Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Ohjureiden lisäksi toisen kannen venttiilinjouset olivat roskis kamaa. Samoin venttiilit lentävät roskikseen. Omasta hyllystä löytyi onneksi hyvät jouset ja muut hilut.

Kansista on saanut korjata lähes kaikki kierteet ja osan pinnapulteista. No, ei tää nyt yllärinä tullut vaikka kansia myytiinkin "pulttaa kiinni ja kovaa ajoa" tyyliin 😄

 

 

IMG_3038.jpeg.6b6b453c0e9fcd925bc8052b16cdd190.jpeg

Link to comment

Sovittelin hyllyssä odotelleet NOS lämmönvaihtimet kansiin. Tunti nysväystä ja hiontaa, sinne ne lopulta istuivat nätisti. Samalla paljastui taas yksi kyläseppäpinnapultti pakopuolelta. Päällepäin näytti ihan hyvälle mutta siellähän olikin oikeasti M8 pinnapultti M9 reiässä 🤦‍♂️

 

IMG_3040.thumb.jpeg.fab6198248d3c485986d3047cd3da817.jpeg

 

Vielä imupuolen sekalaiset pinnapultit vaihtoon. Sit odotellaan kuivaa päivää että pääsis puhaltamaan lämmönvaihtimista pintaruskeuden pois ja uutta väriä pintaan.

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

ehkä tyhmä kysymys mutta mitä hyötyä muotoilla noin voimakkaasti ohjurin tuentaa jos käytät alkuperäisiä lämmönvaihtimia? Nehän ovat aika onnettoman pienellä halkaisijalla... 411/teollisuusmoottori vähän isompi mutta kuvassa bussin vaihtimet

Link to comment
10 hours ago, Anssi said:

ehkä tyhmä kysymys mutta mitä hyötyä muotoilla noin voimakkaasti ohjurin tuentaa jos käytät alkuperäisiä lämmönvaihtimia? Nehän ovat aika onnettoman pienellä halkaisijalla... 411/teollisuusmoottori vähän isompi mutta kuvassa bussin vaihtimet

 

Tää on mulle ihan uus aluevaltaus ja mennään isojenpoikien ohjeistuksen avulla 😉 Nyt pakopuoli on yhtä iso kuin lämmönvaihtimien putket, pattien kanssa oltiin ehkä puolessa ja jäi tuonne reilusti materiaalia tukemaan ohjuria. Vielä pitää hieroa pikkuisen pakosarjoja pakoaukkojen suhteen jahka postipoika kiikuttaa pidemmät vingunterät. Siellä puolella on pari  porrasta siloiteltavana. 

 

411/teollisuusmoottorin isommalla halkaisijalla olevat putket olikin uusi tieto. Hulkkiin tein pakosarjat 411/412 lämmönvaihtimista ja ne oli kyllä ihan samalla putkikoolla kuin mun muutkin lämmönvaihtimet. 

Link to comment
  • 1 month later...

Tää ei oikein ole edennyt. Eilen tuli koneistamolta soitto ja sieltähän löytyi vielä kolmen pakoseetin juuresta murtuma mikä menee pakoaukolle saakka. Näitä ei itse puusilmänä edes huomannut omassa tallissa. Lisäksi toisen kannen pakoohjurien reiät ovat kuluneet niin pirun isoiksi ettei niihin tahdo löytyä sopivia ohjureita. Jos jotain hyvää haetaan, niin imuohjurit olivat priimakunnossa eli tarvitse vaihtaa.

 

Pitää nyt koettaa etsiä vielä toiset kannet tai edes yksi ohjureiden osalta kohtuu kuntoinen mutta jos ei mitään löydy niin sitten lähdetään hitsaushommiin...

 

eBaystä sikana säkissä ostetut "Pulttaa kiinni ja aja"-kannet osoittautuivat lopulta sitten aivan paskoiksi 😞 Tää arpa ei voittanut.

 

tai no on sen verran edistystä tapahtunut että joulun välipäivinä puhalsin lämmönvaihtimet, sipaisin maalin pintaan ja paistoin värin pintaan.

 

IMG_3493.thumb.jpeg.ff0f248a9161f4ab919c94a8ac3ec06e.jpeg

 

IMG_3495.thumb.jpeg.6bead24551944806fdaaaceb00bd0cfe.jpeg

 

IMG_3610.thumb.jpeg.c8ef9551942f1a8a7bc30d8a33c2f1c6.jpeg

 

Edited by KimmoH
Link to comment
27 minutes ago, KimmoH said:

Tää ei oikein ole edennyt. Eilen tuli koneistamolta soitto ja sieltähän löytyi vielä kolmen pakoseetin juuresta murtuma mikä menee pakoaukolle saakka. Näitä ei itse puusilmänä edes huomannut omassa tallissa. Lisäksi toisen kannen pakoohjurien reiät ovat kuluneet niin pirun isoiksi ettei niihin tahdo löytyä sopivia ohjureita. Jos jotain hyvää haetaan, niin imuohjurit olivat priimakunnossa eli tarvitse vaihtaa.

 

Pitää nyt koettaa etsiä vielä toiset kannet tai edes yksi ohjureiden osalta kohtuu kuntoinen mutta jos ei mitään löydy niin sitten lähdetään hitsaushommiin...

 

eBaystä sikana säkissä ostetut "Pulttaa kiinni ja aja"-kannet osoittautuivat lopulta sitten aivan paskoiksi 😞 Tää arpa ei voittanut.

 

tai no on sen verran edistystä tapahtunut että joulun välipäivinä puhalsin lämmönvaihtimet, sipaisin maalin pintaan ja paistoin värin pintaan.

 

IMG_3493.thumb.jpeg.ff0f248a9161f4ab919c94a8ac3ec06e.jpeg

 

IMG_3495.thumb.jpeg.6bead24551944806fdaaaceb00bd0cfe.jpeg

 

IMG_3610.thumb.jpeg.c8ef9551942f1a8a7bc30d8a33c2f1c6.jpeg

 

Miksiköhän siihen isoksi mylvääntyneeseen ohjurin paikkaan ei vaan sorvata pronssista uusi ylikoko OD ohjuri ja sitten sille uusi sopiva ulkohalkasija oikealla rympillä kanteen.Saisi ainakin sen toisen kannen kuntoon. Jos ohjurit on yleensä edes paikoillaan on ylikoko OD ohjureita aika hyvin kaupan..itäboxereissa  tämä on tavan huttuu..Ohjurin reikiin jotka on hieman isoja tehdään BMW:n imu ohjureista helpoimmin muutaman satkun/reilun kympin ylikokoisia, niitä saa ainakin +0.20 ylikokoisia hyllyltä. Sitten kun se ohjuri jo tipahtaa itsekseen laattialle ja kannen potero on tiimasi/soikea tms. niin pronssi tanko sorviin ja 10 min. ja se ohjuri on siinä.Mutta varmasti siellä on sitten jotain muuta söttöä, kun näin perinteisesti ei edetä.

Link to comment

Joo, valmiit VW ylikoko ohjurit oli jo tiedossa ja nekin holahtaa tuosta toisen kannen pakopuolelta läpi tiputtamalla 😉 Kyllä tuon ohjuripuolen saavat tehtyä eivät sitä tekemättömänä pitäneet mutta katsotaan nyt vielä jos sattuisi korvaavia kansia löytymään ettei tarvitsisi lähteä hitsauksen tielle. 

 

EDIT: sopivat ylikoko ohjurit taisivat löytyä. Katsotaan minkälainen hintalappu hitsurilta tulee.... jos ei nyt satu murtumattomia korvaavia kansia löytymään...

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 2 weeks later...

Hitsurin tuomiota odotellessa koukkuun tarttui toisetkin 1800:sen isoventtiilikannet. 

 

IMG_3956.thumb.jpeg.a5423dea0b45b874a9d21a51ffb1afc1.jpeg

 

Putsaus ja tsekkaus.

 

IMG_3962.thumb.jpeg.c013184fa7bda7eb8293cfb06d9f6e59.jpeg

 

Yksi pakosarjan pinnapultti oli päästä poikki ja pois kun yritin ottaa, niin katkesi vielä kahteen kertaan 😞 Normaalistihan nämä meinaa tippua itsekseen pois mutta sitten kun yrität irroittaa, niin ei sitten millään 😄

 

IMG_3964.thumb.jpeg.ba3628cac33b1d5dd8a6a5952f32790a.jpeg

 

Muuten kannet olivat hyvässä kunnossa. Ilmeisesti näihin on joku joskus tehnyt venttiilirempan, kun paikoillaan oli lähes priimakuntoiset orggis VW venttiilit. Pako-ohjurit oli kyllä mielestäni vaihtokunnossa joten oliskohan näihin joskus vain vaihdettu venttiilit. Muuten ei ole taidettu venttiilien vaihdon/hinkuttelun jälkeen ajaa, niin puhdasta tuolla pakopuolella oli. 


IMG_3968.thumb.jpeg.825b09ef330f52ac2335aaee503ec61f.jpeg
 

Aamulla nakkasin nämäkin koneistamolle, saavat hieroa ainakin pakopuolen ohjurit speksien mukaisiksi ja irroittaa tuon katkeilevan pakopinnan.

 

Link to comment
4 hours ago, KimmoH said:

Hitsurin tuomiota odotellessa koukkuun tarttui toisetkin 1800:sen isoventtiilikannet. 

 

IMG_3956.thumb.jpeg.a5423dea0b45b874a9d21a51ffb1afc1.jpeg

 

Putsaus ja tsekkaus.

 

IMG_3962.thumb.jpeg.c013184fa7bda7eb8293cfb06d9f6e59.jpeg

 

Yksi pakosarjan pinnapultti oli päästä poikki ja pois kun yritin ottaa, niin katkesi vielä kahteen kertaan 😞 Normaalistihan nämä meinaa tippua itsekseen pois mutta sitten kun yrität irroittaa, niin ei sitten millään 😄

Jos tuollaisesta katkenneesta on vielä joku tumppi jäljellä niin siihen kun kiertää jatkomutterin ja sitten kansi kiinni jyrsimen pöytään ja tähtää istukassa olevan tuurnan sen (M8) jatkomutterin vapaareikään (mutterin sisään) jolloin saadaan linja sen pinnapultin keskiöön. Sitten vaan vapaareikä tuurnan tilalle vaikka 8 mm jyrsintappi ja sur sur se pinnan jämä jyrsitään alas, samalla voi seurata että tappi leikkaa pinnapultin tarkasti kierteiden pohjilta , eli on hyvin keskiössä. Sitten kun ollaan kannen tasossa vaihtaa vaikka kovametalli poran ja poraa vanhan pinnan läpi reiän ja jos meinaa kokeilla onko kierre vielä ehjä niin voi tehdä sopivan reiän kierretapille tai sitten poraa uuden reikäkoon joko helicoilille tai kierreholkille, esim. näin.

 

 

Link to comment

Nyt olisi plan B kannet valmiina. 1800cc isovenakannet, NOS venttiilein. 

 

IMG_4050.thumb.jpg.5f52e455a7e4b1972d790bc1672b035b.jpg

 

Pakoaukkojen osalta avatut, plan A, kannet lähtivät hitsurille ja ne on tarkoitus edelleen työntää tähän koneeseen. Nämä nyt valmistuneet kannet halusi sisäinen pussihousini säästää johonkin tulevaan projektiin 😉

 

Link to comment

Onko Kimmolla ulkoista jäähyä.. vai orkkiksella pannukakkujäähyllä meet.. 
Mä kun muokkaan ton mun nelkun upright konversiolla että muka näyttäs siltä miltä se aikanaan tuli, eli typ-1 koneella..
Feikkaus menee tasan läpi niille jotka ei ole yhtään ollut tekemisissä näiden kanssa.. mutta mitä väliä.. menihän tuo leimauskin läpi konttorilla 2litrasena ku oli astetta parempi katsuri..

Kysy että mikä kone.. vakuuttavasti vaan "jenkkivientimalli, niissä oli kaks litranen.." osu ja uppos.. ja papereissa lukee nyt.. tais seota ameriikan kilvistä että sinne on viety isompaa isoon mualimaan

  • Like 1
Link to comment

Normijäähyllä mennään. Yhdessä vaiheessa mulla oli ulkoinen jäähy muttei siitä ollut mitään iloa, itseasiassa enemmän harmia. Kun on kaikki kunnossa, niin ei näillä virityksillä vielä tarvita lisäjäähyjä. 

Link to comment
  • 1 month later...

Tänään nytkähti taas tämäkin projekti palan matkaa eteenpäin kun sain kannet takaisin koneistamolta. Haljenneet pakoset hitsattu, uudet seetit, ohjurit, venttiilit, suoristettu. Ihanan kallista..... 

 

Seuraavaksi mittailemaan palotiloja ja laskeskelemaan rutistuksia.

 

IMG_4410.thumb.jpeg.8f5a70238bb21ca76e31116a60c2069e.jpeg

 

IMG_4411.thumb.jpeg.d823f27ce3e52763fbda5de19dc7ef7d.jpeg

  • Like 3
Link to comment

Joo, tätä mäntäkuviota oon tässä kipuillut tän iltapäivän. Yhdessä projektissa tuli höylättyä kansia vähän enemmän ja männät sattui olemaan pikkuisen pienemmällä montulla niin 8.5:1:een pääs helposti ja se kone oli kiva ajeltava. Näitä monttumäntiäkin tuntuu olevan ainakin 7-16cc välillä, joten pitää tässä nyt hetki tuumailla ja katsella, jos sattus vaikka löytymään 10cc huittella olevat männät. Täysin tasaisilla taas pomppaa turhan korkealle.

Link to comment

Näitä kun pääsis omin käsin mittailemaan, mitä ilmeisimmin samat männät kummassakin linkissä

 

https://aapistons.com/collections/piston-liner-kits-sets/products/94x71mm-dished-piston-set

 

https://www.design911.com/Piston-set--Dished-94x71mm-Porsche-914/prod137058/

 

Kovasti väittävät että olisi 10cc monttu mutta kun nuo mun omalla pöydällä olevat männät on just AA:n männät, näyttävätkin ihan samalta kuin nuissa kuvissa mutta monttu on kylläkin 16cc eikä 10cc. Voihan tietty olla että mäntä on muuttunut siitä kun muutamia vuosia sitten tän nykyisen settini ostin...

Link to comment
49 minutes ago, KimmoH said:

Kovasti väittävät että olisi 10cc monttu mutta kun nuo mun omalla pöydällä olevat männät on just AA:n männät, näyttävätkin ihan samalta kuin nuissa kuvissa mutta monttu on kylläkin 16cc eikä 10cc. Voihan tietty olla että mäntä on muuttunut siitä kun muutamia vuosia sitten tän nykyisen settini ostin...

 

Me ostettiin AA:n 96mm t4 männät, joissa piti olla 10cc monttu, niin mitattuna se oli 2cc, tehtiin sorvissa lisää.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Design 911:lta nostivat kädet pystyyn ja sanoivat että männät on tilauskamaa ja heidän sivuilla on vain valmistajan ilmoittamat lukemat eli eivät ole itse koskaan mitanneet myymiään mäntiä 😞 Todennäköisesti tavara tulee suoraan AA:lta eikä kukaan oikeasti välissä mittaile mitään.

 

AA:lla taitaa olla perinteenä että netissä ilmoitellaan lukemat miten sattuu, ainakin siltä vaikuttaa kun nyt useampia keskusteluja olen maailmalta lukenut. 

 

Tosin eipä nuo muutkaan kauppiaat oikeilla tiedoilla tunnu pelaavan. 2017 vuonna nämä männät ja pytyt ostin Mahlena ja paketista löytyi sitten AA:ta. Sain sitten 50 punnan hyvityksen.

 

Edited by KimmoH
Link to comment

Ulrichin kamat näyttää kuvausten perusteella olevan samoja AA:n tuotteita ja vielä eri mitoilla mitä muualla ilmoitetaan 😄 En usko ennenkuin itse pääsen mittaamaan 😉

 

Joo.... Oottelen vielä AA:n kaverin vastausta, lupasi tsekata mitat mulle. Tosin en usko sittenkään vielä....

Link to comment
12 hours ago, kari kittilä said:

 

Mulla on yks Mahlen setti tuolla ajokoneessa ja niissä on 15cc palotilat. Lisäksi silloin kun ne hommasin, niin oli eri tuotantoerästä puolet männistä ja painoerot aika hurjat. Ei kehtaa alkaa niidenkään kanssa alkaa enää kikkailemaan. Tuossa muutama vuosi sitten yritin yhdet Mahlet tilata varastoon ja paketissa tuli sitten AA:ta samalla tuotekoodilla, kun Mahlea ei enää kuulemma ollut. Tällaisissa tilanteissa se kivijalka kauppa olisi ihan kiva, mistä voisi hyllystä omin käsin valita sopivat osat.

 

11 hours ago, arvuuttaja said:

Poistaisi sen 10ml vaikka palotilasta.

 

Joo, tää ois se helpoin tie. Kansia jo kertaalleen höylättiin muun koneistuksen yhteydessä mutta ei näköjään tarpeeksi. Oma moka, olis pitänyt niputtaa kannet sen verran kasaan että olisi voinut mitata ennen koneistamokeikkaa. Luotin edellisten 1800 kansieni mittoihin ja oikaisin :( 

Pitää nyt tuumailla ihan rauhassa, ei tässä hätää ole. Kesäksi on auto toimivalla koneella jo valmiina ja tätä konetta ehtii askartelemaan ajan kanssa.

Link to comment

Niputin nyt kuitenkin vakio männillä, kun ei nopsaan löytynyt parempaakaan. Pääsee testailemaan venttiilikoneistoa ja muutenkin taidan näillä rojuilla ajaa nokan sisään. Sisäänajon jälkeen katsotaan miltä päästöpuoli näyttää ja jos menee päästöistä läpi, niin sitten viritellään lisää...

 

IMG_4634.thumb.jpeg.0714a64ec50fb14bc5ec6dcf368780b0.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Sunnuntaina nysväilin unohduspellit ja suojaputket paikoilleen. 

 

IMG_4646.thumb.jpeg.3d5ebb354159e1075d2f1dd295b3eeac.jpeg

 

IMG_4647.thumb.jpeg.9a47c406562ba3013c24ab4a084ccf42.jpeg

 

IMG_4650.thumb.jpeg.275340de3fdc4608987fbac911426340.jpeg

 

Mallailin vähän näitä "tuntemattoman valmistajan" swivel feet säätöruuvejakin. Onneksi en vielä hankkinut niitä vasemman munuaisen hintaisia Porschen säätöruuveja 😄 Odotettavissa kyllä oli että vipoista joutuu poistamaan materiaalia mutta nämä ruuvit olivat lisäksi niin pitkät että kolisevat venakoppiin. Täytynee hommata vielä yhdet vakio 8mm säätöruuvit ja tehdä alkuun niillä mittailuja. 

 

IMG_4661.thumb.jpeg.34974e6f49b185d6ad063c2baba53b96.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään ohjelmassa oli venttiilikoneiston koekasaus ja vähän geometrian mittailuja. Toistaiseksi vaikuttaisi siltä että tönäreiden mitta olisi aika hyvin hoodeilla mutta piti tilata vielä nippu shimmejä niin saa vähän hiplattua pukkien korkeuksia ennenkuin tehdään suurempia päätöksiä tönäreiden suhteen. Kevyemmät ja alumiiniset tönärit kyllä tekisi mieli laittaa, nämä testi tönärit on nyt ihan perus terästönärit mitkä painavat enemmän kuin nelkun orggis tönärit mitkä tässä tapauksessa jäivät liian lyhyiksi. 

 

IMG_4960.thumb.jpeg.7a15ad5a322093071ecc3bbcc17fabee.jpeg

 

 

Link to comment

Nää tikut ois mitaltaan just optimaaliset mutta painoa on liikaa, orggis tikut on sellaiset 30 grammaa kevyemmät joten ainakin sen verran voisi laihduttaa. Mitkähän olis hyvät lyhennettävät aluminiitikut....

 

IMG_5082.thumb.jpeg.2562d35b9189ac1b6150751c33c1180e.jpeg

 

Pieperiltä saapui swivel foot säätimet. Näitä on ainakin maailmalla laadukkaiksi kehuttu ja oli nää käsissäpyöritellenkin vakuuttavampi esitys kuin ne nimettömät säätöruuvit millä aiemmin koesovittelin.

 

IMG_5096.thumb.jpeg.304b178cc8b848142f24970659217887.jpeg

 

Lisäksi nämä Pieperin tuotokset ovat lyhyemmät joten venakoppa kosketuksista pääsee näillä eroon verrattuna halpakopioihin.

 

IMG_5095.thumb.jpeg.20a7db61d5acc2a41f01acbee3fc402e.jpeg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...