juhis70 Posted October 31, 2017 Share Posted October 31, 2017 Tervehdys Huomasin tuossa, että nokka-akselin ratas heiluu. Yhdessä niitissä näyttäisi olevan löysää niin että ratas vätkyy. Kyseessä siis alkuperäinen vakio nokka, kolmella niitillä. Akseli ei muuten vaikuta mitenkään huonolta. Elikkäs voiko tuota niittiä hakata tiukempaan,vai kiinnittää ratas jollain muulla? Quote Link to comment
tolvana Posted October 31, 2017 Share Posted October 31, 2017 Kyl ne kaikki on sit vähän venyneet, mä koittasin ainakin tiukata niitit ja jos ei onnaa niin sit uudet tilalle. Quote Link to comment
juhis70 Posted October 31, 2017 Author Share Posted October 31, 2017 Joo, pitää katsoa. Tässä tuli toinenkin ongelma mihin koitan just löytää ratkaisua. Kampiakseli ja nokka-akseli pyörii kyllä hyvin silloin kun vaan toinen on paikallaan. Yhdessä ei paljon pyöri, nokka nousee pois paikaltaan. Jos kampiakselissa on erilainen (uusi) ratas mitä vanha oli, niin mistähän tiedän millainen uus ratas pitäisi nokka-akseliin hommata? En siis tiedä minkä rattaan koneistamolla laittoivat, ja tuskin enää sielläkään muistavat.. Quote Link to comment
juhis70 Posted October 31, 2017 Author Share Posted October 31, 2017 Pikaisella tutkailulla ei näytä löytyvän kuin yhtä mallia ratasta tuohon kampiakseliin...no tietämättömänä olin jo aivan varma että niitä on useitakin. Eli ei varmaan johdu rattaista tuo pyörimättömyys? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Kampuran rattaita on olemassa kolmea kokoa, nokka-akselin rattaita useampiakin eri kokoja mutta ilmeisesti vain alkuperäisissä rattaissa. Miulle ei ole vakiosta poikkeavia rattaita vielä vastaan tullut omalla tallilla puretuista koneista joten ne eivät ihan yleisimmästä päästä ole, tai sitten en oo vaan tallin hyllyltä katsonut n. 10 vakionokkaa tarkkaan. Rattaissa pitäisi jossain olla merkintä mikäli eri kokoinen, nollaa ei ilmeisesti merkitä mutta -1, -2, +1, +2 -merkinnät on johonkin kohtaan stanssattu. Uusiotuotantorattaat on vain vakiokokoa mutta niissä tuppaa mitoitus olemaan toisinaan vähän sinnepäin etenkin nokkapyörässä. Se nokan nouseminen on uusilla rattailla ihan tyypillistä mutta sen ei missään nimessä pitäisi paljoa vastustaa, kevyt painaminen nokasta pitäisi riittää ja suht vapaasti sen pitäisi kuitenkin pyöriä. Nopein olisi varmaan testata toisella nokalla mahtuuko pyörimään normaalisti. Quote Link to comment
Maasturi Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Joo, pitää katsoa. Tässä tuli toinenkin ongelma mihin koitan just löytää ratkaisua. Kampiakseli ja nokka-akseli pyörii kyllä hyvin silloin kun vaan toinen on paikallaan. Yhdessä ei paljon pyöri, nokka nousee pois paikaltaan. Jos kampiakselissa on erilainen (uusi) ratas mitä vanha oli, niin mistähän tiedän millainen uus ratas pitäisi nokka-akseliin hommata? En siis tiedä minkä rattaan koneistamolla laittoivat, ja tuskin enää sielläkään muistavat.. Koneistamo niittasi rattaan? Tuskinpa niittasi? Jos vaihdetaan uusi ratas niin kiinnitys tehdään kolmella pultilla ( upotus huomioiden ). Jos yhdistelmä ei pyöri niin kannattaa katsoa kummankin hammastus ja hioa kuprut pois. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 1, 2017 Author Share Posted November 1, 2017 Ei niitannut. Voi olla että olen hiukan epäselvästi selostanut, mutta tässä uusiks. Lohko aarporattu, 0.5mm Kampiakselissa uudet laakerit ja molemmat hammaspyörät. Nokka-akseli koskematon, paitsi vanhat niitit hiukan löysät. Uudet laakeriliuskat toki on. Näitä akseleita kun sovittaa lohkon puolikkaaseen, niin erikseen kyllä pyörivät. Molemmat paikallaan ei. Virranjakajan akseli on paikoillaan. Muutaman hampaan verran pyörähtää, sitten jumittaa. Pitää illemmalla kokeilla vielä uusiksi, katsoa että kampiakseli on kunnolla pohjassa ja tutkia löytyykö rattaista merkintöjä, kuten tuolla aiemmin vastattiin. Quote Link to comment
Maasturi Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Nokka-akselin niitit löysät ? ? ?? ei missään tapauksessa saa olla löysät. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 "Rattaissa työnnellään lapsia. Koneissa on hammaspyörät" -sanoi meille yliopettaja tekussa. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 1, 2017 Author Share Posted November 1, 2017 Ammattikoulun putkilinjalla ei moista mainittu. Tuotos riippuu siitä, osuuko sormi ensin r vai h kirjaimeen.. Quote Link to comment
tolvana Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Käyttökelpoisia Kolminiittisiä vakionokkia varmaan löytyy vähän joka nurkilta, luulis turustakin löytyvän jos laitat ostoilmon. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 1, 2017 Author Share Posted November 1, 2017 Tässä pari kuvaa tuosta hammaspyörästä. Noita toisesta päästä "taittuneita" on siten että 3 huonoa, sitten hyviä, ja vastakkaisella puolella taas 3 huonoa. Suunnilleen sen verran tuo yhdistelmä pyörii ennen stoppia. Ja menee niin tiukkaan että ihan pienellä voimalla ei liiku. Takaisin päin toki menee. Nuo tuntuu kun sormella hipelöi, voiko ne tosiaan pantata niin paljon? Kannattaako niitä yrittää hioa pois ilman että ottaa ratasta irti, vai onko siinä sitten joka väli täynnä mujua. Vahvasti epäilen että en saa itse irti, saatika takaisin paikalle. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 Vedetty näköjään normaalilla 2 käpäläisellä ulosvetäjällä ratas pois kampiakselilta ja saatu hampaat taipumaan. En hiosi hampaita ainakaan hammaspyörä paikoillaan kampiakselissa,pois ottaminen ja sitten hionta. Oikea tapa korjata vika kylläkin on vaihtaa hammaspyörä ehjään,mut toimii kyllä hampaita viilaamallakin. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 1, 2017 Author Share Posted November 1, 2017 Tuo ulosvetäjä mullakin kävi mielessä. Koneistamolla laitettu uusi paikoilleen, ovatko sitten sössineet jotain ja pitänyt ottaa kertaalleen pois ja siitä jäljet. Voi vaan olla hankala jälkikäteen syytellä. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 1, 2017 Share Posted November 1, 2017 (edited) No ei ne hampaat uudessa hammaspyörässä ole kieroja vastakkaisilta puolilta,minä ainakin huomauttaisin asiasta. Todennäköisesti laittaneet hammaspyörän takana olevan runkolaakerin väärinpäin paikalleen ja siksi joutuneet ottamaan hammaspyörän pois edestä. Edited November 1, 2017 by Tutkija Quote Link to comment
Maasturi Posted November 2, 2017 Share Posted November 2, 2017 Kampiakselia ei kannattaisi pyöritellä kun virranjakajan/bensapumpun työntötangon käyttöakseli on paikoillaan ilman virranjakajaa. Akseli nousee yleensä ylös jolloin hammaskosketukset muuttuvat. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 3, 2017 Author Share Posted November 3, 2017 Jakaja on paikoillaan. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 9, 2017 Author Share Posted November 9, 2017 Kampiakseli on koneistamolla laitettavana. Totesivat itsekin että kuntoonhan se pitää laittaa. Mutta tuo alkuperäinen asia, kannattaako mieluummin siis ostaa käytetty kunnossa oleva alkuperäinen nokka, kuin uusi 80-90€ hintainen... Quote Link to comment
Maasturi Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Sehän riippuu siitä paljonko käytetystä pitäisi maksaa? Mitenkäs se niitti asia? Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Mullehan kävi samanlaisessa ongelmassa että lohkoa ei sitten oltukkaan aarporattu ja siinä oli tietty liian isot laakerit. Eli mittaa lohkon laakerilinja ja laakerit että mätsäävät. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 10, 2017 Author Share Posted November 10, 2017 Luulen että on porattu. Silloin soittivat että lähtee muualle porattavaksi, ja soittivat myös koska tuli takaisin. Tuntuu myös hyvin istuvan paikoilleen. Vois tietty yrittää mitata se vielä. Nokka-akselin uudelleen niittaamisesta ajattelin luopua siksi, kun en tiedä mihin kohtaan se pitäisi kiinnittää. Eli meneekö ajoitus pieleen? Ei se kyllä niin paljon liiku että hampaan verran menisi pieleen. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 Tämäkin tästä selvisi, hiukan meni aikaa kun oli muuta puuhaa. Mutta koneistamo siis laittoi tuon kampiakselin kuntoon, ja nokka-akselin laittoon sain täältä ohjeet, porasin niitit pois, tein m8*1 kierteet ja pulteilla kiinni. Jonkun verran toki piti pulttien kantoja madaltaa että pyörii. Mutta kysyttävääkin oli, kun tuossa joskus pääsen laittamaan pakoputkia kiinni, niin onko niissä pakosarjan pultinreiissä tilaa porata 10mm reiät ja mahtuuko sinne niin iso mutteri? Tuo toinen kansi, jonka ostin vanhan haljenneen tilalle, niin sitä on joku käpälöinyt siten, että toisen pään pinnapultit on isommat. Ja vielä siten että toinen on m10 ja toinen luullakseni 3/8... Tommonen m10-m8 pinnapultti vois jostain löytyä, mutta toi tuumakokoinen voi olla hankalampi löytää. Quote Link to comment
non-hippy Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Itse korjasin juuri pakosarjan kiinnityksen tuollaisella M10-M8 supistavalla pinnapultilla. Jostain englannin volkkariosaputiikista tilasin muiden osien mukana. Nippelit.fi kaupasta saa millisiä ja tuumasia, jos vaan pituudet passaa. Quote Link to comment
x-pj Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Eikös 3/8:sta saa helposti tehtyä M10. 1 Quote Link to comment
Meto Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Eikös 3/8:sta saa helposti tehtyä M10. 3/8" on noin 9,5 mm joten tulisi väljä 10 mm Quote Link to comment
Mäki Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Soita Vannepajaan ja pyydä niitä katsomaan tuo kone kuntoon. Ei maksa paljoa. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 23, 2017 Author Share Posted November 23, 2017 Tuolla vanepajalla oli aarporattavana, mutta muuten aion kyllä itse rimpuilla sen kokoon. Mukava sen kanssa on puuhailla ja osaa ehkä sitten tehdä toistekin.. Quote Link to comment
mite^ Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 (edited) Muista varmistaa ettei nokan pultit kanna öljypumppuun, jollet ole sitä vielä tehnyt. Olit kyllä maininnutkin jo niitä madaltaneesi. ps. volsu nöyhtää on eli jos tulee jotain tarpeita niin voipi ottaa yhteyttä. Edited November 28, 2017 by mite^ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.