metake Posted January 19, 2018 Posted January 19, 2018 Näistä sinkkilisäaineistuksista oli jokin aika takaperin Overdriven puolella pitkä ja hyvä keskustelu, jossa muistaakseni Teboilin edustaja oikoi huhuja erityisesti tuosta sinkistä. Lopputulema voiteluaine-edustajan osalta oli, että tuosta sinkistä kohkataan melko paljon ja osin aiheettomasti ja sen oletetaan olevan se ainoa oikea vanhoille työntötankokoneille, mutta syy sen käyttöön on se että se on halpaa. Nykykoneissa on itseasiassa paljon kovemmat pintapainevaatimukset mm. venttiilikoneiston osalta, mutta kun nykyautoissa ei voida käyttää sinkkiä katalysaattoreiden vuoksi, ja koska sinkki ei takaa riittävää pintapaineen kestoa niin nykyöljyissä käytetään tuota hommaa hoitamaan mm. titaania. Tästä taas aiheutuu se haitta että öljyistä tulee kalliimpia mutta toisaalta myös parempia. Quote
PZQ Posted January 19, 2018 Posted January 19, 2018 Seuraavaan mottiin http://www.fettekno.fi/sites/default/files/pdf-fi/Classic-20w60-2016.pdf Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 On 1/19/2018 at 9:44 PM, metake said: Näistä sinkkilisäaineistuksista oli jokin aika takaperin Overdriven puolella pitkä ja hyvä keskustelu, jossa muistaakseni Teboilin edustaja oikoi huhuja erityisesti tuosta sinkistä. Lopputulema voiteluaine-edustajan osalta oli, että tuosta sinkistä kohkataan melko paljon ja osin aiheettomasti ja sen oletetaan olevan se ainoa oikea vanhoille työntötankokoneille, mutta syy sen käyttöön on se että se on halpaa. Nykykoneissa on itseasiassa paljon kovemmat pintapainevaatimukset mm. venttiilikoneiston osalta, mutta kun nykyautoissa ei voida käyttää sinkkiä katalysaattoreiden vuoksi, ja koska sinkki ei takaa riittävää pintapaineen kestoa niin nykyöljyissä käytetään tuota hommaa hoitamaan mm. titaania. Tästä taas aiheutuu se haitta että öljyistä tulee kalliimpia mutta toisaalta myös parempia. Onko pintapaineen kesto sama asia kuin leikkautuvuus (vai mikä oikea termi nyt onkaan)? Rullakeinujen yms. laakeroitujen laahauspintojen ja perinteisten laahauspintojen välinen kosketus on ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna erilaista. Laakerirullan vieriessä toista kappaletta vasten öljykalvo puritsuu pinnalta pois, kun taas laahavilla osilla öljykalvoa ikään kuin pyyhitään pinnalta pois. Laitatko linkin tuohon OD keskusteluun. Tarvetta olisi 5 tai 10W/50 öljylle (pirteään OXYyn), jossa 100⁰C viskositeetti olisi alle 20. Nyt koneessa VR1 20W50 ja öljynpaineet koko lämpötila-alueelta turhan korkeat, varsinkin alle 80⁰C öljyillä. Muuten ei näilläkään öljyillä ole ongelmia ollut. Öljytilavuus on 7l, joten del-ronit ei oikein hinnan puolesta houkuta:) Quote
PZQ Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Motonet myy 20/60 Race öljyt -75% alennuksella, ainakin uudellamaalla alkaa olla hyllyt tyhjänä... ;) Kokeilin testiksi ja lämmöt putos 20c Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 (edited) Melko tyhjiltä näyttää Motonetin red line hyllyt, kun hinta olisi "kohdillaan". Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla vaikka jotain perinteistä synteettistä 5W/50 öljyä lisäaineistettuna esim. https://www.redlineoil.com/engine-oil-break-in-additive Nyt kun tarkemmin muistelen niin tätä oli muuten lisättynä tuohon nykyiseen VR1 öljyynkin, jotta sinkkipitoisuus nousi ~0.15%. En tiedä sitten oliko tällä muuta kuin henkinen vaikutus. Edited August 1, 2018 by VW-63 Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Öljy vaihtoehto taisikin jo löytyä. Valvolinellahan näyttikin olevan VR1 öljyä myös 5W50 viskositeetilla ja samoilla luokituksilla. Quote
mikko k Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 4 hours ago, VW-63 said: Nyt koneessa VR1 20W50 ja öljynpaineet koko lämpötila-alueelta turhan korkeat, varsinkin alle 80⁰C Paljonko on turhan korkeat? Quote
peruskallio Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 Laita öljypumppuun kansi jossa on venttiili joka päästää liiat paineet ohi. Ei sitten ole öljylaadulla paineiden suhteen väliä. Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 9 minutes ago, mikko k said: Paljonko on turhan korkeat? 20-40⁰C öljyillä tyhjäkäynnillä 6bar. Jostain 2500rpm jälkeen nousee jo 7bar. Tämän yli en ole juurikaan kokeillut vaan lämmitellyt aina hyvin (n.5km ajoa). Käytönnässä jos lämmöt alle 80⁰C niin aika helposti nousee tuonne >7bar. Käyntilämpötilassa 90-100⁰C tyhjäkäynnillä 2bar ja nousee siitä normi ajossa n. 5bar (jossa ilmeisesti wasserin paineventtiili aukea). Kierroksilla painetta 7bar/7000rpm. Rajoitin 7000rpm. Öljynvirtaukselle on hieman tavanomaista enemmän virtaus mahdollisuuksia, kun männillä ja venttiilikoneistoilla on omat öljyruiskut, jotka ovat käytännössä aina käytössä (venttiilikoneistolla aina ja männille, kun paine on >4.5bar) Lämpötilat ja paineet on mitattu juuri ennen pääöljykanavaa. Painemittauksessa on sähköinen- ja mekaaninen mittari, lämpötilamittaus on sähköinen. Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 1 minute ago, peruskallio said: Laita öljypumppuun kansi jossa on venttiili joka päästää liiat paineet ohi. Ei sitten ole öljylaadulla paineiden suhteen väliä. On asennettu, ihan varoventtiiliksi. CSP-paineventtiilikannessa ei vaan ole paineen säätöä. Siinä oleva venttiili avautuu 10bar:ssa. Saisihan tuohon rakennettua säädön tai vaihtaisi jousta löysemmäksi. Quote
PZQ Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 7bar on kyllä aivan liikaa ! Mulla oli aiemmin CSP kansi ja siinnä oli rakenne viasta johtuen avautumispaine alle 1bar.. Nyt paikallaan toinen merkitön Germany valmiste ja toimii.. Paine max 3bar / 8000rpm Quote
VW-63 Posted August 1, 2018 Posted August 1, 2018 3bar ei ole minulle oikea vaihto ehto, ellei halua pitää öljyruiskuja vain koristeena☺ Quote
VW-63 Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Vaikutukset viskositeettiluokan vaihdolla oli, että paineet putosi ~ 0.5bar. Pitää järjestä vielä hieman lisää öljyn virtausta eli vaihtaa venttiilikoneiston ruikutukseen isompi suutin. Näillä korkeilla öljynpaineilla on ajettu ilman ongelmia jo useita tuhansia kilometreja. Ja kylmänä paineet pakottaa sopivasti ajamaan maltilla aina kone lämpöiseksi ennen kuin alkaa kuormittamaan. Quote
Beetle Posted April 11, 2022 Posted April 11, 2022 Valvoline VR1 Racing 20W-50 Puuilossa 30e/5l https://www.puuilo.fi/valvoline-vr1-racing-20w-50-moottorioljy-5l Quote
mikan Posted November 10, 2022 Posted November 10, 2022 Onko tästä kokemusta? Hintaa ainakin on laitettu reippaasti. Googlettelin "sinkkiöljyjä". https://www.roadmachine.fi/tuote/z-rod-moottorioljy-10w-40/ Quote
mikan Posted April 24 Posted April 24 Jaaha, kevät ja kuplat liikenteeseen. Nyt pitäisi valita hyvä öljy... 😁 Quote
Kharon Posted April 24 Posted April 24 "Hyvä" ei varmaan ole vaikea, mutta "paras" on ikuinen kiistakapula. ;) "Tehokas ilmajäähdytteinen" -speksillä menisi moottoripyöräöljyihin aika helposti, mutta ne tietty on tarkoitettu uudehkoihin koneisiin, joten vanhan moottorin lisukkeita ei juuri ole. Quote
mikan Posted April 25 Posted April 25 Heh-heh pojat. Ihan vakavasti ottaen pitäisi öljyt vaihtaa. Potilas on kevyesti viritetty alle 100 heppainen käytetty moottori. 20W-50 ajattelin laittaa, kun oletettavasti se pysyy paremmin moottorin sisällä. Öljynsuodattimen hain jo Motonetista. Ei ollut tietenkään sitä suodatinta mitä pyysin, niin siitä seurasi taas hauska keskustelu "mikä auto on kyseessä?". Öljy jäi vielä ostamatta. Quote
mikko k Posted April 25 Posted April 25 😄 Noh, mitä jos vaan hakisit tuttua, turvallista ja hyväksi havaittua Valvoline Racing VR1 20W-50 öljyä. Ei voi valinta mennä pahasti pieleen. 2 Quote
Kharon Posted April 25 Posted April 25 Valvolinen Maxlifeä on käytetty (ja vähän kaikkea muutakin mitä sattuu käteen) kun siinä on ainakin mainoksen mukaan kaikkea kivaa lisäainetta. https://comparemotoroils.com/valvoline-maxlife-synthetic-blend-vs-full-synthetic-motor-oil/ Noin ajatuksena ei ainakaan huono, käytännön toimivuudesta en uskaltaisi luvata mitään. Quote
villemil Posted April 25 Posted April 25 4 minutes ago, mikko k said: 😄 Noh, mitä jos vaan hakisit tuttua, turvallista ja hyväksi havaittua Valvoline Racing VR1 20W-50 öljyä. Ei voi valinta mennä pahasti pieleen. Eipäs kun comman Classic 20W-50 🤣 2 Quote
ovaaliheppu Posted April 25 Posted April 25 (edited) Nää mielipidekeskustelut vuodesta toiseen on hauskoja, ite oon käyttäny viimeisen 25 vuotta ihan randomilla 10W30-20W60 öljyjä mitä merkkiä ja mallia nyt sattunu olemaan kaapissa tarvittava määrä, joskus kun noita tulee tutuilta saatua, en muista ostaneeni vuosikausiin mitään öljyjä poislukien uudempiin audeihin. Kaikilla liemillä on volkkarit kulkeneet, on ne sitten olleet raasinkia, tai maatilayleisöljyä. Jotenkin vois sanoo että jos on nestemäistä, se tuntuu kelpaavan ja ajaa asiansa. En stressaa ja ole pedantti, nää on vanhoja laitteita kuitenkin ilman päästöriesoja - vaikka kuinka hiperfkamaa varaosaliikkeistä moottoriisi tunget En myöskään omista paine tai lämpömittaria missään volkkarissani, katselen huoletta maisemia muiden ajellen hikikarpalot otsalla jos paineet heilahtaa 0,2bar ja lämmöt nouseekin 90:stä 93:een asteeseen. Jos öljy on liian kuumaa, se tulee ulos, jos paineet laskee liikaa, syttyy valo mittarissa. Tarpeeks infoa mulle 🤗 Edited April 25 by ovaaliheppu 1 Quote
hpa Posted April 25 Posted April 25 Ameriikan ilmajähykeskustelupalstoilla on kaikki öljykeskustelut kielletty, koska moottori voi suositellulla öljyllä hajota ja aiheuttaa korvausvaatimuksen. Tehtaan viimeinen suositus sisältää myös 20w50 mahdollisuuden ja laatuluokitukseksi SE. Siis ei dieselöljyä. Loput joutuu itse miettimään.Jos on hyvin tiukoilla laakerivälyksilä koottu moottori, pitää öljyn olla ohuempaa.Paremman API luokituksen voi valita, mutta mihin asti? Omaan lähes 100000 km ajettuun kuplan moottoriin voi kaataa kaikkia öljyjä, jotka korkista mahtuvat menemään. Hyvä yleisöljy on: https://www.drivenracingoil.com/products/gp-1-15w-40-synthetic-blend-high-performance-oil Ja paras :https://kauppa.bcmotors.fi/fin/tribodyn_20w_50_synthetic_blend_moottorioljy_3_785_l-p-907600-26 1 Quote
mikan Posted April 25 Posted April 25 Tarkoitus ei siis ollut missään nimessä trollata. Ajattelin, että jos joku olisi huomannut jossain hyvän tarjouksen 20W-50 öljystä. Koska kyseessä on ihan perusviritetty vanha käytetty moottori, niin en tarvi mitään superhyperöljyä. Ehkä mun avaus oli vähän liian provosoiva. Eli hyvää saa olla ja edullista. 1 Quote
hpa Posted April 25 Posted April 25 Motonetissäkin on useampia vaihtoehtoja 20w50 öljyksi joista valita. 1 Quote
mikan Posted April 25 Posted April 25 Tiedetään. Ajattelin vaan, että mikäli joku olis bongannut jostain hyvän -80% tarjouksen...😁 Quote
villemil Posted April 25 Posted April 25 40 minutes ago, mikan said: Tiedetään. Ajattelin vaan, että mikäli joku olis bongannut jostain hyvän -80% tarjouksen...😁 Tuo minun mainitsema on motonetissä hurjassa alessa. Normaalisti 29.90€ nyt 27.90€! 3 Quote
mikko k Posted April 25 Posted April 25 45 minutes ago, mikan said: Tiedetään. Ajattelin vaan, että mikäli joku olis bongannut jostain hyvän -80% tarjouksen...😁 Juoksuöljyt sais halvalla.. 🤣 Quote
mikan Posted April 25 Posted April 25 1 minute ago, mikko k said: Juoksuöljyt sais halvalla.. 🤣 Ei oo sellaista hametta minkä alle mahtuisi... Kerron sitten minkä ostin ja onko pysynyt moottorin sisäpuolella. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.