JTG Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Sopiiko 1600 cc kone -64 kuplan vaihteistoon (6v startti) suoraan kiinni vai täytyykö tehdä muutoksia? Lähinnä kiinnityksen osalta mietin, muut osat asia erikseen. Esim. tämä 1600: https://www.tori.fi/uusimaa/Kunnostetut_vw_kuplan_koneet_48725970.htm?ca=18&w=3&last=1 Quote
mikan Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Kiinnitys on ok, mutta vauhtipyörä ei sovi. t. Mika Quote
mikan Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Joo, mutta startin pitää sit kans sopia yhteen vauhtipyörän hammaskehän kanssa. t. Mika Quote
sleepercooler Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 (edited) Tai vaihtaa vauhtipyörän....ei tartte avartaa ja 6v startti sopii suoraan... Edited September 1, 2018 by sleepercooler Quote
mikan Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Niin se nyt sitten riippuu, että haluaako ajaa 180 vai 200 mm kytkimellä. Vakio 1600, niin menee tuolla pienemmälläkin. t. Mika Quote
Jarmo Lummi Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 180mm vauhtipyörästä voi sorvauttaa laadukkaan 200mm vauhtipyösän jolloin tarvii vaihtaa se isompaan koneeseen. Laittaa 12v sähköt ja käyttää 6v starttii jolloin pyörittää hyvin ja käynnistyy helposti. Kone kannattaa käydä läpi ja parantaa nykybensalle hyötysyhde ja ahdistava vakiopakoputki vaihtaa parempaan versioon. 180mm helposti luistaa väännön ja tehon kasvaessa jos ei oo si haluja siottaa erittäin laadukkaaseen 180mm kytkinlevyyn ja paineasetelmaan ( RLR tms. ) Quote
Tanhis Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 1 hour ago, mikan said: Niin se nyt sitten riippuu, että haluaako ajaa 180 vai 200 mm kytkimellä. Vakio 1600, niin menee tuolla pienemmälläkin. t. Mika Tai sit käyttää vw tekemää 6v hampailla ja 200 kytkimellä olevaa vauhtista. Quote
sleepercooler Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 (edited) 50 minutes ago, Jarmo Lummi said: 180mm vauhtipyörästä voi sorvauttaa laadukkaan 200mm vauhtipyösän jolloin tarvii vaihtaa se isompaan koneeseen. Laittaa 12v sähköt ja käyttää 6v starttii jolloin pyörittää hyvin ja käynnistyy helposti. Kone kannattaa käydä läpi ja parantaa nykybensalle hyötysyhde ja ahdistava vakiopakoputki vaihtaa parempaan versioon. 180mm helposti luistaa väännön ja tehon kasvaessa jos ei oo si haluja siottaa erittäin laadukkaaseen 180mm kytkinlevyyn ja paineasetelmaan ( RLR tms. ) Eikös joku veijari ottanut hiirimoottorista(1776) +150 hv ja 180mm vauhtiksella... Edited September 1, 2018 by sleepercooler Quote
JTG Posted September 16, 2018 Author Posted September 16, 2018 Onko tällaisesta kokemusta: https://www.coolairvw.co.uk/Item/New_Products~Ghia_New_Products/AC198800/1384cc_Barrel_And_Piston_Kit_T1_1961-79_87mm_Case_Hole_1200.html Pitäisi mennä ihan vanhojen pyttyjen ja mäntien tilalle ilman muita muutoksia Ei ole tarkoitus tehdä mitään kisakonetta, mutta mahtaako tuolla sarjalla saada edes hiukan potkua lisää koneeseen? Quote
DOODAH Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 15 hours ago, JTG said: Onko tällaisesta kokemusta: https://www.coolairvw.co.uk/Item/New_Products~Ghia_New_Products/AC198800/1384cc_Barrel_And_Piston_Kit_T1_1961-79_87mm_Case_Hole_1200.html Pitäisi mennä ihan vanhojen pyttyjen ja mäntien tilalle ilman muita muutoksia Ei ole tarkoitus tehdä mitään kisakonetta, mutta mahtaako tuolla sarjalla saada edes hiukan potkua lisää koneeseen? On kokemusta. Ihan sopiva kone tulee. Lohkopuuhia on kyllä vähän edessä männänhelmalle joutuu tekemään tilaa melko vrmasti. Tätä Ø20mm männäntappista Ø83mm mäntää on ainakin kolmea eri mallia tähän tarkoitukseen. Väännössä on eroa 1200cc pannuun sopivasti. Quote
JTG Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 4 hours ago, DOODAH said: On kokemusta. Ihan sopiva kone tulee. Lohkopuuhia on kyllä vähän edessä männänhelmalle joutuu tekemään tilaa melko vrmasti. Tätä Ø20mm männäntappista Ø83mm mäntää on ainakin kolmea eri mallia tähän tarkoitukseen. Väännössä on eroa 1200cc pannuun sopivasti. Ok, Otan jossain vaiheessa koneen pois ja hiukan tarkistelen ja mittailen millaisista osista tuo nykyinen kone on todellisuudessa tehty. Sitten uskaltaa tilailla tuollaista settiä. Quote
JTG Posted November 11, 2018 Author Posted November 11, 2018 Hommasin tuollaisen koneen, numeron perusteella lohko on 1300cc, mutta on muutettu 1600cc:ksi. (Kannet irroitettu, mäntien halkaisija 85,5mm) Asensin uudet unohduspellit, kun olivat unohdettu ja uudet nostimien putket parin littaantuneen takia. Tarkoitus on pitää 6-volttisena, apulaitteita olen jo käynyt läpi, mm. bensapumppu, laturi, jakaja... Riittääköhän tuohon 30 pict 1 kaasari normikäyttöön? Tässä koneessa on doghouse öljynjäähdytin, joten täytyy hommata puhallinkoppa + muut pellit. Ilmeisesti 90mm laturin saa laitettua tuohon doghouse koppaan, kun vaihtaa myös tuuletinpyörän uudempaan paksumpaan? Tässä on myös 1-reikäkannet, joten ilmeisesti perus 1300-1600 imusarja adapterilla 30 pict 1 kaasarille? Ja oliko suosituksia 180 milliselle vahvemmalle kytkinpaketille? Kyseisiä osia voi myös tarjota myyntiin, jos löytyy nurkista. Kiitoksia Quote
metake Posted November 11, 2018 Posted November 11, 2018 Riittää 30 pict-1 aivan mainiosti, ja sopii suoraan 1300/1500 imusarjaan ilman adapteria.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
JTG Posted February 1, 2019 Author Posted February 1, 2019 Nyt olis kone paikallaan ja tuntuu käyvän hienosti. Ongelmana on, että tietenkin moottoriöljyä vuotaa käydessä moottorin ja vaihteiston välistä. Vauhtipyörä on NOS 200mm 6V ilman o-rengasuraa, päittäisvälys säädetty 0,11mm, tiiviste kampiakselin ja vauhtipyörän välissä. Uuden stefan huuli voideltu öljyllä. Painoin stefan loppuun asti, koska vanha oli myös sillä tavalla. Olisiko tuo stefa sittenkin pitänyt laittaa lohkon tasolle? Moottori täytyy joka tapauksessa taas ottaa pois... 😥 Quote
peruskallio Posted February 1, 2019 Posted February 1, 2019 Stefa kuuluu painaa pohjaan asti. Onhan nokka-akselin tulppa paikallaan? Quote
JTG Posted February 1, 2019 Author Posted February 1, 2019 Täytyy tuo tulppa tarkastaa, kun saan koneen irti. Totta puhuen ei minkäänlaista muistikuvaa tuosta... Quote
JTG Posted February 2, 2019 Author Posted February 2, 2019 Vuodon syy selvisi, stefa hajonnut. Mikähän sen olisi rikkonut? Pitääkö tuon vauhtipyörän kosketuspinta stefaan olla ihan kiiltävä? Vai olisiko uusi stefa ollut jotain ikivanhaa varastoa...? Quote
Tutkija Posted February 2, 2019 Posted February 2, 2019 Stefan huonoutta ei se muuten tuolleen hajoa... Quote
JTG Posted February 17, 2019 Author Posted February 17, 2019 Laitoin silikonituplahuulistefan (Paruzzilta) ja asensin koneen takaisin autoon. Käytin noin puoli tuntia välillä kaasutellen. Ei vielä ainakaan tullut pisaraakaan öljyä lattialle... Maantielle ei vielä pääse, mutta mitä pihalla hiukan koitin, niin ero tuntuu jo siinäkin 1200 kuutioiseen. Tämä on siis vakio 1600cc 1-reikäkansilla. Vaparin laitoin ja käärmeenpesän. Kytkin / vauhtis 200mm, 6v hammastuksella. 3 Quote
Matti-Pekka Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Siisti on kyllä ,peukku!...saattaisi kannattaa laittaa tuohon virranjakajan alipaineletkuun pieni "lenkki" tai metalliputken pätkä jolla saisi nousulenkin kaasuttimen puolelle ,ennen kun letku lähtee jakajalle..saattaa kerryttää polttoainetta kaasuttimen kurkusta tuonne jakajan alipainekelloon, jos laskee putki noin suoraan... Quote
arvuuttaja Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Tuohon siistiin kokonaisuuteen kun tarjoaa vielä type-4 öljypumpun, niin alkaa 1-venttiili lohkossakin öljy kiertämään tehokkaammin ilmeisesti y-poratun akselin kautta kiertokangen laakereille.. Quote
Urbantoy Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 1 hour ago, arvuuttaja said: Tuohon siistiin kokonaisuuteen kun tarjoaa vielä type-4 öljypumpun, niin alkaa 1-venttiili lohkossakin öljy kiertämään tehokkaammin ilmeisesti y-poratun akselin kautta kiertokangen laakereille.. Kysymys Arvuuttajalle, Saako tommosesta yks vena lohkosta varakoneen Valaan mahaan luokkaa 1835/1915 ajokonetta haetaan.. Mulla ois uus lohko mikä pikku kännissä tuli hommattua Turskamiehiltä ku ei ollut tulkkia matkassa ja rulla kurnuja käessä, no otetaan, luulin että kaks vena tuli, mutta ylläri oli Kenpeleessä että olikin yks vena.. no tekevälle sattuu, epähuomiossa BugRun25 pileissä, uus laatikossa vieläkin on.. kerran avattu lodju Quote
arvuuttaja Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Tuleehan siitä vaikka ja mitä.. Takimmainen paineventtiili ohjaa mahdollisen ylipaineen pois öljynkierrosta ja etummainen säätelee öljynlauhduttimelle menevää öljyä. Öljykanavat ilmeisesti siinä pienemmät ja ainakin X-poratun akselin laittaisin 90.5 mäntien kera.. Quote
metake Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Riippuu myös melko paljon lohkon muista ominaisuuksista. 6 vai 8 mm pinnapultit öljypumpulle, vai peräti niin vanha lohko että ei ole nokka-akselille laakeriliuskoja? Quote
hpa Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Kuvan moottori on tehtaan kunnostuksen läpi käynyt. 6 mm pinnapultit öljypumpussa. Toista paineventtiiliä ei kuvissa näy, uusi oljynjääddytin viittaa siihen että olisi. Kampiakselin luulisi olevan f-porattu, mutta onko siitä haittaa?VWageni tai tutkija voi nuo vaihtomoottorikombot muistaa. Quote
Urbantoy Posted February 18, 2019 Posted February 18, 2019 (edited) 15 hours ago, metake said: Riippuu myös melko paljon lohkon muista ominaisuuksista. 6 vai 8 mm pinnapultit öljypumpulle, vai peräti niin vanha lohko että ei ole nokka-akselille laakeriliuskoja? Brassilohko BugRun25sesta, milloinhan se oli, jotain kymmenen vuotta sitten, eli silloin oli ihan pränt nyy eli suojarasvassa vieläkin.. tuolla se lämpimässä tallissa laatikkossa on majaillut siitä asti.. josko siitä joskus sais sitten varakoneen tai työnnetään mualimalle ku nyt muutenkin tuo tallin tyhjennys mielessä.. Varastoa ei uskalla edes vielä suunnitella tyhjennykseen Edited February 18, 2019 by Urbantoy Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.