Simon Templar Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 Hyvää päivää arvon volkkaristit, tuossa aikaisemmassa ketjussa "aloittelijan hölmöjä kysymyksiä" nillitin noista rattaista. Eli jatkuvasti nokka pyrkii nousemaan laakeripukeista kun kampuraa pyörittelee. Nyt sitä on kokeiltu 5:llä erikokoisella nokan rattaalla ja kahdella kampuran rattaalla. Aina sama juttu. Nyt sain hommattua mittakellon ja kellotin kampuran rattaan. uusi kiinan paska paruzzilta.Tulos ei varsin yllätä, maksimissaan 0,35mm soikea. Lähinnä siinä kiilan kohdalla, eli joko kiila painaa rattaan soikeaksi tai sitten se on jo uudesta asti ollut soikea. No joka tapauksessa kyrsii. Eli mitä arvon raati tekisi; A) kone nippuun ja kovaa ajoa B) uusi ratas akselille ja toivoa että ratas olisi parempi C) viedä koneistamolle ja toivoa että laittavat kuntoon D) rasvaa köyteen? E) muu vaihtoehto? Nokan ratas heittää 0.07mm, eli sekään ei mene speksiin jos välys kuuluu olla maks. 0.05mm. Alkaa tulla koneelle hintaa kun pelkästään tuon kampura/vauhtipyörä/ratas onanointiin on mennyt varmaan 500€ extraa. Ja taas menee jos käyttää koneistamolla irrottamassa rattaan (se on siis ihan sairaan tiukassa nyt), ostaa uuden arpa rattaan, uuden messinki rattaan, hevosenkengan jne. Ei ne enää kestä irrotus/kiinnitys ruljanssia. Ja satoja euroja menee taas asennusjuomaan ku ei näissä enää hermo kestä. Tämän(kin) vuoden ajot taitaa jäädä ajamatta, stna. P.S. onkohan olemassa "Masentuneet volkkariharrastajat" tukiryhmää? Quote
tolvana Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 (edited) Vaihtoehto E Osta Pvaltoselta orkkisosat ja kysäse kuulusko asennus samaan hintaan... Postit eestaas suomessa noin kakskybää niin veikkaan et about satkulla saat ehjättyä kaikki tähänastiset mokat. Mokahan tossa on se että oot lähteny kiinanpaskojen kanssa leikkimään. Eli pöytä puhtaaksi,kunnon känni ja sit alotetaan alusta.... Edited February 21, 2016 by tolvana 1 Quote
Roope Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 E: Jos hermot oikeasti loppu niin vie läjä jollekkin kuka tietää mitä tekee ja sano että tekee toukokuuhun mennessä valmiiksi. Siis niin valmiiksi että on penkissä ajettu ja säädetty jotta varmasti pelaa. 1 Quote
P_Valtonen Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 E Jopa potkii nivusiin harrastajaa. Mä annan sulle VW orggisrattaasta tehdyn 3niitti nokkarattaan ja terveen (orggis sekin) kammenrattaan sikamaiseen 0€ hintaan. Ehtona et maksat rahtikulun. Jos kammen rattaat ongelma, voin vaihtaa rattaan samaan rahaan kampuraasi. Kun o kunnon laitteet ei homma ole 10min enempää. Eli Jos haluat rattaat ilmota osote. Laitan tulee MH Jos haluat vaihdon kera, tuo rojut tänne (vaihdan noi lennossa ja pääset kotimatkalle osiesi kera) Jos taas haluat vaihdon, muttet tuo. Niin sitten alas vääntää postiin pakettia. Tarjous voimassa yhden viikon. Tinkimiset jatkuu rivalla..... 3 Quote
Simon Templar Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 E Jopa potkii nivusiin harrastajaa. Mä annan sulle VW orggisrattaasta tehdyn 3niitti nokkarattaan ja terveen (orggis sekin) kammenrattaan sikamaiseen 0€ hintaan. Ehtona et maksat rahtikulun. Jos kammen rattaat ongelma, voin vaihtaa rattaan samaan rahaan kampuraasi. Kun o kunnon laitteet ei homma ole 10min enempää. Eli Jos haluat rattaat ilmota osote. Laitan tulee MH Jos haluat vaihdon kera, tuo rojut tänne (vaihdan noi lennossa ja pääset kotimatkalle osiesi kera) Jos taas haluat vaihdon, muttet tuo. Niin sitten alas vääntää postiin pakettia. Tarjous voimassa yhden viikon. Tinkimiset jatkuu rivalla..... Kiitos tarjouksesta. Jansku ystävällisesti jo laittoi postiin kampuran rattaan. Kunhan se nyt saapuu niin mittaan sen ensin niin katellaan sitten mitä tuolle tekis (eli vienkö koneistamolle asennettavaksi). Mittaako muut volkkaristit rattaat ennen asennusta? Eihän sitä nokan rattaan kokoakaan voi tietää etupeltoon mitenkään? Ne nokan tarvike rattaat on ilmeisesti kokoa +3 joka ei käy yli 90% koneista, tuonkin tiedon kun olis älynny kaivaa ennen ostopäätöstä... Quote
DWL_Puavo Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 En usko että lähellekään kaikki mittaavat nokkarattaita, mutta suurin osa varmasti testaa vapaan pyörivyyden ja nokan mahdollisen "pesästänousun" aivan kuten siekin. Luulisin myös että suurin osa käyttää vanhasta kampurasta purettuja nokkarattaita, ja mie en ainakaan siinä kampuran rattaassa uusiotuotantoon koske yhden silmämääräisestikin jo tosi huonolaatuisen kiinanrattaan takia. Virinokan alumiinirattaat taasen ovat varmasti yleisessä käytössä ja niin pitkään kun ne koesovittaessa hyvin pyörivät, niiden käytölle ei varmasti ole esteitä. Quote
Paadre Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 P.S. onkohan olemassa "Masentuneet volkkariharrastajat" tukiryhmää? On, kutsutaan nimellä tapaaminen tai leikkisästi ihan vaan "miitti" esim. tänään Riksun ABC:llä klo 18:30. ;) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7894-kanta-h%C3%A4meen-tapaamiset-parillisen-vkn-tiistai-klo-1830/page-6?do=findComment&comment=216382 p.s Omat Prozacit mukaan (on sovittu, että kaverin purkilla ei käydä) p.p.s Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys 1 Quote
Per Jernström Posted February 26, 2016 Posted February 26, 2016 Jos jo useampi setti on ollut liian tiukka niin tulee mieleen mahdollinen heitto lohkon akselilinjoissa. Jos lattiat lohkon kiinni pelkällä nokalla ja kaikki pultit momentin niin miten se nokka silloin pyörii? Entä sama kampiakselilla? Minulla on ollut pari lohkoa missä nokan pukit olivat jotenkin levinneet eikä enää linjassa. Quote
aki67 Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Kiitos tarjouksesta. Jansku ystävällisesti jo laittoi postiin kampuran rattaan. Kunhan se nyt saapuu niin mittaan sen ensin niin katellaan sitten mitä tuolle tekis (eli vienkö koneistamolle asennettavaksi). Mittaako muut volkkaristit rattaat ennen asennusta? Eihän sitä nokan rattaan kokoakaan voi tietää etupeltoon mitenkään? Ne nokan tarvike rattaat on ilmeisesti kokoa +3 joka ei käy yli 90% koneista, tuonkin tiedon kun olis älynny kaivaa ennen ostopäätöstä... Mulla on aika pätevä ulos veto apuväline kammen rattaille ja asun ryttylässä eli soittele niin palataan asiaan kun asia ajankohtainen? Huomenna (sunnuntaina 28.pv) illalla olen taas kotosalla. Aamulla lähden käymään turussa. -AKI- Quote
Simon Templar Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Ratas irtosi Akin ulosvetäjällä kivasti. No heti mittasin kampiakselin rattaan kaulan, niin eikö PERKELE sekin saatanan paskakasa heitä 0.1 mm... On se vitun vaikeeta niille saatanan läppäluomille tehdä PYÖREÄ osa. Vaihtoehto D on vissiin paras valinta. Taijan avata siiderin. 1 Quote
Roope Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Saakos kysyä minkäs merkkisestä akselista on kyse? Quote
aki67 Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Ratas irtosi Akin ulosvetäjällä kivasti. No heti mittasin kampiakselin rattaan kaulan, niin eikö PERKELE sekin saatanan paskakasa heitä 0.1 mm... On se vitun vaikeeta niille saatanan läppäluomille tehdä PYÖREÄ osa. Vaihtoehto D on vissiin paras valinta. Taijan avata siiderin. Myy mulle se paketti mistä irrotettiin rattaat... Taijan avata lemon sodan ;-) Quote
Simon Templar Posted March 2, 2016 Author Posted March 2, 2016 Saakos kysyä minkäs merkkisestä akselista on kyse? AC. Pelkkä ajatuskin miten mahtaa stefa käydä paikalleen hirvittää. Janskun laittama ratas oli 0.1mm soikea myös, mutta valitettavasti väärään suuntaan. Nyt siis akselin kaula sekä ratas on kiilauran vastakkaiselta puolelta kohollaan jolloin tulis jo 0.2 mm ellei kiilalla pakota tuuota 0.2mm toiseen suuntaan. On se hienoo. Myy mulle se paketti mistä irrotettiin rattaat... Taijan avata lemon sodan ;-) En luovuta vielä, kun tää paskahan on 3 kuukauden tusaamisella saatu sovitettua paskaan vauhtipyörään ja tekekätön tasapainotus on tehty uudelleen. Eikä oo menny ku 3kk nyt rattaiden parissa. Tämänkin kesät ajot on ajettu nyt, joten onanoidaan vielä. Varmaan kattelen subarun mottia seuraavaksi. 1 Quote
aki67 Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 AC. Pelkkä ajatuskin miten mahtaa stefa käydä paikalleen hirvittää. Janskun laittama ratas oli 0.1mm soikea myös, mutta valitettavasti väärään suuntaan. Nyt siis akselin kaula sekä ratas on kiilauran vastakkaiselta puolelta kohollaan jolloin tulis jo 0.2 mm ellei kiilalla pakota tuuota 0.2mm toiseen suuntaan. On se hienoo. En luovuta vielä, kun tää paskahan on 3 kuukauden tusaamisella saatu sovitettua paskaan vauhtipyörään ja tekekätön tasapainotus on tehty uudelleen. Eikä oo menny ku 3kk nyt rattaiden parissa. Tämänkin kesät ajot on ajettu nyt, joten onanoidaan vielä. Varmaan kattelen subarun mottia seuraavaksi. No tiedät mistä löytyy hyvä työkalu rattaiden irrotukseen jos vielä tulee tarvetta :-) Quote
Maasturi Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Kampiakselin rattaan kaula soikea? Sisäreikäkö vai ulkokehä? Jos ulkokehän, hammastuksen ulkopinnan kehäheitto on 0,1mm niin sillä ei ole mitään merkitystä. Joskus on tullut tuollaisia tapauksia vastaan , mutta ongelmien ratkaisu on vienyt aikaa alle 1 tunti. Yleensä on hyvin helppo tehtävä eikä kampiakselin ratasta ole k o s k a a n tarvinnut irroittaa vaikka siihen tarkoitukseen löytyy erittäin hyvä työkalu jolla olen irroittanut helposti satoja rattaita. Quote
Simon Templar Posted March 3, 2016 Author Posted March 3, 2016 Kampiakselin rattaan kaula soikea? Sisäreikäkö vai ulkokehä? Jos ulkokehän, hammastuksen ulkopinnan kehäheitto on 0,1mm niin sillä ei ole mitään merkitystä. Joskus on tullut tuollaisia tapauksia vastaan , mutta ongelmien ratkaisu on vienyt aikaa alle 1 tunti. Yleensä on hyvin helppo tehtävä eikä kampiakselin ratasta ole k o s k a a n tarvinnut irroittaa vaikka siihen tarkoitukseen löytyy erittäin hyvä työkalu jolla olen irroittanut helposti satoja rattaita. No voitko hiukan paljastaa miksi ulkokehän heitolla ei ole merkitystä? Ja tuohon 1h ongelman ratkaisuun, voisko siitä laittaa vaikka jonkun vihjeen kuinka homma ratkeaa? Vai onko tämä jotain salatiedettä jota ei saa kertoa kuin sisäpiirille? Quote
peruskallio Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 (edited) No voitko hiukan paljastaa miksi ulkokehän heitolla ei ole merkitystä? Se että ratas on soikea ei anakaan minulle kerro oleellista tietoa. Onko ratas soikea siten että seinämänvahvuus heittää? Jos koko paketti on soikea, se ainakin osittain suoristuu paikalleen laittaessa Voin vakuuttaa että 0,1mm rympällä et saa sitä paikalleen, ellei ratas muutu soikeasta saman malliseksi kuin kaulakin. Ainakin aineiden leikkaatumista tulee tapahtumaan. Se miksi ulkokehän heitolla ei välttämättä ole merkitystä liittynee siihen ettei ratas saa ikinä pohjata. Jos hampaat tehty ulkokehän kanssa eri vaiheissa, voi rattaan kosketuspinta käydä suoraan ulkokehän heitosta huolimatta. Edited March 3, 2016 by peruskallio 1 Quote
Simon Templar Posted March 18, 2016 Author Posted March 18, 2016 no ni, ny se pyörii. -1 nokan rattaalla ja janskun lähettämällä kampuran rattaalla toimii. Hiukan hirvittää kun rattaat kapiakselilla menee niin kevyesti paikalleen. Oliskohan jo kulunut kaula niin paljon että ei enää ahista...no ei jaksa enää murehtia, nyt taistellaan etuakselin kanssa. Onkohan ne ylä ja alaputket yhtä pitkiä? Ei meinaan saa pyörän camberia toiselta puolelta säädettyä tarpeeksi. Vai olikohan se caster, no joka tapauksessa toisella puolella rengas nojaa ulospäin. Tässä on droppiolat joten varmaan mun tuurilla joku maanantaipaskayksilö jossa koneistukset päin naaraan sukupuolielintä. Quote
DWL_Puavo Posted March 18, 2016 Posted March 18, 2016 Miulla pyöri vähän normia väljemmän oloinen aftermarket-nokkaratas kampurassa vuosikausia ongelmitta kovassakin käytössä. Se meni siis normaalia pienemmällä lämpötilaerolla paikalleen jotenkin turhan helpon oloisesti ja noitumatta, mutta samassa lämmössä tuntuvat kuitenkin olevan toisissaan ainakin jollain voimalla kiinni ja pyörimissuunnassa se kiilakin toki pitelee. Samoten kun nokkaan on vielä iso välityskin, niin saa olla kyllä vasiten jäykät venttiilijouset ettäkö siihen rattaaseen ihan hirveän kovia pyörimissuuntaisia voimia muodostuisi. Päittäistä toki jonkun verran mutta lieneekö rattaan päittäisliike akselilla ollut ongelmana koskaan? Quote
peruskallio Posted March 18, 2016 Posted March 18, 2016 Olikos tässä nyt kuplasta kyse? No kuitenkin ei taida määrittää se putkien mitta sitä miten kulmat asettuu, vaan jousisauvojen pituus. Jos jousisauvaan porattu kolo, mihin lukituspultti uppoaa liian ulos, kallistaa se rengasta vinoon. Tietysti jossainkohtaa putket ottavat vastaan, mutta loven kohdalla voi pyöränkulmiin vaikuttaa. Quote
Simon Templar Posted March 19, 2016 Author Posted March 19, 2016 Kuplan akselista kyse. Niin kun akseli on kavennettu ja nyt putket on yhtä pitkiä ja samoiten jouset. Kysynkin että pitäiskö ylemmät jouset + putki olla pitempiä? Porasin uudet reiät jousiin mutta tukivarsi pohjaa akseliin ennenkun pidätinruuvia saa kiinni. Quote
peruskallio Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 Omaani kaventelin taannoin, puma-akseli että en ihan satavarma olisi senkään mitoista, mutta putket olivat samanmittaiset ja samanmittaisiksi ne tein. Pyöränkulmat vielä säätämättä. Quote
aki67 Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 no ni, ny se pyörii. -1 nokan rattaalla ja janskun lähettämällä kampuran rattaalla toimii. Hiukan hirvittää kun rattaat kapiakselilla menee niin kevyesti paikalleen. Oliskohan jo kulunut kaula niin paljon että ei enää ahista...no ei jaksa enää murehtia, nyt taistellaan etuakselin kanssa. Onkohan ne ylä ja alaputket yhtä pitkiä? Ei meinaan saa pyörän camberia toiselta puolelta säädettyä tarpeeksi. Vai olikohan se caster, no joka tapauksessa toisella puolella rengas nojaa ulospäin. Tässä on droppiolat joten varmaan mun tuurilla joku maanantaipaskayksilö jossa koneistukset päin naaraan sukupuolielintä. Hyvä homma että rattaat alkoivat toimimaan. Kohta 2 onko yläpallot asennettu oikein eli ne lovet suoraan meno suuntaan? Quote
Simon Templar Posted April 7, 2016 Author Posted April 7, 2016 No hei kaikki! Arvatkaas kuinka sujuu? Tuossa jo elvistelin että nyt se pyörii. En maininnut että pyörii molempien lohkojen puliskojen kanssa. Pitkän tutkimisen/mittaamisen jälkeen sain runkolaakeripesien halkaisijaksi 66mm ja laakereiden ulkohalkaisijaksi 66.5mm. Ja tuo lohko kävi aarporauksessa Hämeen diiselissä jossa se "piti" porata ylikokoon 1.5. Ja sellanen lappu siinä oli. Kysymys kuuluu, onhan tuo lohko nyt poraamatta? Hitaasti etenee, aina menee pari viikkoa kun saa jonkun vitun nippelin tilattua jostain, kuten lohkojen mutterit... Nyt kun v-käyrä on jo saavuttanut kriittisen pisteen tän kanssa, niin kysymys kuuluu: porautanko tuon lohkon uudelleen ja maksan siitä taas min. 100€ ostan uudet laakerit ja sorvautan sen vitun laipan kohdalleen (jota ei siis tehty viimeksi) ostan uuden lohkon ja uudet laakerit Jotenkin alkaa tuntua että uus lohko vois olla hyvä, vai onko ne jotain tee-se-itse malleja joita täytyy työstää tuntikausia ennenkun niillä tekee mitään? Kevätmasennus iskee päälle ennenkun syysmasennus on poistunut. Quote
VW-63 Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 En nyt kyllä ymmärtänyt, että miten sait puoli milliä suuremman laakerin edes siihen lohkon toiseen puolikkaaseen? Kannatta pyöritellä ne kaikki akselit paikallaan lohko momentissa ilman mitään rattaita, jotta tietää että kaikki pyörivän herkästi. Ja jos ei pyöri kuten pitäsi niin tarkista seuraavat (itse kyllä tarkistan nämä ennen kuin teen edes koesovitusta). - Laakeri pesät lohkon puolikkaat momentissa (luotettavalla mittavälineellä) pelkkä milllin kymmenyksen tarkkuus ei riitä. - Laakereiden sisähalkaisijat laakerit paikallaan ja lohkopuolikkaat momentissa (no ei tietysti onnistu jos reikä on laakereille liian pieni) - Kampiakselin ja nokan kierous. Jos uutta lohkoa halajat niin pidä mielessa että niin hyvää uutta kuplan koneen osaa ei olekaan, jonka kriittisiä mittoja ei kannattaisi mitata ennen asennusta:) Quote
metake Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 Ja tuo lohko kävi aarporauksessa Hämeen diiselissä Melkoisen hyvä keino saada ongelmia aikaiseksi, jos niitä ei aikaisemmin ole ollut, ja melkoisen kovaan hintaan... Quote
Simon Templar Posted April 8, 2016 Author Posted April 8, 2016 En nyt kyllä ymmärtänyt, että miten sait puoli milliä suuremman laakerin edes siihen lohkon toiseen puolikkaaseen? Kannatta pyöritellä ne kaikki akselit paikallaan lohko momentissa ilman mitään rattaita, jotta tietää että kaikki pyörivän herkästi. Ja jos ei pyöri kuten pitäsi niin tarkista seuraavat (itse kyllä tarkistan nämä ennen kuin teen edes koesovitusta). - Laakeri pesät lohkon puolikkaat momentissa (luotettavalla mittavälineellä) pelkkä milllin kymmenyksen tarkkuus ei riitä. - Laakereiden sisähalkaisijat laakerit paikallaan ja lohkopuolikkaat momentissa (no ei tietysti onnistu jos reikä on laakereille liian pieni) - Kampiakselin ja nokan kierous. Jos uutta lohkoa halajat niin pidä mielessa että niin hyvää uutta kuplan koneen osaa ei olekaan, jonka kriittisiä mittoja ei kannattaisi mitata ennen asennusta:) Täytyy ottaa töistä joku hieno digitaalinen mittari jos vaikka lukemat ei pidä paikkaansa. Tuohon laakerin asennukseen, meneehän se laakeri nyt jonkun matkaa pesäänsä, ei pohjaan asti. Nokka ja akseli on uusia, mutta kait nekin voi olla päin pyllyä, niinkun jo kaikki muukin on ollu. Olis pitänyt mitata, olin amatööri ja luotin koneistamon tekemään työhön. Jos uusi lohko menee ihan vaan mittaamalla niin sehän on ilmaista. Jos siihen pitää koneistaa kaikki uusiksi niin ei sekään oikein kiinnosta. Melkoisen hyvä keino saada ongelmia aikaiseksi, jos niitä ei aikaisemmin ole ollut, ja melkoisen kovaan hintaan... Juu, amatööri kun olen niin enpä tiennyt... Quote
Simon Templar Posted July 20, 2016 Author Posted July 20, 2016 (edited) No hei taas kaikille! arvatkaas kuinka on edennyt? Eilen saapui uus alumiini lohko kun sain sen vanhan paskaksi... ja sama homma jatkuu rattaiden kanssa. -1 on vielä liian tiukka joten jos jollain nyt olis -2, -3 niin mahtaisiko niitä joutaa myyntiin asti? En mie ymmärrä miten työ saatte nuo rattaat toimimaan, tuurilla vai? Kuka osaaja haluis laittaa mulle nuo rattaat kohalleen? EDIT: homma selvis viilailulla Edited July 20, 2016 by Simon Templar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.