Jump to content

Öljyn valinta hieman kutiteltuun koneeseen


Recommended Posts

Posted

Näistä sinkkilisäaineistuksista oli jokin aika takaperin Overdriven puolella pitkä ja hyvä keskustelu, jossa muistaakseni Teboilin edustaja oikoi huhuja erityisesti tuosta sinkistä. Lopputulema voiteluaine-edustajan osalta oli, että tuosta sinkistä kohkataan melko paljon ja osin aiheettomasti ja sen oletetaan olevan se ainoa oikea vanhoille työntötankokoneille, mutta syy sen käyttöön on se että se on halpaa. Nykykoneissa on itseasiassa paljon kovemmat pintapainevaatimukset mm. venttiilikoneiston osalta, mutta kun nykyautoissa ei voida käyttää sinkkiä katalysaattoreiden vuoksi, ja koska sinkki ei takaa riittävää pintapaineen kestoa niin nykyöljyissä käytetään tuota hommaa hoitamaan mm. titaania. Tästä taas aiheutuu se haitta että öljyistä tulee kalliimpia mutta toisaalta myös parempia.

  • 6 months later...
Posted
On 1/19/2018 at 9:44 PM, metake said:

Näistä sinkkilisäaineistuksista oli jokin aika takaperin Overdriven puolella pitkä ja hyvä keskustelu, jossa muistaakseni Teboilin edustaja oikoi huhuja erityisesti tuosta sinkistä. Lopputulema voiteluaine-edustajan osalta oli, että tuosta sinkistä kohkataan melko paljon ja osin aiheettomasti ja sen oletetaan olevan se ainoa oikea vanhoille työntötankokoneille, mutta syy sen käyttöön on se että se on halpaa. Nykykoneissa on itseasiassa paljon kovemmat pintapainevaatimukset mm. venttiilikoneiston osalta, mutta kun nykyautoissa ei voida käyttää sinkkiä katalysaattoreiden vuoksi, ja koska sinkki ei takaa riittävää pintapaineen kestoa niin nykyöljyissä käytetään tuota hommaa hoitamaan mm. titaania. Tästä taas aiheutuu se haitta että öljyistä tulee kalliimpia mutta toisaalta myös parempia.

 

Onko pintapaineen kesto sama asia kuin leikkautuvuus (vai mikä oikea termi nyt onkaan)?

Rullakeinujen yms. laakeroitujen laahauspintojen ja perinteisten laahauspintojen välinen kosketus on ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna erilaista. Laakerirullan vieriessä toista kappaletta vasten öljykalvo puritsuu pinnalta pois, kun taas laahavilla osilla öljykalvoa ikään kuin pyyhitään pinnalta pois.

Laitatko linkin tuohon OD keskusteluun.

 

Tarvetta olisi 5 tai 10W/50 öljylle (pirteään OXYyn), jossa 100⁰C viskositeetti olisi alle 20. Nyt koneessa  VR1 20W50 ja öljynpaineet koko lämpötila-alueelta turhan korkeat, varsinkin alle 80⁰C

öljyillä. Muuten ei näilläkään öljyillä ole ongelmia ollut. Öljytilavuus on 7l, joten del-ronit ei oikein hinnan puolesta houkuta:)
Posted

 

 

 

 

 

 

 

 

Motonet myy 20/60 Race öljyt -75% alennuksella, ainakin uudellamaalla alkaa olla hyllyt tyhjänä... ;)

Kokeilin testiksi ja lämmöt putos 20c

 

 

 

20180724_183502.thumb.jpg.faa8757ab6c07df787b75e31a84a8c38.jpg

Posted (edited)

Melko tyhjiltä näyttää Motonetin red line hyllyt, kun hinta olisi "kohdillaan".

 

Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla vaikka jotain perinteistä synteettistä 5W/50 öljyä lisäaineistettuna esim.

https://www.redlineoil.com/engine-oil-break-in-additive

 

Nyt kun tarkemmin muistelen niin tätä oli muuten lisättynä tuohon nykyiseen VR1 öljyynkin, jotta sinkkipitoisuus nousi ~0.15%. En tiedä sitten oliko tällä muuta kuin henkinen vaikutus.

Edited by VW-63
Posted

Öljy vaihtoehto taisikin jo löytyä. Valvolinellahan näyttikin olevan VR1 öljyä myös 5W50 viskositeetilla ja samoilla luokituksilla.

 

Posted
4 hours ago, VW-63 said:

Nyt koneessa  VR1 20W50 ja öljynpaineet koko lämpötila-alueelta turhan korkeat, varsinkin alle 80⁰C

 

Paljonko on turhan korkeat?

Posted
9 minutes ago, mikko k said:

 

Paljonko on turhan korkeat?

 

20-40⁰C öljyillä tyhjäkäynnillä 6bar. Jostain 2500rpm jälkeen nousee jo 7bar. Tämän yli en ole juurikaan kokeillut vaan lämmitellyt aina hyvin (n.5km ajoa). Käytönnässä jos lämmöt alle 80⁰C niin aika helposti nousee tuonne >7bar.

Käyntilämpötilassa 90-100⁰C tyhjäkäynnillä 2bar ja nousee siitä normi ajossa n. 5bar (jossa ilmeisesti wasserin paineventtiili aukea). Kierroksilla painetta 7bar/7000rpm. Rajoitin 7000rpm.

Öljynvirtaukselle on hieman tavanomaista enemmän virtaus mahdollisuuksia, kun männillä ja venttiilikoneistoilla on omat öljyruiskut, jotka ovat käytännössä aina käytössä (venttiilikoneistolla aina ja männille, kun paine on >4.5bar)

 

Lämpötilat ja paineet on mitattu juuri ennen pääöljykanavaa. Painemittauksessa on sähköinen- ja mekaaninen mittari, lämpötilamittaus on sähköinen.

 

Posted
1 minute ago, peruskallio said:

Laita öljypumppuun kansi jossa on venttiili joka päästää liiat paineet ohi. Ei sitten ole öljylaadulla paineiden suhteen väliä.

On asennettu, ihan varoventtiiliksi. CSP-paineventtiilikannessa ei vaan ole paineen säätöä. Siinä oleva venttiili avautuu 10bar:ssa. Saisihan tuohon rakennettua säädön tai vaihtaisi jousta löysemmäksi.

Posted

7bar on kyllä aivan liikaa !

Mulla oli aiemmin CSP kansi ja siinnä oli rakenne viasta johtuen avautumispaine alle 1bar..

Nyt paikallaan toinen merkitön Germany valmiste ja toimii.. 

Paine max 3bar / 8000rpm

Posted

Vaikutukset viskositeettiluokan vaihdolla oli, että paineet putosi ~ 0.5bar. Pitää järjestä vielä hieman lisää öljyn virtausta eli vaihtaa venttiilikoneiston ruikutukseen isompi suutin.

Näillä korkeilla öljynpaineilla on ajettu ilman ongelmia jo useita tuhansia kilometreja. Ja kylmänä paineet pakottaa sopivasti ajamaan maltilla aina kone lämpöiseksi ennen kuin alkaa kuormittamaan.

 

 

  • 3 years later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...