Jump to content

Isompi kone


Recommended Posts

Posted

Niin se nyt sitten riippuu, että haluaako ajaa 180 vai 200 mm kytkimellä. Vakio 1600, niin menee tuolla pienemmälläkin.

 

t. Mika

Posted

180mm vauhtipyörästä voi sorvauttaa laadukkaan 200mm vauhtipyösän jolloin tarvii vaihtaa se isompaan koneeseen. Laittaa 12v sähköt ja käyttää 6v starttii jolloin pyörittää hyvin ja käynnistyy helposti. Kone kannattaa käydä läpi ja parantaa nykybensalle hyötysyhde ja ahdistava vakiopakoputki vaihtaa parempaan versioon. 180mm helposti luistaa väännön ja tehon kasvaessa jos ei oo si haluja siottaa erittäin laadukkaaseen 180mm kytkinlevyyn ja paineasetelmaan ( RLR tms. )

Posted
1 hour ago, mikan said:

Niin se nyt sitten riippuu, että haluaako ajaa 180 vai 200 mm kytkimellä. Vakio 1600, niin menee tuolla pienemmälläkin.

 

t. Mika

Tai sit käyttää vw tekemää 6v hampailla ja 200 kytkimellä olevaa vauhtista. 

Posted (edited)
50 minutes ago, Jarmo Lummi said:

180mm vauhtipyörästä voi sorvauttaa laadukkaan 200mm vauhtipyösän jolloin tarvii vaihtaa se isompaan koneeseen. Laittaa 12v sähköt ja käyttää 6v starttii jolloin pyörittää hyvin ja käynnistyy helposti. Kone kannattaa käydä läpi ja parantaa nykybensalle hyötysyhde ja ahdistava vakiopakoputki vaihtaa parempaan versioon. 180mm helposti luistaa väännön ja tehon kasvaessa jos ei oo si haluja siottaa erittäin laadukkaaseen 180mm kytkinlevyyn ja paineasetelmaan ( RLR tms. )

Eikös joku veijari ottanut hiirimoottorista(1776) +150 hv ja 180mm vauhtiksella...

Edited by sleepercooler
  • 2 weeks later...
Posted
15 hours ago, JTG said:

Onko tällaisesta kokemusta:

https://www.coolairvw.co.uk/Item/New_Products~Ghia_New_Products/AC198800/1384cc_Barrel_And_Piston_Kit_T1_1961-79_87mm_Case_Hole_1200.html

 

Pitäisi mennä ihan vanhojen pyttyjen ja mäntien tilalle ilman muita muutoksia

Ei ole tarkoitus tehdä mitään kisakonetta, mutta mahtaako tuolla

sarjalla saada edes hiukan potkua lisää koneeseen?

 

On kokemusta. Ihan sopiva kone tulee. Lohkopuuhia on kyllä vähän edessä männänhelmalle joutuu tekemään tilaa melko vrmasti. Tätä Ø20mm männäntappista Ø83mm mäntää on ainakin kolmea eri mallia tähän tarkoitukseen. Väännössä on eroa 1200cc pannuun sopivasti.

Posted
4 hours ago, DOODAH said:

 

On kokemusta. Ihan sopiva kone tulee. Lohkopuuhia on kyllä vähän edessä männänhelmalle joutuu tekemään tilaa melko vrmasti. Tätä Ø20mm männäntappista Ø83mm mäntää on ainakin kolmea eri mallia tähän tarkoitukseen. Väännössä on eroa 1200cc pannuun sopivasti.

 

Ok,

 

Otan jossain vaiheessa koneen pois ja hiukan tarkistelen ja mittailen millaisista osista tuo nykyinen kone on

todellisuudessa tehty. Sitten uskaltaa tilailla tuollaista settiä.

 

  • 1 month later...
Posted

 

Hommasin tuollaisen koneen, numeron perusteella lohko on 1300cc, mutta on muutettu 1600cc:ksi. (Kannet irroitettu, mäntien halkaisija 85,5mm)

Asensin uudet unohduspellit, kun olivat unohdettu ja uudet nostimien putket parin littaantuneen takia.

Tarkoitus on pitää 6-volttisena, apulaitteita olen jo käynyt läpi, mm. bensapumppu, laturi, jakaja...

 

Riittääköhän tuohon 30 pict 1 kaasari normikäyttöön?

 

Tässä koneessa on doghouse öljynjäähdytin, joten täytyy hommata puhallinkoppa + muut pellit. Ilmeisesti 90mm laturin saa laitettua tuohon

doghouse koppaan, kun vaihtaa myös tuuletinpyörän uudempaan paksumpaan?

 

Tässä on myös 1-reikäkannet, joten ilmeisesti perus 1300-1600 imusarja adapterilla 30 pict 1 kaasarille?

 

Ja oliko suosituksia 180 milliselle vahvemmalle kytkinpaketille?

 

Kyseisiä osia voi myös tarjota myyntiin, jos löytyy nurkista.

 

Kiitoksia

 

 

 

20181111_122149.jpg

20181111_122214.jpg

20181111_122343.jpg

Posted

Riittää 30 pict-1 aivan mainiosti, ja sopii suoraan 1300/1500 imusarjaan ilman adapteria.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • 2 months later...
Posted

Nyt olis kone paikallaan ja tuntuu käyvän hienosti.

Ongelmana on, että tietenkin moottoriöljyä vuotaa käydessä

moottorin ja vaihteiston välistä.

 

Vauhtipyörä on NOS 200mm 6V ilman o-rengasuraa,

päittäisvälys säädetty 0,11mm, tiiviste kampiakselin ja

vauhtipyörän välissä.

 

Uuden stefan huuli voideltu öljyllä.

Painoin stefan loppuun asti, koska vanha oli myös sillä tavalla.

Olisiko tuo stefa sittenkin pitänyt laittaa lohkon tasolle?

 

Moottori täytyy joka tapauksessa taas ottaa pois... 😥

Posted

Vuodon syy selvisi, stefa hajonnut.

Mikähän sen olisi rikkonut?

Pitääkö tuon vauhtipyörän kosketuspinta stefaan olla ihan kiiltävä?

Vai olisiko uusi stefa ollut jotain ikivanhaa varastoa...?

 

20190202_140331.jpg

20190202_140352.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Laitoin silikonituplahuulistefan (Paruzzilta) ja asensin koneen takaisin autoon.

Käytin noin puoli tuntia välillä kaasutellen. Ei vielä ainakaan tullut pisaraakaan öljyä lattialle...

Maantielle ei vielä pääse, mutta mitä pihalla hiukan koitin, niin ero tuntuu jo siinäkin 1200 kuutioiseen.

Tämä on siis vakio 1600cc 1-reikäkansilla. Vaparin laitoin ja käärmeenpesän. Kytkin / vauhtis 200mm, 6v hammastuksella.

 

 

20190217_130322.jpg

  • Like 3
Posted

Siisti on kyllä ,peukku!...saattaisi kannattaa laittaa tuohon virranjakajan alipaineletkuun pieni "lenkki" tai metalliputken pätkä jolla saisi  nousulenkin kaasuttimen puolelle ,ennen kun letku lähtee jakajalle..saattaa kerryttää polttoainetta kaasuttimen kurkusta tuonne jakajan alipainekelloon, jos laskee putki noin suoraan...

Posted

Tuohon siistiin kokonaisuuteen kun tarjoaa vielä type-4 öljypumpun, niin alkaa 1-venttiili lohkossakin

öljy kiertämään tehokkaammin ilmeisesti y-poratun akselin kautta kiertokangen laakereille..  

Posted
1 hour ago, arvuuttaja said:

Tuohon siistiin kokonaisuuteen kun tarjoaa vielä type-4 öljypumpun, niin alkaa 1-venttiili lohkossakin

öljy kiertämään tehokkaammin ilmeisesti y-poratun akselin kautta kiertokangen laakereille..  

 

Kysymys Arvuuttajalle, Saako tommosesta yks vena lohkosta varakoneen Valaan mahaan luokkaa 1835/1915 ajokonetta haetaan.. Mulla ois uus lohko mikä pikku kännissä tuli hommattua Turskamiehiltä ku ei ollut tulkkia matkassa ja rulla kurnuja käessä, no otetaan, luulin että kaks vena tuli, mutta ylläri oli Kenpeleessä että olikin yks vena.. no tekevälle sattuu, epähuomiossa BugRun25 pileissä, uus laatikossa vieläkin on.. kerran avattu lodju

Posted

Tuleehan siitä vaikka ja mitä.. Takimmainen paineventtiili ohjaa mahdollisen ylipaineen pois öljynkierrosta ja etummainen säätelee 

öljynlauhduttimelle menevää öljyä. Öljykanavat ilmeisesti siinä pienemmät ja ainakin X-poratun akselin laittaisin 90.5 mäntien kera..

Posted

Riippuu myös melko paljon lohkon muista ominaisuuksista. 6 vai 8 mm pinnapultit öljypumpulle, vai peräti niin vanha lohko että ei ole nokka-akselille laakeriliuskoja?

Posted

Kuvan moottori on tehtaan kunnostuksen läpi käynyt. 6 mm pinnapultit öljypumpussa. Toista paineventtiiliä ei kuvissa näy, uusi oljynjääddytin viittaa siihen että olisi. Kampiakselin luulisi olevan f-porattu, mutta onko siitä haittaa?VWageni tai tutkija voi nuo vaihtomoottorikombot muistaa.  

Posted (edited)
15 hours ago, metake said:

Riippuu myös melko paljon lohkon muista ominaisuuksista. 6 vai 8 mm pinnapultit öljypumpulle, vai peräti niin vanha lohko että ei ole nokka-akselille laakeriliuskoja?

 

Brassilohko BugRun25sesta, milloinhan se oli, jotain kymmenen vuotta sitten, eli silloin oli ihan pränt nyy eli suojarasvassa vieläkin.. tuolla se lämpimässä tallissa laatikkossa on majaillut siitä asti.. josko siitä joskus sais sitten varakoneen tai työnnetään mualimalle ku nyt muutenkin tuo tallin tyhjennys mielessä..

Varastoa ei uskalla edes vielä suunnitella tyhjennykseen

Edited by Urbantoy

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...