KimmoH Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Mistä mahtaisi löytyä tällaisia kuulaniveliä (8mm pallo), pidemmällä varrella ? Näissä uustuotanto PDSIT 32-34 Solex/Brosoleissa on tuo käyttövipu väärän mallinen. Pitäisi tulla 10-15mm pidemmälle (kuvassa oikealla) tuon kuulan jotta saisi alkuperäisen kaasuvivuston oikeaan kulmaan. Jos tuosta nappaisi niitatun pallukan irti ja laittaisi tilalle pallukan mikä olisi sopivan mittaisen tangon päässä. Tuli näilläkin reilu 3000 kilsaa ajeltua mutta kaasuvivusto oli vähän niin ja näin. Palautusjousienkin kanssa joutui kikkailemaan aivan liikaa. Ihan vinkkinä vain, jos olet alkuperäisten tupla Solexien tilalle ostamassa type neloseen uusia Brosoleita, niin ne eivät ole pulttaa kiinni mallia vaan vaativat enempi vähempi virittelyä. Vaikka niitä 1:1 alkuperäisten tilalle sopivina kaupataankin. Jos olisi museo-auto, niin ois jääneet laittamatta. Quote Link to comment
Anpu Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 http://m.motonet.fi/fi/haku?q=+Kuulanivel Quote Link to comment
Roope Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 https://www.laakerinetti.com/asm05-kulmapallonivel-sinkitty-teras-varmistinlangalla-kierre-oikea-p-8245.html Tuolla on laitettu mitat nivelistä. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 5, 2018 Author Share Posted March 5, 2018 Tarkennuksena vielä, pitäisi siis olla pätkä kierretankoa ja päässä tuo 8mm kuula eli vastaava kuin tuossa kuvassa mutta pidemmällä varrella. Siihen sitten saisi napsautettua alkuperäisen vivuston. Sellaisiakin on olemassa, ameriikan jenkissä olen sellaisia käyttänyt, tuumaisia tosin ja silloin löytyivät omasta miljoonalaatikosta. Täytyypä käydä kuitenkin ihmettelemässä nuita motonetin niveliä. Jos ei muuta ratkaisua löydy, niin pitää sitten rakentaa koko vivusto uusiksi tuollaisilla valmiilla nivelillä. Quote Link to comment
spege Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Mistäs teet säätötangon? Ennen käytin synkan säätöön lisävalon asennustankoa jossa oikea- ja vasenkätinen kierre, mutta nyt en ole löytänyt noita? Quote Link to comment
x-pj Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Tuolla on jotain vivustoja ja osia. En kyllä etsimääsi löytänyt, mutta voishan sieltäkin kysyä http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/vivustot.html Tai jos vaan katkaisisi tuon käyttövivun ja hitsaisi siihen sopivan jatkopalan väliin? Quote Link to comment
Maasturi Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Keiteleen Koneesta M5 kuulanivelet , nivelen päässä on kierretappi ja kiinteässä päässä M5 sisäkierre johon saa vastaavan kierretangon. Hinta 3 eur./ kpl. Quote Link to comment
Mikko S Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 58 minutes ago, spege said: Mistäs teet säätötangon? Mä tilasin ebaysta vasenkätisen M5 kierrepakan, sillä sai tehtyä hienosti puuilon 6mm tangosta kaasuvivustot juurikin t4 koneeseen. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 5, 2018 Author Share Posted March 5, 2018 Mulla on alkuperäinen vivusto ja sen säätötangot eli niillä haluaisin pelata. Sen takia pelkkä 8mm kuula pidemmällä varrella olisi ensisijainen vaihtoehto. Tuo käyttövivun katkaisu ja hitsaus vois tietty olla ihan hyvä idea, ei tullut sitä vielä ajateltuakkaan. Jos vaikka nappaisi alkuperäisestä vivusta tuon kuulaosan.... jatketaan harrastusta.... Quote Link to comment
Tanhis Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Kyllähän noita normikierteisiä niveliä löytyy helposti sieltä täältä mutta tuo vastakierteellinen on se ongelma. Ottaisiko esim Hytönen hommakseen löytää niitä jostain. Quote Link to comment
Mikko S Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 (edited) Motonetin nivelistä se kuula irtoaa irroittamalla sokan varren ympäriltä, jos sopivan kokoisen sellasen laittaa jatkomutteriin kiinni ja pulttaa takapuolelta vipuun? edit: tai miksei tota varsinaista orkkiskuulaa samantien? voihan sen jatkomutterin sorvaa pyöreäksi, jos on ruma. Edited March 5, 2018 by Mikko S 1 Quote Link to comment
paspit Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Mulla on pari kadronin alkuperäisiä kuulia, hiomalla taustalta irroitettuja. Jäi omassa projektissa yli kun tulee scatin vivustot. Jyväskylästä löytyy, jos haluat askarrella paskarrella niistä. Täytyy vielä kunto tarkistaa, ettei tullu pahoja jälkiä irrotuksessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 5, 2018 Author Share Posted March 5, 2018 54 minutes ago, paspit said: Mulla on pari kadronin alkuperäisiä kuulia, hiomalla taustalta irroitettuja. Jäi omassa projektissa yli kun tulee scatin vivustot. Jyväskylästä löytyy, jos haluat askarrella paskarrella niistä. Täytyy vielä kunto tarkistaa, ettei tullu pahoja jälkiä irrotuksessa. Pitää käydä huomenna Motonetissä, jos niistä nivelistä tosiaan saa kuulat irtikin niin niillä pääsee kokeilemaan ajatuksen toimivuutta. Quote Link to comment
Mikko S Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 7 minutes ago, KimmoH said: Pitää käydä huomenna Motonetissä, jos niistä nivelistä tosiaan saa kuulat irtikin Perkele, nää saatto olla myös Biltemasta? Suomesta hain kuitenkin jostain, ne vasenkätiset piti aikoinaan tilata netistä. Noista kuitenkin tuo ympärillä oleva sokka pyörähtää ympäri ja sitten sen saa vedettyä pois ja kuula pullahtaa ulos. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 5, 2018 Author Share Posted March 5, 2018 Heh, sehän olikin virallinen nimi kulmanivel eikä kuulanivel. Ilmankos en näitä mistään meinannut löytää :) Biltsussakin näyttäis olevan jopa hyllyssä joten sinne! Quote Link to comment
spege Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 (edited) Tätähän mä tarkotin. Freetechnics Edited March 5, 2018 by spege 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 5, 2018 Author Share Posted March 5, 2018 Mää tarkoitin tätä :) Bilteman nivelistä valmistettu eka proto. Nyt on vivusto aika liki siinä kulmassa missä se alkuperäisilläkin Solexeilla on. Nuita kierteellisiä välitankoja mulla on läjä laatikossa ja kaasuvivustossakin on alkuperäiset muovipäiset säätötangot paikallaan. Tällä vasemmalla puolen ei ole säätöä, siksi ei näy kierrettäkään tuossa välitangossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Tuo näyttää kyllä siltä että jokin paikka antaa periksi. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Mullon tommossia Kimmon kuvassa olevia pallopäitä kierteellä, mutta kierre osuus on vain 7-10mm pitkä (en muista tarkkaan) Teetätin alkuperäsille vivistoille näitä kourallisen n.4v sitten. Joku meni käteen ja näihin tuli 7mm pallopäät, kun kasi olis ollu oikea koko. Jos jollakin näille seiskoille oikeasti tarvetta, niin tuskin jäis kauppa hinnasta kiinni..... Quote Link to comment
KimmoH Posted March 6, 2018 Author Share Posted March 6, 2018 7 hours ago, Tanhis said: Tuo näyttää kyllä siltä että jokin paikka antaa periksi. Sitä itsekkin vähän jännitän. Ihan tukevalta tuo tuntuu ja lukitteella vedin kierteet kiinni. Ehkä se kestävin ratkaisu olisi jatkaa tuota vipua yhtäpaksulla pellillä jotta kuulan saisi tuohon kohtaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 Itselläni siis oli mielessä tuo vipuvarren pituus tuossa kuulan varressa joka on aika pitkä kyllä ne siinä varmaan kiinni pysyy mutta onko kaasarin varsi tarpeeksi tukeva ettei väänny käytössä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 Eipä taida tuon kaasuttimen läpän liikuttaminen paljoa tuota vipua rasittaa.... Quote Link to comment
jaketech Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 (edited) 43 minutes ago, Matti-Pekka said: Eipä taida tuon kaasuttimen läpän liikuttaminen paljoa tuota vipua rasittaa.... ei rasita jos liikkeen rajotin on muualla. jos liikkee rajotin on kaasarissa ni äkkii hajoo joku paikka. Edited March 6, 2018 by jaketech Quote Link to comment
KimmoH Posted March 6, 2018 Author Share Posted March 6, 2018 Ei tuonne saakka oikean jalan liike loppuun saakka välity eli liike rajoitetaan muualla. Vivustosta tulee nyt niin herkkä, että palautuskin tuntuu hoituvan kaasarin jousella. Kaasuvaijeri palautuu taasen omalla alkuperäisellä jousellaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 3 hours ago, Matti-Pekka said: Eipä taida tuon kaasuttimen läpän liikuttaminen paljoa tuota vipua rasittaa.... Kyllähän jousen palautumisesta esim kaasua pumpatessa tulee yllättävät voimat. Ja kun tätä pientä rasitusta tulee kokoajan niin siinä on kiinalainen pelti aika kovilla. Mutta ei mulla väliä kukin tavallaan sanoin vain mielipiteeni. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.