Jump to content

Kampiakselin ja nokan rattaat


Recommended Posts

Hyvää päivää arvon volkkaristit,

 

tuossa aikaisemmassa ketjussa "aloittelijan hölmöjä kysymyksiä" nillitin noista rattaista. Eli jatkuvasti nokka pyrkii nousemaan laakeripukeista kun kampuraa pyörittelee. Nyt sitä on kokeiltu 5:llä erikokoisella nokan rattaalla ja kahdella kampuran rattaalla. Aina sama juttu. Nyt sain hommattua mittakellon ja kellotin kampuran rattaan. uusi kiinan paska paruzzilta.Tulos ei varsin yllätä, maksimissaan 0,35mm soikea. Lähinnä siinä kiilan kohdalla, eli joko kiila painaa rattaan soikeaksi tai sitten se on jo uudesta asti ollut soikea. No joka tapauksessa kyrsii.

 

Eli mitä arvon raati tekisi;

 

A) kone nippuun ja kovaa ajoa

B) uusi ratas akselille ja toivoa että ratas olisi parempi

C) viedä koneistamolle ja toivoa että laittavat kuntoon

D) rasvaa köyteen?

E) muu vaihtoehto?

 

Nokan ratas heittää 0.07mm, eli sekään ei mene speksiin jos välys kuuluu olla maks. 0.05mm. Alkaa tulla koneelle hintaa kun pelkästään tuon kampura/vauhtipyörä/ratas onanointiin on mennyt varmaan 500€ extraa. Ja taas menee jos käyttää koneistamolla irrottamassa rattaan (se on siis ihan sairaan tiukassa nyt), ostaa uuden arpa rattaan, uuden messinki rattaan, hevosenkengan jne. Ei ne enää kestä irrotus/kiinnitys ruljanssia.

 

Ja satoja euroja menee taas asennusjuomaan ku ei näissä enää hermo kestä. Tämän(kin) vuoden ajot taitaa jäädä ajamatta, stna.

 

P.S. onkohan olemassa "Masentuneet volkkariharrastajat" tukiryhmää?

 

 

Link to comment

Vaihtoehto E

Osta Pvaltoselta orkkisosat ja kysäse kuulusko asennus samaan hintaan... Postit eestaas suomessa noin kakskybää niin veikkaan et about satkulla saat ehjättyä kaikki tähänastiset mokat. Mokahan tossa on se että oot lähteny kiinanpaskojen kanssa leikkimään. Eli pöytä puhtaaksi,kunnon känni ja sit alotetaan alusta....

Edited by tolvana
  • Like 1
Link to comment

E

Jopa potkii nivusiin harrastajaa.

Mä annan sulle VW orggisrattaasta tehdyn 3niitti nokkarattaan ja terveen (orggis sekin) kammenrattaan sikamaiseen 0€ hintaan.

Ehtona et maksat rahtikulun.

 

Jos kammen rattaat ongelma, voin vaihtaa rattaan samaan rahaan kampuraasi. Kun o kunnon laitteet ei homma ole 10min enempää.

 

Eli

Jos haluat rattaat ilmota osote. Laitan tulee MH

 

Jos haluat vaihdon kera, tuo rojut tänne (vaihdan noi lennossa ja pääset kotimatkalle osiesi kera)

 

Jos taas haluat vaihdon, muttet tuo. Niin sitten alas vääntää postiin pakettia.

 

Tarjous voimassa yhden viikon. Tinkimiset jatkuu rivalla.....

  • Like 3
Link to comment

E

Jopa potkii nivusiin harrastajaa.

Mä annan sulle VW orggisrattaasta tehdyn 3niitti nokkarattaan ja terveen (orggis sekin) kammenrattaan sikamaiseen 0€ hintaan.

Ehtona et maksat rahtikulun.

 

Jos kammen rattaat ongelma, voin vaihtaa rattaan samaan rahaan kampuraasi. Kun o kunnon laitteet ei homma ole 10min enempää.

 

Eli

Jos haluat rattaat ilmota osote. Laitan tulee MH

 

Jos haluat vaihdon kera, tuo rojut tänne (vaihdan noi lennossa ja pääset kotimatkalle osiesi kera)

 

Jos taas haluat vaihdon, muttet tuo. Niin sitten alas vääntää postiin pakettia.

 

Tarjous voimassa yhden viikon. Tinkimiset jatkuu rivalla.....

Kiitos tarjouksesta. Jansku ystävällisesti jo laittoi postiin kampuran rattaan. Kunhan se nyt saapuu niin mittaan sen ensin niin katellaan sitten mitä tuolle tekis (eli vienkö koneistamolle asennettavaksi).

 

Mittaako muut volkkaristit rattaat ennen asennusta? Eihän sitä nokan rattaan kokoakaan voi tietää etupeltoon mitenkään? Ne nokan tarvike rattaat on ilmeisesti kokoa +3 joka ei käy yli 90% koneista, tuonkin tiedon kun olis älynny kaivaa ennen ostopäätöstä...

Link to comment

En usko että lähellekään kaikki mittaavat nokkarattaita, mutta suurin osa varmasti testaa vapaan pyörivyyden ja nokan mahdollisen "pesästänousun" aivan kuten siekin. Luulisin myös että suurin osa käyttää vanhasta kampurasta purettuja nokkarattaita, ja mie en ainakaan siinä kampuran rattaassa uusiotuotantoon koske yhden silmämääräisestikin jo tosi huonolaatuisen kiinanrattaan takia. Virinokan alumiinirattaat taasen ovat varmasti yleisessä käytössä ja niin pitkään kun ne koesovittaessa hyvin pyörivät, niiden käytölle ei varmasti ole esteitä.

Link to comment

P.S. onkohan olemassa "Masentuneet volkkariharrastajat" tukiryhmää?

On, kutsutaan nimellä tapaaminen tai leikkisästi ihan vaan "miitti" esim. tänään Riksun ABC:llä klo 18:30. ;)

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7894-kanta-h%C3%A4meen-tapaamiset-parillisen-vkn-tiistai-klo-1830/page-6?do=findComment&comment=216382

 

p.s Omat Prozacit mukaan (on sovittu, että kaverin purkilla ei käydä)

p.p.s Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  • Like 1
Link to comment

Kiitos tarjouksesta. Jansku ystävällisesti jo laittoi postiin kampuran rattaan. Kunhan se nyt saapuu niin mittaan sen ensin niin katellaan sitten mitä tuolle tekis (eli vienkö koneistamolle asennettavaksi).

 

Mittaako muut volkkaristit rattaat ennen asennusta? Eihän sitä nokan rattaan kokoakaan voi tietää etupeltoon mitenkään? Ne nokan tarvike rattaat on ilmeisesti kokoa +3 joka ei käy yli 90% koneista, tuonkin tiedon kun olis älynny kaivaa ennen ostopäätöstä...

Mulla on aika pätevä ulos veto apuväline kammen rattaille ja asun ryttylässä eli soittele niin palataan asiaan kun asia ajankohtainen? Huomenna (sunnuntaina 28.pv) illalla olen taas kotosalla. Aamulla lähden käymään turussa.

 

-AKI-

Link to comment

Ratas irtosi Akin ulosvetäjällä kivasti. No heti mittasin kampiakselin rattaan kaulan, niin eikö PERKELE sekin saatanan paskakasa heitä 0.1 mm... On se vitun vaikeeta niille saatanan läppäluomille tehdä PYÖREÄ osa. Vaihtoehto D on vissiin paras valinta. Taijan avata siiderin.

  • Like 1
Link to comment

Ratas irtosi Akin ulosvetäjällä kivasti. No heti mittasin kampiakselin rattaan kaulan, niin eikö PERKELE sekin saatanan paskakasa heitä 0.1 mm... On se vitun vaikeeta niille saatanan läppäluomille tehdä PYÖREÄ osa. Vaihtoehto D on vissiin paras valinta. Taijan avata siiderin.

Myy mulle se paketti mistä irrotettiin rattaat...

Taijan avata lemon sodan ;-)

Link to comment

Saakos kysyä minkäs merkkisestä akselista on kyse? 

AC. Pelkkä ajatuskin miten mahtaa stefa käydä paikalleen hirvittää.

 

Janskun laittama ratas oli 0.1mm soikea myös, mutta valitettavasti väärään suuntaan. Nyt siis akselin kaula sekä ratas on kiilauran vastakkaiselta puolelta kohollaan jolloin tulis jo 0.2 mm ellei kiilalla pakota tuuota 0.2mm toiseen suuntaan. On se hienoo.

 

 

Myy mulle se paketti mistä irrotettiin rattaat...

Taijan avata lemon sodan ;-)

 

 

En luovuta vielä, kun tää paskahan on 3 kuukauden tusaamisella saatu sovitettua paskaan vauhtipyörään ja tekekätön tasapainotus on tehty uudelleen. Eikä oo menny ku 3kk nyt rattaiden parissa. Tämänkin kesät ajot on ajettu nyt, joten onanoidaan vielä. Varmaan kattelen subarun mottia seuraavaksi. 

  • Like 1
Link to comment

AC. Pelkkä ajatuskin miten mahtaa stefa käydä paikalleen hirvittää.

 

Janskun laittama ratas oli 0.1mm soikea myös, mutta valitettavasti väärään suuntaan. Nyt siis akselin kaula sekä ratas on kiilauran vastakkaiselta puolelta kohollaan jolloin tulis jo 0.2 mm ellei kiilalla pakota tuuota 0.2mm toiseen suuntaan. On se hienoo.

 

 

 

 

En luovuta vielä, kun tää paskahan on 3 kuukauden tusaamisella saatu sovitettua paskaan vauhtipyörään ja tekekätön tasapainotus on tehty uudelleen. Eikä oo menny ku 3kk nyt rattaiden parissa. Tämänkin kesät ajot on ajettu nyt, joten onanoidaan vielä. Varmaan kattelen subarun mottia seuraavaksi.

No tiedät mistä löytyy hyvä työkalu rattaiden irrotukseen jos vielä tulee tarvetta :-)

Link to comment

Kampiakselin rattaan kaula soikea? Sisäreikäkö vai ulkokehä? Jos ulkokehän, hammastuksen ulkopinnan kehäheitto on 0,1mm niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Joskus on tullut tuollaisia tapauksia vastaan , mutta ongelmien ratkaisu on vienyt aikaa alle 1 tunti.  Yleensä on hyvin helppo tehtävä eikä kampiakselin ratasta ole k o s k a a n  tarvinnut irroittaa vaikka siihen tarkoitukseen löytyy erittäin hyvä työkalu jolla olen irroittanut helposti satoja rattaita.

Link to comment

Kampiakselin rattaan kaula soikea? Sisäreikäkö vai ulkokehä? Jos ulkokehän, hammastuksen ulkopinnan kehäheitto on 0,1mm niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Joskus on tullut tuollaisia tapauksia vastaan , mutta ongelmien ratkaisu on vienyt aikaa alle 1 tunti.  Yleensä on hyvin helppo tehtävä eikä kampiakselin ratasta ole k o s k a a n  tarvinnut irroittaa vaikka siihen tarkoitukseen löytyy erittäin hyvä työkalu jolla olen irroittanut helposti satoja rattaita.

No voitko hiukan paljastaa miksi ulkokehän heitolla ei ole merkitystä?

 

Ja tuohon 1h ongelman ratkaisuun, voisko siitä laittaa vaikka jonkun vihjeen kuinka homma ratkeaa? Vai onko tämä jotain salatiedettä jota ei saa kertoa kuin sisäpiirille?

Link to comment

No voitko hiukan paljastaa miksi ulkokehän heitolla ei ole merkitystä?

 

 

Se että ratas on soikea ei anakaan minulle kerro oleellista tietoa. Onko ratas soikea siten että seinämänvahvuus heittää? Jos koko paketti on soikea, se ainakin osittain suoristuu paikalleen laittaessa Voin vakuuttaa että 0,1mm rympällä et saa sitä paikalleen, ellei ratas muutu soikeasta saman malliseksi kuin kaulakin. Ainakin aineiden leikkaatumista tulee tapahtumaan.

 

Se miksi ulkokehän heitolla ei välttämättä ole merkitystä liittynee siihen ettei ratas saa ikinä pohjata. Jos hampaat tehty ulkokehän kanssa eri vaiheissa, voi rattaan kosketuspinta käydä suoraan ulkokehän heitosta huolimatta.

Edited by peruskallio
  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

no ni, ny se pyörii. -1 nokan rattaalla ja janskun lähettämällä kampuran rattaalla toimii. Hiukan hirvittää kun rattaat kapiakselilla menee niin kevyesti paikalleen. Oliskohan jo kulunut kaula niin paljon että ei enää ahista...no ei jaksa enää murehtia, nyt taistellaan etuakselin kanssa. Onkohan ne ylä ja alaputket yhtä pitkiä? Ei meinaan saa pyörän camberia toiselta puolelta säädettyä tarpeeksi. Vai olikohan se caster, no joka tapauksessa toisella puolella rengas nojaa ulospäin. Tässä on droppiolat joten varmaan mun tuurilla joku maanantaipaskayksilö jossa koneistukset päin naaraan sukupuolielintä.

Link to comment

Miulla pyöri vähän normia väljemmän oloinen aftermarket-nokkaratas kampurassa vuosikausia ongelmitta kovassakin käytössä. Se meni siis normaalia pienemmällä lämpötilaerolla paikalleen jotenkin turhan helpon oloisesti ja noitumatta, mutta samassa lämmössä tuntuvat kuitenkin olevan toisissaan ainakin jollain voimalla kiinni ja pyörimissuunnassa se kiilakin toki pitelee. Samoten kun nokkaan on vielä iso välityskin, niin saa olla kyllä vasiten jäykät venttiilijouset ettäkö siihen rattaaseen ihan hirveän kovia pyörimissuuntaisia voimia muodostuisi. Päittäistä toki jonkun verran mutta lieneekö rattaan päittäisliike akselilla ollut ongelmana koskaan?

Link to comment

Olikos tässä nyt kuplasta kyse?

No kuitenkin ei taida määrittää se putkien mitta sitä miten kulmat asettuu, vaan jousisauvojen pituus.

Jos jousisauvaan porattu kolo, mihin lukituspultti uppoaa liian ulos, kallistaa se rengasta vinoon. Tietysti jossainkohtaa putket ottavat vastaan, mutta loven kohdalla voi pyöränkulmiin vaikuttaa.

Link to comment

no ni, ny se pyörii. -1 nokan rattaalla ja janskun lähettämällä kampuran rattaalla toimii. Hiukan hirvittää kun rattaat kapiakselilla menee niin kevyesti paikalleen. Oliskohan jo kulunut kaula niin paljon että ei enää ahista...no ei jaksa enää murehtia, nyt taistellaan etuakselin kanssa. Onkohan ne ylä ja alaputket yhtä pitkiä? Ei meinaan saa pyörän camberia toiselta puolelta säädettyä tarpeeksi. Vai olikohan se caster, no joka tapauksessa toisella puolella rengas nojaa ulospäin. Tässä on droppiolat joten varmaan mun tuurilla joku maanantaipaskayksilö jossa koneistukset päin naaraan sukupuolielintä.

Hyvä homma että rattaat alkoivat toimimaan. Kohta 2 onko yläpallot asennettu oikein eli ne lovet suoraan meno suuntaan?

Link to comment
  • 3 weeks later...

No hei kaikki!

 

Arvatkaas kuinka sujuu? Tuossa jo elvistelin että nyt se pyörii. En maininnut että pyörii molempien lohkojen puliskojen kanssa. Pitkän tutkimisen/mittaamisen jälkeen sain runkolaakeripesien halkaisijaksi 66mm ja laakereiden ulkohalkaisijaksi 66.5mm. Ja tuo lohko kävi aarporauksessa Hämeen diiselissä jossa se "piti" porata ylikokoon 1.5. Ja sellanen lappu siinä oli. Kysymys kuuluu, onhan tuo lohko nyt poraamatta?

 

Hitaasti etenee, aina menee pari viikkoa kun saa jonkun vitun nippelin tilattua jostain, kuten lohkojen mutterit...

 

Nyt kun v-käyrä on jo saavuttanut kriittisen pisteen tän kanssa, niin kysymys kuuluu:

 

porautanko tuon lohkon uudelleen ja maksan siitä taas min. 100€

ostan uudet laakerit ja sorvautan sen vitun laipan kohdalleen (jota ei siis tehty viimeksi)

ostan uuden lohkon ja uudet laakerit

 

Jotenkin alkaa tuntua että uus lohko vois olla hyvä, vai onko ne jotain tee-se-itse malleja joita täytyy työstää tuntikausia ennenkun niillä tekee mitään?

 

Kevätmasennus iskee päälle ennenkun syysmasennus on poistunut.

Link to comment

En nyt kyllä ymmärtänyt, että miten sait puoli milliä suuremman laakerin edes siihen lohkon toiseen puolikkaaseen?

 

Kannatta pyöritellä ne kaikki akselit paikallaan lohko momentissa ilman mitään rattaita, jotta tietää että kaikki pyörivän herkästi. Ja jos ei pyöri kuten pitäsi niin tarkista seuraavat (itse kyllä tarkistan nämä ennen kuin teen edes koesovitusta).

- Laakeri pesät lohkon puolikkaat momentissa (luotettavalla mittavälineellä) pelkkä milllin kymmenyksen tarkkuus ei riitä.

- Laakereiden sisähalkaisijat laakerit paikallaan ja lohkopuolikkaat momentissa (no ei tietysti onnistu jos reikä on laakereille liian pieni)

- Kampiakselin ja nokan kierous.

 

Jos uutta lohkoa halajat niin pidä mielessa että niin hyvää uutta kuplan koneen osaa ei olekaan, jonka kriittisiä mittoja ei kannattaisi mitata ennen asennusta:)

Link to comment

En nyt kyllä ymmärtänyt, että miten sait puoli milliä suuremman laakerin edes siihen lohkon toiseen puolikkaaseen?

 

Kannatta pyöritellä ne kaikki akselit paikallaan lohko momentissa ilman mitään rattaita, jotta tietää että kaikki pyörivän herkästi. Ja jos ei pyöri kuten pitäsi niin tarkista seuraavat (itse kyllä tarkistan nämä ennen kuin teen edes koesovitusta).

- Laakeri pesät lohkon puolikkaat momentissa (luotettavalla mittavälineellä) pelkkä milllin kymmenyksen tarkkuus ei riitä.

- Laakereiden sisähalkaisijat laakerit paikallaan ja lohkopuolikkaat momentissa (no ei tietysti onnistu jos reikä on laakereille liian pieni)

- Kampiakselin ja nokan kierous.

 

Jos uutta lohkoa halajat niin pidä mielessa että niin hyvää uutta kuplan koneen osaa ei olekaan, jonka kriittisiä mittoja ei kannattaisi mitata ennen asennusta:)

 

Täytyy ottaa töistä joku hieno digitaalinen mittari jos vaikka lukemat ei pidä paikkaansa.

 

Tuohon laakerin asennukseen, meneehän se laakeri nyt jonkun matkaa pesäänsä, ei pohjaan asti. Nokka ja akseli on uusia, mutta kait nekin voi olla päin pyllyä, niinkun jo kaikki muukin on ollu. 

 

Olis pitänyt mitata, olin amatööri ja luotin koneistamon tekemään työhön.

 

Jos uusi lohko menee ihan vaan mittaamalla niin sehän on ilmaista. Jos siihen pitää koneistaa kaikki uusiksi niin ei sekään oikein kiinnosta.

 

 

Melkoisen hyvä keino saada ongelmia aikaiseksi, jos niitä ei aikaisemmin ole ollut, ja melkoisen kovaan hintaan...

 

Juu, amatööri kun olen niin enpä tiennyt...

Link to comment
  • 3 months later...

No hei taas kaikille!

 

arvatkaas kuinka on edennyt? Eilen saapui uus alumiini lohko kun sain sen vanhan paskaksi...

 

ja sama homma jatkuu rattaiden kanssa. -1 on vielä liian tiukka joten jos jollain nyt olis -2, -3 niin mahtaisiko niitä joutaa myyntiin asti?

 

En mie ymmärrä miten työ saatte nuo rattaat toimimaan, tuurilla vai? Kuka osaaja haluis laittaa mulle nuo rattaat kohalleen?

 

EDIT: homma selvis viilailulla

Edited by Simon Templar
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...