Jump to content

Uusi palliksen omistaja kyselee tyhmiä.


Recommended Posts

Posted

Joo eli tuli hommattua suhteellisen ehjä seiskakolmonen pallis. Mitä nyt helmat ja takakaaret rapiat mutta niitähän saa uutena. Nätti patina ja helmasta ylöspäin täysin ruosteeton kapistus.

 

Takarumpuja koitin aukoa mutta vielä ei ole vastaan tullut näin jumissa olevia ettei metrin lekalla aukea... onko vinkkejä miten aukeais helpoiten?

 

Kone on seissyt melko kauan (bout 10v) mutta ulkoisesti näyttää ehjältä, uskaltaakohan tuota "koeponnistaa"..?

Posted (edited)

Siinähän ei tarvitse sitä isoa navan mutteria irrottaa et sais rummun irti, vaan rumpu on pyörän muttereilla ja pienen pienellä ruuvilla kiinni. Havainnekuvia alla.

 

Jos moottorissa on päittäisvälys kunnossa >0,15mm (joka tosin on hyvin epätodennäköistä), vaihtaisin öljyt, mittaisin puristukset. Jos puristukset OK, uudet tulpat, säädöt kohdilleen ja käyntiin.

 

 

439.jpg

returnspring_broken.jpg

Edited by -tipi-
Posted

Juu siis luonnollisesti mutterit ja pultit on otettu pois :D Ongelmanahan siis on se että kengät ovat totallisen ruostuneet rumpuun kiinni. Jos ei isolohko diisselillä vedettäessä, lekalla hakatessa eikä liekillä aukea niin tarttis vissii tehrä jotain muuta..

 

Eli moottorin puolelta siis, kokeilla heilutella kampiakselin nokkapyörää ees takas ja jos ei heilu niin muutaku perushuolto ja tulille.

Posted

Ongelmanahan siis on se että kengät ovat totallisen ruostuneet rumpuun kiinni.

Mulla jos jää palliksessa käsijarru päälle viikoksi sadekelillä niin kengät tarttuvat rumpuun kiinni. Jarrun kun löysää ja yrittää ajella eteen ja taakse niin auto hyppii puolen metrin korkeuteen. Sitten irtoaa hirmu paukahduksen kera.

Posted

Onhan tuossa rumpujen aukaisussa jo montaa konstia käytetty.

Näilläkään ei ehkä rummut irtoa, mutta ei näistä haittaakaan ole.

- käsijarruvaijereiden löysääminen edestä tai jos ovat uusintakunnossa niin vaikka katkaisu.

- säätömuttereiden löysäysyritys jos vaikka pyörisivät, irrotusöljyä, ruuvaria, vasaraa säätöreijästä.

- irrotusöljyä rummun sisälle kaikkialta mistä vaan saa suihkittua. Kengät menenevät kuitenkin vaihtoon ja

rummut saa puhdistettua.

Posted

Pitää toosata sitä penetraatio öljaa sitten ihan kunnolla, taitaa mulla tallilla olla parin-kolmen metrin jatkovarsikin, jos sen saisi jotenkin ilman navassa olevia pultteja särkemättä kammettua siihen väliin.

 

Oisko mitään muita katottavia kohtia näissä, eli semmosia perinteisiä heikkoja paikkoja? Mulla on yksi bokserivolkkaritölkki mutta se on vesijäähy ruiskulla, niin ei ole näistä ilmalaivoista kokemusta.

Posted

Alustan poikkipalkit ja tunkin korvakkeet lähes aina mätiä mutta niitä saa uusina ja hyvälaatuisina suht edullisesti. Ohjaamon lattia ja "doglegit" eli etupyöränkaarien kyljet monesti myös pehmeitä. Samoin kannattaa tarkastaa etuakselin kiinnityskohdat koriin. Pohjassa menevä lämpöputki on yleensä aivan mätä.

 

Löysään ohjaukseen auttaa monesti kun vaihtaa pitkittäisen tangon simpukalta apusimpukalle, sen nivelet löystyvät, koko tanko kerralla ei oo mitenkään kallis.

 

Vaihdekepin epämääräisyyteen auttaa muutaman euron puslasarja + "shift coupler" mikälie suomeksi. Ne eivät ole laisinkaan työläitä vaihtaa.

 

Etujarrusatulat korrosioituvat siinä missä muissakin autoissa, mutta uusia tiivisteitä tai satuloita saa. Muutenhan nämä pallikset kaikkiaan aika mukavia ja vaivattomia.

Posted

Jos/kun tästä nyt saan tuon auton joskus tallin pihaan niin mitä paranteluita kannattaisi tehdä? Onko orkkiskaasari mistään kotoisin vai pelaisiko esim joku DGV Weberi paremmin? Yksi tuttu myös tekisi järjet...kärjettömiä sytkiä, varmaan se ainakin parantaisi polttoainetaloutta?

Posted

Ensin noin yhden ajokauden tutustuminen kulkimen ominaisuuksiin ja omituisuuksiin. Tässäkin pätee sanonta if it aint broken dont fix it.

Vaihteiston käyttö lienee tuskaa koska kaikki vivustot on väljiä ja synkrot loppu, kaasari on tukossa ja jakajan limput jumissa noin ainakin. Muutamalla kympillä saa uuden järjettömän jakajan niin kantsiiko vanhasta rakentaa, miettimisen paikka siinäkin. Päittäisvälys jos on puolen millin luokkaa tai yli niin koneeseen ei juuri kannata kromipalikoita laittaa. Tonni hulahtaa koneremppaan kokolailla väkisin mut sit menee taas min.50000km. Peruskaasarinkin saa uuden inhimilliseen hintaan , imusarjan esilämmitys on vluultavasti tukossa joka taas tuo uusia omituisuuksia jne.jne

Posted

Joo, jos muuan kympin vaan maksaa jakaja niin samahan se on uusi ostaa :) Kaveri oli rempannut kuplan alakerran satasella, en tiiä mihin se 900€ pitäisi sitten laittaa? Aika budjettimeiningillä tätä lähen retusoimaan, ulkopinta saa jäädä patinoiduksi, sitä kun ei rahalla saa. Kone tuohon onkin jo kertaalleen vaihdettu, ilmeisesti nuhaisempaan 1.3 koneeseen, jos jollakin roikkuu "isolohkoja" täällä Oulun lähettyvillä, saa tarjota :)

Posted

Sain vänkärin puolen rummun liikkeelle ja kuskin puolen liikahti noin 5cm, se riittänee jos lähtee vetämään niin luulisi aukeavan.

 

Moottoriluukkua vähän aukasin ja kattelin mikä tilanne, mihin mahtaa kuulua tuo virranjakajan vasemmalla puolella roikkuva johto?

20170528_130400_zpsvm4dzoic.jpg

Posted (edited)

Tarttisko sen kuiten olla kiinni? Eihän tuo kuitenkaan ole mikään spezöl jakaja vaan ihan normi. Mutta mikseihän tossa tosiaan oo sitä alipainekelloa... :O

Edited by Pastori
Posted

Joo, jos muuan kympin vaan maksaa jakaja niin samahan se on uusi ostaa :) Kaveri oli rempannut kuplan alakerran satasella, en tiiä mihin se 900€ pitäisi sitten laittaa? Aika budjettimeiningillä tätä lähen retusoimaan, ulkopinta saa jäädä patinoiduksi, sitä kun ei rahalla saa. Kone tuohon onkin jo kertaalleen vaihdettu, ilmeisesti nuhaisempaan 1.3 koneeseen, jos jollakin roikkuu "isolohkoja" täällä Oulun lähettyvillä, saa tarjota :)

 

Aarporattuja, laakeroituja, mitattuja, tarkistettuja ja rempattuja satasen alakertoja voi minulle toimittaa vaikkapa kymmenen nyt alkuun... ilmoitan toimitusosoitteen yveellä ;-)

  • Like 1
Posted

Ei tuo vakiojakajalta näytä, ihan ei saa kilven numeroista selvää kun kuva on niin pieni. Vakiojakaja ei ole rautarunkoinen eikä siin oo tuota kilpeä vaan stanssaus. Jos sen kanssa on ongelmia, rautarunkoiset on ihan hyvää myyntitavaraa ja tilalle mie oon jo pitkään suositellut Aircooledin 034 kärjetöntä alipaineellista http://www.aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton

 

Hihnapyörässäkin näkyy olevan joku lisäpyörä, mikä lie laite ollut siinä kiinni. Myös ilmanohjauspeltejä on vähän näköjään pätkitty mutta se tuppaa kyllä olemaan aika yleistä. Muuten tuo näyttäisi vakiolta.

Posted (edited)

Jäähdytyksen kannalta olis tärkeetä eristää koneen alapuoli ja yläpuoli toisistaan, ettei puhallin ime kuumaa ilmaa esim. pakarin päältä. Moottorissasi jäähdytyspellit on silvottu täysin mielipuolisesti, jolloin osa jäähdytysilmasta puhalletaan suoraan takaisin konehuoneeseen. Esim. oikeanpuolimmainen nuoli: pellin helmasta on sipaistu tavaraa pois niin, että sylinterin jäähdytysrivat on näkyvissä. Myös tiiviste moottoripeltien ja korinvälistä puuttuu kokonaan (vasemmanpuolimmainen nuoli).

post-34-0-41837400-1496048145_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Posted

Nykäse tuo pata pois kolostaan ja kutsu joku paikkakunnalla vaikuttava harrastelija paistamaan makkaraa ja juomaan olutta tontille niin uskoisin että kaikkein kivuttomammin saat tuosta tolkun...

Posted

Toki niin tekisin, paitsi en tunne ketään paikallista harrastajaa. Jos täällä Oululaisia oluen ja makkaran näläkäsiä nii hep käsi ylös.

Posted

Etelästä katsottuna moottori on teollisuustyyppiä 122.

Samaa katselin että 1200 kuutioinen moottori, jos ei ole joku vaihtanut sisuskaluja :)

Posted

Yäärgh. Vieläkin nuhaisempi :D Kyllä taidan suosiolla ottaa motin pois ja myyntiin, entä kun rueta sitä korjaileen. Ei vaan mahda kasvaa puissa nuo 1.6 ja 1.8 koneet..

Posted

Kyllähän tuo semmoiselta remontti Römperin speciaalilta hieman vaikuttaa mutta mikäli koneessa ei ole mainittavaa päittäistä niin mennee vielä läpikäymisellä vaikkapa kuplan moottoriksi...

Posted

No onneksi märinästä oli jotain hyötyä ja yhdeltä tutulta Tölkkiharrastajalta ilmeisesti löytyy jonkinsortin läjä 1.6:ia, tosin sarjassamme "teeppä ite" eli jonkinsortin tutustuminen koneen interiööriin väkisinkin edessä. Sinänsä ei haittaa koska kuulemani mukaan helpoin moottori mistä aloittaa jos ei mopoja lasketa :) Että jos jotaki kiinostaa 1.2:nen kone niin laittaa yyveetä.

Posted

Jos tään säilyttää pakuna, niin joku pikkutiisseli persukseen...ai niin tää oli ilmajäähypalsta.

Posted

Kaverinikin kehui kuinka helppo se kone oli kasata, puoli kierrosta jääradalla ja kone jumiin...se on tarkka siitä että oikeat välykset tulee oikeisiin paikkoihin.

Posted

Niinhän ne kaikki moottorit on. Kieltämättä ajatus totaalisesta koneswapista (ei ilmajäähy) on käynyt mielessä, mutta sitten tulisi eteen kaikenmoisten jäähytyshärvelien rakentelua yms. Helpointa (ei halvinta) olisi ostaa joku plug-and-play kunnossa oleva kone. Katotaan mitä tulee vastaan. Tarttee ny saada pari autoa ensin pois nurkista ennenkuin voi aloittaa tämän kanssa. Jos jollakin on tarvetta 100A:lle niin sellanen löytys :)

Posted

koska kuulemani mukaan helpoin moottori mistä aloittaa jos ei mopoja lasketa :)

Jokusen moottorin väkertäneenä väittäisin että nää on kaikkein hankalimpia etenkin jos tavoitteena on kaikinpuolin tiivis pienillä ohivuodoilla oleva laite. Periteinen työntötankoveekasi lienee yksinkertaisin mulla vastaan tullut. Tieto lisää tuskaa tässäkin. Esim. Valtosen petteri lienee muutaman tunnin viettänyt mittaillen vw kampikammioita ja laittanut hylkyyn muutaman.

Viisaammat väittää että yli 90% kaksreikäkansista ja mankkukampikammioista(eli vw orig.) on enemmän tai vähemmän koneistamista vaativia, kannet halki jne.jne.

Alle tonnin ei saa hyvää ilmajäähyvwmoottoria, tosin hyvän kriteerit on kaikilla erilaiset.

  • Like 1
Posted

No tuohon hintaan ja peloitteluun, kyllä se rivikone/diiseli alkaa kuulostaan sitten järkevältä. Kun ei ole innostusta/rahaa laittaa noin paljoa palamaan. Jospa tulis vastaan yhtä kestävä kone kuin tuossa wesibokseri tölkkissä mikä mulla on, oli seissyt toistakymmentä vuotta. Öljynvaihto ja uus akku, nyt ajettu pari tuhatta kilsaa ilman ongelmia. Katotaan ny ensin että minkälainen kasa siellä kaverilla olisi tarjolla.

Guest tuommas
Posted

Sopiiko muuten vanhemman ja uudemman pallon moottoriluukut päikseen? Jos vaihtaisi vanhemmasta uudemman puhkiruostuneen tilalle.

Guest tuommas
Posted

Okei. Uudemman mallinen tallissa jo majailee,jossain vaiheessa pitää hakea vanhempi metsälöytö pihaan joka tapauksessa. Täytyy kai tarttua miggiin

  • 2 weeks later...
Posted

Noniin, Tölkillä kun kiskas neliveto päällä niin aukes ne jarrutkin :) Nyt sitte tallille ropaamaan, jos tästä ens kesäks sais kalun.

  • Like 1
Posted

Pallis yllätti toimivilla jarruilla, kytkimellä ja alustalla, kun sitä tallille vedettiin. Tämä ei loppupeleissä ihan mahottomalta prokkikselta vaikutakkaan, kun ei tartte kun "vaan" moottori ja helmat yms peltiä vaihtaa :)

  • Like 1
Posted

Tarina kertoo ja kaverilta kuulin, että näitä kastenwaageneita olisi säilynyt vähemmän kuin ikkunallisia kombiwageneita? Häkäpönttö odottelee siinä nyt vuoroaan, talvella varmaan pääsee projekti käyntiin. Mistähän löytäisi värikoodin tähän? Sisältä on niin hienosti originel maaleissa (sama sininen mutta ehjä maalipinta) niin voisi leipasta tuon orkkis värillä myös ulkoa uusiksi, jos ei rottalookki miellytä silmää. Viime talvena tuli kokeiltua myös telalla maalausta, onnistuneesti jopa, uskoo ken tahtoo. Kun ei ole tiloja ja valuuttaa maalata ruiskulla, täytyy soveltaa.

post-3679-0-27285000-1498109794_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...