Jump to content

Seiskakolmonen pallis, Westfalia conversio


Paadre

Recommended Posts

Yleisön pyynnöstä huolimatta, voisi tästäkin aloittaa oman tarinansa. Tämäkin yksilö on palloillut milloin missäkin ja nyt se majailee meillä. Perheenlisäyksen johdosta päätettiin hankkia vähän tilavempi harrastepeli noiden kuplien kaveriksi. Onhan se nelistään tilavampi palliksella matkustaa. :)

 

Ehdin käydä katsomassa noin tusinan noita palloja + sitten ne tarjoukset mistä katselin vaan kuvat. Kiitos muuten vilpittömästi kaikille jotka jeesasitte/tarjositte autojanne! Tämä tuli vastaan vähän vahingossa kun suoritin pallokeulojen lyhyttä oppimäärää toisten projekteja vakoillessa: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9398-kastenwagen-73/

 

Lukaisin kertomuksen läpi ja jäljitin auton, se oli erään mainostoimiston omaisuutta ja oli jäänyt käyttämättömäksi parin kiertueen jälkeen. Onneksi se oli edes varastoitu kuivaan varastoon! Mainostoimiston kaveri tuntui tietävän autoista yhtä paljon kuin sika satelliitista ja pelkäsinkin mihin kuntoon olisivat auton saaneet. No olihan ne, pallo oli joskus yliteipattu ja teipit sitten poistettu ilmeisesti kirveellä yms. sopivilla aseilla. Nytkin siinä oli jotkut mustat mainosteipit paikallaan. Vannotin omistajaa, ettei enää koske noihin teippeihin vaan jättää ne minun huoleksi. Vähemmän se harmittaa omia mokia paikkailla kuin muiden (tämä paasaus tulee muuten omaan nilkkaan tulevaisuudessa).

 

No, kiertelin autoa varastolla ja taivastelin teippareiden jättämää tuhoa, totesin, että ylimaalauksella siitä saisi ihan siistin taas. Tosin, väri ei itseäni miellytä joten maalattu se olisi kuitenkin. Seuraavaksi aloin tutkimaan pohjaa ja hämmästyin todella, lähes hitsaamaton ja melkein kuin tehtaan jäljiltä, oikeasti sieltä ei montaa huomautettavaa kohtaa löydy. Tässä kohtaa tiesin auton vaihtavan omistajaa, vallankin kun hintakin osui kohdalleen.

 

Metaken kanssa käytiin pallis kotiuttamassa, kiitos taas jeesistä! Meinasin antaa auton olla rauhassa ja keskittyä lähinnä sen purkamiseen mutta sitten alkoi Olarin rompetori pyörimään mielessäni. No, eihän sitä voinut missata ja olisi juuri passeli tulikoe tuolle keksinnölle. Ennen lähtöä kuitenkin vaihdoin tulpat (tietysti Bosch:n nelikärkisiin) ja aikas paljon bensaletkua sekä etujarrujen herkistys tuli tehtyä. Poistin teippejä kyljistä ja osa maalista lähti ihan hiton helposti irti. Olen ennenkin teippejä poistanut ja nytkin lämmitin vielä teippejä jatkuvasti niin silti lähti paikoin isoina paloina maali irti. Olisko käyny maalarilla kämmi?

 

Itse matkalla jarrut herkisteltiin taas (työnäytös bussipysäkillä) kunnes älysin tai siis metake älys, että poljin painuu itsekseen ja kun nostelee petaalia säännöllisin väliajoin niin pysyy jarrut "auki". Tätä ominaisuutta pitää tutkia tarkemmin vai onkohan toi laitettu siksi, että tuon 6-ripasen laatikon kanssa ei pääsisi niin kovaa? ;) Niin ja jos tankkaa täyteen niin jostain tulee bensaa hetken ulos ihan tosissaan, sitten kun pinta laskee niin vuotokin loppuu. Täyttöputki?? Tuossa nyt heti pari asiaa mitä pitää talvella tutkia.

 

Tarkoitus olisi muutoskatsastaa tämä hlö-autoksi ja tehdä nukkumatilat neljälle. Laittaa lämpöputket takaisin paikoilleen, muuttaa kojetaulu orginellimpaan suuntaan sekä asentaa tuplat jos löytyy järkevään rahaan jostain. Niin ja joku polttoainetoiminen lisälämmitinkin pitää vissiin hommata + maasähköt vedellä kans.

Edited by Paadre
Link to comment

Joo, toi on todella erikoinen juttu. Noista kohin mistä toi maali irtoaa helposti niin ihan kuin toi keltanen olisi kuivunut vaan sellaiseksi kuoreksi. Kuskin ovessa oli edellisten jälki pellille asti, rajasin sen automaalaamossa käytettävällä maalarinteipillä, suhautin maalia ja annoin kuivua. Meni noin puolisen tuntia kun poisti teipit niin silloinkin jäi pieni pala keltaista tuohon maalarin teippiin.

 

Tämä ei ole sitten arvostelu Karia kohtaan! Ja en voisikaan arvostella koska en itse osaaa ollenkaan maalata.

Link to comment

Mä tuota ihan samaa tuumailin, että voisiko johtua tuosta. No, ei voi mitään. Ens kesäksi tehään paikkamaalaus noihin kohtiin ja vaihdetaan väriä sitten vuoden päästä (toivottavasti). Pitää päästä nimittäin kunnolla tutustumaan tuotteeseen ens kesänä jotta tietää mitä tekee toisin, siis lähinnä meinasin tulevaa retkeilyvarustusta. Eli aloitetaan sisustassa EVO-1 vaihe.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tuossa mittariston johtoja hahmottelin ja yksi asia ihmetyttää: Mikä on tuo musta johto joka haarautuu useampaan paikkaan, jopa bensamittarille ja kuitenkin siihen tuleva virtanen on heikko, taisi olla jotain 3V:n luokkaa. Eli miksi näin? Varoitusvaloille yms. tuntui piuhat löytyneen mutta toi musta hämää nyt ihan tosissaan.

 

Netistä nappasin kuvan, itsellänihän noi piuhat on hiukka sekaisin kun tossa oli ennen kolkin mittari...image31.jpg?w=510&h=382

Edited by Paadre
Link to comment

Musta johto tuo sähkön lähes kaikkeen mittaristossa. Bensamittarille ja varoitusvaloille. Kyllä siinä kuuluis ihan normit 12 volttia olla, irrotas piuha bensamittarista ja mittaa sitten uudelleen.

 

Kyllä tuosta mustasta vallitseva jännite löytyi.

 

Nyt pitäis päästä kurkkaamaan tankille onko siellä johdot kiinni, eli mitä pitää purkaa jotta ton "tulipellin" saa irrotettu? Vai pannu pois edestä? Niin ja nelkun kone autossa. 

Edited by Paadre
Link to comment

Eikös se tankin anturin tarkastelu yleensä aloiteta koneen irroituksella. Mutta kokemusta ei ole nelkku koneisesta tuleeko koneen yli ulos. Ja hurjimmat tai urpoimmat miten sen nyt näkee leikkaa tavaratilan kattoon luukun mistä anturin saa ulos.

Link to comment

Tankin saa ainakin teoriassa pois kun purkaa koneen päältä kaikki rojut, kaasarit, vivustot, yms. eli ei tartte koko konetta tiputtaa pois. Aika ahdasta on ilman tankin poistoa anturia raplata. Kone paikoillaan tankin irroitus voi osoittautua myös ylivoimaiseksi, jos tankin täyttöputki on jumissa tankissa. Omasta jouduin aikoinaan leikkaamaan kumiputket pois, kun muuten eivät irti lähteneet. Ilman konettakin tilaa oli sen verran vähän käytettävissä ettei voimaa oikein päässyt käyttämään.

 

Omassa bussissa on laikattu reikä tavaratilan lattiaan anturin kohdalle. Pääsee vaihtamaan anturin ja ropaamaan muutenkin ilman muita kikkailuja ;)

 

Virallinen servicemanuaali taitaa sanoa, että tankin poisto tai anturin vaihto vaatii koneen poiston.

 

EDIT: niin ja se tulipeltihän ei taida muistaakseni olla kuin neljällä ruuvilla kiinni. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Eipä ollut huoltoluukkua anturin päällä enkä kyllä ala leikkomaankaan reikää siihen. Sain kuitenkin uitettua kättä ja yleismittarin kärkeä anturille niin pääsin testaamaan piipparilla johdon ja sehän on onneksi ehjä.

 

Tulipeltiä sain sivuun auttavasti kun irroitti vasemman kaasarin ensin pois tieltä mutta kuten KimmoH sanoi, saa ottaa vähän muutakin rojua pois jos meinaa sen pellin raittiiseen saada, puhumattakaan tankista. Tankkikin tarvis kyllä käyttää pois paikaltaan kun löyty syy miksi vuoti bensaa jos enemmän tankkas, täyttöletku yllättäen hapantunut! Sikäli harmi koska sen kunto muuten kielee siitä, että Kari olisi uusinut sen jossain vaiheessa. No, uusittavahan se on. 

 

Paljonkohan tankissa pitää olla bensaa. että saa bensamittarin edes reagoimaan jotenkin?

Link to comment

 

Paljonkohan tankissa pitää olla bensaa. että saa bensamittarin edes reagoimaan jotenkin?

 

 

Mä ajoin bussin tankin mittarin mukaan tyhjäksi syksyllä, mittari ei enää värähtänytkään. Toissa viikolla laskin sitten sieltä 25 litraa bensaa pois, kun koneen tiputin alas :D Vähän tuolta alapäästä mittari epätarkka. Tankin kun vetää piripintaan, niin sitten mittari näyttää täyttä mutta ekan satasen jälkeen ollaan jo puolessa välissä. Mulla on vika ihan mittarissa, käyttäytyy samalla lailla vaikka vaihtaa mittarin päästä regulaattorinkin.

Link to comment

Noita mittareita on eripituisia eli jos on väärän pituinen mittari tankissa niin luonnollisesti se ei näytä alapäässä oikein jos se on liian lyhyt. Kolkissa tai ghiassa taitaa olla lyhyin putki mallinen anturi sitten on junis ja sen jälkeen palliksen anturi.

Edited by Tanhis
Link to comment

Pitääkin tutkia lisää tuota anturitsydeemiä kunhan saa sen vähän paremmin esille. Mulla nyt tankissa joku 10-15 litraa ja mittari ei tee elettäkään. 

 

Sellanen tuli mieleen, että jos on väärän vuosimallin mittari anturiin nähden, niin vaikuttaako näyttämään? Ja mikäs anturi mulle virallisesti kuuluu? Kun toi sylinterimallinen olis näköjään -67-73 ja toi kuplasta tutumman näköinen -73-79. Tosin, kyllähän toi kiinnitys rajaa vaihtoehtoja jonniinverran.

 

378.jpg

Link to comment

Ja asiaa tarkemmin tutkittuani, tulin siihen päätelmään, että ton laakerin pitäiskin olla tollanen? Onko tosiaan? Ilmeisesti siihen kuuluu lisäksi joku hela tai muu vastaava tilke joka vie välyksen? En vaan löytänyt keltään osamyyjältä sopivan näköisiä kikkareita. Onko joku onnistunut löytämään osia kotimaasta ko. vaivaan vai pitääkö tilata ulkoo?

Link to comment

Miun palliksen rattilaakeri on ihan just saman näköinen ja ilmeisesti ihan yhtä väljä. Ihan kun siitä tosiaan puuttuisi joku hela koska se lonksuu just jonkun ohuen peltiläkkärän verran jota en ole ainakaan omista osista onnistunut löytämään. Miulla on tontilla kuplan vastaava laakeri mutta en ole muistanut sitä ihmetellä vierekkääin palliksen laakerin kanssa. Jos löydät jostain uusia niin pistä viestiä, verrattain ärsyttävä se pieni lonkse vaikkei tuo esim. katsaria ole haitannut.

Link to comment

Vertaistukea tulee, siis kiitos siitä! :) Lohdullista tässä on siis se, että muillakin samaa vaivaa mutta harmillista se, että lähimmät uudet osat näyttäisi olevan Briteissä. No, tilataan sieltä jos ei muut keinot auta. Pitää nyt ensin kääntyä kaverin puoleen ja katsoa mitä se sais sorvilla aikaseks. Ei tota välystä kyllä ajossa noteerannut mitenkään mutta vois sen silti korjata. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jotain veilua tossa anturissa vielä on... Testailin sitä kädessä ja "tyhjänä" mittarin näyttämä on noin 1/4 tankkia ja anturin kun pitää noin puolessa välissä niin sillon mittari näyttää jo täyttä tai oikeastaan vähän jo ylikin. 

 

Vertasin piruuttani kuplan anturiin ni se ei tajua oikein mitään paitsi kun kun on "täynnä" asennossa. 1302:sen anturi onkin jo paremmin kartalla. Pitää selvemmällä päällä asiaa tutkia lisää.

Link to comment

Olihan hauska käydä tallissa katsomassa mitä eilen tuli tehtyä! No, olishan tuo huonomminkin voinut mennä... 

 

Bensamittarin sain jollain tapaa tolkkuihin kun vaihdoin vakaajan, nyt se sentään älyää tyhjän ja täyden eron ja puolikaskin oli suunnilleen kohdillaan. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuossa vähän noita lämitysputkia mallailin paikalleen ja en päässyt itseni, enkä googlen, kanssa sopuun mistä sen etuakselin kohdalta kulkevan putken pitää kulkea. Eli akseliputkien välistä vai korin ja akseliputken välistä? Kun mielestäni löysin molempia kuvia netistäkin... Ja minkähänlaisella poppakonstilla sen saisi paikalleen?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...