KimmoH Posted November 15, 2020 Author Posted November 15, 2020 Ohjureiden lisäksi toisen kannen venttiilinjouset olivat roskis kamaa. Samoin venttiilit lentävät roskikseen. Omasta hyllystä löytyi onneksi hyvät jouset ja muut hilut. Kansista on saanut korjata lähes kaikki kierteet ja osan pinnapulteista. No, ei tää nyt yllärinä tullut vaikka kansia myytiinkin "pulttaa kiinni ja kovaa ajoa" tyyliin 😄 Quote
KimmoH Posted November 17, 2020 Author Posted November 17, 2020 Sovittelin hyllyssä odotelleet NOS lämmönvaihtimet kansiin. Tunti nysväystä ja hiontaa, sinne ne lopulta istuivat nätisti. Samalla paljastui taas yksi kyläseppäpinnapultti pakopuolelta. Päällepäin näytti ihan hyvälle mutta siellähän olikin oikeasti M8 pinnapultti M9 reiässä 🤦♂️ Vielä imupuolen sekalaiset pinnapultit vaihtoon. Sit odotellaan kuivaa päivää että pääsis puhaltamaan lämmönvaihtimista pintaruskeuden pois ja uutta väriä pintaan. 1 Quote
arvuuttaja Posted November 17, 2020 Posted November 17, 2020 Laita ennemmin vaikka Englen tai jonkun muun ohuempi lankaiset vent. jouset, kuin alkuperäiset massiiviset vanhan aikaiset kyseiset.. Quote
KimmoH Posted November 19, 2020 Author Posted November 19, 2020 Oisko vinkkejä mitkä esim. Englen jousista passais nelkun kansiin ? Tässä on vielä kannet täysin levällään joten vielä voi tehdä peliliikkeitä vaikka mihinkä suuntaan 😄 Quote
arvuuttaja Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Vasemmalta: Engle, Scat, Hytönen ja joku unknown. Siis T1 jousia.. Quote
M.Mäkinen Posted November 23, 2020 Posted November 23, 2020 Moro. Oletko vaihtanut kiertokangen pultteja/muttereita uusiin? Quote
KimmoH Posted November 23, 2020 Author Posted November 23, 2020 1 hour ago, M.Mäkinen said: Moro. Oletko vaihtanut kiertokangen pultteja/muttereita uusiin? En Quote
KimmoH Posted November 23, 2020 Author Posted November 23, 2020 (edited) Uudet venttiilitkin kotiutuivat tänään. Vähän vielä pitäisi vingutella kansia ja sitten saisi kipata venttiilien ja ohjureiden kera koneistamoon. Edited November 23, 2020 by KimmoH Quote
KimmoH Posted December 15, 2020 Author Posted December 15, 2020 Kauheasti ei ole ehtinyt tätä projektia edistämään. Pinnapultit vaihdettu. Patit vinguteltu pakopuolelta pois, saa nähdä kuinka vituiksi meni 😄 Jos vielä vähän kiillottelisi ennen ohjureiden asennusta. 1 Quote
Anssi Posted December 15, 2020 Posted December 15, 2020 ehkä tyhmä kysymys mutta mitä hyötyä muotoilla noin voimakkaasti ohjurin tuentaa jos käytät alkuperäisiä lämmönvaihtimia? Nehän ovat aika onnettoman pienellä halkaisijalla... 411/teollisuusmoottori vähän isompi mutta kuvassa bussin vaihtimet Quote
KimmoH Posted December 16, 2020 Author Posted December 16, 2020 10 hours ago, Anssi said: ehkä tyhmä kysymys mutta mitä hyötyä muotoilla noin voimakkaasti ohjurin tuentaa jos käytät alkuperäisiä lämmönvaihtimia? Nehän ovat aika onnettoman pienellä halkaisijalla... 411/teollisuusmoottori vähän isompi mutta kuvassa bussin vaihtimet Tää on mulle ihan uus aluevaltaus ja mennään isojenpoikien ohjeistuksen avulla 😉 Nyt pakopuoli on yhtä iso kuin lämmönvaihtimien putket, pattien kanssa oltiin ehkä puolessa ja jäi tuonne reilusti materiaalia tukemaan ohjuria. Vielä pitää hieroa pikkuisen pakosarjoja pakoaukkojen suhteen jahka postipoika kiikuttaa pidemmät vingunterät. Siellä puolella on pari porrasta siloiteltavana. 411/teollisuusmoottorin isommalla halkaisijalla olevat putket olikin uusi tieto. Hulkkiin tein pakosarjat 411/412 lämmönvaihtimista ja ne oli kyllä ihan samalla putkikoolla kuin mun muutkin lämmönvaihtimet. Quote
KimmoH Posted January 21, 2021 Author Posted January 21, 2021 (edited) Tää ei oikein ole edennyt. Eilen tuli koneistamolta soitto ja sieltähän löytyi vielä kolmen pakoseetin juuresta murtuma mikä menee pakoaukolle saakka. Näitä ei itse puusilmänä edes huomannut omassa tallissa. Lisäksi toisen kannen pakoohjurien reiät ovat kuluneet niin pirun isoiksi ettei niihin tahdo löytyä sopivia ohjureita. Jos jotain hyvää haetaan, niin imuohjurit olivat priimakunnossa eli tarvitse vaihtaa. Pitää nyt koettaa etsiä vielä toiset kannet tai edes yksi ohjureiden osalta kohtuu kuntoinen mutta jos ei mitään löydy niin sitten lähdetään hitsaushommiin... eBaystä sikana säkissä ostetut "Pulttaa kiinni ja aja"-kannet osoittautuivat lopulta sitten aivan paskoiksi 😞 Tää arpa ei voittanut. tai no on sen verran edistystä tapahtunut että joulun välipäivinä puhalsin lämmönvaihtimet, sipaisin maalin pintaan ja paistoin värin pintaan. Edited January 21, 2021 by KimmoH Quote
Matti-Pekka Posted January 21, 2021 Posted January 21, 2021 27 minutes ago, KimmoH said: Tää ei oikein ole edennyt. Eilen tuli koneistamolta soitto ja sieltähän löytyi vielä kolmen pakoseetin juuresta murtuma mikä menee pakoaukolle saakka. Näitä ei itse puusilmänä edes huomannut omassa tallissa. Lisäksi toisen kannen pakoohjurien reiät ovat kuluneet niin pirun isoiksi ettei niihin tahdo löytyä sopivia ohjureita. Jos jotain hyvää haetaan, niin imuohjurit olivat priimakunnossa eli tarvitse vaihtaa. Pitää nyt koettaa etsiä vielä toiset kannet tai edes yksi ohjureiden osalta kohtuu kuntoinen mutta jos ei mitään löydy niin sitten lähdetään hitsaushommiin... eBaystä sikana säkissä ostetut "Pulttaa kiinni ja aja"-kannet osoittautuivat lopulta sitten aivan paskoiksi 😞 Tää arpa ei voittanut. tai no on sen verran edistystä tapahtunut että joulun välipäivinä puhalsin lämmönvaihtimet, sipaisin maalin pintaan ja paistoin värin pintaan. Miksiköhän siihen isoksi mylvääntyneeseen ohjurin paikkaan ei vaan sorvata pronssista uusi ylikoko OD ohjuri ja sitten sille uusi sopiva ulkohalkasija oikealla rympillä kanteen.Saisi ainakin sen toisen kannen kuntoon. Jos ohjurit on yleensä edes paikoillaan on ylikoko OD ohjureita aika hyvin kaupan..itäboxereissa tämä on tavan huttuu..Ohjurin reikiin jotka on hieman isoja tehdään BMW:n imu ohjureista helpoimmin muutaman satkun/reilun kympin ylikokoisia, niitä saa ainakin +0.20 ylikokoisia hyllyltä. Sitten kun se ohjuri jo tipahtaa itsekseen laattialle ja kannen potero on tiimasi/soikea tms. niin pronssi tanko sorviin ja 10 min. ja se ohjuri on siinä.Mutta varmasti siellä on sitten jotain muuta söttöä, kun näin perinteisesti ei edetä. Quote
KimmoH Posted January 21, 2021 Author Posted January 21, 2021 (edited) Joo, valmiit VW ylikoko ohjurit oli jo tiedossa ja nekin holahtaa tuosta toisen kannen pakopuolelta läpi tiputtamalla 😉 Kyllä tuon ohjuripuolen saavat tehtyä eivät sitä tekemättömänä pitäneet mutta katsotaan nyt vielä jos sattuisi korvaavia kansia löytymään ettei tarvitsisi lähteä hitsauksen tielle. EDIT: sopivat ylikoko ohjurit taisivat löytyä. Katsotaan minkälainen hintalappu hitsurilta tulee.... jos ei nyt satu murtumattomia korvaavia kansia löytymään... Edited January 21, 2021 by KimmoH Quote
KimmoH Posted February 1, 2021 Author Posted February 1, 2021 Hitsurin tuomiota odotellessa koukkuun tarttui toisetkin 1800:sen isoventtiilikannet. Putsaus ja tsekkaus. Yksi pakosarjan pinnapultti oli päästä poikki ja pois kun yritin ottaa, niin katkesi vielä kahteen kertaan 😞 Normaalistihan nämä meinaa tippua itsekseen pois mutta sitten kun yrität irroittaa, niin ei sitten millään 😄 Muuten kannet olivat hyvässä kunnossa. Ilmeisesti näihin on joku joskus tehnyt venttiilirempan, kun paikoillaan oli lähes priimakuntoiset orggis VW venttiilit. Pako-ohjurit oli kyllä mielestäni vaihtokunnossa joten oliskohan näihin joskus vain vaihdettu venttiilit. Muuten ei ole taidettu venttiilien vaihdon/hinkuttelun jälkeen ajaa, niin puhdasta tuolla pakopuolella oli. Aamulla nakkasin nämäkin koneistamolle, saavat hieroa ainakin pakopuolen ohjurit speksien mukaisiksi ja irroittaa tuon katkeilevan pakopinnan. Quote
Matti-Pekka Posted February 1, 2021 Posted February 1, 2021 4 hours ago, KimmoH said: Hitsurin tuomiota odotellessa koukkuun tarttui toisetkin 1800:sen isoventtiilikannet. Putsaus ja tsekkaus. Yksi pakosarjan pinnapultti oli päästä poikki ja pois kun yritin ottaa, niin katkesi vielä kahteen kertaan 😞 Normaalistihan nämä meinaa tippua itsekseen pois mutta sitten kun yrität irroittaa, niin ei sitten millään 😄 Jos tuollaisesta katkenneesta on vielä joku tumppi jäljellä niin siihen kun kiertää jatkomutterin ja sitten kansi kiinni jyrsimen pöytään ja tähtää istukassa olevan tuurnan sen (M8) jatkomutterin vapaareikään (mutterin sisään) jolloin saadaan linja sen pinnapultin keskiöön. Sitten vaan vapaareikä tuurnan tilalle vaikka 8 mm jyrsintappi ja sur sur se pinnan jämä jyrsitään alas, samalla voi seurata että tappi leikkaa pinnapultin tarkasti kierteiden pohjilta , eli on hyvin keskiössä. Sitten kun ollaan kannen tasossa vaihtaa vaikka kovametalli poran ja poraa vanhan pinnan läpi reiän ja jos meinaa kokeilla onko kierre vielä ehjä niin voi tehdä sopivan reiän kierretapille tai sitten poraa uuden reikäkoon joko helicoilille tai kierreholkille, esim. näin. Quote
KimmoH Posted February 5, 2021 Author Posted February 5, 2021 Nyt olisi plan B kannet valmiina. 1800cc isovenakannet, NOS venttiilein. Pakoaukkojen osalta avatut, plan A, kannet lähtivät hitsurille ja ne on tarkoitus edelleen työntää tähän koneeseen. Nämä nyt valmistuneet kannet halusi sisäinen pussihousini säästää johonkin tulevaan projektiin 😉 Quote
Urbantoy Posted February 6, 2021 Posted February 6, 2021 Onko Kimmolla ulkoista jäähyä.. vai orkkiksella pannukakkujäähyllä meet.. Mä kun muokkaan ton mun nelkun upright konversiolla että muka näyttäs siltä miltä se aikanaan tuli, eli typ-1 koneella.. Feikkaus menee tasan läpi niille jotka ei ole yhtään ollut tekemisissä näiden kanssa.. mutta mitä väliä.. menihän tuo leimauskin läpi konttorilla 2litrasena ku oli astetta parempi katsuri.. Kysy että mikä kone.. vakuuttavasti vaan "jenkkivientimalli, niissä oli kaks litranen.." osu ja uppos.. ja papereissa lukee nyt.. tais seota ameriikan kilvistä että sinne on viety isompaa isoon mualimaan 1 Quote
KimmoH Posted February 6, 2021 Author Posted February 6, 2021 Normijäähyllä mennään. Yhdessä vaiheessa mulla oli ulkoinen jäähy muttei siitä ollut mitään iloa, itseasiassa enemmän harmia. Kun on kaikki kunnossa, niin ei näillä virityksillä vielä tarvita lisäjäähyjä. Quote
KimmoH Posted March 11, 2021 Author Posted March 11, 2021 Tänään nytkähti taas tämäkin projekti palan matkaa eteenpäin kun sain kannet takaisin koneistamolta. Haljenneet pakoset hitsattu, uudet seetit, ohjurit, venttiilit, suoristettu. Ihanan kallista..... Seuraavaksi mittailemaan palotiloja ja laskeskelemaan rutistuksia. 3 Quote
KimmoH Posted March 12, 2021 Author Posted March 12, 2021 Näillä eväillä oltaisiin nyt noin 7.7:1 puristuksissa, kun dekki on noin 1,1mm Quote
Mikonas Oy Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 Tasakattosilla männillä ois mukavampi.. Tosin noilla rutuilla ei oo niin tarkkaa mitä syöttää jos vaikka kotipolttosella joutuu kohta ajelemaan... Quote
KimmoH Posted March 12, 2021 Author Posted March 12, 2021 Joo, tätä mäntäkuviota oon tässä kipuillut tän iltapäivän. Yhdessä projektissa tuli höylättyä kansia vähän enemmän ja männät sattui olemaan pikkuisen pienemmällä montulla niin 8.5:1:een pääs helposti ja se kone oli kiva ajeltava. Näitä monttumäntiäkin tuntuu olevan ainakin 7-16cc välillä, joten pitää tässä nyt hetki tuumailla ja katsella, jos sattus vaikka löytymään 10cc huittella olevat männät. Täysin tasaisilla taas pomppaa turhan korkealle. Quote
KimmoH Posted March 12, 2021 Author Posted March 12, 2021 Näitä kun pääsis omin käsin mittailemaan, mitä ilmeisimmin samat männät kummassakin linkissä https://aapistons.com/collections/piston-liner-kits-sets/products/94x71mm-dished-piston-set https://www.design911.com/Piston-set--Dished-94x71mm-Porsche-914/prod137058/ Kovasti väittävät että olisi 10cc monttu mutta kun nuo mun omalla pöydällä olevat männät on just AA:n männät, näyttävätkin ihan samalta kuin nuissa kuvissa mutta monttu on kylläkin 16cc eikä 10cc. Voihan tietty olla että mäntä on muuttunut siitä kun muutamia vuosia sitten tän nykyisen settini ostin... Quote
Mikko S Posted March 12, 2021 Posted March 12, 2021 49 minutes ago, KimmoH said: Kovasti väittävät että olisi 10cc monttu mutta kun nuo mun omalla pöydällä olevat männät on just AA:n männät, näyttävätkin ihan samalta kuin nuissa kuvissa mutta monttu on kylläkin 16cc eikä 10cc. Voihan tietty olla että mäntä on muuttunut siitä kun muutamia vuosia sitten tän nykyisen settini ostin... Me ostettiin AA:n 96mm t4 männät, joissa piti olla 10cc monttu, niin mitattuna se oli 2cc, tehtiin sorvissa lisää. 1 Quote
KimmoH Posted March 15, 2021 Author Posted March 15, 2021 (edited) Design 911:lta nostivat kädet pystyyn ja sanoivat että männät on tilauskamaa ja heidän sivuilla on vain valmistajan ilmoittamat lukemat eli eivät ole itse koskaan mitanneet myymiään mäntiä 😞 Todennäköisesti tavara tulee suoraan AA:lta eikä kukaan oikeasti välissä mittaile mitään. AA:lla taitaa olla perinteenä että netissä ilmoitellaan lukemat miten sattuu, ainakin siltä vaikuttaa kun nyt useampia keskusteluja olen maailmalta lukenut. Tosin eipä nuo muutkaan kauppiaat oikeilla tiedoilla tunnu pelaavan. 2017 vuonna nämä männät ja pytyt ostin Mahlena ja paketista löytyi sitten AA:ta. Sain sitten 50 punnan hyvityksen. Edited March 15, 2021 by KimmoH Quote
hpa Posted March 16, 2021 Posted March 16, 2021 Ulrich Eckstein mainostaa ebaykaupassaan tasapäisiä ja montullisia 94 mm bussin sylinteri-mäntäsarjoja.Onko totta vai ei? Quote
mikko k Posted March 17, 2021 Posted March 17, 2021 JE:ltä saa just sellaiset männät kun haluaa. Quote
KimmoH Posted March 17, 2021 Author Posted March 17, 2021 Ulrichin kamat näyttää kuvausten perusteella olevan samoja AA:n tuotteita ja vielä eri mitoilla mitä muualla ilmoitetaan 😄 En usko ennenkuin itse pääsen mittaamaan 😉 Joo.... Oottelen vielä AA:n kaverin vastausta, lupasi tsekata mitat mulle. Tosin en usko sittenkään vielä.... Quote
kari kittilä Posted March 17, 2021 Posted March 17, 2021 Ootko täältä kattonut tai kysyny? http://www.german-performance-parts.be/index.php?item=&action=page&group_id=10000065&lang=EN Quote
arvuuttaja Posted March 17, 2021 Posted March 17, 2021 On 9/23/2020 at 10:17 AM, arvuuttaja said: Mitä jos kokeilisi jtn kevyempää settiä eri kampikulmalla olevaa.. Quote
arvuuttaja Posted March 17, 2021 Posted March 17, 2021 (edited) Poistaisi sen 10ml vaikka palotilasta. Edited March 18, 2021 by arvuuttaja Quote
KimmoH Posted March 18, 2021 Author Posted March 18, 2021 12 hours ago, kari kittilä said: Ootko täältä kattonut tai kysyny? http://www.german-performance-parts.be/index.php?item=&action=page&group_id=10000065&lang=EN Mulla on yks Mahlen setti tuolla ajokoneessa ja niissä on 15cc palotilat. Lisäksi silloin kun ne hommasin, niin oli eri tuotantoerästä puolet männistä ja painoerot aika hurjat. Ei kehtaa alkaa niidenkään kanssa alkaa enää kikkailemaan. Tuossa muutama vuosi sitten yritin yhdet Mahlet tilata varastoon ja paketissa tuli sitten AA:ta samalla tuotekoodilla, kun Mahlea ei enää kuulemma ollut. Tällaisissa tilanteissa se kivijalka kauppa olisi ihan kiva, mistä voisi hyllystä omin käsin valita sopivat osat. 11 hours ago, arvuuttaja said: Poistaisi sen 10ml vaikka palotilasta. Joo, tää ois se helpoin tie. Kansia jo kertaalleen höylättiin muun koneistuksen yhteydessä mutta ei näköjään tarpeeksi. Oma moka, olis pitänyt niputtaa kannet sen verran kasaan että olisi voinut mitata ennen koneistamokeikkaa. Luotin edellisten 1800 kansieni mittoihin ja oikaisin :( Pitää nyt tuumailla ihan rauhassa, ei tässä hätää ole. Kesäksi on auto toimivalla koneella jo valmiina ja tätä konetta ehtii askartelemaan ajan kanssa. Quote
ajomies Posted March 21, 2021 Posted March 21, 2021 Sylinteriputkea lyhyemmäksi ja männän päästä samanverran, niin kyllä se kuoppa siitä pienenee Quote
KimmoH Posted March 27, 2021 Author Posted March 27, 2021 Niputin nyt kuitenkin vakio männillä, kun ei nopsaan löytynyt parempaakaan. Pääsee testailemaan venttiilikoneistoa ja muutenkin taidan näillä rojuilla ajaa nokan sisään. Sisäänajon jälkeen katsotaan miltä päästöpuoli näyttää ja jos menee päästöistä läpi, niin sitten viritellään lisää... 1 Quote
KimmoH Posted March 30, 2021 Author Posted March 30, 2021 (edited) Sunnuntaina nysväilin unohduspellit ja suojaputket paikoilleen. Mallailin vähän näitä "tuntemattoman valmistajan" swivel feet säätöruuvejakin. Onneksi en vielä hankkinut niitä vasemman munuaisen hintaisia Porschen säätöruuveja 😄 Odotettavissa kyllä oli että vipoista joutuu poistamaan materiaalia mutta nämä ruuvit olivat lisäksi niin pitkät että kolisevat venakoppiin. Täytynee hommata vielä yhdet vakio 8mm säätöruuvit ja tehdä alkuun niillä mittailuja. Edited March 30, 2021 by KimmoH Quote
KimmoH Posted April 9, 2021 Author Posted April 9, 2021 Tänään ohjelmassa oli venttiilikoneiston koekasaus ja vähän geometrian mittailuja. Toistaiseksi vaikuttaisi siltä että tönäreiden mitta olisi aika hyvin hoodeilla mutta piti tilata vielä nippu shimmejä niin saa vähän hiplattua pukkien korkeuksia ennenkuin tehdään suurempia päätöksiä tönäreiden suhteen. Kevyemmät ja alumiiniset tönärit kyllä tekisi mieli laittaa, nämä testi tönärit on nyt ihan perus terästönärit mitkä painavat enemmän kuin nelkun orggis tönärit mitkä tässä tapauksessa jäivät liian lyhyiksi. Quote
KimmoH Posted April 17, 2021 Author Posted April 17, 2021 Nää tikut ois mitaltaan just optimaaliset mutta painoa on liikaa, orggis tikut on sellaiset 30 grammaa kevyemmät joten ainakin sen verran voisi laihduttaa. Mitkähän olis hyvät lyhennettävät aluminiitikut.... Pieperiltä saapui swivel foot säätimet. Näitä on ainakin maailmalla laadukkaiksi kehuttu ja oli nää käsissäpyöritellenkin vakuuttavampi esitys kuin ne nimettömät säätöruuvit millä aiemmin koesovittelin. Lisäksi nämä Pieperin tuotokset ovat lyhyemmät joten venakoppa kosketuksista pääsee näillä eroon verrattuna halpakopioihin. 1 Quote
KimmoH Posted April 17, 2021 Author Posted April 17, 2021 (edited) No tässä oon just tunnin arponut että mitä kehtaan näistä sulle tarjota 😉 Laittelen viestiä. Edited April 17, 2021 by KimmoH Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.