Jump to content

madallus


Recommended Posts

No se on aivan varma että suurin osa kotimaan ""madalletuista"" kuplista on pelkällä säätöakselilla.

 

Kyllähän ne säätöpalat juuri ja juuri menettelee jos tiputetaan vain vähän. Varsin kehuttavat ajo-ominaisuudet tulee kun tiputat säädön ihan tonttiin, tankki täyteen bensaa ja etukontti täyteen tavaraa (reissuvarustus).

 

Henkilökohtaisesti en vaan käsitä että jos halutaan madaltaa autoa niin ei sitten kuitenkaan ole rahaa käyttää siihen sitä 200e joka on ihan pikkuraha vrt. mitä uudempien autojen madaltamiseen saa menemään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin ja joskus noi droppiolat oli sentään 200€ kappaleelta.

 

Varmasti on suurin osa säätökeulilla, mutta niin muissakin asioissa tingitty.

Droppiolat on hyvät ja jos tahtoo lisää, niin laittaa sitten säätöpalat. Avis-paloja saa jopa ihan virallisesti hitsata akseliin kiinni.

Link to comment

Lähinnä ajattelin, että laitanko droppi olat vai puman akselin. Mutta jos ajettavuus on hyvä tahi parempi olilla, niin silloin täytyy laittaa sellaiset. Onko niissä paljon eroa, onko CB tai empin valmistamat tai jotkut muut?

Link to comment

Ota huomioon että raideleveys kasvaa droppiolilla,et voi käyttää pienellä et:llä olevia vanteita enää. tai pitää laittaa jotku ällörumat 135:set tms. renkaat. Jos tyydyt maltilliseen Lue järkevään 4-5cm tiputukseen niin säätökeula vaan. Onhan se kova ajaa mutta mitä sitten.

Link to comment
Guest Raggare

kun kerta asia tuotiin esille TAAS

jotku ällörumat 135:set tms. renkaat.

 

RÄHÄHÄH :D onko esim orkkis 500x16 sit oksettavan rumat? kaventaa aksiloo ni saa ne 185 menee nätisti kans ;)

 

tosta kyöstille mallia seuraavaan pystäriin, sikamagee 'jokuvuosmalli'

Link to comment
kun kerta asia tuotiin esille TAAS
jotku ällörumat 135:set tms. renkaat.

 

RÄHÄHÄH :D onko esim orkkis 500x16 sit oksettavan rumat? ON kaventaa aksiloo ni saa ne 185 menee nätisti kans ;)

 

tosta kyöstille mallia seuraavaan pystäriin, sikamagee 'jokuvuosmalli'

 

Miks ne pitää olla noin ruosteisia ja karmeita ajaa noin matalana D:

Ei vaan mun mielestä vaan kupla menee pilalle kun sitä lasketaan liikaa = 10cm tjsp.

Ei tartte olla 185 kummeja en tarkoita sitä,mutta jotenkin vaan ei näytä omaan silmään hyvältä alle 155 kummit edessä. Ja nää on makuasioita joista PITÄÄ kiistellä.

Link to comment
Guest Raggare

nii saahan se olla siistikin, karmee ajaa? kyllä on tappikeula elämänsä kunnos meikulla ainaki, tosi hyvä sneppailla. ei kai pallonivel sen erikoisempi oo jos riittää liikevarat? ei oo viel noin uusii ollu paitti notsi mut se onki ihan eri planeetalta. hmh pari 135 ois tos jemmas.... :]

 

 

jep, faktoista on huono kiistellä. matala auto on yleensä aina hienompi kuin orkkiskorkeudes. takapään höperöt camberit on hienoo kans :D

Link to comment
Guest Tuoppi

onko tosiaan niin et droppi olat leventää aina? sit tuli meinaan ongelma kun jo nyt centerlainit on aika rajoilla ja jos dropit heittää alle niin tulee vielä ulos päin...ei hyvä!!

Link to comment

Ainakin kaupasta ostettavat olat leventää, kai nekin voisi itse tehdä ettei leventäisi kuten niitä on kuulemma aiemmin tehty, mutta saattaisin silti kaupasta omat ostaa.

 

Lisäksi jos vielä 4x130 (...5x130) -laikat laittaa rumpujen tilalle niin nekin taitaa vielä hieman leventää, joten kapeammalle akselille on kovasti tarvetta. Samalla voi sit modata valojen kuvut ettei rengas hinkkaa niitä kiiltäväksi.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Avis-paloja saa jopa ihan virallisesti hitsata akseliin kiinni.

 

Aiheeseen liittyvä poiminta AKEn sivuilta:

 

Alustan muutokset

 

Auton korkeuden muuttaminen

 

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm.

 

Ja lisäksi poiminta säädöksestä 779/1998 kolmas luku ja 11 pykälä:

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

t. Mika

Link to comment
Ainii nää laithan vasta muuttu. No piru sithän saa hitsata vaikka mitä vaikka mihin :D

 

Eikös tuossa lue ihan selvästi:

"asentamalla ...... tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet"

 

Eli jousen korin puoleinen kiinnityspistehän on kuplan tapauksessa etuakselin keskellä. Joten siihen sit vaan asentamaan asianmukaiset madalluskappaleet.

 

Vai muuttuikos jossain vaiheessa pykälät tuosta joksikin muuksi?

 

t. Mika :-)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiku siis joo. Vanha pykälähän toi olikin. Meikäläinen alkaa olemaan jo pikkuhiljaa pihalla, että mikä on muuttunu minnekinpäin.

 

No joka tapauksessa meikäläinen laittaa avikset.

Link to comment
Guest Tuoppi

onko jollain mittoja kuinka paljon noi dropit sitten leventää?? mul on siis

T-1 1300 -72, jossa tällä hetkellä -68 olka-akselit ja levyt eli tohon pitäis verrata. jos jollain ois tietoo niin ei tarvis kauheesti tehä turhaa työtä kokeilemalla.

Link to comment
Henkilökohtaisesti en vaan käsitä että jos halutaan madaltaa autoa niin ei sitten kuitenkaan ole rahaa käyttää siihen sitä 200e ...

 

Ongelmaksi voi tulla myös se ettei esim CB:llä ole ollut mistä toimittaa osia. Oma säätöakseli tehty sitä silmälläpitäen että dropit tulee, mutta toistaiseksi joutunut menemään ilman ja keula turhan ylhäällä.

Link to comment

Sanoisin niin, että jos orkkiakseli on hyvässä kunnossa, niin ei sitä pidä missään tapauksessa vaihtaa pingpongpumaan tai jonkin muuhun paskaan.

 

Droppiolat laskevat keulaa niin paljon, että useimmiten ei ole enää tarvetta lisämadallukselle.

 

Jos nyt alkaisin madallushommat, niin ensin ostaisin olat ja sitten katsoisin tarviiko akselille tehdä jotakin ja jos tarvitsisi, niin säätöpalat kiinni vaikka laki sanoisi mitä.

 

Typerien lakien rikkominen on vähemmän tuomittavaa kuin ns. järkevien ?

Link to comment
Guest Mika Raussi

"Hei

 

Tällaiset säätökappaleet saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, mikäli ne on

asennettu muutososien valmistajan ohjeiden mukaisesti ja hitsattu

asianmukaisesti. Muutostyössä on lisäksi noudatettava jousituksen korkeuden

muuttamisesta annettuja määräyksiä.

 

Pasi Paavola

Ylitarkastaja

Tekninen hyväksyntä"

 

Kysyin nimenomaan avis-paloista. Voi mailata ko. sähköpostikeskustelun eteenpäin jos joku oikeesti tarvii.

Link to comment
Sanoisin niin, että jos orkkiakseli on hyvässä kunnossa, niin ei sitä pidä missään tapauksessa vaihtaa pingpongpumaan tai jonkin muuhun paskaan.

 

Droppiolat laskevat keulaa niin paljon, että useimmiten ei ole enää tarvetta lisämadallukselle.

 

Ei niin, vaan nostamiselle on. Joka jannulla varmasti olis dropit Puman sijaan, jos ei kerran vuoteen tarttis kikkailla keulaa ylös tai lähtee konttorille toivotaantoivotaan-meiningillä ja paskan mäihän sattuessa vaihtaa kolme kertaa konttoria kunnes ei valoja mitata. Maksaa sekin.

 

Voihan ne olat tietysti vaihtaa joka kerta, eihän siinä mitään. Jokainen varmaan kuitenkin käsittää miks enimmäkseen madalletaan säätöakseleilla, hintaeron droppeihin ollessa melko pieni ei kysymys oo rahasta vaan säädettävyyden tarpeesta. Rahamies laittaa molemmat, hyfä tulee jos vaan sattuu osumaan säätökeula, joka oikeesti toimii kitkatta molempiin suuntiin ja joustaa. Ei oo kaikki sellaisia, ei toimi kunnolla itselläkään.

 

Kovalla säätökeulalla ajelen,mutta en valita.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Orkkis akseli on aina vaan ihan pirun paljon laadukkaampi kun joku puma, eli kannattaa mieluummin tehä siitä ja naulalaakereilla, eikä puslilla.

 

Muutenkin kaikissa osissa orkkis on aina paljon laadukkampi kun repro ja vanhan korjaaminen kannattaa lähestulkoon aina.

Link to comment
Orkkis akseli on aina vaan ihan pirun paljon laadukkaampi kun joku puma, eli kannattaa mieluummin tehä siitä ja naulalaakereilla, eikä puslilla.

 

Varmasti näin, itse otin kantaa lähinnä siihen miten rahamiehet ajaa dropeilla ja köyhät kurjat brassiakseleilla. Irtopalojen tusaaminen varmaan maksaa vaivan, itse piti ostaa valmis kun ei ollut aikaa, paikkaa eikä taitoa aikanaan tehdä ite.

Link to comment

Mitä eroa on Empin, Aviksen ja Gene Bergin säätöpaloilla? (muuta kuin hinta)

Halpaa ja hyvää tuskin löytää edelleenkään, mikä sulkee Empin pois, mutta Avis ja Gene Berg -vertailu kiinnostaa.

Link to comment

AVIS on vain tietyn tyyppinen säätöpala, ei merkki.

 

EMPIn säätöpalat on isot hitsattavat möntit tyyliä:

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=935

 

OEM ja Gene Berg avikset ovat saman näköiset hammastetut palat muuten, mutta OEM aviksissa ylempi säätöpala on alumiinia, kun GB:ssä kaikki on rehtiä rautaa.

 

Kuviakin noista on jo... mutta jonkun pitäisi ne vielä tonne saitillekin saada työnnettyä...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...