Jump to content

Vakkari/öljynlämpö


Recommended Posts

Posted

Terve

Onko lajitovereilla tietoo tai tuntumaa mistä löytäisi vakkarin joka toimisi vaijeri mittarilla+ vaijerikaasulla, siis kuplan koneeseen ..vaikkakin mopoon...? anturit saa jarruihin helposti. On vaan niin tylsää likistää tuppee pitkillä matkoilla, kun vois vaunumopossa senkin aikaa olla netissä...vitsi tietysti. Mutta onhan noita ollut, mutta mistähän nyt löytäis.  Toinen kysymys, pitäis alkaa tutkia öljyn lämpöjä kun ilmat nyt lämpenee ja siihen olis kiva löytää T1 koneeseen helposti käyvä ja luotettava lämpömittari. Mikähän ja mistä sellaisen löytää? ja taas asennuskohde mopo, eli vettä kuraa loskaa pitäis kestää...

Posted
19 minutes ago, tolvana said:

Mekaaninen lämpömittari on pop mopoon. Takamoottoriautossa vaan anturista tuppaa tuleen melko pitkä 

Ok..mihinkäs tuo kapilaarianturi on ollut näissä tapana työntää??

Posted
9 minutes ago, Matti-Pekka said:

Onko tuo öljytikun hole se hyvä reitti, vai onko joku muukin anturinpaikka hyväksi koettu? Ihan hyvä idea kylläkin, kiitos vinkistä!

 

Mikä tahansa paikka missä anturi on kunnolla öljyssä. Öljystä mittaamisessa on sellainen asia muistettavana että eri öljyjen lämmön siirto kyky on erilainen eli kone voi olla todella kuuma vaikka öljyn lämpö näyttäisi toisin. Toinen on laittaa lisäksi tulpan alle tuleva anturi eli kolmosen tulpasta miittamallla saadaan myös kannen lämpöjä seurattua. Sellaisia en kyllä ole nähnyt hetkeen missään myynnissä mutta ainakin ilmailupuolella niitä on käytössä ja ennen ainakin Hot Cars niitä myi eli:

https://www.vdo-gauges.com/sensors/temperature-sensors-switch/temperature-sensor-only/temperature-sender-600f-cylinder-head-14mm.html

https://www.vdo-gauges.com/instruments-displays-and-clusters/by-type/cylinder-head-temperature.html

Posted (edited)

Terve

Joo, näitä "sähköttömiä" tulpanaltamittaavia on näissä ilmajäähy itäboxer koneissa jotkut käyttäneet, ja on kyllä makee toteutus ... esim, kuva. Mulla on nyt menossa kaksiosaisien imusarjojen (öljykierrolla) eri variaatioiden jäähdyttävä vaikutus öljynlämpöihin eri ajo-olosuhteissa mittaukset,ja siksi nyt vain tuo ö-lämpö mittaus.

lämpömittari.jpg

Edited by Matti-Pekka
Posted

Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia.

Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi.

Posted (edited)
26 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia.

Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi.

 

Mulla tuo öljytikkari näyttää ihan mitä sattuu VDO classic series mittarin kanssa, ei mitää tolkkua.. 

Olin yhteyksissa mittarin tekijään eli North Hollywood Speedometeriin.. Pitäs käyttää jotain muuta anturia, jännä ku muka ei käy kaikki anturit ristiin..

 

Kyseessä siis tämmönen mittari.. 

 

IMG_20190424_142318.jpg

IMG_20190424_142149.jpg

Edited by Urbantoy
Posted
28 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia.

Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi.

Totta..se on kumminkin ihan siinä ekana tuulen /veden/loskan tuivertamana....taas jos tekis öljykellon jalkaan anturipaikan niin se ottaa lohkon/ajoviiman lämpötilaa sotkemaan tulosta..pitäs varmaan tehdä öljyn tyhjennysroppuun kierre anturille + suojapanssari ettei risut ja oksat karsi anturia irti....

Posted (edited)
2 minutes ago, Matti-Pekka said:

Totta..se on kumminkin ihan siinä ekana tuulen /veden/loskan tuivertamana....taas jos tekis öljykellon jalkaan anturipaikan niin se ottaa lohkon/ajoviiman lämpötilaa sotkemaan tulosta..pitäs varmaan tehdä öljyn tyhjennysroppuun kierre anturille + suojapanssari ettei risut ja oksat karsi anturia irti....

 

Mulla ei toiminut öljypropusta.. Näytti vielä sekavampia jos edes mitään.. luulen että maadoituksessa oli ongelmaa, ja ku oli huolella tontissa niin se sai osumaa anturi ja johto ei pysynä paikallaan.. Seuraavaks kokeilen varmaan tuota.. 

http://aircooled.fi/tuote/1567/oljynlampoanturi-oljynpaineventtiilin-paikkaan-vdo

Edited by Urbantoy
Posted
On 4/24/2019 at 1:56 PM, Kemin Karavaanari said:

Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia.

Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi.

Tuota pystyy ihan lyhentämäänkin, jos tinaus luonnistuu.
Se anturiosa on ihan siellä kärjessä ja liitinosa purettavissa.  

Posted (edited)

Muisti on valikoiva. Nyt vasta muistui mieleen tuo vakkari.
Tallilta löytyi NOS Spall.n tekemä vakkarisarja.  Ohessa kuvaa.

HP: 100€ Helsingistä löytyy

 

IMG_0736.jpg.ec599517b9d46cc0b860eb58fb1a89ea.jpgIMG_0735.jpg.88ec890dde205f322c7a417c20502439.jpg

Edited by Broidi
Posted (edited)

Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. Mitä on raati mieltä sellaisesta öljynlämpö mittauksesta jossa mitattaisi sen öljyn lämpötila kun se palautuu kiertoon...eli pieni "säiliö,potero" johon saisi lämpömittaus anturin ennen kun öljy palautuu koneen kiertoon (siis jäähdyttimien jälkeen) silloin ainakin näkisi pystyykö jäähdytys oikeesti enää jäähdyttää öljyä , vai onko se jo niin hemo kuumaa....??

 

Edited by Matti-Pekka
Posted

Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta.

Posted (edited)
4 minutes ago, x-pj said:

Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta.

 

Miten ton sisään menevän öljyn sitten sais mitattu.. ei taida olla siihen helppoa ratkaisua.. full flow ja sinne anturi paluuletkuun? Tikkari ja öpohjaanturi mittaa varastossa olevaa öljyä käsittääkseni.. Vai onko se aircooled.fi anturi sinne öpaineventtilin paikalle lohkoon millä se reikä tukitaan missä öpainevenat on.. olipa taas fiksusti kirjoitettu mutta so vat

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Posted
1 hour ago, Matti-Pekka said:

Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. Mitä on raati mieltä sellaisesta öljynlämpö mittauksesta jossa mitattaisi sen öljyn lämpötila kun se palautuu kiertoon...eli pieni "säiliö,potero" johon saisi lämpömittaus anturin ennen kun öljy palautuu koneen kiertoon (siis jäähdyttimien jälkeen) silloin ainakin näkisi pystyykö jäähdytys oikeesti enää jäähdyttää öljyä , vai onko se jo niin hemo kuumaa....??

 

Noissa  "mönkkäreissä" olisi napakan kokoisia ö-jäähdyttimiä ja myös puhaltimia...

Posted
43 minutes ago, Urbantoy said:

 

Miten ton sisään menevän öljyn sitten sais mitattu.. ei taida olla siihen helppoa ratkaisua.. full flow ja sinne anturi paluuletkuun? Tikkari ja öpohjaanturi mittaa varastossa olevaa öljyä käsittääkseni.. Vai onko se aircooled.fi anturi sinne öpaineventtilin paikalle lohkoon millä se reikä tukitaan missä öpainevenat on.. olipa taas fiksusti kirjoitettu mutta so vat

Minulla on yhdessä moottorissa sekä öljynpaine että öljynlämpö anturit haarakappaleella alkuperäisessä öljynpaineanturin paikassa. Siitä kanavasta se öljy kulkee moottoriin. Ei sekään ihan optimaalinen ole. Full flowssa voi laittaa anturin vaikka suodatinjalkaan. Paluuletkuun meinasin kerran laittaa sellaisen AN-sovitteen avulla, jossa oli paikka anturille, mutta öljynpaineanturi oli niin pitkä, että olisi tukkinut virtausta. Paineanturi siihen nippaan sopi.

Posted
1 hour ago, x-pj said:

Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta.

 

Lisään soppaan  näkökulman Arizonan auringon alta:

 

Bulk oil temperature is the best indication of how hard the fluid is having to work. Temperature measurements elsewhere can be prone to upheat issues eg engine block) or cooling eg the oil filter adaptor is hanging in the engine room airflow and may underread.

Sump is always the best answer and is what we always use on engine dyno testing for the best indication of stress on the oil.

  • Like 1
Posted
12 hours ago, Matti-Pekka said:

Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. 

 

 

Mää tilasin tollasen pikkujäähyn AN liittimin Demon Tweeksiltä briteistä mopoprojektiin. Mutta mun tuurilla tottakai kama oli varastosta loppu, joten toimitus lienee vasta joskus loppukesästä 😞 

 

Älä laita lämpömittaria, ajaminen on paljon mukavampaa ilman sitä 😄 

Posted
3 minutes ago, KimmoH said:

 

Mää tilasin tollasen pikkujäähyn AN liittimin Demon Tweeksiltä briteistä mopoprojektiin. Mutta mun tuurilla tottakai kama oli varastosta loppu, joten toimitus lienee vasta joskus loppukesästä 😞 

 

Älä laita lämpömittaria, ajaminen on paljon mukavampaa ilman sitä 😄 

Joo olet aivan oikeassa tuon ajamisen suhteen...mulla oli joskus itämopoilun alkutaipaleella Uralissa mittareita mittaamassa mitä milloinkin , ajettiin pojan kanssa testiajoja ...ajosta ei oikein tullut mitään kun piti kytätä mittareiden näyttämiä, ja poika mittas sivuvaunusta lämpötiloja....Kerran taas tälläisellä "mittaus reissulla" poika sanoi että ...isä eikös me voitas vaan ajella eikä kokoajan säädellä ja mittailla.....Joo , kyllä. Riisuin roisit mittauspanelit pois ja ajeltiin reisuja nauttien ,eikä ressattu turhia.  Olet täysin oikeassa, enkä oikeastaan meinaa mopoon  nopeusmittarin lisäksi muita mittareita asentaa, vaan tässä testipenkissä mittailen....😊

  • Like 1
Posted

Testipenkissä oon vetänyt ihan tälleen öljypohjasta, kun ei tartte varoa pohjakosketuksia 😉

 

IMG_9325.thumb.jpg.fecbf84dbbecec41623005e8499dc22e.jpg

 

Biltsun halpismittari + anturi. Mittari näyttää ihan mitä sattuu ja ei tuo anturikaan mikään järjen riemuvoitto tunnu olevan. Yleismittarilla näkee milloin ollaan sadassa asteessa. Järki lähtis, jos tuon biltsun mittarin pitäis ajossa kiinni 😄

 

Posted

Mopo varusteisessa koneessa ei oikein noiden öljyjäähyjen toimintaa saa testattua kun ei ole ajoviimaa...kun mitään puhaltimia ei oo..mutta kokeilen nyt asentaa muutamaan kohtaan antureita ja tutkitaan ..tuo Tutkijan  etä-kinkkulämpömittari saattaa olla testeissä hyvä vaihtoehto. kiinostaisi kokeilla laittaa siihen oman öljyjäähyn painekellon paikalle lämpöänturi ja verrata öljypohjan ja kierron lämpöjä keskenään ajoviimassa...taitaa mennä taas homosteluksi koko homma... no homostelu on kyllä miesten hommia, että ei sillä...

Posted

Mopossa tulee ongelmaksi aluksi öljyn lämmitys, jos ei ole termostaattia. Moottoria ei saa rasittaa alilämpöisenä. 

 

  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...