Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Posted (edited)

Ykkösen säätöruuveille ehdin tänään askartelemaan vippoihin tilaa.

 

IMG_5262.thumb.jpeg.6beaf793c4d1840e235e0e2d9d0323db.jpeg

 

Nyt mahtuu liikkumaan. Kolme paria olisi vielä jäljellä...

 

IMG_5261.thumb.jpeg.f9412b1a35e276272fb6580873ce3747.jpeg

Edited by KimmoH
  • 2 weeks later...
Posted

Nonni, nyt olis lähes puolta kevyemmät alutönärit. Vielä pitäisi sipaista reilu 20mm pituudesta pois. Jospa tää nyt lähtis taas etenemään...

 

IMG_5375.thumb.jpeg.a798cb0297daee9a0bb9381f2925ea5c.jpeg

Posted (edited)

Nyt olisi kaikki 1700:sen vipat viritelty kuntoon ja 7mm tassumallin säätöruuvit mahtuvat elämään ilman ongelmia. Dokumentoidaan vielä painonsäästö 1700cc vipat Pieperin norsuntassulla vs. 2000cc vipat orggis 10mm säätöruuveilla. Tönäreistä on vielä tulossa sellaiset reilu 20 grammaa säästöä verrattuna orggis 2 litraisen alutönäreihin.

 

IMG_5388.thumb.jpeg.07b215e600d93360002e453ded9e820e.jpeg

Edited by KimmoH
  • 2 weeks later...
Posted

Aika mennyt ilmajäähyillä ajellessa joten ei ole taas talliin hetkeen ehtinyt 😉 Tänään nytkähti tämä projekti kuitenkin pikkuisen. Tönärit olisi nyt pätkitty oikeaan mittaan ja painonsäätöäkin tuli samalla ihan kivasti vakio tönäreihin verrattuna, 23 grammaa katosi per tanko.

 

 IMG_5643.thumb.jpg.cbefa35636dfc2c706ed6b1390ec2f52.jpg

 

IMG_5644.thumb.jpg.f3fe4e17b12ea778e2136eea39fb84c4.jpg

 

  • Like 1
Posted

Katos vain, siellä ne nyt olis swivel foot säätöruuvien ja kiinteiden spacereiden kera. Venttiilit säädetty ja loppuhan olisikin tuosta vain niks-naks-osat kiinni ja kovaa ajoa 😄

 

IMG_5645.thumb.jpeg.7a2404abdc36afdc63863312d53a2fca.jpeg

 

IMG_5649.thumb.jpeg.058b5190d4e968aff8154a61e85a95df.jpeg

Posted

Toivottavasti eivät ota venttiilikoppiin kiinni kun ruuvit ovat noin pitkät, tarkista ettei startatessa ala kopat "tanssimaan", siellä ei nimittäin paljon ylimääräistä korkeutta ole

Posted (edited)

Nää Pieperin ruuvit on lyhemmät kuin "normaalisti" swivel footeissa, ainakin teoriassa pitäisi mahtua vakio koppien sisään. 

Edited by KimmoH
Posted

ja sinne ne mahtui kuten olin laskenutkin 😄 Ei kyllä yhtään pidemmät saisi säätöruuvit olla. Olis nuissa ollut varaa vähän sipaista päästäkin pois jos oikein tiukille olisi mennyt.

 

BD8A2988-D730-408C-B58A-B58458220171.thumb.jpeg.1859f10ba96661120553398df5824f50.jpeg

Posted

Jäähypellit pääpiirteittäin kasassa ja kaasarit ruuvattu paikoilleen. Nyt uupuis lämmönvaihtimille tulevat lisäpuhaltimen putket eli nuo mitkä tulee tuosta jäähypeltien läpi konehuoneen puolelle molemmin puolin. Omassa hyllyssä olin sitten hillonnut vuosia jotain ihan väärän moottorin putkia 😄 ja kasaus pysähtyi nyt tähän kun lämmönvaihtimia ei kehtaa ruuvata kiinni ennen nuita putkia.

 

IMG_5700.thumb.jpeg.b25fcaeeb6fd7388a4aa59b7aeb3f46a.jpeg

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Alle tulevat jäähypellit ja takakannake saivat väriä pintaan.

 

IMG_5923.thumb.jpeg.1c283c3f0c3f52a4415a5b7c52186547.jpeg

 

Ilmanputsari huutelis vielä vasemmanpuolen pitsa slicea... 

 

IMG_5993.thumb.jpeg.4007e13d3be426c4f4f7472fba824803.jpeg

 

Vasemmalle löytyi pakasta vedetty uusi lämpöputki, oikea puoli olisi edelleen hakusassa

 

IMG_6226.thumb.jpeg.6860b3ca8c0de89cdb51496b8de2d44d.jpeg

 

ja sit tuli suunnitelmiin muutos 😄 Bussissa tuntuu tuo reilu 6 vuotta sitten kasattu nelkku pelaavan niin nätisti, että taidankin Bajattaa tämän koneen joten bussihilppeet paketoidaan hyllyyn odottamaan. Jos alkaisi nykertämään omia off-road pakosarjoja, ei kehtaa nuita iskemättömiä bussin lämmönvaihtimia sotkea sisäänajossa.

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Eilen tuli jostain yllätysmotivaatio ja ruuvasin koneesen lämmönvaihtimet ja putken kiinni. Tänään ottaa päräytin ekat savut, kun sain bensaa ja toimivan akun tontille. Laakista käyntiin, nokka ajettu sisään ja aika hyvältä vaikuttaisi. Tulee liikuttamaan bajaa ihan kivasti 😜 Seuraavaksi takempaa askartelua kaasareiden ja sytkän kanssa. Tuli tässä samalla testattua tuo talvella rempattu kärjellinen jakajakin, näyttäisi toimivan sekin.

 

Speksit lyhyesti: Type 4 2000cc, cheater nokka, 1800 isovena kannet reilusti avarretuilla pakokanavilla, 1700:sen keinut Thorsten Pieperin swivel foot säätöruuveilla, isommiksi modatut orggis Solexit

 

Youtubessa liikkuvaa kuvaa ja kuuluvaa ääntä

Posted

Kärkijakajan tilalle tipautin Pertronixilla varustetun kärjettömän. Tyhjäkäyntipiirin vanha solenoidi oli jumissa ja sen kun vaihtoi toiseen niin jo löytyi tyhjäkäyntikin. Pikainen säätö kaasareille ja taas pörisee mukavammin 😉

 

Ääntä ja kuvaa Youtubessa

 

Kun tulis sadepäivä, niin vois tsekata venttiilien säädöt ja sitten alkaa vaihtamaan baja peltejä lohkon ympärille. Puhallinkoppakin pitäisi vaihtaa toisen väriseen, vielä kun keksisi minkä värisen peräpään bajaan haluaa...

  • Like 1
  • 4 years later...
Posted (edited)

Jatketaampa tätä. Tää kone taitaa olla kirottu. Olisko kymmenkunta tuntia pyöritetty nykyisellä kokoonpanolla, muutamia kymmeniä kilsoja ajettu ja viikonloppuna porsi sitten kaasareiden säätösession päätteeksi. Nelosen ja kolmosen imuvenat jumiin ja nelosen imuvippa murtui. 

 

Joko ohjurit olivat liian piukat ja tarpeeksi lämmettyään venttiilit jumiin ja kohtasivat männät tai sitten enemmän kierroksia annettaessa venttiilit kohtasivat männät, menivät mutkalle ja sitten jumiin.  Särki se nyt kuitenkin on.

 

image.jpeg.9fdf3628e6f6ea104a41c6587dadf29e.jpeg

 

image.jpeg.082de7e01962d4fd7e78e864d08c4d3e.jpeg

 

image.jpeg.2f34ecae08da29d1fd9733c7466dcd66.jpeg

 

image.jpeg.2bb2393a782870d889804dd571104341.jpeg

 

Konetta purkaessa huomasin että kaikki tönärit olivat nostajien päästä kuluneet huomattavasti. Jos ei olisi venttiilit leiponeet, niin tarpeeksi pitkälle kun olisi ajanut niin nuo tönärien päät olisivat kadonneet taivaan tuuliin.

Tönärit olivat Cip1:ltä aikoinaan ostetut (C12-4054 - ALUMINUM PUSH ROD SET - 3/8 INCH DIA. CUT TO LENGTH SET OF 8 - ALL 1600CC BEETLE STYLE ENGINES / BUS 17-2000CC) ja speksien mukaan sopivat mutta eivät näköjään kestäneet. Kyseistä settiä ei näytä enää olevan kaupan listoilla joten olisiko ollut alunperinkin sutta ja sekundaa. Kuvassa alapää ja yläpää, kaikki neljä tönäriä kulunut samalla tavalla. 

 

image.jpeg.609bbcede07fdc511eb9267f4260ae0e.jpeg

 

image.jpeg.9960111ee2a464a08838391d0c78371a.jpeg

 

Koneesta kun laskin öljyt pois niin oli sen verran kimallusta ja harmaata sakkaa että koko kone menee jälleen kerran purkuun ja aloitetaan alusta. 

 

Jos jotain positiivista, niin nostajat olivat priimakuntoiset, ei päällepäin huomaa että olisi ajettu ollenkaan. Kaikki muu taitaakin sitten mennä uusiksi 😂

 

Edited by KimmoH
Posted

Kone tipautettu pois ja tuumailtu tarkemmin mitä tapahtui. 

 

image.jpeg.b32698723a670898b7f0cc3f8d74d0cc.jpeg

 

Kyllä lopputulema taitaa olla se että tämä vaurio olisi vältetty jäykemmillä venttiilinjousilla. Tässähän on hätäisempi nokka joten ei tainnut vakio jouset pysyä mukana kuin rauhallisessa ajossa. Tarkemmin kun tätä mietin niin tuo puutuminen tapahtui yhden kovemman kiekaisun jälkeen, samalla pyörähti myös laturin hihna pois urastaan. Kaasarit kun alkoivat lähestyä oikeita säätöjä niin alkoi ottamaan herkemmin kierroksia. Natsaisi sytkäjärjestykseenkin vai päätelinkö oikein, nelonen porsi ensin ja sitten kolmonen ja sit hyytyikin sen verran että toinen puoli säästyi vaurioilta. 

 

Nelosen imu on pidemmällä auki ja vääntynyt. Kolmonen on vääntynyt myös männän kanssa kohtaamisesta mutta vähemmin vaurioin. Katsotaan vieläkö näistä saisi ajokannet. Hyllyssä on onneksi odottamassa muutama pari valmiiksi rempattujakin kansia joten projekti ei tähän kaadu. 

 

image.jpeg.5aba1cc2d2da8a5c358e58d20bc6714e.jpeg

 

Liian laihalla tämä ei ole käynyt, tulpat olivat nätin ruskeat ja säätöjen aikana A/F mittarinkin lukemat tukisivat tätä teoriaa. 

 

Mutta sitten muihin vastaan tulleisiin ongelmiin. Kytkinkopan pohjalta löytyi öljyä. 

 

image.jpeg.23250cb0b265bbd02730e0a0d44760fa.jpeg

 

Taka stefa oli kyllä pitänyt mutta öljy oli luikerrellut tuolta vauhtipyörän keskeltä. Pulttien alla ollut peltiprikka oli aivan märkä, samoin jokainen pultti kantansa alta. Ilmeisesti tuo vanha vauhtis ei enää tiivisty tarpeeksi O-renkaallaan kampuraan. Tuolta oli sitten roiskuttanut kytkinlevyn kosteaksi eli menee kytkinlevykin uusiksi ja pitää parempi vauhtiskin hommata. 

 

image.jpeg.a8bef7457c3649450c3ffd072d0d5b71.jpeg

 

image.jpeg.8a4989563681d5ebad7d5d429340d041.jpeg

 

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...