tekemä nostokatto. Soprun katon tunnistaa helpoiten VW-logosta joka on laminoitu pieneen tuuletusluukkuun katon keskellä. Australian campereissa on ollut myös kengurupuskuri varapyörätelineellä... Hauska olisi tietää miten tuo katto on maapallon toiselta puolelta tänne päätynyt. Autossa on ollut retkeilysisusta, joka on jossain välissä purettu pois. Mukana tuli 9 hengen musta bussisisusta. Avispalat on jossain vaiheessa asennettu etuakseliin joten homma on hyvällä alulla. Oikean kyljen lommoja on myös suoristettu asiallisen näköisesti. Tästä olisi tarkoitus lähteä rakentamaan retkeilybussia. Simppeli täysleveä rock&roll -sänky ja vähän säilytystilaa olisi ajatuksissa. 10 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Syksyksi ajoon? Tykkään noista maalikoodi merkinnöistä tuolla pitkänkyljen sisäpuolella. Oliko tässä joku tekniikkakin mukana? Ja pitää kyllä sanoa että aika hyvä löytö tässä maassa. Quote Link to comment
abbe Posted March 23, 2015 Author Share Posted March 23, 2015 Tuommoinen pata on paikallaan, käy mutta huonosti. (Bensa vuodelta 2009 voi vaikuttaa asiaan.) Valmistumisaikataulu riippuu työreissujen määrästä, mutta kauden päättäjäisiin ois tietty mukava lähteä omalla. 3 Quote Link to comment
-tipi- Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Elä mitään vanerihässäkkää kyhää. Orkkis takapenkkiin Z-saranat, konttiin kaksinkerroin taitettava patja ja 'vot, 9-hengen matkapallis on siinä! Quote Link to comment
abbe Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 Juu molemmissa penkkimalleissa on puolensa, pitää kattoa miten homma kehittyy. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Siisti vehe, survival rulez :D 1 Quote Link to comment
abbe Posted April 16, 2015 Author Share Posted April 16, 2015 Hitsailuharjoituksia aloiteltu ja maalausvalmisteluja tehty. Vanteet ja renkaat koesovitettu ja omaan silmään sopivat. Edessä 175/65R15 ja takana 195/65R15, vanteet SSP. Takapäätä pitänee pudottaa napsun verran sitten aikanaan. 5x112 -jakoisen palliksen pinnapultit jäävät lyhyiksi aluvanteiden kanssa, ne on vaihdettava pidempiin. Konetta pyöritelty muutaman kerran ja vaihdettu toimimattoman keskikaasarin tilalle ehjäksi tiedetty 34Pict-3. Koneeseen jossain vaiheessa asennettu tölkin kärjetön sytytys ei näytä oikein pelaavan vakiokaasarin kanssa yhteen, ilmeisesti ennakot ei toimi oikein. Vakiot sytytyskamat menevät paikalleen jossain välissä. 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Onko kesä mennyt grillatessa ja tsillatessa vai onko kylmin kesä miesmuistiin edistäny projektia ? Quote Link to comment
abbe Posted August 26, 2015 Author Share Posted August 26, 2015 Ei se ihan päättäjäisiin valmistunut mutta on tässä jotain saatu aikaankin. Pohjia jynssäillään parhaillaan. Quote Link to comment
abbe Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 Etenee pikkuhiljaa. Alle tuli Nor-Maalin epoksi ja päälle Trotonin hiontapohjamaali. 2 Quote Link to comment
abbe Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 No niin, nyt pääsee lyömään palikkaa takaisin paikalleen. 9 Quote Link to comment
abbe Posted October 22, 2015 Author Share Posted October 22, 2015 (edited) Ikkunoita lätkitty takaisin paikalleen. Jotkut meni helposti, jotkut vaikeammin. Runsas saippuavesi ja kuumailmapuhallin + kumivasara auttoivat asiaa. Edited October 22, 2015 by abbe Quote Link to comment
-tipi- Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Ei noin! Vesi ei pääse kunnolla kuivamaan tiivisteen alta pois, pullauttaa uudehkon maalin alta aikayksikön ja ruostuttaa ikkunankehykset. Näin oli käyny Petterin tekemässä ovaalissa muutamassa vuodessa, kun oli Fairy vedellä laitettu lasit. Quote Link to comment
abbe Posted October 22, 2015 Author Share Posted October 22, 2015 Sitä odotellessa. =D 4 Quote Link to comment
Guest a-p Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Millä lasit sitten paikalleen? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Millä lasit sitten paikalleen? Molykote 111 Ei nyt ihan halvinta tavaraa mutta mulla ainakin toiminut pirun hyvin ja samalla tiivistää myös tiivisteen ja korin välin niin ettei sinne tulevaisuudessakaan pääse vettä. Estää myös kumin tarttumisen maaliin en nyt tiedä että onko se loppupeleissä enemmän haitta kuin etu. Quote Link to comment
Jiibee Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Meikäläinen on käyttänyt Tectyl:ia. Quote Link to comment
metake Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Itse kävin laitattamassa paksutolppaan lasin Kuttilan Autolasissa ja äänen ihmettelin kun eivät käyttäneet liukastetta lainkaan. Ei ole kuulemma vielä ollut tarvetta kun menevät paikalleen ilmankin. 2 Quote Link to comment
-tipi- Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Tectyl vaikuttaa hyvältä, vaihtoehtona vois käyttää pois haihtuvaa käsidesiä. Polkupyörien kumituppeja on liukastettu menestyksekkäästi hiuslakalla, mutta niissä on aika pirusti vaikka mitä kemikaaleja, joiden vaikutuksista maaliin tai tiivisteisiin ei ole tietoa. Molykotessa näyttää olevan silikonia, siitä saattaa olla haittaa uudestaan maalatessa, mutta lienee aika pieni haitta hyötyyn nähden. En näkisi Kotelosuoja-ainettakaan ihampaskana vaihtoehtona, mut se voi töhriä kattoverhousta. Quote Link to comment
boxer Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Isot pojat kun laittaa linjaauton ikkunoita käyttivät rengasrasvan olosta tavara, tais ollakkin sitä!? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Kotelonsuoja-ainetta miekin taisin laittaa doppeliin. Sitä vaan että kun tiivisteen ja korin väliin ei ymmärtääkseni tule hankausta, ja jos siellä on ehjä maalipinta alla ja vieläpä erittäin hyvässä suojassa (ts. ei pääse muuta paskaa) niin miten se (fairy-)vesi sen ruostuttaa? Eihän se tiivistä maalipinnasta läpi mene pirullakaan vaikka pintajännite olisikin poistettu, TAI jos menee niin sittenhän se myös haihtuisi? Vähän toki akateemista pohdintaa, itse kuvittelisin että Tipin tapauksessa ruoste olisi voinut tulla altapäin läpi. Quote Link to comment
-tipi- Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 (edited) Montako kuukautta tuore maalipinta kuivaa että kaikki liuottimet on haihtunu? Se uusi maali oli kuplinu ihan rakoille jatkuvan vesikosketuksen takia. En usko että oli altapäin tullut se ruoste. Eikä herkkään kumitiivisteen alta haihdu. Olis pitäny otta kuvat sillon. Mutta samapa tuo mulle, ite vetelen kuivana. Esim oman ovaalin etulasin laitoin paikalleen yksinään, ilma keijuja. Edited October 23, 2015 by -tipi- Quote Link to comment
KimmoH Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Rakoista tulee mieleen, että siellä on ollut jossain silikoonia maalin alla tai jotain muuta epäpuhtautta mikä on sitten ajan kanssa tehnyt tuhonsa... Veden haitumiseen tiivisteiden välistä menee kyllä pitkään. Edellinen projekti seisoi muutaman kuukauden lämpöisessä tallissa ja silti tuulilasintiivisteen välistä tuli vettä kun lasin irroitin. Mutta ei sen maalin kai nyt pitäisi vedestä tai saippuasta itseensä ottaa vaikka kuinka kauan vesi siinä päällä seisoisi ?!? Itse olen vetänyt aina saippuavedellä lasit kiinni eikä ongelmia ole eteen tullut. Itseasiassa ilman liukkaria bussiin en olisi sivulaseja edes saanut paikoilleen, oli sen verran tiukka sovitus. Joskus aikoinaan isotpojat sanoivat, että ainakin puoli puotta tai vuosi kannattaa odottaa maalin kuivumista. Taisivat vähän koijata mutta itse olen odotellut viikon-pari ennen kuin olen sen suuremmin alkanut kasailemaan. Vesiväreistä en osaa sanoa, niitä en ole koskaan kokeillut. Quote Link to comment
boxer Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Lait ny ihmees Tipi jottain voiret hiukka, ettei tuu rakkoi... Sori, ei pystyny välttää kiusausta. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 On muuten laitettu Pallis bussiinkin kuivana sivulasit, sai paikalleen. Hiki tuli, hiertymiä käsiin, muttei ihan rakkoja tainnu kelleen. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Kyllähän maali kuivuu varmasti sen puolivuotta ainakin kotitallimaalauksissa kun ei käy uunin kautta. Sitten vielä jos kerroksia reilusti. Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Itse kävin laitattamassa paksutolppaan lasin Kuttilan Autolasissa ja äänen ihmettelin kun eivät käyttäneet liukastetta lainkaan. Ei ole kuulemma vielä ollut tarvetta kun menevät paikalleen ilmankin. Eikös lasit mene tiivisteen kanssa paikaleen narua käyttämällä??????? ite olen useampaan vanhempaan vehkeeseen apunarua käyttänyt, vai onko kuppelin lasit sit jotenkin haasteellisia??? Quote Link to comment
metake Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Eikös lasit mene tiivisteen kanssa paikaleen narua käyttämällä??????? Juuri näin. Pointti oli siinä että monet käyttävät liukastetta tuossa mutta satoja laseja asentanut ammattilainen ei. Quote Link to comment
x-pj Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Mun tuttu autolasiasentaja sanoi, että vettä voi käyttää, koska se haihtuu ajan kanssa. Sellaista liukastetta ei pidä käyttää, joka jättää kumin liukkaaksi. Jos tiiviste ei pure kunnolla kiinni, lasi liikkuu tärinästä ja voi alkaa jopa vikistä ajossa. Quote Link to comment
Lasse Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 miten mahtaa liuotinpohjaiset aineet vaikuttaa ns. kumiin vuosien saatossa. kyllä maalit mennyt paskoiksi jos ei enää saippuaa kestä. kannattaa kohta mielummin maalata lateksilla ja telalla. Quote Link to comment
abbe Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Kuttilasta tilasin uuden tuulilasin, auton mukana tulleesta lasista oli laminointi lähtenyt irtoamaan ja lasi napsahti keskeltä halki heti kun alkoi vetämään lasia paikalleen. Kuttilan mies sanoi että lasin asennuksessa voi käyttää renkaanasennusrasvaa muttei fairykaan välttämättä haitaksi ole. Quote Link to comment
JM Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Rengasrasva on eräänlaista saippuaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 (edited) Rengasrasva on eräänlaista saippuaa. Kootrumukseltaan muuten aika samaa kuin tuo minun ehdottama molykote 111 mutta en nyt menisi sitä saippuaksi sanomaan. Tälläisenkin vinkin kuulin että viemäriputkien asennuksessa käytettävä rasva olisi myös pätevää ja ei hinnalla pilattua. Ja palliksen tuulilasit taitaa aika usein olla vittumaisia asentaa varsinkin jos auto on vakiokorkeudella. Omat vinkit siihen hommaan on piirtää lasin keskikohtaan merkki ja vastaava merkki autoon ilman niitä lasin saa sentin pari helposti vinoon ja luonnollisesti se ei silloin oikein asetu kunnolla. Edited November 16, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Alkaako olemaan valmista ? Quote Link to comment
abbe Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 (edited) Ajoittaista etenemistä tapahtuu. Lasit paikallaan, sisusta vielä kesken + pari muuta pienempää juttua. Edited March 18, 2016 by abbe 3 Quote Link to comment
abbe Posted April 21, 2016 Author Share Posted April 21, 2016 Ulkopuolella alkaa olla osaset paikallaan. 9 Quote Link to comment
abbe Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Viime syksynä auton mukana tulleesta lähes vakiosta 1600 -koneesta paukahti kampiakseli keskeltä poikki. Tämän innoittamana rakennutin sitten ammattimiehellä uuden myllyn. Koneeseen tuli 69 vakiokampi, 90,5 männät ja putket, Weber 34 ICT nurkat, 123 jakaja, hiottu nokka (Vastannee suunnilleen Engle W110:n profiilia) ja VintageSpeed rosteriputkisto. Tälle kesälle on tullut jo yli 7000 kilometriä, pisin 2600 kilometrin reissu Malmöön. Erittäin tyytyväinen olen kyllä koneeseen ollut ja bussiin muutenkin. Satasen matkavauhtia jaksaa mennä hyvin ja jos korvat kestää niin tarvittaessa lujempaakin. 4 Quote Link to comment
abbe Posted June 30, 2020 Author Share Posted June 30, 2020 Päivitetäänpäs tätäkin pitkästä aikaa... Viime kesänä pyörähdettiin palliksella mm. Pohjois-Ruotsissa ja Eteläisessä Norjassa. Tänä kesänä pysyttäneen kotimaan kamaralla. Kone pelaa muuten OK mutta tykkää puhaltaa vähän öljyä pihalle. Tarkoitus olisi päivittää huohotusta paremmaksi, ja ehkä ensi talvena pitää jo tiputella konetta tarkempaan syyniin. Onhan sillä jo 30 tonnia ajettu täysrempan jälkeen. Nyt sain viimein aikaiseksi viritellä vetokoukun paikalleen. Vähän piti modata että sai väistettyä putkiston. Ensimmäinen rengassarjakin tuli ajettua loppuun, alle vaihtui tämmöiselle pussihousuharrastajalle paremmin sopiva 175/80R15 + 195/80r15 setti. Alustaa kärsii säätää vielä vähän ylöspäin ennenkuin autotallin ovenkarmi ottaa kiinni. 2 Quote Link to comment
mllks Posted June 30, 2020 Share Posted June 30, 2020 Hyvältä näyttää! Millaiseen sisustusratkaisuun päädyit? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.