KimmoH Posted April 25, 2021 Author Posted April 25, 2021 (edited) Ykkösen säätöruuveille ehdin tänään askartelemaan vippoihin tilaa. Nyt mahtuu liikkumaan. Kolme paria olisi vielä jäljellä... Edited April 25, 2021 by KimmoH Quote
KimmoH Posted May 4, 2021 Author Posted May 4, 2021 Nonni, nyt olis lähes puolta kevyemmät alutönärit. Vielä pitäisi sipaista reilu 20mm pituudesta pois. Jospa tää nyt lähtis taas etenemään... Quote
KimmoH Posted May 7, 2021 Author Posted May 7, 2021 (edited) Nyt olisi kaikki 1700:sen vipat viritelty kuntoon ja 7mm tassumallin säätöruuvit mahtuvat elämään ilman ongelmia. Dokumentoidaan vielä painonsäästö 1700cc vipat Pieperin norsuntassulla vs. 2000cc vipat orggis 10mm säätöruuveilla. Tönäreistä on vielä tulossa sellaiset reilu 20 grammaa säästöä verrattuna orggis 2 litraisen alutönäreihin. Edited May 7, 2021 by KimmoH Quote
KimmoH Posted May 18, 2021 Author Posted May 18, 2021 Aika mennyt ilmajäähyillä ajellessa joten ei ole taas talliin hetkeen ehtinyt 😉 Tänään nytkähti tämä projekti kuitenkin pikkuisen. Tönärit olisi nyt pätkitty oikeaan mittaan ja painonsäätöäkin tuli samalla ihan kivasti vakio tönäreihin verrattuna, 23 grammaa katosi per tanko. 1 Quote
KimmoH Posted May 18, 2021 Author Posted May 18, 2021 Katos vain, siellä ne nyt olis swivel foot säätöruuvien ja kiinteiden spacereiden kera. Venttiilit säädetty ja loppuhan olisikin tuosta vain niks-naks-osat kiinni ja kovaa ajoa 😄 Quote
ajomies Posted May 18, 2021 Posted May 18, 2021 Toivottavasti eivät ota venttiilikoppiin kiinni kun ruuvit ovat noin pitkät, tarkista ettei startatessa ala kopat "tanssimaan", siellä ei nimittäin paljon ylimääräistä korkeutta ole Quote
KimmoH Posted May 19, 2021 Author Posted May 19, 2021 (edited) Nää Pieperin ruuvit on lyhemmät kuin "normaalisti" swivel footeissa, ainakin teoriassa pitäisi mahtua vakio koppien sisään. Edited May 19, 2021 by KimmoH Quote
KimmoH Posted May 19, 2021 Author Posted May 19, 2021 ja sinne ne mahtui kuten olin laskenutkin 😄 Ei kyllä yhtään pidemmät saisi säätöruuvit olla. Olis nuissa ollut varaa vähän sipaista päästäkin pois jos oikein tiukille olisi mennyt. Quote
KimmoH Posted May 21, 2021 Author Posted May 21, 2021 Jäähypellit pääpiirteittäin kasassa ja kaasarit ruuvattu paikoilleen. Nyt uupuis lämmönvaihtimille tulevat lisäpuhaltimen putket eli nuo mitkä tulee tuosta jäähypeltien läpi konehuoneen puolelle molemmin puolin. Omassa hyllyssä olin sitten hillonnut vuosia jotain ihan väärän moottorin putkia 😄 ja kasaus pysähtyi nyt tähän kun lämmönvaihtimia ei kehtaa ruuvata kiinni ennen nuita putkia. 1 Quote
KimmoH Posted May 26, 2021 Author Posted May 26, 2021 Toissa talvena tuli harrastettua nelkun termareiden kunnostusta ja yksi sattui vielä löytymään hyllystä. Quote
KimmoH Posted June 19, 2021 Author Posted June 19, 2021 Alle tulevat jäähypellit ja takakannake saivat väriä pintaan. Ilmanputsari huutelis vielä vasemmanpuolen pitsa slicea... Vasemmalle löytyi pakasta vedetty uusi lämpöputki, oikea puoli olisi edelleen hakusassa ja sit tuli suunnitelmiin muutos 😄 Bussissa tuntuu tuo reilu 6 vuotta sitten kasattu nelkku pelaavan niin nätisti, että taidankin Bajattaa tämän koneen joten bussihilppeet paketoidaan hyllyyn odottamaan. Jos alkaisi nykertämään omia off-road pakosarjoja, ei kehtaa nuita iskemättömiä bussin lämmönvaihtimia sotkea sisäänajossa. 1 Quote
KimmoH Posted August 5, 2021 Author Posted August 5, 2021 Eilen tuli jostain yllätysmotivaatio ja ruuvasin koneesen lämmönvaihtimet ja putken kiinni. Tänään ottaa päräytin ekat savut, kun sain bensaa ja toimivan akun tontille. Laakista käyntiin, nokka ajettu sisään ja aika hyvältä vaikuttaisi. Tulee liikuttamaan bajaa ihan kivasti 😜 Seuraavaksi takempaa askartelua kaasareiden ja sytkän kanssa. Tuli tässä samalla testattua tuo talvella rempattu kärjellinen jakajakin, näyttäisi toimivan sekin. Speksit lyhyesti: Type 4 2000cc, cheater nokka, 1800 isovena kannet reilusti avarretuilla pakokanavilla, 1700:sen keinut Thorsten Pieperin swivel foot säätöruuveilla, isommiksi modatut orggis Solexit Youtubessa liikkuvaa kuvaa ja kuuluvaa ääntä Quote
KimmoH Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Kärkijakajan tilalle tipautin Pertronixilla varustetun kärjettömän. Tyhjäkäyntipiirin vanha solenoidi oli jumissa ja sen kun vaihtoi toiseen niin jo löytyi tyhjäkäyntikin. Pikainen säätö kaasareille ja taas pörisee mukavammin 😉 Ääntä ja kuvaa Youtubessa Kun tulis sadepäivä, niin vois tsekata venttiilien säädöt ja sitten alkaa vaihtamaan baja peltejä lohkon ympärille. Puhallinkoppakin pitäisi vaihtaa toisen väriseen, vielä kun keksisi minkä värisen peräpään bajaan haluaa... 1 Quote
KimmoH Posted Monday at 03:42 PM Author Posted Monday at 03:42 PM (edited) Jatketaampa tätä. Tää kone taitaa olla kirottu. Olisko kymmenkunta tuntia pyöritetty nykyisellä kokoonpanolla, muutamia kymmeniä kilsoja ajettu ja viikonloppuna porsi sitten kaasareiden säätösession päätteeksi. Nelosen ja kolmosen imuvenat jumiin ja nelosen imuvippa murtui. Joko ohjurit olivat liian piukat ja tarpeeksi lämmettyään venttiilit jumiin ja kohtasivat männät tai sitten enemmän kierroksia annettaessa venttiilit kohtasivat männät, menivät mutkalle ja sitten jumiin. Särki se nyt kuitenkin on. Konetta purkaessa huomasin että kaikki tönärit olivat nostajien päästä kuluneet huomattavasti. Jos ei olisi venttiilit leiponeet, niin tarpeeksi pitkälle kun olisi ajanut niin nuo tönärien päät olisivat kadonneet taivaan tuuliin. Tönärit olivat Cip1:ltä aikoinaan ostetut (C12-4054 - ALUMINUM PUSH ROD SET - 3/8 INCH DIA. CUT TO LENGTH SET OF 8 - ALL 1600CC BEETLE STYLE ENGINES / BUS 17-2000CC) ja speksien mukaan sopivat mutta eivät näköjään kestäneet. Kyseistä settiä ei näytä enää olevan kaupan listoilla joten olisiko ollut alunperinkin sutta ja sekundaa. Kuvassa alapää ja yläpää, kaikki neljä tönäriä kulunut samalla tavalla. Koneesta kun laskin öljyt pois niin oli sen verran kimallusta ja harmaata sakkaa että koko kone menee jälleen kerran purkuun ja aloitetaan alusta. Jos jotain positiivista, niin nostajat olivat priimakuntoiset, ei päällepäin huomaa että olisi ajettu ollenkaan. Kaikki muu taitaakin sitten mennä uusiksi 😂 Edited Monday at 03:48 PM by KimmoH Quote
KimmoH Posted Tuesday at 04:54 PM Author Posted Tuesday at 04:54 PM Kone tipautettu pois ja tuumailtu tarkemmin mitä tapahtui. Kyllä lopputulema taitaa olla se että tämä vaurio olisi vältetty jäykemmillä venttiilinjousilla. Tässähän on hätäisempi nokka joten ei tainnut vakio jouset pysyä mukana kuin rauhallisessa ajossa. Tarkemmin kun tätä mietin niin tuo puutuminen tapahtui yhden kovemman kiekaisun jälkeen, samalla pyörähti myös laturin hihna pois urastaan. Kaasarit kun alkoivat lähestyä oikeita säätöjä niin alkoi ottamaan herkemmin kierroksia. Natsaisi sytkäjärjestykseenkin vai päätelinkö oikein, nelonen porsi ensin ja sitten kolmonen ja sit hyytyikin sen verran että toinen puoli säästyi vaurioilta. Nelosen imu on pidemmällä auki ja vääntynyt. Kolmonen on vääntynyt myös männän kanssa kohtaamisesta mutta vähemmin vaurioin. Katsotaan vieläkö näistä saisi ajokannet. Hyllyssä on onneksi odottamassa muutama pari valmiiksi rempattujakin kansia joten projekti ei tähän kaadu. Liian laihalla tämä ei ole käynyt, tulpat olivat nätin ruskeat ja säätöjen aikana A/F mittarinkin lukemat tukisivat tätä teoriaa. Mutta sitten muihin vastaan tulleisiin ongelmiin. Kytkinkopan pohjalta löytyi öljyä. Taka stefa oli kyllä pitänyt mutta öljy oli luikerrellut tuolta vauhtipyörän keskeltä. Pulttien alla ollut peltiprikka oli aivan märkä, samoin jokainen pultti kantansa alta. Ilmeisesti tuo vanha vauhtis ei enää tiivisty tarpeeksi O-renkaallaan kampuraan. Tuolta oli sitten roiskuttanut kytkinlevyn kosteaksi eli menee kytkinlevykin uusiksi ja pitää parempi vauhtiskin hommata. Quote
select Posted Wednesday at 01:23 PM Posted Wednesday at 01:23 PM Ei sitten ollut sellaiset siniset venttiilinjouset tuossa kokoonpanossa?😅 3 Quote
KimmoH Posted 21 hours ago Author Posted 21 hours ago (edited) Oil relief valven (nyt on taas oikosulku, mitähän tää oli suomeksi) mutteri on sitten tarrannut ihan oikeasti kiinni. Mulla on näitä varten ollut sellainen morasta tehty työkalu eli puukosta terä poikki ja se natsaa tuohon hahloon kivasti ja puukon kahva passaa käteen mutta nyt katkesi puukosta terä ja pari muutakin työkalua meni murusiksi kun tätä yritin avata. Vinkkejä mistä tuohon oikeasti sopiva järeämpi työkalu vai käytänkö koneistamolla irroituksessa ? EDIT: joku tällainen olisi varmaan passeli mutta mistäpä tällainen hylsy ? Edited 21 hours ago by KimmoH Quote
MU Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago Tuurnalla lähtisin naputtelemaan tulpan toisesta reunasta. Ja tälläiset laittaisin tilalle: https://www.csp-shop.com/en/engine/plug-screw-for-oil-piston-115-431-025-30859a.html Quote
KimmoH Posted 20 hours ago Author Posted 20 hours ago Iskumeisselillä jo aiemmin yhden talttapään murustelin käsiin ja tuurnallakin paukutin menemään mutta ei hievahdakkaan :( Jahka toi joskus aukeaa, niin tilalle tulee tosiaan toi CSP:n kuusiokoloversio. Quote
ovaaliheppu Posted 19 hours ago Posted 19 hours ago Kuumailmapuhallinta ensin, se on kummasti helpottanu noiden kanssa. Quote
Tutkija Posted 19 hours ago Posted 19 hours ago Vasaralla ens suoraa iskua päähän ennenkuin yrität mitään,löystyttää yllättävän hyvin kiinni jumahtaneita kierteitä. 1 Quote
metake Posted 18 hours ago Posted 18 hours ago Hitsaat M10 mutterin tuohon tulppaan reiästään kiinni, niin lämpö tekee tehtävänsä ja mutterista on helppo vääntää tulppa irti. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 2 Quote
KimmoH Posted 10 hours ago Author Posted 10 hours ago Lämpöäkin tälle jo eilen annoin, samoin vasaraa. Kaikki normi kikat on jo kokeiltu. Tuo mutterin hitsaaminen on ainut mitä en lähtenyt tekemään kun en halunnut tuhota tuota tulppaa. Tuollainen leveä talttapäähylsy kun löytyisi jostain mikä natsaisi just hahloon niin sitten saisi varmaan pitkällä vääntimellä nitkautettua sen verran että lähtisi liikkeelle. Pitää varmaan itse askarrella tuollainen kun ei lähikaupoissa tunnu olevan mitään tarjolla. Quote
ovaaliheppu Posted 9 hours ago Posted 9 hours ago (edited) 19mm Amazon.com: 1/2-inch Drive Slotted Screwdriver Bit Socket/Drag Link Socket, 3/4" Width x 0.115" Thickness Tip, Heat-Treated Cr-Mo Alloy Steel : Tools & Home Improvement 24mm 1/2-inch Drive Slotted Screwdriver Bit Socket/Drag Link Socket, 15/16" Width x 0.154" Thickness Tip, Heat-Treated Cr-Mo Alloy Steel - Amazon.com 30mm 1/2-inch Drive Slotted Screwdriver Bit Socket/Drag Link Socket, 1-3/16" Width x5/32" Thickness Tip, Heat-Treated Cr-Mo Alloy Steel - Amazon.com Stanley Proto J5444A 12-asemapistorasia, Vedä Link Suomi | Ubuy Hetken odottelulla saa, en muista ikinä tän kokosia nähneeni missään työkalukaupassa kotimaassa. Toki akun kennokorkin avaimia on tota kokoluokkaa yleensä ruuvimeisselimallia tai T kahvalla mutta tuskin kestää tuota kääntää. Tuli vielä mieleen paineilmataltta, sarjoissa on aikalailla tohon sopiva piikkausterä, saisko sillä pärinää ja jollain tolkuttomilla lukkopihdeillä varresta kääntää, tai hitsaa siihen jonku tangon josta kääntää Edited 9 hours ago by ovaaliheppu Quote
KimmoH Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago (edited) 20mm olisi maks leveys ja 2mm hahlo. Taitaa nuissa linkatuissa mennä kaikissa vähintään kärjen paksuus yli, jos nyt tuumat oikein laskin. Olisi tosiaan kiva saada hyllyyn ihan oikeasti tarpeeseen sopiva työkalu. Vituttaa aina kun menee takomiseksi, säätämiseksi tai muuten vain kikkailuksi/kyläseppäilyksi kun ei ole sopivaa työkalua. Tää kotimaasta tilattavissa oleva Hatzetin hylsy taitaisi osua kaikista lähimmäksi https://tttools.fi/hazet-ruuvitalttahylsy-1-2 Kennokorkin avaimenkin jo ehdin eilen todeta toimimattomaksi 😅 Myös paineilmataltta on jo kokeiltu, on aavistuksen liian pieni hahloon ja pyörähtää pois jos yrittää vähänkään vääntää. Myös pari erikokoista talttaa on muutenkin kokeiltu ilman haluttua lopputulosta. Yleensä tää tulppa on lähtenyt lähes sormin pyöritellen kaikista koneistani irti mutta nyt ihan selkeästi lohko on keskisormi pystyssä allekirjoittanutta kohtaan. Edited 8 hours ago by KimmoH 1 Quote
mikan Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago CSP:ltä vaan uusi tulppa tilalle. Kuten metake kirjoitti, niin hitsaa siihen jumittuneeseen mutteri kiinni isolla virralla. Turha kait tuota on enempää arpoa. Quote
DOODAH Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago vasaralla kops, isoin ruuvari johon saa 17mm lenkin, olkapäällä painaa samalla kun vääntää, jokainen lähtee Quote
KimmoH Posted 1 hour ago Author Posted 1 hour ago 3 hours ago, DOODAH said: vasaralla kops, isoin ruuvari johon saa 17mm lenkin, olkapäällä painaa samalla kun vääntää, jokainen lähtee Ehkä IsoDee muttei mun voimilla 😅 Tein vielä yhden työkalun ja ei tuota hahlosta saa ehjänä saa mitään väännettyä. Palasin vielä kertaalleen tuurnaan ja tarpeeksi kauan kun paukutti, niin lopulta se nytkähti liikkeelle. Olipa saatanan piukassa. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.