Guest Peltola Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Terve! Kupla 1300 -73 aiheuttaa päänvaivaa. Rummut joka nurkassa. Jarruihin uusittu putkia & letkuja lukuun ottamatta lähestulkoon kaikki. Ihan vakiopelistä siis kyse. Nyt en saa paineita pysymään millään. Nestettä ei vuoda mistään. Ilmattu on vaikka kuinka ja paljon, kengät rumpuihin kiristettynä. Ilmauksessa saa tehtyä polkimelle oikein hyvän paineen, mutta kun polkimen päästää vapaaksi ja painaa uudestaan, se painuu hiljaksiin pohjaan. Monia ilmauskikkoja on koitettu, mutta onko jotain hyviä vielä mielessä? Voisiko olla joku helpohko mekaaninen vika, mitä en vain ole tajunnut tarkistaa? Pääsylinterikin vaihdettu uuteen tarvikemalliin, kun vanha vuosi. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Kiitos jo etukäteen. -Jyri Quote Link to comment
metake Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Mulla teki halpis tarvike pääsylkkä juuri tuota, korjaantui kun vaihdoin tilalle ATE:n sylkyn. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Oma veikkaus menisi kanssa tuohon pääsylinteriin tarkista nyt vielä että sulla on käyttötangossa välys että sylinteri pääsee palaamaan kokonaan takaisin ylös. Quote Link to comment
Art_Zi Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Ja täältä kans ääni pääsylinterille. Oma tarvikemalli teki just samaa, ei saatu jarruja pitämään.. Quote Link to comment
abbe Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Minulla vuosi uusi takajarrusylkkä rummun sisään ja oireili samalla tavalla. Sitäkään ei helpolla huomaa ennenkuin nestettä alkaa valua rummun ulkopuolelle. Quote Link to comment
Anpu Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Mulla taas vuoti taakse menevä putki kabiinin lattialle (eipähän sitäkään huomannu ennekuin poisti matot ja äänieristeet). Mutta jos säiliö ei vajaudu vika lienee Åken esittämä. Quote Link to comment
Guest Peltola Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Seuraavaksi siis koitan muulla pääsylinterillä. Uskallan väittää, että vuotoa ei ole, kun on ollut kaikki jarrut niin moneen kertaan auki. Ja nesteetkin pysyy. Kiitoksia tähänastisista, kyselen taas lisää jos tarvetta tulee. Palsta helpottaa elämää huomattavasti. Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Pääsylinterin kumit vuotaa. Itellä oli vastaava vika. Pääsylisteriin kuin vaihto kumit niin ok Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Jatkan tähän samaan topikkiin jos sopii koska vaiva samantapainen. Minulla ei tule painetta polkimeen ollenkaan. Kaikki osat uusia paitsi pääsylkkä joka on orggis ja toimi kyllä ennen ihan jees. Kengät säädetty ja ilmailtu on? Putkista ei tule enää ilmaa mutta poljin ei vaan kovetu? Vuotojakaan ei näy missään? Mikähän ihme on vikana? Quote Link to comment
metake Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Onko jarruputket vaihdettu? Jos taakse menevä pitkä putki on tyhjä nesteestä niin saattaa olla haasteellinen ilmattava. Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 (edited) Letkut on vaidettu ja pari lyhyttä putkea mutta ei sitä pitkää putkea. Se tosin on varmasnkin valunut tyhjäksi kun jarrut oli auki pitkään ja ilman sylkkyjä mutta ei sieltä ilmaakaan mielestäni tule? Edited April 25, 2015 by UltraVW Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 No nyt sain polkimen hiukan kovenemaan. Tosin jarruttaessa menee silti melkein pohjaan??? Johtuuko ilmasta vai kengistä? Takaa pitää hyvin. Edessä säätöruuvit melkein säädetty tappiin asti? Rumpujen pitäisi olla mitoissaan. Quote Link to comment
metake Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Väittäisin että ilmaa siellä on. Itselleni tein jarrunestesäiliöön korkin jossa on rengasventtiili, söiliö täys nestettä ja tuolla korkilla hieman painetta (1 - 1,5 kiloa) ja sen jälkeen availemaan ilmausruuveja. Tuolla sain ilmat pois helposti jopa siitä pitkästä putkestä, perinteisellä jarrupolkimen pumppauksella en. Quote Link to comment
x-pj Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Mulla on tämmönen imuri ja helpottaa sekin, joskin metaken konsti on vielä parempi. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Jarrujen-ilmauslaite-2000031634/ Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Juu ja veikkaat että ilma on juurikin siellä takimmaisessa pitkässä putkessa. Minkä venttiilin laitoit? Fillarin? Quote Link to comment
-AP- Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Painuuko poljin pohjaan ensimmäisellä painalluksella mutta poljintuntuma paranee painettaessa useamman kerran nopeasti peräkkäin? Jos näin, niin säätö liian kaukana? Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Ei se ihan pohjaan mene jää sentin pari, ja pumppaamalla ehkä hiukan paranee ei mitenkään ihmeesti . Kengät uudet ja kaikki rummut sorvattu ensimmäistä kertaa ja ottettiin ihan vähän eli pitäisi olla mitoissaan? Takakengät säätyy ihan hyvin mutta edestä rupeaa kohta säätöruuvi loppumaan, ne on säädetty nyt niin että laahaa hiukan??? Motonetin kengät? Voiko johtua goodridgen teräspunosletkuista jotka asensin? Quote Link to comment
Anpu Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Laitappas laahaamaan reilusti ja käy heittämässä lenkki että kengät rummut sopeutuvat toisiinsa. Quote Link to comment
x-pj Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 (edited) Ei se ihan pohjaan mene jää sentin pari, ja pumppaamalla ehkä hiukan paranee ei mitenkään ihmeesti . Kengät uudet ja kaikki rummut sorvattu ensimmäistä kertaa ja ottettiin ihan vähän eli pitäisi olla mitoissaan? Takakengät säätyy ihan hyvin mutta edestä rupeaa kohta säätöruuvi loppumaan, ne on säädetty nyt niin että laahaa hiukan??? Motonetin kengät? Voiko johtua goodridgen teräspunosletkuista jotka asensin? Kengät saattaa hyvinkin olla väärän malliset, jos säädöt ei riitä. Teräspunosletku ei turpoa yhtään, eli sen kanssa pitäisi olla parempi jarrutuntuma kuin kumiletkuilla. Edited April 25, 2015 by x-pj Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 (edited) Juu kengät oli kyllä ihan samannäköiset kuin vanhatkin. Omituista, noh vetäsen ne ihan tiukkaan ja käyn ajelemassa. Takana kun oli rummut irti sylkät toimi ihan jees. Edestä en ole vielä jaksanut repiä irti, mutta kai se on pakko kohta kun en muuta keksi ja katsoa että nekin toimii eikä vuoda tms.vaikka uusia ovatkin? Sitten vois taas kokeilla noita ilmaushommia? Edited April 25, 2015 by UltraVW Quote Link to comment
UltraVW Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Tota kuvaa kun kattoo on noi kengät kyllä paljon paksummat kuin mun ostamat??? Quote Link to comment
-AP- Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Kengät paksummat? Jarruhihnan paksuus normalisti viitisen milliä, ei kai kovin paljoa ohuempi voi olla? Quote Link to comment
UltraVW Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 No ei kait toivon mukaan, kuvassa vain saattaa näyttää paksummalta Quote Link to comment
vwagen Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Onko kengät ja säätöruuvit varmasti toisiinsa sopivat,suorapäiset/vinopäiset. Pajonko on ihan vähän?Sorvattujen rumpujen kanssa pitäisi käyttää ylikokoisia hihnoja,sorvattu rumpu-vakiohihna-eri säde,ottaa aluksi kiinni vain pieneltä alueelta,paranee kyllä kuluessaan jos säätövara riittää. 1 Quote Link to comment
UltraVW Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Kengät on sopivat/oikeat mielestäni, mutta vakiot. Sorvauksessa ottettiin sorvaajan mukaan aivan minimi, en tosin ole mitannut rumpuja. Luulen että tarvitsee paksummat hihnat. Säädän huomenna hihnat niin kirealle kuin säätö riittää. Hihnat pitää siis varmaan teetättää jossain ylikokoisiksi vai kuinka? Quote Link to comment
vwagen Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Näinhän se nykyisin on,ennen vaihdettiin pelkät hihnat niittaamalla ja niitä sai ylikoisinakin. Vanhat kengät ja sorvatut rummut Kitkaliimaukseen niin pitäisi onnistua,ei tosin ole ihan halpaa hommaa. Quote Link to comment
metake Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Mulla on jotain vanhoja niitattavia hihnoja, mitenkäs ne yleensä erottaa että ovatko ylikokoisiin tarkoitettuja? Mittaamalla tietysti mutta mikäs on alkuperäisen niitattavan hihnan paksuus? Quote Link to comment
UltraVW Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Mä voin huomenna mitata motonetin hihnojen paksuuden? Quote Link to comment
peruskallio Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Kuulopuheita, mutta vanhempi työkaveri puhui joskus prässillä muotoilleensa kenkiä sopivaksi. Joku vanha hanomakki oli kyseessä ja sen jarrujen kanssa oli sitten talkoita kuulemma aina riittämiin. Quote Link to comment
UltraVW Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 No niin, jarrut vedetty tiukalle ja ajeltu pitkin kyliä ja jarruteltu yms. Jarrut pitää ihan jees. Poljin jää noin 5-6 cm pohjasta ja kun oikein painaa menee todella lähelle pohjaa. Edessä säädöt aikas tapissaan. Takaa pystyy vielä säätämään kireämälle. Jotenkin on kumimainen poljin vieläkin. Oisko siellä vieläkin ilmaa jossain? Ideoita, sais poljin kyllä olla ylempänä eli ottaa ylempää kiinni. Pääsylkkyyn en ole koskenut enkä sen tankoon. Hihnoja en mitannut mutta Metake taitaa olla se noi 5mm paksuus kuten AP sanoi. Mittaa niiden omien paksuus ja laita mulle tietoa. Voisin ostaa jos käyvät mulle? Quote Link to comment
NO H2O Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Vahva veikkaus ilmalle... Tein kirppuun viime talvena jarrut aivan tyhjästä, uusin melkein kaikki osat joita ei järkevästi saanut puhdistettua tai korjattua. Muun muassa letkut, putket,syltyt,yms. kikkareet tulivat uusia, niitä huonompia tarvikkeita vielä... Todella pienellä työllä tuli hemmetin hyvät jarrut, poljintuntuma on hyvä ja poljin ei missään nimessä painu noin syvälle kuin edellä ultravw kirjoittelee... Itsekin ihmettelin että mitenkäs näin mutta kait sitä remontissa kerrankin voi onnistua? Quote Link to comment
UltraVW Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Täytyy käydä biltemassa hommaamassa se ilmauslaite kun yksin tässä joutuu turaamasn eikä oo kukaan polkemassa jarrua! Ja se venttiili! Quote Link to comment
Tanhis Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Olen mä näitäkin temppuja kuullut että rummut auki ja sylinterit vingalla kiinni niin helpoittaa ilmaamista kun ei ole työsylinterin päässä laajentumistilaa eli nesteellä/ilmalla ei ole muuta ulostautumismahdollisuutta kuin ilmausnipasta ulos. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Mulla on tuo biltsun ilmauslaite ja sillä ei kyllä tee yhtään mitään... Parempaan lopputulokseen pääsee hyvin opastetulla joo-joo-miehellä... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Olen mä näitäkin temppuja kuullut että rummut auki ja sylinterit vingalla kiinni niin helpoittaa ilmaamista kun ei ole työsylinterin päässä laajentumistilaa eli nesteellä/ilmalla ei ole muuta ulostautumismahdollisuutta kuin ilmausnipasta ulos. Tuota itse käytän jokus noiden etusylkkyjen kanssa kun on ongelmia, ne kun ovat pystyssä suhteessa ilmausnippaan, eli sylinteriin ilmeisesti jää ilmaa nipan yläpuolelle? Kun sylinterin purkaa pois paikoiltaan, laittaa puristimilla kiinni ja kääntää vaaka-asentoon ilma tulee helpommin ulos... Quote Link to comment
x-pj Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Täytyy käydä biltemassa hommaamassa se ilmauslaite kun yksin tässä joutuu turaamasn eikä oo kukaan polkemassa jarrua! Ja se venttiili! Tuo bilteman laite on imevä vaikka siinä käytetään paineilmaa. Laitteen imuletku laitetaan ilmausruuviin kiinni ja paineilman avulla vekotin imee jarruputkesta nestettä ja mahdollista ilmaa säiliöönsä. Jarrunestesäiliön korkin olen jättänyt auki virtauksen helpottamiseksi. Ilmausruuvia vain sen verran auki että neste lähtee kunnolla virtaamaan. Jos aukasee liikaa, imee ilmaa ruuvin juuresta. Lopuksi ilmausruuvi kiinni imun aikana. Minulle vehje ollut käytössä monta vuotta ja aina homma on onnistunut. Kärsivällinen pitää olla, sillä aika kauan kestää vetää neste säiliöltä takapyörään asti, jotta saa kaikki ilmat pois siitä väliltä. Metaken paineistus konstia olen myös joskus käytin kun oli erilainen jarrunestesäiliö. Laitoin auton tubeless-venttiilin nestesäiliön korkkiin. Varovasti painetta, ettei säiliö halkea. Tämä oli kyllä nopeampi tapa, mutta molemmat toimii yksin ilmatessa. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Minkä venttiilin laitoit? Fillarin? Moottoripyörän sisärenkaasta leikkasin venttiilin irti, porasin korkkiin reiän ja kiristin mutterilla kuten sisärenkaan vanteeseen. Varovasti painetta, ettei säiliö halkea. Tämä oli kyllä nopeampi tapa, mutta molemmat toimii yksin ilmatessa. 3 kiloa kesti, sitten pamahti säiliötä pitelevä panta, eli en suosittele enempää kuin 1 - 1,5 kiloa. Letkujen kiinnitys pääsylinteriin kannattaa varmistaa etteivät aukea sieltä. Tuo on hyvä ja toimiva systeemi. Nyt mulla on käytössä Power Bleeder, mutta tuo korkki oli miltei helpompi ja nopeampi ja toimivampi. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Menee hipistelyksi mutta on aivan eri asia imeä nestettä kuin työntää sitä paineella... Ilma nimittäin menee pienemmästä reiästä sisään kuin neste valuu ulos... Quote Link to comment
Soukka Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Mä vaihdoin kaikki letkut ja putket pääsylkystä taakse ja en saanut ilmattua tommosella bilteman tyylisellä niin tein muovisesta takaiskuventtiilistä mikä oli tarkoitettu pissapojalle työkalun niin että laitoin siihen kaksi silukoniletkun pätkää ja kun hitaasti polki niin sain yksin ilmattua kokonaan. Quote Link to comment
tolvana Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Viimiset kymmenkunta wolkkareiden jarruremppaa onnistunut parimetrisellä kirkkaalla letkunpätkällä. Yks sylkkä kerrallaan letku kiinni ilmausnippaan, toinen pää esim.kattotelineeseen solmulle ja nippaa vähän auki, sit ruokatauko taikka yöunet ja kas ilma on mystisesti kiivennyt pois järjestelmästä. Näin näkee myös koska alkaa tulemaan kirkasta nestettä eli uutta, aluksi tuo on yleensä kellertävänkekertavanruskeeta eli vanhaa. Toki nesteitä vaihtaessa tarvii pari kertaa letku tyhjentää välillä mut tuntuu pelittävän ainakin ehjillä osilla. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.