Art_Zi Posted November 25, 2018 Author Posted November 25, 2018 8 hours ago, metake said: Mitä jos vaan purkaisit vielä kerran ja kasaisit sellaisilla osilla jotka on tarkoitettu yhteenkuuluviksi? Eli vaihtasin vetarin suojaputket paksutolppamallisiks tai jarrukamat takas ovaalin omiksi.....ehkä tuo laakeri on helpompi vaihtaa tässä kohtaa jos sillä saa vuotamisen loppumaan.. Quote
metake Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Jompikumpi vaihtoehto noista, tai sitten koko laatikon vaihto uudempaan.Ei tuo laakerin vaihto auta mitään koska et saa sitä tiiviiksi siihen pesään ja öljy pääsee laakerin ulkopuolelta vuotamaan. Toisekseen se suoja on vain pölytiiviste eikä se pidä öljyä kovinkaan pitkään.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Tutkija Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Toistan itseäni mut ihan varmasti liimatiivistemassalla täyteen rasvaton/öljytön laakerin ulkolaita niin ei vuoda öljyä. 1 Quote
Art_Zi Posted November 25, 2018 Author Posted November 25, 2018 Liimatiivistemassa sielä nyt kuivuu. Katotaan..... Meneekö tonne ovaalin halkastavan lootan paikalle paksutolpan loota bolt on? Tai meneekö paksutolpan suojaputket halkastavaan lootaan bolt on? Quote
Urbantoy Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 kannatasko ottaa Metaken ohjeista oppia, mun varmaan turha viisastella ku si' PikkuPetoa tontilta koitan saada kiinni.. saako loukkua käyttää.. joku vittu käy yöllä paskomassa terassille ja papanasta päätellen se en ole minä Quote
metake Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 3 hours ago, Art_Zi said: Meneekö tonne ovaalin halkastavan lootan paikalle paksutolpan loota bolt on? Tai meneekö paksutolpan suojaputket halkastavaan lootaan bolt on? Paksutolpan tai uudempi loota menee kun vaihtaa nokkakappaleeksi juniksen nokkakappaleen. Tunnen noita halkaistavia hiukan huonosti, mutta jos en ihan väärin muista niin myöhäisempiin menee, varhaisempiin ei. Sitä että missä menee vuosimalliraja en muista, enkä tuosta em. ole muutenkaan täysin varma, joku halkaistavat laatikot hyvin tunteva vois vahvistaa... Quote
Pasi Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 20 minutes ago, metake said: Paksutolpan tai uudempi loota menee kun vaihtaa nokkakappaleeksi juniksen nokkakappaleen. Miksi täytyy vaihtaa laatikkoon nokkakappale? Quote
Paksu-Tolppa Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 3 hours ago, Art_Zi said: Liimatiivistemassa sielä nyt kuivuu. Katotaan..... Meneekö tonne ovaalin halkastavan lootan paikalle paksutolpan loota bolt on? Tai meneekö paksutolpan suojaputket halkastavaan lootaan bolt on? Ehdit vielä hakemaan lootan ennen lumia... Quote
x-pj Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 1 minute ago, Pasi said: Miksi täytyy vaihtaa laatikkoon nokkakappale? Auton rungossa oleva laatikon etummainen kiinnityspiste on eri korkeudella. Keppilinja ei mene kohdalleen, jos ei vaihda juniksen nokkapalaa. Voi toki muuttaa myös kiinnityspistettä, mutta se on työläämpi. 1 Quote
metake Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 1 hour ago, Pasi said: Miksi täytyy vaihtaa laatikkoon nokkakappale? Juuri kuten x-pj selitti asian. Tässä vielä lisää infoa: Quote
Pasi Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Juu, tämä keppilinjan muutos tuli minulle uutena asiana.. :) Hyvä tietää, kun olen laittamassa tuohon omaan -58 kuplaan uudempaa swing laatikkoa.. Quote
PZQ Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Uuden nokka kappaleen hinta niin edullinen, että juniksen orkkis sohloksi kuluneet kannattaa unohtaa. https://www.csp-shop.de/getriebe/schaltgehaeuse-301-205-211h-22751a.html Quote
Tanhis Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 7 hours ago, PZQ said: Uuden nokka kappaleen hinta niin edullinen, että juniksen orkkis sohloksi kuluneet kannattaa unohtaa. https://www.csp-shop.de/getriebe/schaltgehaeuse-301-205-211h-22751a.html Hinta on kyllä ihan hyvä mutta se nokkakappaleen puslan vaihto ei nyt ole mikään amerikan temppu ja jäkismailan joutuu ostamaan myös tuon lisäksi. Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 No mitenkä sit laatikon pituus? Joutuuko konehuonetta silpomaan että kone mahtuu ko vaihtaa laatikon tuoreempaan. Eiks tuo uuempi loota ole pitempi entä halkastava? Quote
Tutkija Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Pituusero olematon,muutamia millejä. Ei auheuta ongelmia. Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 57 minutes ago, Tutkija said: Pituusero olematon,muutamia millejä. Ei auheuta ongelmia. Onko splitissä sit eri ku kaverilla oli kuulemma muutamia senttejä (oisko 4cm) liian pitkä? Toki tästä o vuosia jo aikaa ni en sen tarkemmin muista sitä tapausta... Quote
jarno Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Omaan 57 ovaaliin vaihdoin uudemman laatikon. Juniksen nokkakappaleella. Laatikon etureuna nousee ja kone jää takareunasta noinv2cm alemmas. Mikä oli mun mielestä ihan ok. Tuli pakoputkelle paremmin tilaa. 1800 koneessa tuli leveyden kanssa vähän ongelmia,mutta tuo takapään alas jääminen helpotti sitäkin. Venttiilikopan raudat otti kiinni niihin sivulla oleviin hyllyihin. Sihen puslaa,joka tulee lätkämailan ja vaihdetangon väliin joutu poraa uudet reijät. Sit sai vaihteet paremmin toimimaan. Mutta siitähän tanhis jo mainitsikin. Moottorin saa tietty ylemmäs,tekemällä korkeamman vaihteiston takakannakkeen 1 Quote
metake Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Onko splitissä sit eri ku kaverilla oli kuulemma muutamia senttejä (oisko 4cm) liian pitkä? Toki tästä o vuosia jo aikaa ni en sen tarkemmin muista sitä tapausta...Uudempi kone on hiukan pidempi (olisko just ton 4 cm ?) kuin vanha kiinteällä laturinjalalla oleva, eli siitä koneen vaihdosta alkaa ne pituusongelmat ei laatikosta.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
-tipi- Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Splitissä on myös tyystin erilainen (pyöreä) vaihdelaatikon etukannake. Kuvassa alempana. Quote
Tanhis Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 (edited) Eikös tämä donitsi etukiinnike jatkunut 58-59 asti vai oliko vain busseissa. Ja tähänhän on olemassa myös oma speciaali nokkakappaleensa minkä kanssa saa käytettyä alkuperäistä donitsi puslaa. Edit: eli tämmönen https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1882200 Edited November 26, 2018 by Tanhis Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 (edited) 23 minutes ago, metake said: Uudempi kone on hiukan pidempi (olisko just ton 4 cm ?) kuin vanha kiinteällä laturinjalalla oleva, eli siitä koneen vaihdosta alkaa ne pituusongelmat ei laatikosta. Sent from my iPhone using Tapatalk Tossa splitissä ongelmat (muistaakseni) alko laatikon vaihdosta. Uudempi kone meni vanhan lootan kans ok, mutta uudemman lootan kans ei. Pitänee katella joku kerta jos ton lootan alkaa vaihtaan. Viimestään sit ku uuen koneen tekee... Nyt ei se jumppa oikein nappaa... Edited November 26, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 (edited) Jatkampa vielä sen verran tätä jauhamista tosta jarrujen bolt on sopimisesta ovaali vs paksutolppa, ni josko joku muu pääsis helpommalla tulevaisuudessa. Amerikan poikien juttuja ku tankkas ni tulin siihen käsitykseen, että homma lähti omalla kohdalla kusemaan siinä kohtaa ku mukaan tuli nuo reiälliset laakerikannet. (Vm 65-66) https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=476299 https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=393484 Eli vuoto-ongelma ratkeaa vaihtamalla vetarinsuojaputken päädyt paksutolpasta (tai koko laatikon joka on sit oma show), tai käyttämällä paksutolpan kilpien kans ovaalin laakerinkansia (+öljynheittäjiä). Tämä tosin vaatii sen, että noihi aftermarketrumpuihin pitää porata reiät. Tai ehkä nykysellä kombolla sit tolla tiivisteliimalla, jota Tutkija ehottaa. Edited November 26, 2018 by Art_Zi Quote
x-pj Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 5 hours ago, Art_Zi said: Tossa splitissä ongelmat (muistaakseni) alko laatikon vaihdosta. Uudempi kone meni vanhan lootan kans ok, mutta uudemman lootan kans ei. Pitänee katella joku kerta jos ton lootan alkaa vaihtaan. Viimestään sit ku uuen koneen tekee... Nyt ei se jumppa oikein nappaa... Nyt varmaan muisti temppuilee. Minä vaihdoin ensin uuden konee 58-kuplaan, josa on alunperin samanlainen vaihteisto kuin sinulla. Piti takimmaista peltiä muokata jotta sai sen sopimaan. Sen jälkeen vaihdoin uudemman vaihteiston eikä siitä aiheutunut mitään ongelmaa. Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 22 minutes ago, x-pj said: Nyt varmaan muisti temppuilee. Minä vaihdoin ensin uuden konee 58-kuplaan, josa on alunperin samanlainen vaihteisto kuin sinulla. Piti takimmaista peltiä muokata jotta sai sen sopimaan. Sen jälkeen vaihdoin uudemman vaihteiston eikä siitä aiheutunut mitään ongelmaa. Joo tää oli siis kaverilla tää case muutama vuos takaperin, joten muista nyt tarkkaan miten se meni... Quote
metake Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Eli vuoto-ongelma ratkeaa vaihtamalla vetarinsuojaputken päädyt paksutolpasta (tai koko laatikon joka on sit oma show), tai käyttämällä paksutolpan kilpien kans ovaalin laakerinkansia (+öljynheittäjiä). Tämä tosin vaatii sen, että noihi aftermarketrumpuihin pitää porata reiät.Paksutolpan kilvet ei auta, koska ne on samalla mitoituksella noiden reällisten kanssa, pitää olla nimenomaan ne ovaalin laakerikannet. Lisäksi pitää olla oikeankokoiset o-renkaat, ovaalissa ne on muistaakseni paksummat. Jos kaikki tiivisteet pitää niin öljynheittorengasta ei tarvita, se on vain siltä varalta että stefa vuotaa.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Art_Zi Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 (edited) 12 minutes ago, metake said: Paksutolpan kilvet ei auta, koska ne on samalla mitoituksella noiden reällisten kanssa, pitää olla nimenomaan ne ovaalin laakerikannet. Lisäksi pitää olla oikeankokoiset o-renkaat, ovaalissa ne on muistaakseni paksummat. Jos kaikki tiivisteet pitää niin öljynheittorengasta ei tarvita, se on vain siltä varalta että stefa vuotaa. Sent from my iPhone using Tapatalk Siis joo eli nyt mulla tulee paksutolpan kilvet + ovaalin laakerikannet (koska ovaalin vetarinsuojaputken päät). Toi o-rengas pitää viel tutkailla...joka paikka näyttää myyvän samaa settiä swingiakselisiin... Edited November 26, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted January 5, 2019 Author Posted January 5, 2019 (edited) Päivitelläähä tätäki. Etulokarit ja puskuri ja piipit tuli pultattua joulukuussa. Ei oo paljoa talliin päässy/joutanu. Vannepajalta tuli takavanteet ja lähiaikoina viä puhallukseen ja maalaukseen. Perääki tipautin jo valmiiks noille vanteille ja totesin ettei onnistu. Tilaukseen lähtee Limebugilta 2" puottavat ja sääjettävät latit jossain kohtaa. Sähköhommat tein just loppuun. Vielä pitäs 12v vinkkarit tilata ja sit testata menikö kaikki ok. Nyt jos jois tuon Urbockin pois ja iha vaa fiilistelis toista talli-iltaa 1,5 kuukauteen. Edited January 7, 2019 by Art_Zi 5 Quote
metake Posted January 5, 2019 Posted January 5, 2019 5 hours ago, Art_Zi said: Vannepajalta tuli takavanteet ja lähiaikoina viä puhallukseen ja maalaukseen. Perääki tipautin jo valmiiks noille vanteille ja totesin ettei onnistu. Tilaukseen lähtee Limebugilta 2" puottavat ja sääjettävät latit jossain kohtaa. Mikä siinä perän tiputuksessa ei onnistunut ja miten noi säätölatat ratkaiseen tilanteen? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen... Quote
Art_Zi Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 (edited) On 1/5/2019 at 11:26 PM, metake said: Mikä siinä perän tiputuksessa ei onnistunut ja miten noi säätölatat ratkaiseen tilanteen? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen... Tiputus onnistuu, mutta ko tontittaa kunnolla ni latit "pohjaa" eli alkaa hakkamaan tuohon yläreunaan ko menee nii veltoks. (kuva lainattu netistä) Tarkotus hommata tällaset, jotka puottaa jo valmiiks 2" (+ säätö päälle), ni ei menis ihan veltoks koko perä... https://www.limebug.com/product/view/3811/t1-beetle-ghia-type-3-swing-axle-2-adjustable-dropped-spring-plates-24-1116-spline#temp Edited January 7, 2019 by Art_Zi Quote
x-pj Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Jousituksen jäkkyyteen noilla ei ole mitään vaikutusta. Joustovara tuossa kyllä kasvaa, kun latassa on mutka. Mahtuuko takapyörä niin ylös, että joustovara lopuu suorasta latasta? Quote
Urbantoy Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Just now, x-pj said: Jousituksen jäkkyyteen noilla ei ole mitään vaikutusta. Joustovara tuossa kyllä kasvaa, kun latassa on mutka. Mahtuuko takapyörä niin ylös, että joustovara lopuu suorasta latasta? Oonko mä nyt sitten jotain ymmärtänyt väärin noiden "notch"lattojen kanssa.. Jos noilla putoo tuon 2"" jo vakioasennossa niin ei tarvi säätää lattaa ihan ala-asentoon ja sitä myöten jousituksen pitäs pelata paremmin.. Mutta mun ajatusmaailmaahan kukaan ei ymmärrä, en itekkään välillä.. Korjausta mielellään jos ollaan taas pusikossa, tai Metakea mielyttäen, boksereissa pakkasessa lumikasassa.. Quote
x-pj Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Vääntösauvan jäykkyys määrittää jousituksen jäykkyyden. Jousisauvan päässä olevan latan asento ei vaikua jäykkyyteen. Jos haluaa jäykemmän jousituksen pitää vaihtaa jäykempi jousisauva. Jäykempiä jousia on saatavana. Quote
Tutkija Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 (edited) Vääntösauva on siintä vekkuli jousituksena autossa et yhtään sen jäykempi ei vääntösauva ole ellet kiristä esikiristystä valmiiksi niinkuin alkuperäisessä asetuksessa tehtaan jäljiltä on. Eli vääntösauvajousen jäykkyys kasvaa tiettyyn rajaan saakka kierrettäessä sauvaa,lopulta se vaan myötää eikä kiristy enää... Jos esijännitystä ei ole se on aivan yhtä pehmoinen asennosta riippumatta,ajokorkeus vaan muuttuu. Tietysti oikein alas kun säätää niin onhan se pehmoinen kun vääntösauva ei toimi ollenkaan niinkuin on suunniteltu eli kanna ajoneuvon massaa.... Edited January 7, 2019 by Tutkija 1 Quote
Urbantoy Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 20 minutes ago, Tutkija said: Vääntösauva on siintä vekkuli jousituksena autossa et yhtään sen jäykempi ei vääntösauva ole ellet kiristä esikiristystä valmiiksi niinkuin alkuperäisessä asetuksessa tehtaan jäljiltä on. Eli vääntösauvajousen jäykkyys kasvaa tiettyyn rajaan saakka kierrettäessä sauvaa,lopulta se vaan myötää eikä kiristy enää... Jos esijännitystä ei ole se on aivan yhtä pehmoinen asennosta riippumatta,ajokorkeus vaan muuttuu. Tietysti oikein alas kun säätää niin onhan se pehmoinen kun vääntösauva ei toimi ollenkaan niinkuin on suunniteltu eli kanna ajoneuvon massaa.... Tuttu tilanne tuo että perä menee löysäksi, ei tarvinnut olla paljon vettä urassa ku tuntu että pysyykö koko laitos tiellä ku luikerteli miten sattuu.. Noilla "notch" latoilla saa kummiskin paremmin tuota esikiristystä ku siinä on pudotusta jo valmiiks sekä säätö siihen päälle latalle.. vai oonko mä tajunnut taas jotain jopa oikein Quote
Art_Zi Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 (edited) Niin en siis tarkottanukkaa että jäykkyyttä sillä sääjettäs, mutta sitä esijännitystä. Tolla 2" puottavalla sais ehkä vähä sitä esijännitystä sinne ja silti tontitettua. Nyt se takapää heiluu ja huojoo ko mikäki ko siellä ei oo mitään jännitystä... Edited January 7, 2019 by Art_Zi Quote
Tanhis Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Noissa valmiiksi notsatuissa latoissa on yleensä myös vähän enempi pituutta kuin vakiolatoissa. Tämä vähentää taka aurausta jousituksen mennessä alaspäin. Ja yleensä kun kunnolla tontitetussa on vielä camberia reilummin ja kun peliin lisätään vielä raju taka auraus niin silloin ymmärrettävästi takarenkaan tiehen kiinni ottava kuvio menee aika pieneksi. 1 Quote
x-pj Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 4 hours ago, Art_Zi said: Niin en siis tarkottanukkaa että jäykkyyttä sillä sääjettäs, mutta sitä esijännitystä. Tolla 2" puottavalla sais ehkä vähä sitä esijännitystä sinne ja silti tontitettua. Nyt se takapää heiluu ja huojoo ko mikäki ko siellä ei oo mitään jännitystä... Vakiojousituksessakin jännitys on vain silloin kun pyörä on ilmassa. Pyörät maassa latta on irti ulosjoustorajoittimesta. 1 Quote
x-pj Posted January 8, 2019 Posted January 8, 2019 15 hours ago, Art_Zi said: Nyt se takapää heiluu ja huojoo ko mikäki ko siellä ei oo mitään jännitystä... Onko siellä nyt minkälaiset iskarit? Jousen tehtävä on kannattaa autoa ja iskarin tehtävä vaimentaa heilahtelut. 1 Quote
Art_Zi Posted January 8, 2019 Author Posted January 8, 2019 (edited) 4 hours ago, x-pj said: Onko siellä nyt minkälaiset iskarit? Jousen tehtävä on kannattaa autoa ja iskarin tehtävä vaimentaa heilahtelut. Vanhat paskat iskarit nyt testivaiheessa. Eli uusiks nekin menee. Tilaan silti nuo valmiiks puottavat ni ompa mahdollisuuksia enämpi ja sit toi Tanhiksen mainittema aurausasia. 🙂 Edited January 8, 2019 by Art_Zi Quote
x-pj Posted January 8, 2019 Posted January 8, 2019 On noissa latoissa paljon hyviä ominaisuuksia. Mutka auttaa siihen, ettei ota kiinni jouston rajoittimeen, jos oikein alas haluaa mennä. Säätö helpottaa oikean ajokorkeuden hakemista. Pituus auttaa lähinnä siinä, ettei tarvitse vakiolattojen soikeita reikiä vinguttaa pidemmiksi. Takapyörien aurauskulman joutuu aina säätämään, jos takapään korkeutta muuttaa. Siksi niissä latoissa on ne soikeat reiät. Vanhat latat saattaa myös olla kuluneet puslan kohdalta, jää väljäksi vaikka laittaa uudet puslat. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.