Jump to content

Kuulaniveliä kaasariin ?


Recommended Posts

Mistä mahtaisi löytyä tällaisia kuulaniveliä (8mm pallo), pidemmällä varrella ? Näissä uustuotanto PDSIT 32-34 Solex/Brosoleissa on tuo käyttövipu väärän mallinen. Pitäisi tulla 10-15mm pidemmälle (kuvassa oikealla) tuon kuulan jotta saisi alkuperäisen kaasuvivuston oikeaan kulmaan. Jos tuosta nappaisi niitatun pallukan irti ja laittaisi tilalle pallukan mikä olisi sopivan mittaisen tangon päässä. 

 

Tuli näilläkin reilu 3000 kilsaa ajeltua mutta kaasuvivusto oli vähän niin ja näin. Palautusjousienkin kanssa joutui kikkailemaan aivan liikaa.

 

Ihan vinkkinä vain, jos olet alkuperäisten tupla Solexien tilalle ostamassa type neloseen uusia Brosoleita, niin ne eivät ole pulttaa kiinni mallia vaan vaativat enempi vähempi virittelyä. Vaikka niitä 1:1 alkuperäisten tilalle sopivina kaupataankin. Jos olisi museo-auto, niin ois jääneet laittamatta.

 

 

IMG_6694.thumb.jpg.a52972ad17f44e3fe4b7db87948a4360.jpg

Link to comment

Tarkennuksena vielä, pitäisi siis olla pätkä kierretankoa ja päässä tuo 8mm kuula eli vastaava kuin tuossa kuvassa mutta pidemmällä varrella. Siihen sitten saisi napsautettua alkuperäisen vivuston. Sellaisiakin on olemassa, ameriikan jenkissä olen sellaisia käyttänyt, tuumaisia tosin ja silloin löytyivät omasta miljoonalaatikosta.

 

Täytyypä käydä kuitenkin ihmettelemässä nuita motonetin niveliä. Jos ei muuta ratkaisua löydy, niin pitää sitten rakentaa koko vivusto uusiksi tuollaisilla valmiilla nivelillä. 

Link to comment

Mulla on alkuperäinen vivusto ja sen säätötangot eli niillä haluaisin pelata. Sen takia pelkkä 8mm kuula pidemmällä varrella olisi ensisijainen vaihtoehto. 

 

Tuo käyttövivun katkaisu ja hitsaus vois tietty olla ihan hyvä idea, ei tullut sitä vielä ajateltuakkaan. Jos vaikka nappaisi alkuperäisestä vivusta tuon kuulaosan.... jatketaan harrastusta....

Link to comment

Motonetin nivelistä se kuula irtoaa irroittamalla sokan varren ympäriltä, jos sopivan kokoisen sellasen laittaa jatkomutteriin kiinni ja pulttaa takapuolelta vipuun?

 

edit: tai miksei tota varsinaista orkkiskuulaa samantien? voihan sen jatkomutterin sorvaa pyöreäksi, jos on ruma.

Edited by Mikko S
  • Like 1
Link to comment

Mulla on pari kadronin alkuperäisiä kuulia, hiomalla taustalta irroitettuja. Jäi omassa projektissa yli kun tulee scatin vivustot. Jyväskylästä löytyy, jos haluat askarrella paskarrella niistä. Täytyy vielä kunto tarkistaa, ettei tullu pahoja jälkiä irrotuksessa.

Link to comment
54 minutes ago, paspit said:

Mulla on pari kadronin alkuperäisiä kuulia, hiomalla taustalta irroitettuja. Jäi omassa projektissa yli kun tulee scatin vivustot. Jyväskylästä löytyy, jos haluat askarrella paskarrella niistä. Täytyy vielä kunto tarkistaa, ettei tullu pahoja jälkiä irrotuksessa.

 

Pitää käydä huomenna Motonetissä, jos niistä nivelistä tosiaan saa kuulat irtikin niin niillä pääsee kokeilemaan ajatuksen toimivuutta. 

Link to comment
7 minutes ago, KimmoH said:

Pitää käydä huomenna Motonetissä, jos niistä nivelistä tosiaan saa kuulat irtikin

 

 

Perkele, nää saatto olla myös Biltemasta? Suomesta hain kuitenkin jostain, ne vasenkätiset piti aikoinaan tilata netistä.

 

Noista kuitenkin tuo ympärillä oleva sokka pyörähtää ympäri ja sitten sen saa vedettyä pois ja kuula pullahtaa ulos.

 

 

kuulat.JPG

  • Like 1
Link to comment

Mää tarkoitin tätä :) Bilteman nivelistä valmistettu eka proto. Nyt on vivusto aika liki siinä kulmassa missä se alkuperäisilläkin Solexeilla on. Nuita kierteellisiä välitankoja mulla on läjä laatikossa ja kaasuvivustossakin on alkuperäiset muovipäiset säätötangot paikallaan. Tällä vasemmalla puolen ei ole säätöä, siksi ei näy kierrettäkään tuossa välitangossa.

 

IMG_6702.thumb.jpg.149d6dc4fbb5e3d7c878d7499f9fa419.jpg

Link to comment

Mullon tommossia Kimmon kuvassa olevia pallopäitä kierteellä, mutta kierre osuus on vain 7-10mm pitkä (en muista tarkkaan)

Teetätin alkuperäsille vivistoille näitä kourallisen n.4v sitten.

Joku meni käteen ja näihin tuli 7mm pallopäät, kun kasi olis ollu oikea koko.

 

Jos jollakin näille seiskoille oikeasti tarvetta, niin tuskin jäis kauppa hinnasta kiinni.....

Link to comment
7 hours ago, Tanhis said:

Tuo näyttää kyllä siltä että jokin paikka antaa periksi.

 

Sitä itsekkin vähän jännitän. Ihan tukevalta tuo tuntuu ja lukitteella vedin kierteet kiinni. Ehkä se kestävin ratkaisu olisi jatkaa tuota vipua yhtäpaksulla pellillä jotta kuulan saisi tuohon kohtaan. 

Link to comment

Itselläni siis oli mielessä tuo vipuvarren pituus tuossa kuulan varressa joka on aika pitkä kyllä ne siinä varmaan kiinni pysyy mutta onko kaasarin varsi tarpeeksi tukeva ettei väänny käytössä.

Link to comment
43 minutes ago, Matti-Pekka said:

Eipä taida tuon kaasuttimen läpän liikuttaminen paljoa tuota vipua rasittaa....

 

ei rasita jos liikkeen rajotin on muualla. jos liikkee rajotin on kaasarissa ni äkkii hajoo joku paikka.

Edited by jaketech
Link to comment

Ei tuonne saakka oikean jalan liike loppuun saakka välity eli liike rajoitetaan muualla. Vivustosta tulee nyt niin herkkä, että palautuskin tuntuu hoituvan kaasarin jousella. Kaasuvaijeri palautuu taasen omalla alkuperäisellä jousellaan. 

Link to comment
3 hours ago, Matti-Pekka said:

Eipä taida tuon kaasuttimen läpän liikuttaminen paljoa tuota vipua rasittaa....

Kyllähän jousen palautumisesta esim kaasua pumpatessa tulee yllättävät voimat. Ja kun tätä pientä rasitusta tulee kokoajan niin siinä on kiinalainen pelti aika kovilla. Mutta ei mulla väliä kukin tavallaan sanoin vain mielipiteeni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...