make76 Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Oi arvon kupla gurut. Haluaisin tietää kumpi on ajollisesti parempi ratkaisu etupään madallukseen droppiolat vai säätö akseli? Tietäisi ettei tulisi ostettua "sikaa säkissä".... Quote
Pepe Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Molempi parempi :). Ehdottomati droppiolat ensin, sitten jos haluaa säätöä niin laittaa ne säätöpalat kaveriksi. Pelkillä säätöpaloilla madaltaessa reilusti se ajaminen on totaalisen perseestä. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Molempi parempi :)Pelkillä säätöpaloilla madaltaessa reilusti se ajaminen on totaalisen perseestä. No ei se ihan välttämättä näinkään ole. Sanoisin että suuri osa madalletuista on säätöakselilla ilman droppeja, joten kyllä sillä pärjää. Quote
Pepe Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 No se on aivan varma että suurin osa kotimaan ""madalletuista"" kuplista on pelkällä säätöakselilla. Kyllähän ne säätöpalat juuri ja juuri menettelee jos tiputetaan vain vähän. Varsin kehuttavat ajo-ominaisuudet tulee kun tiputat säädön ihan tonttiin, tankki täyteen bensaa ja etukontti täyteen tavaraa (reissuvarustus). Henkilökohtaisesti en vaan käsitä että jos halutaan madaltaa autoa niin ei sitten kuitenkaan ole rahaa käyttää siihen sitä 200e joka on ihan pikkuraha vrt. mitä uudempien autojen madaltamiseen saa menemään. Quote
Guest Raggare Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 volkkaristit on oikeesti persaukista korolla-kansaa _o/ :) Quote
Guest Mika Raussi Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Niin ja joskus noi droppiolat oli sentään 200€ kappaleelta. Varmasti on suurin osa säätökeulilla, mutta niin muissakin asioissa tingitty. Droppiolat on hyvät ja jos tahtoo lisää, niin laittaa sitten säätöpalat. Avis-paloja saa jopa ihan virallisesti hitsata akseliin kiinni. Quote
make76 Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 Lähinnä ajattelin, että laitanko droppi olat vai puman akselin. Mutta jos ajettavuus on hyvä tahi parempi olilla, niin silloin täytyy laittaa sellaiset. Onko niissä paljon eroa, onko CB tai empin valmistamat tai jotkut muut? Quote
-tipi- Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Itse laittasin ensin säätöaksilan, sitten vasta olat. Quote
Racing Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Ota huomioon että raideleveys kasvaa droppiolilla,et voi käyttää pienellä et:llä olevia vanteita enää. tai pitää laittaa jotku ällörumat 135:set tms. renkaat. Jos tyydyt maltilliseen Lue järkevään 4-5cm tiputukseen niin säätökeula vaan. Onhan se kova ajaa mutta mitä sitten. Quote
Guest Raggare Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 kun kerta asia tuotiin esille TAAS jotku ällörumat 135:set tms. renkaat. RÄHÄHÄH :D onko esim orkkis 500x16 sit oksettavan rumat? kaventaa aksiloo ni saa ne 185 menee nätisti kans ;) tosta kyöstille mallia seuraavaan pystäriin, sikamagee 'jokuvuosmalli' Quote
Racing Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 kun kerta asia tuotiin esille TAASjotku ällörumat 135:set tms. renkaat. RÄHÄHÄH :D onko esim orkkis 500x16 sit oksettavan rumat? ON kaventaa aksiloo ni saa ne 185 menee nätisti kans ;) tosta kyöstille mallia seuraavaan pystäriin, sikamagee 'jokuvuosmalli' Miks ne pitää olla noin ruosteisia ja karmeita ajaa noin matalana D: Ei vaan mun mielestä vaan kupla menee pilalle kun sitä lasketaan liikaa = 10cm tjsp. Ei tartte olla 185 kummeja en tarkoita sitä,mutta jotenkin vaan ei näytä omaan silmään hyvältä alle 155 kummit edessä. Ja nää on makuasioita joista PITÄÄ kiistellä. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Toi peräpään camberi näyttää vaan ihan hirveeltä. Quote
Guest Raggare Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 nii saahan se olla siistikin, karmee ajaa? kyllä on tappikeula elämänsä kunnos meikulla ainaki, tosi hyvä sneppailla. ei kai pallonivel sen erikoisempi oo jos riittää liikevarat? ei oo viel noin uusii ollu paitti notsi mut se onki ihan eri planeetalta. hmh pari 135 ois tos jemmas.... :] jep, faktoista on huono kiistellä. matala auto on yleensä aina hienompi kuin orkkiskorkeudes. takapään höperöt camberit on hienoo kans :D Quote
Kurre Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Miks ne pitää olla noin ruosteisia ja karmeita ajaa noin matalana D: Ihan samasta syystä ku tarttee olla 'tommis-billet' lintulauta ja neonvalot alustassa. Unohtamatta 8" pakoputkenpäätä. Se nyt vaan on niin mageeta ;^) Quote
Pepe Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Täysi hyväksyntä: 135 [x] Check LinttaCamber [x] Check Ladon takaa [x] Check Rutosti asennetta [x] Check Quote
Guest Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 -> make76: molemmat pitää olla niin tulee mieleinen. Quote
Guest Tuoppi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 onko tosiaan niin et droppi olat leventää aina? sit tuli meinaan ongelma kun jo nyt centerlainit on aika rajoilla ja jos dropit heittää alle niin tulee vielä ulos päin...ei hyvä!! Quote
DWL_Puavo Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Ainakin kaupasta ostettavat olat leventää, kai nekin voisi itse tehdä ettei leventäisi kuten niitä on kuulemma aiemmin tehty, mutta saattaisin silti kaupasta omat ostaa. Lisäksi jos vielä 4x130 (...5x130) -laikat laittaa rumpujen tilalle niin nekin taitaa vielä hieman leventää, joten kapeammalle akselille on kovasti tarvetta. Samalla voi sit modata valojen kuvut ettei rengas hinkkaa niitä kiiltäväksi. Puavo @ dwl Quote
mikan Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Avis-paloja saa jopa ihan virallisesti hitsata akseliin kiinni. Aiheeseen liittyvä poiminta AKEn sivuilta: Alustan muutokset Auton korkeuden muuttaminen Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm. Ja lisäksi poiminta säädöksestä 779/1998 kolmas luku ja 11 pykälä: e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. t. Mika Quote
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Ainii nää laithan vasta muuttu. No piru sithän saa hitsata vaikka mitä vaikka mihin :D Quote
mikan Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Ainii nää laithan vasta muuttu. No piru sithän saa hitsata vaikka mitä vaikka mihin :D Eikös tuossa lue ihan selvästi: "asentamalla ...... tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet" Eli jousen korin puoleinen kiinnityspistehän on kuplan tapauksessa etuakselin keskellä. Joten siihen sit vaan asentamaan asianmukaiset madalluskappaleet. Vai muuttuikos jossain vaiheessa pykälät tuosta joksikin muuksi? t. Mika :-) Quote
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Eiku siis joo. Vanha pykälähän toi olikin. Meikäläinen alkaa olemaan jo pikkuhiljaa pihalla, että mikä on muuttunu minnekinpäin. No joka tapauksessa meikäläinen laittaa avikset. Quote
Guest Tuoppi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 onko jollain mittoja kuinka paljon noi dropit sitten leventää?? mul on siis T-1 1300 -72, jossa tällä hetkellä -68 olka-akselit ja levyt eli tohon pitäis verrata. jos jollain ois tietoo niin ei tarvis kauheesti tehä turhaa työtä kokeilemalla. Quote
-tipi- Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 CB:n sivuilta löytyy tieto heidän olkiensa levittävästä vaikutuksesta. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Henkilökohtaisesti en vaan käsitä että jos halutaan madaltaa autoa niin ei sitten kuitenkaan ole rahaa käyttää siihen sitä 200e ... Ongelmaksi voi tulla myös se ettei esim CB:llä ole ollut mistä toimittaa osia. Oma säätöakseli tehty sitä silmälläpitäen että dropit tulee, mutta toistaiseksi joutunut menemään ilman ja keula turhan ylhäällä. Quote
Guest Raggare Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 eikös se 'the great cb drop spindle shortage' oo jo ohi :o Quote
Guest Tuoppi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 juu eli cb:n sivuilta löyty et leventää 1/4" per puoli eli about 6mm ei paha mut valmistajilla eroja joten kattellaan mitä myyjältä kuuluu. Quote
-MITO- Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Oman kokemuksen perusteella leventää reilusti enemmän kuin 6mm Quote
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Vissiinkin ovat teettäneet nyt erän olkia. En tiiä onko pula vaan silti joka paikasta vielä täysin ohitte. Quote
Lasse Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Sanoisin niin, että jos orkkiakseli on hyvässä kunnossa, niin ei sitä pidä missään tapauksessa vaihtaa pingpongpumaan tai jonkin muuhun paskaan. Droppiolat laskevat keulaa niin paljon, että useimmiten ei ole enää tarvetta lisämadallukselle. Jos nyt alkaisin madallushommat, niin ensin ostaisin olat ja sitten katsoisin tarviiko akselille tehdä jotakin ja jos tarvitsisi, niin säätöpalat kiinni vaikka laki sanoisi mitä. Typerien lakien rikkominen on vähemmän tuomittavaa kuin ns. järkevien ? Quote
Guest Mika Raussi Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 "Hei Tällaiset säätökappaleet saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, mikäli ne on asennettu muutososien valmistajan ohjeiden mukaisesti ja hitsattu asianmukaisesti. Muutostyössä on lisäksi noudatettava jousituksen korkeuden muuttamisesta annettuja määräyksiä. Pasi Paavola Ylitarkastaja Tekninen hyväksyntä" Kysyin nimenomaan avis-paloista. Voi mailata ko. sähköpostikeskustelun eteenpäin jos joku oikeesti tarvii. Quote
Olli Ristimäki Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Sanoisin niin, että jos orkkiakseli on hyvässä kunnossa, niin ei sitä pidä missään tapauksessa vaihtaa pingpongpumaan tai jonkin muuhun paskaan. Droppiolat laskevat keulaa niin paljon, että useimmiten ei ole enää tarvetta lisämadallukselle. Ei niin, vaan nostamiselle on. Joka jannulla varmasti olis dropit Puman sijaan, jos ei kerran vuoteen tarttis kikkailla keulaa ylös tai lähtee konttorille toivotaantoivotaan-meiningillä ja paskan mäihän sattuessa vaihtaa kolme kertaa konttoria kunnes ei valoja mitata. Maksaa sekin. Voihan ne olat tietysti vaihtaa joka kerta, eihän siinä mitään. Jokainen varmaan kuitenkin käsittää miks enimmäkseen madalletaan säätöakseleilla, hintaeron droppeihin ollessa melko pieni ei kysymys oo rahasta vaan säädettävyyden tarpeesta. Rahamies laittaa molemmat, hyfä tulee jos vaan sattuu osumaan säätökeula, joka oikeesti toimii kitkatta molempiin suuntiin ja joustaa. Ei oo kaikki sellaisia, ei toimi kunnolla itselläkään. Kovalla säätökeulalla ajelen,mutta en valita. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Orkkis akseli on aina vaan ihan pirun paljon laadukkaampi kun joku puma, eli kannattaa mieluummin tehä siitä ja naulalaakereilla, eikä puslilla. Muutenkin kaikissa osissa orkkis on aina paljon laadukkampi kun repro ja vanhan korjaaminen kannattaa lähestulkoon aina. Quote
Olli Ristimäki Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Orkkis akseli on aina vaan ihan pirun paljon laadukkaampi kun joku puma, eli kannattaa mieluummin tehä siitä ja naulalaakereilla, eikä puslilla. Varmasti näin, itse otin kantaa lähinnä siihen miten rahamiehet ajaa dropeilla ja köyhät kurjat brassiakseleilla. Irtopalojen tusaaminen varmaan maksaa vaivan, itse piti ostaa valmis kun ei ollut aikaa, paikkaa eikä taitoa aikanaan tehdä ite. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Tarviiks siinä nyt muka olla rahamies jos on dropit ja säätöakseli? Se on kuitenkin vaan siintä kiinni, että mihin rahansa laittaa. Quote
Guest migu Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Mitä eroa on Empin, Aviksen ja Gene Bergin säätöpaloilla? (muuta kuin hinta) Halpaa ja hyvää tuskin löytää edelleenkään, mikä sulkee Empin pois, mutta Avis ja Gene Berg -vertailu kiinnostaa. Quote
Tomppa Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 AVIS on vain tietyn tyyppinen säätöpala, ei merkki. EMPIn säätöpalat on isot hitsattavat möntit tyyliä: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=935 OEM ja Gene Berg avikset ovat saman näköiset hammastetut palat muuten, mutta OEM aviksissa ylempi säätöpala on alumiinia, kun GB:ssä kaikki on rehtiä rautaa. Kuviakin noista on jo... mutta jonkun pitäisi ne vielä tonne saitillekin saada työnnettyä... Quote
Guest migu Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Onko kellään AVIS-asennusohjetta sähköisessä muodossa, vois tyrkätä mulle vaikka meiliin..? --edit-- Eipä hätää, löyty jo. Jos joku muukin tarvitsee tai haluaa tutustua, niin sepä käy tästä linkistä Quote
-tipi- Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Juu, kuukkeli tietää. Tässäkin sivutaan aihetta valokuvin. Quote
hanski. Posted September 2, 2006 Posted September 2, 2006 avispalat on hommattu, genebergin tekemät...tyhmä kysymys..mutta pitäiskö siinä paketissa olla hammaspalojen lisäksi tollanen kiiltävä pyöreä kiekko??? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.